El-scooter
Fra : Dan Elgaard

Dato : 10-09-04 08:46

Hejsa,

Hvor kan man købe en rigtig god 2-hjulet el-scooter?

Jeg kan ikke rigtig finde noget på google, der er bare i en nogenlunde
kvalitet?!

Kvaliteten må gerne være i top (især antal km på en opladning - hastigheden
mindre væsenlig).
Er kvaliteten i top, så betyder prisen mindre.

TIA,
Dan

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-09-04 17:06

Dan Elgaard wrote:
> [...]
> hastigheden mindre væsenlig).
> Er kvaliteten i top, så betyder prisen mindre.

Hvis du er elektro- / elektronikkyndig, så har jeg måske noget du kan have
interesse i:

En Peugeot elscooter; Scoot-Elec, som p.t. er opstaldet på 2.år men som
inden blev renoveret grundigt for knap 10.000 kr, bl.a.:
- Hele motor og drivsystem renoveret.
- 1 af 3 stk 6V NiCd monoblokceller helt ny (fa. Saft), selv skaffet hjem
fra Frankrig.
- Nye dæk
- Velholdt
-div. reservedele + teknisk (elsiden) dokumentation.

Der er 1 fejl som jeg ikke fik styr på og det er laderen. Den driller.
-Den kan kun lade med ca ½ effekt (25 A i stedet for 50A). Jeg ved hvilken
C-MOS effekt komponent der brænder af, men ikke hvorfor.
En ny komponent i laderen holder lige præcis til den en dag bliver lidt for
varm, så brænder den af igen.
Derfor bør du være elektronikkyndig, ellers skal der en ny lader i, som jeg
ikke ved hvad koster.

Det er nok den elscooter der er anvendt flest udviklingspenge på, da
udviklingen, så vidt jeg husker, blev finasieret delvist af EU.
Styring, batterisystem, lader og meget andet er samme grundtype som PSA
(Peugeot - Citroen) koncernen brugte i deres elbiler.
Peugeot herhejmme havde scooteren på programmet i et års tid, men salget gik
ikke godt. Den var for dyr, og Peugeot værkstederne interesserede sig ikke
en dyt for dette lille vidunder af et køretøj som var helt lydløst og kørte
40 km for 3 kr. strøm (ca)

Jeg gav i 1998 ca. 22.000 kr. for den og den har kørt ca. 35.000 Km, hvilket
vist er rekord. for den el-type.

Skriv tilbage, evt pr. mail, da denne gruppe jo ikke er decideret til
køb/salg og elektronikproblemer.

--
Hilsen
Ole Pagh

Fra : Dan Elgaard

Dato : 10-09-04 18:35

Tak skal du have, Ole, men nej tak

For det første er jeg ikke elektronik-kyndig, og for det andet vil jeg
foretrække en model, der er på markedet, i fald der går noget galt med den.

Desuden kan jeg allerede nu regne ud, at den kommer til at koste en del mere
end de 8 - 12.000 kr., som jeg allerede har fundet, som man kan få, fra ny
af, til den pris

mvh.,
Dan

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:4141d0e9$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-09-04 20:52

Dan Elgaard wrote:
> [...]
>
> Desuden kan jeg allerede nu regne ud, at den kommer til at koste en
> del mere end de 8 - 12.000 kr., som jeg allerede har fundet, som man

Fair nok, men den ville ikke komme op på den pris overhovedet..

Når du skal til at vælge en model, så vær opmærksom på batteri _levetid_ og
pris på nye batterisæt og regn det med ind i driftomkostninger.

Brochurer overdriver som regel voldsomt med hensyn til rækkevidde /
opladning og batterilevetid

De allerfleste El-scootere anvender blybatterier og disse er faktisk ret
dårlige til formålet fordi de dårligt tåler ret mange afladninger og slet
ikke totalafladninger.
Desuden taber blybatterier langsomt kapacitet under brug og køretøjets
rækkevidde bliver derfor kortere og kortere ved brug.
Lader og styrekredsløb til beskyttelse af batterierne skal være avanceret,
og det er også et punkt hvor der spares hos fabrikanterne.

Det var en af årsagerne til at de hidtidige projekter med el-biler er
kulsejlet eller ligger underdrejet.

--
hilsen Ole

Fra : Nicky Precht

Dato : 12-09-04 07:52

> Fair nok, men den ville ikke komme op på den pris overhovedet..

Jeg er måske interesseret.
Hvad pris havde du regnet med?

/Nicky
Århus

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-09-04 08:44

Nicky Precht wrote:

> Jeg er måske interesseret.
> Hvad pris havde du regnet med?

Da dette ikke er den rigtige gruppe for køb og salg, har jeg sendt dig en
mail.

Hilsen Ole

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-09-04 15:43

Ole Pagh (olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk) skrev
følgende:

> Da dette ikke er den rigtige gruppe for køb og salg, har jeg sendt
> dig en mail.

Send du bare en til mig også. :)

- Martin

Fra : Ulf