2-takt kontra 4-takt
Fra : Corty

Dato : 09-09-04 20:53

Hej gruppe

Den senere tids snak om mc-scootere kontra 45-scootere har for mig været
meget passende, idet jeg selv spekulerer på at skifte til et lidt mere
"potent" 2-hjulet køretøj.

I en tidligere tråd blev det nævnt at en 50ccm 2-takt yder det samme som
en 100ccm 4-takt, men at momentet er noget større på en 4 takter.

Jeg har et krav der hedder:

* 1 person 90 km/t på lige landevej,
* 2 personer 80 km/t på lige landevej
* Ikke under 70 km/t op af en normal dansk landevejsbakke.

Oprindeligt ville jeg gerne have en 4-takter, men jeg har en pengepung at
tænke på, og jeg kan da godt se, at jeg skal noget højere op i kubik - og
pris - for at få det ønskede.

Jeg har derfor haft kig på lidt forskelligt

Jincheng JC 100-7 (100ccm 4 takt) MC-chopper. (20.000)
PGO T-rex 110 ccm (2-takt) mc-scooter (15.000)
PGO T-rex 150 ccm (4 takt) mc-scooter (25.000)

Jeg sætter som max en 150ccm motor (pga forsikring).

Er der nogen der kan fortælle hvad man som tommelfingerregel skal regne
med ved en given kubik mht hastighed - ved godt den ikke er universel,
men sådan cirkus deromrundt

Eventuelt fordele/ulemper ved 2-takt / 4-takt maskiner samt vario kontra
manuelt gear?

Eventuelle andre forslag til maskiner - jeg vil IKKE have en racer-
replica maskine. Vi skal kunne sidde 2 på maskinen, nogenlunde mageligt.

Eventuelt - er der nogen der ved hvad det vil koste at ombygge min
nuværende Suzuki Katana LC (årg. 99) til mc status og få den
indregistreret. Der skal vel betales afgift og lignende?
Spekulerede på at kyle en 125-150 ccm cylle på?

Jeg ved der sidder nogle garvede hoveder herinde, så jeg håber på nogle
gode svar....

Mvh
Corty

Fra : GK

Dato : 09-09-04 21:26

prøv i dk.fritid.motorcykel

"Corty" <email@cNoOrStPyAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spekulerede på at kyle en 125-150 ccm cylle på?
>
> Jeg ved der sidder nogle garvede hoveder herinde, så jeg håber på nogle

---

Fra : FJ

Dato : 10-09-04 06:58

Jeg ville vælge en lidt ældre "rigtig" Motorcykel med gear.
Både Yamaha, Honda, Suzuki har lavet nogle fine små 125ccm maskiner.
Billige i drift og gearene gør at man kan udnytte den lille motor bedre.