Startspærre
Fra : Zurfer

Dato : 09-09-04 19:28

Hej.

Tænlte på om der er nogle der ved hvad det vil sige når man kigger på en
fabia der har "Startspærre" Vil det sige man skal trykke en kode ind. inden
man kan starte bilen??

På forhånd tak

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-09-04 20:25

"Zurfer" <zurfer@zurfer.dk> skrev i en meddelelse

hvad det vil sige når man kigger på en
> fabia der har "Startspærre" Vil det sige man skal trykke en kode ind.
> inden man kan starte bilen??

Dvs. at uden den rigtige nøgle kan du ikke starte motoren. Der er en chip i,
og den skal passe til det som er indprogrammeret i motorstyringen.

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-09-04 20:39

> Tænlte på om der er nogle der ved hvad det vil sige når man kigger på en
> fabia der har "Startspærre" Vil det sige man skal trykke en kode ind.
> [...]

Nej det betyder normalt bare at der er en chip i nøglen.

Så det er ikke noget ekstra besvær for dig.

hilsen

Kim

Fra : Zurfer

Dato : 09-09-04 20:37

Dvs alle biler har startspærre?
Man kan da kun starte bilen med den rigtige nøgle i alle modeller.
eller hvad? virker lidt mærkeligt andet.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-09-04 21:05

> Dvs alle biler har startspærre?

Nej - men tror ikke du kan få en bil af nyere dato der ikke har det.

> Man kan da kun starte bilen med den rigtige nøgle i alle modeller.
> eller hvad? virker lidt mærkeligt andet.

Hvis jeg f.eks går til en låsesmed med min nøglen til pegøjen og siger "jeg
vil gerne have en kopi" - hvis jeg med denne kopi vil forsøge at starte
bilen vil den bare sige "BIIIIIIIIP" istedetfor at starte.
Grunden til den ikke starter er at der ikke er nogen chip i min kopi nøgle
og uden signal fra denne chip kan bilen ikke startes. Der kan komme tænding
på så lys m.v tænder - men du får ikke gang i bilen.

På ældre modeller kan det være med en kode du skal indtaste og ikke en chip
(f.eks med Peugeot 106 skiller det i 97 hvor 106eren går over til chip i
nøglen. Før var det en 4cifret kode der skulle til)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : alexbo

Dato : 09-09-04 21:09

"Zurfer" skrev

> Dvs alle biler har startspærre?

Nej, biler uden startspærre kan man starte ved at ødelægge cylinderen i
tændingslåsen og starte med en skruetrækker.

En startspærre skal genkende nøglen, hvis ikke den gør det, så ved
computeren at der er noget galt, og så starter den ikke uanset hvad man gør.

mvh
Alex Christensen