/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Er jeg i ond tro?
Fra : Peter Hansson


Dato : 09-09-04 21:49

Vedr ITbutikken:

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18636

Tastatur sat ned med henved 80%

Fra deres hjemmeside:

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?varenr=20047

Fuld pris.

Hvilken pris gælder??

Selvfølgelig er jeg i ond tro. Ikke fordi jeg kan sige mig selv at det er en
urealistisk pris. Sådanne kører de med hele tiden.

Jeg er i ond tro, fordi det drejer sig om netop denne butik, der åbentbart
ikke har forstået markedsføringsloven (endnu).

PH



 
 
TGD (09-09-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 09-09-04 21:58


"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse
news:zk30d.8659$sQ1.983@news.get2net.dk...

<KLIP>

> Jeg er i ond tro, fordi det drejer sig om netop denne butik, der åbentbart
> ikke har forstået markedsføringsloven (endnu).

Du stiller et spm. og svarer selv på det... Hmmmm



Peter Hansson (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 09-09-04 22:04


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:_s30d.46146$Vf.2382474@news000.worldonline.dk...
>
> Du stiller et spm. og svarer selv på det... Hmmmm
>
Lidt retorik kan vel få lov at passere. Desuden er jeg jo sikker på et godt
svar på denne måde, hvilket har manglet i diskussionen om ond tro på disse
priser, der jo egentlig kun eksponerer visse firmaers tilbøjelighed til at
bruge lumpne markedsføringstrick.

PH



Carsten Riis (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 09-09-04 22:12

Peter Hansson wrote:
>
.....
> Hvilken pris gælder??
>
Det gør den på itbutikkens hjemmeside.

Den pris du ser på edbpriser.dk kan du ikke sidestille med tilbud.
Allerhøjst /opfordring til at gøre tilbud/.

Men kontakt da edbpriser.dk's supportafdeling. Det er ikke første gang
itbutikken roder sig ud i noget prissnyd for at komme øverst på
prissøgningerne på edbpriser.dk's database.


> Selvfølgelig er jeg i ond tro. Ikke fordi jeg kan sige mig selv at det er en
> urealistisk pris. Sådanne kører de med hele tiden.
>
edbpriser.dk kan kun være interesseret i at vippe itbutikken ud af
systemet, da itbutikken ødelægger edbpriser.dk's gode omdømme for at
være troværdig.



mvh

Carsten Riis

Bertel Lund Hansen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-09-04 14:15

Peter Hansson skrev:

>Hvilken pris gælder??

>Selvfølgelig er jeg i ond tro.

Det er ikke spor selvfølgeligt.

>Ikke fordi jeg kan sige mig selv at det er en
>urealistisk pris. Sådanne kører de med hele tiden.

Jamen, så er der al mulig grund til at mene at det er med vilje,
og så er du i god tro.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ukendt (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-04 20:15


"Peter Hansson" skrev i en meddelelse
news:zk30d.8659$sQ1.983@news.get2net.dk

>
> Hvilken pris gælder??

Den på deres hjemmeside, hvad ellers.

> Selvfølgelig er jeg i ond tro. Ikke fordi jeg kan sige mig selv at det er
en
> urealistisk pris. Sådanne kører de med hele tiden.

Ond tro med hensyn til hvad?
På deres hjemmeside står 166, så er det selvfølgelig det der gælder.

> Jeg er i ond tro, fordi det drejer sig om netop denne butik, der åbentbart
> ikke har forstået markedsføringsloven (endnu).
>

Hvad mener du så med det?

Jeg forstår ikke problemstillingen i dit indlæg.

--
mvh kajo



Bertel Lund Hansen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-09-04 22:44

Kajo skrev:

>På deres hjemmeside står 166, så er det selvfølgelig det der gælder.

Det er heller ikke selvfølgeligt. Et firma hæfter ikke for fejl
hvis den der læser det, er klar over at der foreligger en fejl -
eller hvis han burde være klar over det.

Men det er rigtigt for så vidt som udgangspunktet er at en
netbutik er bundet af de priser de annoncerer med.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

RF (10-09-2004)
Kommentar
Fra : RF


Dato : 10-09-04 23:43

Selv om du bestiller varen til den angivne pris, skal du ikke regne med at
modtage den, da IT Butikken har været så smarte at man skal acceptere deres
ordreoptagelsesvilkår før man kan gennemføre en ordre.

---- ordreoptagelsesvilkår ----
Vores computer skal nu til at fremsende en E-mail til dig, således at du kan
se om bestillingen svarer til dit ønske.

Vi bliver dog nød til at få din accept på at du ikke opfatter E-mailen som
en juridisk bindende ordrebekræftelse, hvorved en aftale er indgået. Men
alene et elektronisk svar fra en computer, til at fastslå om det rigtige er
indtastet.

Du accepterer derfor at vi kan slette ordren, såfremt varen er udgået, eller
der er store prisfejl mm.

Hvis man ikke er myndig, accepterer vi kun efterkravs ordre.
Hvis De har valgt anden betalingsform, end efterkrav og ikke er myndig, vil
ordren automatisk blive lavet om til en efterkravs ordre.Ved postopkrævning
bliver prisen altid omregnet fra danske kroner med d.d. kurs ved
afsendelsen. Der er IKKE indgået en bindende købeaftale med ITbutikken A/S
før De har modtaget en ordrebekræftelse fra ITbutikken A/S.
------------------------

Med følgende sætning "Du accepterer derfor at vi kan slette ordren, såfremt
varen er udgået, eller der er store prisfejl mm." kan de senere annullere
din ordre.

Dette har de gjort med mig for ganske få dage siden, en meget fed router til
den nette sum af 469 kr. Kun én femtedel af prisen som andre forhandlere
skulle have.

Jeg skrev følgende tråd i edbpriser.dk forum:
http://www.edbpriser.dk/community/forum/Thread.asp?ID=36429

Edbpriser.dk staff svare på tråden, at hvis prisen ikke er forskellig fra
hvad forhandleren opgiver på deres side, gør de intet.
Jeg ser det dog som, at forhandlerne udemærket er klar over den pris de
skriver på disse produkter, og bevidst gør dette således at de havner i
edbprisers prisbaskere, for noget reklame (hits på deres website), er bedre
end ingen reklame. Jeg tror nemlig ikke på, at de ikke selv ville undre sig
over en pris på et produkt til knap 3K falde til ca. 500 kr, uden at
dobbelttjekke dette med deres leverandør, og det skulle samtidig undre mig
meget hvis en leverandør giver forkerte priser så ofte, som det er tilfældet
med de mange produkter som havner i prisbaskerne, hvor man kan se at prisen
nok er lidt ved siden af.
Det skal dog siges at IT Butikken langt fra er den eneste der benytter sig
af dette trick.

Og så lige mit spørgsmål
Edbpriser.dk staff member som svare på mit indlæg fra førnævnte tråd,
henviser bla. til dette link:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/varens-pris/prisen-paa-varen/

Hvor jeg finder:
Internetbutikker
Prisoplysninger der gives i en internetbutik er bindende. Det er dog en
forudsætning, at der er tale om en "butik", hvor du kan købe varer, fx ved
at lægge dem i en indkøbskurv.
Hvis der blot er tale om en hjemmeside, hvor der reklameres for en vare, du
efterfølgende kan købe, har du ikke ret til at få varen til den annoncerede
pris, hvis sælgeren retter fejlen, før handlen indgås.

Falder IT Butikkens website ikke ind under den første kategori, hvorfor de
er forpligtet til at levere varen til den nævnte pris, fejl eller ej?

Med venlig hilsen
Ronni





Bertel Lund Hansen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-09-04 07:17

RF skrev:

>Falder IT Butikkens website ikke ind under den første kategori, hvorfor de
>er forpligtet til at levere varen til den nævnte pris, fejl eller ej?

Jo, hvis ikke køber indser eller burde indse at der foreligger en
fejl.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Hansson (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 11-09-04 07:36


"RF" <news.sunsite@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:41422dfa$0$205$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Du accepterer derfor at vi kan slette ordren, såfremt varen er udgået,
eller
> der er store prisfejl mm.
>
Jeg finder et sådan vilkår ret problematisk. Skal vi som kunder så skrive at
vores ordrebekræftelser kan annuleres, såfremt vi løber tør for penge, eller
der måske er tale om fejl.

På denne måde bliver det jo helt umuligt at se , hvornår man har en bindende
aftale.



PH



Peter (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-09-04 08:15

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse
news:l1x0d.207$XJ3.5@news.get2net.dk...
>
> "RF" <news.sunsite@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> news:41422dfa$0$205$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Du accepterer derfor at vi kan slette ordren, såfremt varen er udgået,
> eller
> > der er store prisfejl mm.
> >
> Jeg finder et sådan vilkår ret problematisk. Skal vi som kunder så skrive
at
> vores ordrebekræftelser kan annuleres, såfremt vi løber tør for penge,
eller
> der måske er tale om fejl.
>
> På denne måde bliver det jo helt umuligt at se , hvornår man har en
bindende
> aftale.

Enig. Jeg har oplevet noget ligende hos Midtdata.dk og drøftede spørgsmålet
med direktøren, som mente at jeg som jurist jo måtte forstå at det ikke var
en ordrebekræftelse. Jeg spurgte da om hvornår der så ligger en bindende
aftale, men de enkelte detaljer ville direktøren dog ikke drøfte med en
kunde

Jeg overvejer om man blot kan bestille en helt masse ting og undlade at
opfylde aftalerne og så blot henvise til at der ikke foreligger en bindende
aftale?

Jeg har forståelse for, at e-butikkerne vil sikre sig mod fejl. Men de er
gået forlangt idet der nu slet ikke foreligger bindende aftaler. Dét er
uheldigt for dem, men det indser de først når det kommer til at koste den et
stort tab som følge af at en kunde springer fra en stor aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Bertel Lund Hansen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-09-04 08:31

Peter skrev:

>Jeg overvejer om man blot kan bestille en helt masse ting og undlade at
>opfylde aftalerne og så blot henvise til at der ikke foreligger en bindende
>aftale?

Det kommer jo lidt an på. Hvis din bestilling accepteres,
foreligger der en bindende aftale. Det betyder at du ikke selv
har kontrol over hvornår aftalen er indgået, og du risikerer
altså at springe fra efter at det er for sent.

Derimod er der ikke spor i vejen for at du indsender en
bestilling hvor du omhyggeligt gør opmærksom på at det ikke er en
endelig bestilling før din kone/kæreste/kammerat har gennemgået
bestillingen og sikret sig at der ikke er fejl i den.

Med sådan en 'bestilling' og it-butikkens standardsvar er der
ingen af parterne der kan hitte ud af hvornår og i det hele taget
om der er indgået en aftale.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

alexbo (11-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-04 08:38


"Peter" skrev

> Jeg har forståelse for, at e-butikkerne vil sikre sig mod fejl. Men de er
> gået forlangt idet der nu slet ikke foreligger bindende aftaler. Dét er
> uheldigt for dem, men det indser de først når det kommer til at koste den
et
> stort tab som følge af at en kunde springer fra en stor aftale.

For en e-butik er en bindende aftale kun bindende for dem selv, kunderne har
jo i langt de fleste tilfælde 14 dg. fortrydelsesret.

Så de har ikke noget incitament for at lade bindingen træde i kraft tidligt
i forløbet.

mvh
Alex Christensen



Peter (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-09-04 09:35

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:chua5f$2run$1@news.cybercity.dk...

[klip]

> For en e-butik er en bindende aftale kun bindende for dem selv, kunderne
har
> jo i langt de fleste tilfælde 14 dg. fortrydelsesret.
>
> Så de har ikke noget incitament for at lade bindingen træde i kraft
tidligt
> i forløbet.

Enig. Men hos Midtdata kan jeg jo bestille 20 specialfremstillede
pc'ere..... der er der nok ingen fortrydelsesret. Jeg kan jo søge at lave
den meget specielle med software osv.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



per christoffersen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 11-09-04 09:40


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:chua5f$2run$1@news.cybercity.dk...
> For en e-butik er en bindende aftale kun bindende for dem selv, kunderne
har
> jo i langt de fleste tilfælde 14 dg. fortrydelsesret.
>
> Så de har ikke noget incitament for at lade bindingen træde i kraft
tidligt
> i forløbet.

Forretningens binding og kundens fortrydelsesret vil under alle
omstændigheder træde i kraft på samme tidspunkt, - nemlig nå´r afatlen er
indgået.
De 14 dage regnes dog først fra kunden har varen i hænde (+ andre
administrative detaljer).

Altså når aftale er på plads er den på plads for begge parter, og der er
ikke vundet noget for nogen af parterne i a forhale forløbet.

/Per



alexbo (11-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-04 10:09


"per christoffersen" skrev

> Forretningens binding og kundens fortrydelsesret vil under alle
> omstændigheder træde i kraft på samme tidspunkt, -
Kunden kan fortryde fra han klikker første gang, og til 14 dg. efter han har
fået varen.
Butikkens binding træder i kraft når de har accepteret ordren.

> Altså når aftale er på plads er den på plads for begge parter, og der er
> ikke vundet noget for nogen af parterne i a forhale forløbet.
Butikken har en interesse i at undgå binding så længe så muligt, for at
forlænge den periode hvor de kan nå at opdage fejl i prislisten.
Kunden har en interesse i at binde butikken tidligts muligt, derved kan han
lukrere på evt. fejl i prislisten.

mvh
Alex Christensen







per christoffersen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 11-09-04 09:47


"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse
news:l1x0d.207$XJ3.5@news.get2net.dk...
>
> "RF" <news.sunsite@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> news:41422dfa$0$205$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Du accepterer derfor at vi kan slette ordren, såfremt varen er udgået,
> eller
> > der er store prisfejl mm.
> >
> Jeg finder et sådan vilkår ret problematisk. Skal vi som kunder så skrive
at
> vores ordrebekræftelser kan annuleres, såfremt vi løber tør for penge,
eller
> der måske er tale om fejl.
>
> På denne måde bliver det jo helt umuligt at se , hvornår man har en
bindende
> aftale.

Jeg tror ikke deres fremgangsmåde er i overensstemmelse med e-mærkets
retningslinjer.
Det er måske svært at sætte fingeren på et konkret punkt, men det er
tydeligt at det går imod ånden i teksten.
Der er også nogle formuleringer om aftaleindgåese, som de ikke lever op til,
hvis amn læser lidt dybere.
Hvis nogen vil gøre noget ved sagen kan man jo rette henvendelse til fonden
bag.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste