|
| Kædekit Fra : Karl-Ove Pedersen |
Dato : 10-09-04 19:06 |
|
Da jeg er ny i faget, vil jeg gerne høre om nogen kan fortælle mig hvordan
man checker hvornår det er tid at skifte kæde og tandhjul. Jeg har en Yamaha
Fazer 600 fra 98, der har kørt 35000 km; men har først fået den i år, så jeg
ved ikke hvornår der er skiftet sidst.
m.v.h.
kop
| |
Thomas Jensen (10-09-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 10-09-04 19:54 |
| | |
Thomas Jensen (10-09-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 10-09-04 19:58 |
|
> > Da jeg er ny i faget, vil jeg gerne høre om nogen kan fortælle mig
hvordan
> > man checker hvornår det er tid at skifte kæde og >>tandhjul. ´
Og svar på spørgsmålet glemte jeg
Se om du kan trække kæden vandret ud fra bagtanghjulet, samtidig med du
trækker ned i den forneden, hvis den kan trækkes mere end en milimetter til
2 er den slidt.
Se desuden på tandhjulenes tænder, hvis de er bølgeformede, er det ved at
være tiden.
Skift helst kæde og tandhjul samtidigt.
--
mvh
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Armand (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-09-04 00:58 |
|
Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
news:4141f957$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > Da jeg er ny i faget, vil jeg gerne høre om nogen kan fortælle mig
> > > hvordan man checker hvornår det er tid at skifte kæde og tandhjul. ´
>
> Se om du kan trække kæden vandret ud fra bagtanghjulet, samtidig med du
> trækker ned i den forneden,
Bagud, skulle være tilstrækkeligt, eftersom at man alligevel ikke vil kunne
stramme op på den del af kæden der har kontakt med tandhjulet!
At man kan løfte kæden fri midtpå skyldes faktisk at kæden er blevet længere
mens tandhjulets tandinddeling er den samme, og at såvel udløbende, som
indløbende tandhjuls-side i den situation begge trækker kæden fremad og
således begge holder kæden antrukket mod bagsiden (den geografiske) af
bagtandhjulets
tænder
> hvis den kan trækkes mere end en milimetter til 2 er den slidt.
Jeg ville formulere det som at hvis den kan bevæges det mindste er det et
tegn på begyndende slid, og da O-rings kæder plejer at slides pludseligt
efter lang tids brug er det et godt tegn på at man kan begynde at kigge sig
omkring efter tilbud på kædekit's, samt bør holde skærpet øje med behov for
efterjustering og efterprøve ved "bagud-trækket" hver gang man justerer!
Først når kæden kommer dertil at man kan ane luft under leddet når man
trækker bagud, er den udskiftningsmoden :-|
> Se desuden på tandhjulenes tænder, hvis de er bølgeformede,
Måske mere beskrivende som "savtakkede"
> Skift helst kæde og tandhjul samtidigt.
"helst" er af hensyn til din tegnebog:
Kæden er langt den dyreste del af kæde/tandhjul -kombinationen, så det er
synd at belaste en ny kæde med halvslidte tandhjul som alligevel ikke holder
kædens levetid ud. At skifte når man alligevel roder med kæden er også
lettere end om to måneder når tandhjulene er definitivt færdige :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-04 07:51 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Jeg ville formulere det som at hvis den kan bevæges det mindste er det et
>tegn på begyndende slid,
Tjae, min helt nye kæde kunne nu godt "trækkes" et par mm. :-| Men det er
jo heller ikke ligegyldigt hvor stort et kædehjul man foretager testen på, i
mit tilfælde 46 tænder. Kæden er mere "ret" på et stort kædehjul, og den
smule "slør" der er i leddene giver anledning til mere bevægelighed.
Forestil dig f.eks. en kæde lagt på en tandstang.
En anden pussighed var at kæden faktisk strakte sig under de første ca.
1.000 Km. Lidt underligt forsåvidt at DID påstår at de leverer "pre
stretched chains". Men der er fred og ro nu, og forhåbentlig mange Km.
fremover.
mvh
Orla
VTR, chain breaking moment
>--
>Armand.
| |
Thomas Jensen (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 11-09-04 08:20 |
|
> Tjae, min helt nye kæde kunne nu godt "trækkes" et par mm. :-|
Da jeg hentde min FZ6 tjekkede jeg også da jeg kom hjem og der kunne den
også bevæges lidt, derfor jeg skrev det på den måde, for den var ny, med
mindre yamaha sælger brugte kæder på deres nye cykler...
Jeg tjekkede også hvor stram den var, for at have en reference når den skal
justeres.
> En anden pussighed var at kæden faktisk strakte sig under de første ca.
> 1.000 Km.
Min gjorde det samme de første 1000km, men kun halvt så meget de næste
10000km.
Men det var normalt jævnfør mekanikkeren.
Men har ikke oplevet det med DID kæder som jeg satte på min gamle XJ600S.
Men det virker, og så er det jo fint
--
mvh
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
AW på ZRX (11-09-2004)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 11-09-04 09:26 |
|
> Jeg tjekkede også hvor stram den var, for at have en reference når den
skal
> justeres.
Du kan ikke se på kæden på en ny cykel, og dermed konkludere hvor stram den
skal være.
Da jeg købte min Xj 600 var jeg grøn på MC området, men synes alligevel at
kæden så for stram ud. Jeg henvendte mig til forhandleren som sagde det var
godt jeg var kommet, for det var da helt korrekt.
Idag ved jeg at kæden var katastrofalt for stram. Ubelastet var der intet,
men med fører og passager på "hang" bagsvingeren i kæden.
Jeg plejer at justere ubelastet efter instruktionsbogen, hvorefter jeg
belaster cyklen og kontrollerer at det ser rigtigt ud.
Allan
ZRX 1200
(med excentrisk ophængt baghjul, hvilket gør kædestramning til en leg.)
| |
Thomas Jensen (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 11-09-04 09:32 |
|
> Du kan ikke se på kæden på en ny cykel, og dermed konkludere hvor stram
den
> skal være.
bruger skam også min sunde fornuft
Men rart at vide hvordan fabrikken synes det skal være synes jeg bare.
Men i dette tilfælde stemte det faktisk med hvad instruktionsbogen
foreskrev.
--
mvh
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
rbk17 (11-09-2004)
| Kommentar Fra : rbk17 |
Dato : 11-09-04 11:01 |
|
Hej -
Kan jeg ikke få jeres mening:
Til en gsxf750, skal/bør man bruge en kæde uden samle/nitte led?
(alså lukket fra fabrikkens side).
"Problemet" er at bagsvingeren skal af...
Ikke for det - Jeg kender en det burger samleled på en gsxR1100...
(måske jeg ikke skulle køre bag ham...)
/rbk17
gsx[RF]-750
| |
Martin Sørensen (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 11-09-04 11:07 |
|
> Kan jeg ikke få jeres mening:
Du kan få DIDs mening..
> Til en gsxf750, skal/bør man bruge en kæde uden samle/nitte led?
> (alså lukket fra fabrikkens side).
> "Problemet" er at bagsvingeren skal af...
Jeg ville klart vælge en lukket kæde, sekundært en med nitteled. Iflg. DID
må man ikke bruge clipseled på motorcykler med over 50HK.
Ja, bagsvingeren skal af, men så får man også lige lejlighed til at
inspicere lejerne og smøre det hele.
> Ikke for det - Jeg kender en det burger samleled på en gsxR1100...
Det ville jeg ikke turde, hvis jeg var ham..
signing off.. Martin Sørensen
| |
AW på ZRX (11-09-2004)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 11-09-04 11:34 |
|
> Det ville jeg ikke turde, hvis jeg var ham..
Jeg tror ikke det gør den store forskel. Sidepladen som sættes på
samleleddet er "press fit" dvs. hullerne i den er mindre end diameteren på
nitten den skal ind over. Jeg har svært ved at se hvad der skal presse
sidepladen ud igen. Men på sigt er det jo nok ikke hensigtsmæssigt at køre
uden klipsen.
Selv har jeg fuld tillid til nitteled som man selv samler. En ordentlig en
på goda'en på enderne af nitten, så sker der ikke noget.
Allan
| |
|
|