Støj på arbejdspladsen (lidt lang)
Fra : Jette

Dato : 10-09-04 17:48

Jeg håber jeg stiller mit spørgsmål i den rette ng - hvis ikke bedes en
venlig sjæl dirigere mig rette sted hen.

På min arbejdsplads er mine kolleger og jeg for tiden stærkt plaget af
voldsomt meget støj, fordi der ligge en byggeplads lige ude foran vinduerne.
Der skal bygges et ældrecenter, og det medfører larm og her mener jeg
virkelig larm. Pga. jordbundens sammensætning kan de ikke grave ud til
ejendommen, de er derimod nødt til at banke/bore kæmpemæssige jernplader ned
i jorden. Jernplader der, antager jeg, skal danne husets fundament. Det
foregår ca. 8-10 meter fra mit og andres kontorvindue. Larmen er så kraftig
at man ikke kan høre sig selv tænke og skal man tale med folk, der står lige
overfor en skal man hæve stemmen i voldsom grad, faktisk skal man råbe.
Borde, stole, reoler, gulve og skabe alt klirrer... og/eller ryster. Hver
dag går vi medarbejdere hjem med en voldsom hovedpine. Da arbejdet startede
i midten af juli måned blev vi lovet larmen ville vare to-tre uger, og den
tidsperiode er ligesom gået :-/ . Faktisk er støjen blot blevet værre og
værre. Pga. forsinkelse arbejdes der nu fra tidlig morgen til et godt stykke
ud på aftenen. Jeg anslår, der arbejdes fra kl. 7-18.

Mit spørgsmål er nu:

Må larmen fra byggepladsen nå sådanne højder uden der bliver grebet ind fra
myndighedernes side? Mændene på arbejdspladsen går naturligvis med
høreværn - det gør vi der arbejder lige ved siden af ikke. Jeg er helt på
det rene med at huset naturligvis skal bygges og at det i en periode
nødvendigvis vil medføre noget støj, men det niveau det nu har noget går
alle på arbejdet på nerverne hvorved vores arbejdsevne og -glæde bliver
væsentlig mindre. Det skal tilføjes, at der ligger en stor ejendom fyldt med
pensionistboliger på den anden side af byggepladsen. Som pensionist er man i
sagens natur hjemme i dagtimerne - hvad kan/skal de finde sig i?

Jeg har søgt lidt i retsinfo og jeg har her fundet en lov der giver
dispentation fra forskellige lov i forbindelse med oprettelsen af
erhvervszoner. Jeg antager at denne lov (desværre) her er gældende:
http://makeashorterlink.com/?Z3D751349

Jeg fandt også bekendtgørelsen til lov om arbejdsmiljø, men jeg kunne
umiddelbart ikke finde noget der omhandlede støj.
http://makeashorterlink.com/?I20812349

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Jette

Fra : Hans B.

Dato : 10-09-04 18:37

Hej
Du (eller rettere din arbejdsgiver burde) skal kontakte den lokale
arbejdsmiljøkontrol, som efterfølgende vil undersøge om støjen er
tilladelig.

Dernæst skal du (eller din fagforening) have en samtale med
sikkerhedsrepræsentanten på dit arbejde og der skal udarbejdes en
arbejdspladsvurdering.

Naturligvis skal i ikke lide under larmen fra en omkringliggende
arbejdsplads.

mvh

Hans

Fra : Jette

Dato : 11-09-04 10:34

Hans B. <Baldrianremove@get2net.dk> wrote:
> [...]
> arbejdspladsvurdering.
>
> Naturligvis skal i ikke lide under larmen fra en omkringliggende

Tak til både Hans og Per for svarene. Nu har jeg noget gå videre med.

Mvh Jette

Fra : per christoffersen

Dato : 11-09-04 09:53

> [...]
fra
> myndighedernes side? Mændene på arbejdspladsen går naturligvis med

I kan kontakte kommunens tekniske forvaltning. Det er deres miljøkontor, der
har givet tilladelse til arbejdet, også med angivelse af støjniveau,
varighed mv.

Derudover kan I selvfølgelig gå efter det interne arbejdsmiljø på jeres
arbejdsplads, som beksrevet i et andet indlæg.
Det er faktisk arbejdsgiverens ansvar at sørge for ordentlige
arbejdsforhold, og selvom årsagerne til problemet er uden for hans kontrol.
Jeg hørte fornylig en bizar sag, hvor en arbejdsplads, der var nabo til en
golfklub, blev pålagt at udstyre sine medarbejdere med hjelme, når de
færdedes udenfor. Der kom nemlig af og til bolde på afveje fra golfbanen...
Arbejdsgiveren var selvsagt noget knotten over det (bla. fordi hans
virksomhed havde ligget der lang tid inden golfbanen), men det kan
arbejdstilsynet ikke tage hensyn til.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-04 10:25

per christoffersen skrev:

> [...]
>Arbejdsgiveren var selvsagt noget knotten over det (bla. fordi hans
>virksomhed havde ligget der lang tid inden golfbanen), men det kan

Kan han forlange at golfklubben hoster op med pengene til
hjelmene?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 11-09-04 12:12

> Kan han forlange at golfklubben hoster op med pengene til
> hjelmene?

Det ved jeg ikke.
Hans udgangspunkt er at banen skal flyttes, - banen vil sætte et hegn op.
Og der står sagen så.

/Per