Knallert uden kørekort
Fra : Dan Elgaard

Dato : 10-09-04 09:33

Hejsa,

Hvad er bøden for at køre knallert uden kørekort?

Bliver knallerten konfiskeret, hvis Politiet snupper én i at køre knallert
uden kørekort?

TIA,
Dan

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 09:57

Dan Elgaard wrote:

> Hejsa,
>
> Hvad er bøden for at køre knallert uden kørekort?
>
> Bliver knallerten konfiskeret, hvis Politiet snupper én i at køre knallert
> uden kørekort?

Skal man have kørekort (førerbevis) for knallert30, når man er over 18
år?

Så vidt jeg husker, så er bøden for manglende førerbevis (selvom det er
erhvervet) på 500 kroner.
Kan dog nedsættes, såfremt du tilhører en lavindkomstgruppe.

Skulle knallerten blive konfiskeret, så er det nok fordi knallerten er
ulovlig. At man så derudover ikke har kørekort med, tja så kommer der jo
bare 500 kroner oven i bøden for ulovlig knallert.
Færdselsbøder kan nemlig akkumuleres.

mvh

Carsten

Fra : Gerner

Dato : 10-09-04 11:13

On Fri, 10 Sep 2004 10:56:52 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Skal man have kørekort (førerbevis) for knallert30, når man er over 18
>år?

Tanken ligger meget fjernt for dig at tænke på en knallert 45. Og nej, det er
ikke en scooter45.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 11:54

Gerner wrote:

..

> Tanken ligger meget fjernt for dig at tænke på en knallert 45. Og nej, det er
> ikke en scooter45.

Næh... mit spørgsmål går på knallert30.

At man skal have kørekortet til kategori B, for at føre knallert45. Det
ved jeg.

Og har man ikke kørekortet på sig, så kan betjenten altså udstede en
bøde for det. Bøden - mener jeg - er på 500 kroner.
Og skulle knallerten derudover være ulovlig (læs: køre for hurtig), så
akkumuleres bøderne for begge forseelser. Og konfiskation er vist en
selvfølge.

Carsten Riis

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-09-04 11:58

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og skulle knallerten derudover være ulovlig (læs: køre for hurtig), så
> akkumuleres bøderne for begge forseelser. Og konfiskation er vist en

Politiet konfiskerer ikke en knallert45. Men en 30'er bliver nuppet ved 3.
gentagelse, også selvom det et lånt køretøj.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 12:22

Brian Axelgaard wrote:

..
> Politiet konfiskerer ikke en knallert45. Men en 30'er bliver nuppet ved 3.
> gentagelse, også selvom det et lånt køretøj.

Ok, så gad vide hvad der skete for en af mine kammerater for et par dage
siden, da hans knallert45 som han ejer blev konfiskeret, fordi den er
knap så lovlig

mvh

Carsten Riis

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-09-04 12:44

> Ok, så gad vide hvad der skete for en af mine kammerater for et par dage
> siden, da hans knallert45 som han ejer blev konfiskeret, fordi den er
> knap så lovlig

Så vidst betjenten ikke hvad kan burde have gjort. En 30'er konfiskeres, en
45'er sendes til syn.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-09-04 12:56

"Brian Axelgaard" <Ask@for.it> wrote in

> Så vidst betjenten ikke hvad kan burde have gjort. En 30'er
> konfiskeres, en 45'er sendes til syn.

Er det ikke fordi politiet tager den med til syn ? (og at Carstens
kammerat har kaldt det konfiskeret selvom det ikke er det)

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 13:30

Henrik Stidsen wrote:

> Er det ikke fordi politiet tager den med til syn ? (og at Carstens
> kammerat har kaldt det konfiskeret selvom det ikke er det)

Jeg spørger ham lige i aften, når jeg mødes med ham.

For som du rigtig har gættet, så har min kammerat kaldt for
konfiskation.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gerner

Dato : 10-09-04 13:27

On Fri, 10 Sep 2004 12:53:30 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Gerner wrote:
>>
>.

>Næh... mit spørgsmål går på knallert30.

Hvorfor det, når spørgsmålet går på kørekort ?

"Skal man have kørekort (førerbevis) for knallert30, når man er over 18
år?". Hvorfor ikke "over 80 år" ? Eller "over 15 år" ? Når du udmærket ved at
man ikke skal have kørekort af nogen art til en knallert30. Går ud fra at et
knallertbevis er frivilligt.

>At man skal have kørekortet til kategori B, for at føre knallert45. Det
>ved jeg.

Så ved du også at alderen skal være mindst 18 år.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 13:39

Gerner wrote:

> On Fri, 10 Sep 2004 12:53:30 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Hvorfor det, når spørgsmålet går på kørekort ?

Fordi jeg vil lige have opfrisket min hukommelse, når man nu alligevel
snakker om knallert30.

Efter de gamle regler (fra dengang hvor jeg blev 16-18 år...det er trods
alt hhv. 16 og 14 år siden) så skulle man ikke.
Det kunne sgu da godt være, at det var blevet lavet om, da knallert45
kom på gaden.

På et andet juridisk område (forbrugeraftaleloven) er lavet nogen ting
om her 9. juni.
Prøv at samholde den gældende forbrugeraftalelov med den gamle.

> Så ved du også at alderen skal være mindst 18 år.

Fordi det er en Knallert45. Og ja, der er aldersgrænsen 18 år, for man
kan ligeso ikke få kategoriB-kørekort før, vel.

Mit spørgsmål er på knallert_30_

Jeg kan så forstå på dig - på trods af alt støjen -, at man som +18 årig
sagtens kan sætte sig på en knallert30 uden førerbevis overhovedet.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gerner

Dato : 10-09-04 18:24

On Fri, 10 Sep 2004 14:39:22 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>alt hhv. 16 og 14 år siden) så skulle man ikke.
>Det kunne sgu da godt være, at det var blevet lavet om, da knallert45

Bekendtgørelse om obligatorisk knallertundervisning er fra mindst 1979, hvilket
er 25 år siden, så hvis du har kørt knallert for 16-14 år siden, burde du have
fået undervisning og besked på om du var egnet til at køre knallert. Samtidigt
har kommunen fået besked på det samme.

Gad vide om knallertforhandlere dengang og nu skal se et knallertbevis før de må
udlevere en knallrt30. Man kan sagtens købe et køretøj uden at fremvise et
køretøj.

Man kan tolke dit svar sådan at du enten ikke har kørt knallert i 16-18
årsalderen eller kørt knallert ulovligt.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 18:34

Gerner wrote:

> Man kan tolke dit svar sådan at du enten ikke har kørt knallert i 16-18
> årsalderen eller kørt knallert ulovligt.

Du tolker/gætter helt ude i skoven.

Læs lige følgende bare engang til: Det kunne sgu da godt være, at det
var blevet lavet om, da knallert45 kom på gaden.

Falder ti'øren nu?

mvh

Carsten Riis, der har kørt knallert i 3 år (fra 16-19 år).

Fra : Gerner

Dato : 10-09-04 19:41

On Fri, 10 Sep 2004 19:34:26 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>

>Falder ti'øren nu?
>

>mvh
>

>Carsten Riis, der har kørt knallert i 3 år (fra 16-19 år).

Du påstår at man ikke skulle have noget bevis for at køre knallert for 14-16 år
siden
"Efter de gamle regler (fra dengang hvor jeg blev 16-18 år...det er trods
alt hhv. 16 og 14 år siden) så skulle man ikke."

Det skulle man altså.

Faldt 25 øren nu.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 20:29

Gerner wrote:

> [...]
> "Efter de gamle regler (fra dengang hvor jeg blev 16-18 år...det er trods
> alt hhv. 16 og 14 år siden) så skulle man ikke."

Når man var 18 år skulle man ikke have. Læs lige engang til.

Spørgsmålet jeg stillede gik om om man som atten årig skulle have
knallert-førerbevis. Det skulle man ikke dengang eller nu.

Du forstå nu?

mvh

Carsten

Fra : Gerner

Dato : 11-09-04 11:48

On Fri, 10 Sep 2004 21:28:42 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Når man var 18 år skulle man ikke have. Læs lige engang til.

Næh, jeg debattere din ulovlige færd på knallert da du var 16-18, da du endnu
ikke har forklaret om du havde fået undervisning i knallertkørsel for at kunne
få et knallertbevis. Som jeg skrev, ved den kommune du dengang boede i, besked
om du har modtaget knallertundervisning.

>Spørgsmålet jeg stillede gik om om man som atten årig skulle have
>knallert-førerbevis. Det skulle man ikke dengang eller nu.

Den del har jeg svaret på, tag og følg med i debatten eller træk dig.

>Du forstå nu?
>

>mvh
>
>Carsten

Du følge med nu.
--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 13:31

Gerner wrote:

> [...]
> få et knallertbevis. Som jeg skrev, ved den kommune du dengang boede i, besked
> om du har modtaget knallertundervisning.

Hvor har jeg skrevet, at jeg har kørt ulovlig på knallert fra 16-18 år?

Eller snakker vi injurier nu?

Ta' en kop kaffe og læs tråden, bare en gang til. Få evt. hjælp fra
en dansklærer.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gerner

Dato : 11-09-04 15:02

On Sat, 11 Sep 2004 14:31:01 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>

>Eller snakker vi injurier nu?
>

>Ta' en kop kaffe og læs tråden, bare en gang til. Få evt. hjælp fra

Lader ikke til du vil læse det jeg skriver.
bye

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 15:52

Gerner wrote:

> Lader ikke til du vil læse det jeg skriver.

Ih jo, du påstår en masse ud fra noget som slet ikke står skrevet nogen
steder.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gerner

Dato : 11-09-04 18:03

On Sat, 11 Sep 2004 16:51:44 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Ih jo, du påstår en masse ud fra noget som slet ikke står skrevet nogen
>steder.

BYE
Læs nu hvad jeg skriver!
BYE

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Per

Dato : 10-09-04 14:56

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> man ikke skal have kørekort af nogen art til en knallert30. Går ud fra at

---

Man skal have førerbevis til knallert 30 hvis man er 16-18 år og ønsker at
føre den.

Hvis man er over 18 år, men ikke har noget kørekort til bil, mc eller
førerbevis til knallert 30, ja så kan man stadivæk føre knallerten lovligt.

Det er altså alderen der afgør om man skal have førerbevis.

Man behøver i øvrigt ikke førerbevis til knallert 30, hvis man har erhvervet
kørekort til Traktor. Dette kan gøres fra det fyldte 16. år.

Mvh. Per!

Fra : Gerner

Dato : 10-09-04 18:07

On Fri, 10 Sep 2004 15:55:44 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>---
>
>Man skal have førerbevis til knallert 30 hvis man er 16-18 år og ønsker at

Det du snakker om er et knallertbevis, som altså er obligatorisk (Bekendtgørelse
om obligatorisk knallertundervisning ) for knallert30. Læste om det en gang i
tiden, men troede det var frivilligt. Måske er det i stedet frivilligt at få
udstedt og medføre knallertbevis.

§ 7. Den, der har modtaget obligatorisk knallertundervisning med et
tilfredsstillende resultat, og som ønsker at få udleveret et knallertbevis, skal
rette henvendelse til sin bopælskommune.

I færdselsloven står der at et kørekort skal medføres under kørslen, men jeg kan
ikke finde en tilsvarende bestemmelse om knallertbevis.

§ 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise
det til politiet.

>Man behøver i øvrigt ikke førerbevis til knallert 30, hvis man har erhvervet
>kørekort til Traktor. Dette kan gøres fra det fyldte 16. år.

Hvorfra har du den sammenkobling ?

>Mvh. Per!

Betegnelsen "førebevis" er erstattet med "kørekort".

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Per

Dato : 10-09-04 19:18

> [...]

> Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende

Hey Gerner!

Jeg mener at have lært det fra kørekortbekendtgørelsen - da jeg havde om den
i sin tid.

Jeg kan desværre ikke finde bekendtgørelsen på nettet - Kan du?

Jeg er også næsten helt sikker på, at det kan være tilladt at føre personbil
som 16 årig. Der stod noget med at hvis man var handicappet og kørte en
fastlagt rute fra A-B, så kunne man få kørekort til personbil. Der var vist
også noget med at hastigheden ikke måtte overstige jeg mener det var 40
km/t.

Men jeg kan desværre ikke rigtig finde kørekortbekendgørelsen så jeg kan
underbygge mine påstande.

Mvh. Per!

Fra : Gerner

Dato : 10-09-04 20:00

On Fri, 10 Sep 2004 20:17:53 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>i sin tid.
>
>Jeg kan desværre ikke finde bekendtgørelsen på nettet - Kan du?

Ja, og der er ingen kobling mellem traktorkørekort og knallertbevis da
bestemmelsen om kørekort til traktor/motorredskab, kun går ud på at kortet
gælder til disse to ting.

> [...]
>også noget med at hastigheden ikke måtte overstige jeg mener det var 40

Personbil til kat. A kan kun udstedes til personer på 18 og derover, og der skal
en større undersøgelse til før en handikappet kan få kørekort i det hele taget.

>Men jeg kan desværre ikke rigtig finde kørekortbekendgørelsen så jeg kan
>underbygge mine påstande.

BEK nr 801 af 22/09/2003 hos retsinfo.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-09-04 21:18

"Gerner" == Gerner <nospamadressen@postkasse.org> writes:

> [...]

> Ja, og der er ingen kobling mellem traktorkørekort og knallertbevis
> da bestemmelsen om kørekort til traktor/motorredskab, kun går ud på

Jeg er blevet stoppet som 17-årig på knallert, uden andet førerbevis
end et traktorkørekort. Det var i orden, så enten har den venlige
betjent været overmåde large, eller også er der noget du
overser.

> Personbil til kat. A kan kun udstedes til personer på 18 og derover,
> og der skal en større undersøgelse til før en handikappet kan få
> kørekort i det hele taget.

Du mener da forhåbentlig B, ellers har jeg kørt ulovligt i 17 år på
mit kat. B kørekort.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-09-04 09:52

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> end et traktorkørekort. Det var i orden, så enten har den venlige
> betjent været overmåde large, eller også er der noget du

Hvis man har kørekort til traktor kan man føre en knallert uden
knallertbevis - det fremgår af færdselslovens § 63, stk. 2.

--
Reino

Fra : Gerner

Dato : 11-09-04 12:02

On Sat, 11 Sep 2004 10:51:45 +0200, "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hvis man har kørekort til traktor kan man føre en knallert uden
>knallertbevis - det fremgår af færdselslovens § 63, stk. 2.

Nå der var den, men hvad med at citere så man ikke skal ind på retsinfo og finde
det ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-09-04 12:08

Gerner wrote:

> Nå der var den, men hvad med at citere så man ikke skal ind på
> retsinfo og finde det ?

Selv tak...

--
Reino

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 13:39

Gerner wrote:

> Nå der var den, men hvad med at citere så man ikke skal ind på retsinfo og finde
> det ?

Du kan sgu da bare have den liggende som link i IE (eller hvad du nu
bruger).

Du kan starte din samling af links på:
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm
Der er direkte links til de mest anvendte love.
Og indstiller du IE til at vise lovene Offline, så tager det ikke mange
sekunder at finde færdselsloven §63 stk 2

mvh

Carsten Riis

Fra : Gerner

Dato : 11-09-04 15:03

On Sat, 11 Sep 2004 14:39:26 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>Og indstiller du IE til at vise lovene Offline, så tager det ikke mange
>sekunder at finde færdselsloven §63 stk 2

Nu ved jeg du er åndshandikappet.
bye

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Gerner

Dato : 11-09-04 11:58

On 10 Sep 2004 22:17:52 +0200, Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>end et traktorkørekort. Det var i orden, så enten har den venlige
>betjent været overmåde large, eller også er der noget du

Jeg har spurgt hvorfra koblingen stammer, og den bekendtgørelse jeg har læst er
fra 2003, Og kan du finde det du tror jeg har overset, vil jeg da gerne have en
henvisning til teksten. (nu kunne bestemmelsen om traktorkørekort=knallertbevis
være fjernet da knallert45 blev lovligt)

> Du mener da forhåbentlig B, ellers har jeg kørt ulovligt i 17 år på
>mit kat. B kørekort.

Ja B og de andre kort til de der 4 hjulede tingester.
Og så skuller der stå kørekort i stedet for personbil.
Og så var det ikke engang særlig sent.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Per

Dato : 11-09-04 09:18

----

Hej igen!

Jeg fandt dette på retsinfo

BEK nr 653 af 09/08/1993

Bekndtgørelse om knallertundervisning.

Prøv at læs § 9 - det er godt nok skrevet lidt kryptisk, men som jeg forstår
det, så står at hvis man har et traktorkørekort og får det frakendt af en
eller anden grund, ja så kan man godt få et knallertbevis efterflgende hvis
man ønsker det.

Det ståt godt nok ikke nævnt de 16 år, men det må vel være underforstået,
idet man jo ikke behøver knallertbevis, når man er fyldt 18 år.

Mvh. Per!

Fra : Per

Dato : 11-09-04 10:12

> [...]
vist
> også noget med at hastigheden ikke måtte overstige jeg mener det var 40

---

Jeg har fundet lidt i færdselsloven § 57:
§ 57. Trafikministeren kan tillade, at kørekort til langsomtkørende
invalidekøretøj udstedes til en person, der er fyldt 15 år.

Det var nok det jeg kunne huske - der er nok et cirkulære der beskriver de
nærmere omstændigheder ved ovennævnte. Og siden der står kørekort, at ja så
må det jo være et køretøj hvortil der kræves kørekort: Bil, MC, mv.

Mvh. Per!

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-09-04 11:20

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> skrev i en meddelelse
> Hvad er bøden for at køre knallert uden kørekort?
> Bliver knallerten konfiskeret, hvis Politiet snupper én i at køre knallert
> uden kørekort?

Er det en ikke- / registreringspligtig knallert?

Fra : GiWeo

Dato : 10-09-04 14:48

Hejsa

Knallert 30 kræver ikke kørekort, medmindre du er mellem 16 og 18 ???

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 12-09-04 12:25

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> skrev i en meddelelse

> Hvad er bøden for at køre knallert uden kørekort?

Kr. 5000 for kørsel uden førerret til registreringspligtig knallert
(knallert 45).

Mener du derimod kørsel uden knallertbevis til uindregistreret knallert er
prisen kr. 500,-. Den kan ikke nedsættes uanset alder og indkomstforhold.
Der kræves kun knallertbevis for 16 og 17 årige.

> Bliver knallerten konfiskeret, hvis Politiet snupper én i at køre knallert
> uden kørekort?

Nej.

/Caspersen