Volvo 850 , chip/ boks
Fra : Homer

Dato : 10-09-04 09:33

Hej ......
Jeg har læst data ud på chippen i min Volvo 850 2,5T . Problemet er nu at
den ikke kan starte !! Men hvis jeg tager chippen og sætter i en boks uden
startspære , så kan den starte .... Jeg tager hovednøglen ( den store ) og
prøver med , men den kan overhovede ikke starte ...ikke engang i 2 sek.
total død . Hvilken muligheder er der for at få den igang igen med boksen
som sad i bilen dvs. den med startspær .. ??? eller bare nogle gode råd .

Kenn

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 09:47

"Homer" <home@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som sad i bilen dvs. den med startspær .. ??? eller bare nogle gode råd .

Tjah, det kan din Volvo-forhandler sikkert hjælpe dig med. Jeg vil gætte på
at du ved operationen har ødelagt chippens kode, så den ikke længere matcher
nøglen. Forhandleren skal altså have dem parret igen.

Hvad vil du iøvrigt med data'ene fra chippen? Fuel-mappen m.v. ligger kodet.

M.v.h.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-09-04 14:41

> [...]
> som sad i bilen dvs. den med startspær .. ??? eller bare nogle gode råd .

Startspærresystemet er en separat computer som kan genkende op til 6 kodede
nøgler via transponderen ved nøglehullet.
Denne computer sender så et signal til motorstyringen om at nøglen er
godkendt eller ej.
Første gang en ny bil startes parres startspærrecomputeren sammen med
motorstyringsenheden. Præcis hvilke parametre den tjekker ved jeg ikke.
Har du ændret på disse parametre i motorstyringen kan startspærrecomputeren
og motorstyringen ikke snakke sammen.
Mig bekendt kan denne parring af enhederne ikke nulstilles. Der skal sikkert
en ny startspærre boks til og man skal have kodet nøglerne ind i den.
Alternativt kan der naturligvis være simplere fejl i systemet, som en defekt
transponder osv. Det kan Volvo tjekke med deres systemtester.

Eneste udvej er et besøg hos Volvo.

Niels