Jeg ville vælge en lidt ældre "rigtig" Motorcykel med gear.
Både Yamaha, Honda, Suzuki har lavet nogle fine små 125ccm maskiner.
Billige i drift og gearene gør at man kan udnytte den lille motor bedre.
"Corty" <email@cNoOrStPyAM.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns955FDEA231B1Acorty@212.242.40.196...
> Hej gruppe
>
> Den senere tids snak om mc-scootere kontra 45-scootere har for mig været
> meget passende, idet jeg selv spekulerer på at skifte til et lidt mere
> "potent" 2-hjulet køretøj.
>
> I en tidligere tråd blev det nævnt at en 50ccm 2-takt yder det samme som
> en 100ccm 4-takt, men at momentet er noget større på en 4 takter.
>
> Jeg har et krav der hedder:
>
> * 1 person 90 km/t på lige landevej,
> * 2 personer 80 km/t på lige landevej
> * Ikke under 70 km/t op af en normal dansk landevejsbakke.
>
> Oprindeligt ville jeg gerne have en 4-takter, men jeg har en pengepung at
> tænke på, og jeg kan da godt se, at jeg skal noget højere op i kubik - og
> pris - for at få det ønskede.
>
> Jeg har derfor haft kig på lidt forskelligt
>
> Jincheng JC 100-7 (100ccm 4 takt) MC-chopper. (20.000)
> PGO T-rex 110 ccm (2-takt) mc-scooter (15.000)
> PGO T-rex 150 ccm (4 takt) mc-scooter (25.000)
>
> Jeg sætter som max en 150ccm motor (pga forsikring).
>
> Er der nogen der kan fortælle hvad man som tommelfingerregel skal regne
> med ved en given kubik mht hastighed - ved godt den ikke er universel,
> men sådan cirkus deromrundt
>
> Eventuelt fordele/ulemper ved 2-takt / 4-takt maskiner samt vario kontra
> manuelt gear?
>
> Eventuelle andre forslag til maskiner - jeg vil IKKE have en racer-
> replica maskine. Vi skal kunne sidde 2 på maskinen, nogenlunde mageligt.
>
> Eventuelt - er der nogen der ved hvad det vil koste at ombygge min
> nuværende Suzuki Katana LC (årg. 99) til mc status og få den
> indregistreret. Der skal vel betales afgift og lignende?
> Spekulerede på at kyle en 125-150 ccm cylle på?
>
> Jeg ved der sidder nogle garvede hoveder herinde, så jeg håber på nogle
> gode svar....
>
> Mvh
> Corty