Itbutikken
Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 18:05

Efter opfordring fra een i dk.forbruger vælger jeg at poste mit indlæg hér
for at høre om, hvordan jeg skal forholde mig. Here goes

Hej med jer

Lige en "fortælling" fra det "virkelige" liv:

Jeg modtog i slutningen af august et nyhedsbrev fra edbpriser.dk. Under
kategorien prisbasker, var der en router, der var faldet med 80%. Jeg stod
netop og manglede en router og besluttede mig derfor for at undersøge
produktet.

Det viste sig at være en rigtig godt - og næsten for godt tilbud på en
Linksys router RV082. En 8-ports med VPN og en masse andet gejl. Den kostede
kun 469 kr. hos itbutikken.dk - hos nummer 2 på listen kostede den omkring
2200. Det lød da næsten for godt til at være sandt.
Jeg valgte dog at forsøge at bestille produktet hos dem. Når man så nåede
til, at skulle tilføje produktet i indkøbskurven, så blev der på eller anden
måde linket til en anden og billigere router.
Jeg sendte en mail til dem, om at få rettet "bestillingsfejlen". Dagen efter
modtog jeg en mail, hvori de spurgte hvad jeg præcist mente. I mellemtiden
havde de dog fået rettet linket, så det lykkedes mig at bestille produktet
til den angivne pris. Produktet var dog ikke på lager, men havde en
forventet leveringsdato d. 15. september. Fint tænkte jeg - jeg kan godt
vente, nu når tilbuddet var så godt.

Kort efter bestilling modtog jeg en ordrebekræftelse fra dem med pris incl.
levering osv.
Lækkert tænkte jeg.

Bestillingen skete d. 30/8. Den 2. september modtager jeg en mail, om at
leveringen er udskudt til d. 16 september. Igen tænkte jeg : herligt, jeg
kan godt vente.
Den 3. september modtager jeg endnu en mail fra dem, der fortæller at
leveringen er udskudt til d. 17. september. Igen tænkte jeg : herligt, jeg
kan godt vente.

Så idag modtager jeg følgende mail fra dem:

Det er med beklages at vi må meddele, at der er sket en prisfejl på et
produkt som du ønsker at købe.
Varen er:

Linksys 10/100 8-Port VPN Router RV082 - Router - EN, Fast EN - ekstern

På denne baggrund, er vi desværre nød til at slette varen fra din ordre.
Dette gøres jf. vores ordreoptagelsvilkår hvor du har accepteret at vi kan
slette en varer, såfremt der er væsentlige prisfejl.

Med beklagelse.

ITbutikken

Hvordan skal jeg forholde mig til sådan en - i mine øjne - dårlige
behandling? Det skal lige nævnes, at produktet stod i 2-3 dage til den
bestilte pris. Pludselig kostede varen 2899 hos dem. Hvis dette var i en
"rigtig" butik, så var de kommet slemt i klemme.

Har jeg nogle rettigheder i denne sag, eller skal jeg blot nøjes med at
fraråde andre at handle hos dem??

Endvidere - vil jeg få bedre hjælp i en anden gruppe?

Med venlig hilsen
Jesper Laursen

PS. det skal lige siges, at jeg så sent som idag modtager endnu et
nyhedsbrev fra edbpriser.dk, hvor præcis det samme sker. Her har de dog
været væsentligt hurtigere til at rette prisen tilbage.
Men er deres "metoder" lovlige?

Fra : Thomas

Dato : 09-09-04 18:55

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@FJERNpc.dk> wrote:

Læs længere oppe under emnet "Butikken annullerede min ordre"
bd607a1.0409090141.6eb022b1@posting.google.com> - det er samme sag der er
tale om.

--
/Thomas

Fra : Martin Krarup

Dato : 09-09-04 19:15

> Men er deres "metoder" lovlige?

Altid noget jeg ikke er den eneste som råber højt.
Jeg brugte ialt en time på at snakke med itbutikken idag, den halve var med
direktøren.
Fik en voldsomt lang forklaring på at det ikke var dem, men deres leverendør
som havde en fejl i priserne, og det var fuldt ud lovligt at deres system
virkede som det gør. Det er mig så en gåde hvorfor det kan være lovligt at
de skriver en pris på deres hjemmeside, og hvis de så mener at det vil de
ikke lige sælge varen til, ja så annullerer vi bare ordren med det samme.
Sjovt nok hænger de prisfald sammen med edbprisers nyhedsbreve og det du
(Jesper) linker til sælger de sq nok heller ikke.. Hovsa, klikkede mig lige
derind, prisen er nu på 743 kroner.
Har handlet for nogle tusinde hos ITbutikken gennem tiden, men det holder
vist her. Jeg syntes mest af alt det ligner en måde at få folk til at hoppe
på deres hjemmeside.

-Martin Krarup

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 19:34

"Martin Krarup" <martinkrVÆK@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Har handlet for nogle tusinde hos ITbutikken gennem tiden, men det holder
> vist her. Jeg syntes mest af alt det ligner en måde at få folk til at

Ja, det kan simpelthen ikke være rigtigt, at de kan have lov til at anvende
disse metoder for at få folk til at kigge på deres hjemmeside.

Jeg kan forstå på dit indlæg længere ned, at der var en anden, der har
oplevet det samme hos dem.... Kan man intet gøre??

VH
Jesper Laursen

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-04 19:48

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan forstå på dit indlæg længere ned, at der var en anden, der har
> oplevet det samme hos dem.... Kan man intet gøre??

Man er nok nødt til at fastslå årsagen til at prisen var forkert på
hjemmesiden, inden man kan sige noget om hvad der evt. kan gøres ved det.
Tilfældige og uheldige fejl er ikke i sig selv ulovligt, - sælger er endda i
Aftaleloven beskyttet mod virkninger af dette (til en vis grad).

Priser, der opgives for lavt med vilje, er derimod ikke tilladt, - det er i
strid med god markedsføring.
Det er en sag for Forbrugerombudsmanden.

/Per

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 20:01

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> strid med god markedsføring.
> Det er en sag for Forbrugerombudsmanden.

Hej Per

Hvad mener du så om den konkrete sag? Jeg har som skrevet netop modtaget
endnu et nyhedsbrev, hvor de laver det samme nummer, men en "prisbasker".

VH
Jesper Laursen

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 21:32

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hej Per
>
> Hvad mener du så om den konkrete sag? Jeg har som skrevet netop modtaget
> endnu et nyhedsbrev, hvor de laver det samme nummer, men en "prisbasker".

Samme nummer? Det kan være 2 fejl.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 21:49

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message

> "Jesper Laursen" <jesperlaursen@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Samme nummer? Det kan være 2 fejl.

Første gang, med routeren, kan jeg bestille til den angivne pris. Anden
gang, idag, oplyser de en pris som igen er 1/4 del af, hvad andre tager. Dog
står varen til en væsentlig højere pris på deres egen side. I mine øjne
temmelig utroværdigt.

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 21:53

> [...]

Dog
> står varen til en væsentlig højere pris på deres egen side. I mine øjne

Så kom igang med skærmdumps - det er dokumentation der skal til.

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-04 21:55

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Helt unødvendig. Du kan da bare gå ind på www.edbpriser og så tage den
bedste prisbasker. Så vil du med 99% sikkerhed ramme det du søger.

PH

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 22:02

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Helt unødvendig. Du kan da bare gå ind på www.edbpriser og så tage den
> bedste prisbasker. Så vil du med 99% sikkerhed ramme det du søger.

Det er ikke mig du skal dokumentere det overfor...

Fra : Martin Krarup

Dato : 09-09-04 20:12

> Jeg kan forstå på dit indlæg længere ned, at der var en anden, der har
> oplevet det samme hos dem.... Kan man intet gøre??

Læser du har skrevet til E-mærket, godt gjort!
Da jeg snakkede med den høje herre indrømmede han at det var anden gang i
denne måned det beklageligvist var sket. Dvs 3. gang med det der
palm-keyboard. Fik også at vide at pga en decimeringsfejl havde en hd på et
tidspunkt stået til 100 kroner i stedet for 1000 kroner. Fejl, ja måske.
Mange fejl, ja. Ser man andre butikker af den kaliber med så grelle fejl,
nej vel?
At jeg også blev beskyldt for at have handlet i ond tro er noget helt andet.
Det er vel ikke ulovligt at kigge forbi deres side engang imellem efter et
produkt man mangler, ser et der passer både behov og pengepung, hvorefter
man bestiller det?

Men jo, hvad kan man gøre?
Holde sig fra dem og deres "tilbud".

mvh
Martin Krarup
PS: Du må meget gerne melde tilbage (gerne på mail) hvis E-mærket skulle ske
at reagere.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 20:19

> [...]
>
> mvh
> Martin Krarup
> PS: Du må meget gerne melde tilbage (gerne på mail) hvis E-mærket skulle

Hej Martin

Hvis jeg inden for den nærmeste fremtid hører fra E-mærket eller
forbrugerombudsmanden, så skal jeg nok lade høre fra mig.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 19:28

> [...]

> vente, nu når tilbuddet var så godt.

<KLIP>

> Har jeg nogle rettigheder i denne sag, eller skal jeg blot nøjes med at

Det er for godt til at være sandt, derfor handler du i ond tro og har derfor
ikke krav på at få varen til den pris, havde det derimod "ikke været for
godt til at være sandt" skulle du have den til den annoncerede pris.

Er forretningen ikke E-mærket? Send en klage til den forening der står bag
E-mærket.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 19:42

> [...]
> godt til at være sandt" skulle du have den til den annoncerede pris.
>
> Er forretningen ikke E-mærket? Send en klage til den forening der står bag

At et tilbud er for godt til at være sandt er vel ikke ensbetydende med at
handle i ond tro? Hvad er det for noget sludder.
Det er da en talemåde som anvendes om mange ting, man oplever i livet. Jeg
købte f.eks. en brugt bil i 2002. Bilen var dengang ikke engang 2 år gammel.
Skulle jeg købe bilen hos en forhandler ville den koste 160.000-170.000, men
jeg gav 135.000. Jeg lavede en rigtig god handel, som var næsten for god til
at være sand. Men jeg handlede da ikke i ond tro. (Det var en Opel Vectra
St. car, som havde kørt som firmabil og derfor skulle firma'et bare af med
den)

Har sendt en klage til foreningen for E-mærket.

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 21:33

> [...]

> At et tilbud er for godt til at være sandt er vel ikke ensbetydende med at
> handle i ond tro? Hvad er det for noget sludder.

I dette tilfælde jo, det er ikke sludder.

<KLIP>

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-04 19:46

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> ikke krav på at få varen til den pris, havde det derimod "ikke været for
> godt til at være sandt" skulle du have den til den annoncerede pris.

I dette tilfælde kan du ikke bruge den om ond tro, It-butikken har brugt
denne fremgangsmåde flere gange. De sætter en vare voldsomt ned for at komme
øverst i www.edbpriser.dk ´s prisbaskerliste og derved score nogle attacks
på linket.

Jeg har selv prøvet.

Det viser sig så senere at det enten er "en beklagelig fejl", at der kun var
enkelte af varen, at det var en ansat der havde klokket i det osv. osv.

PH

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 19:58

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> wrote in message

> [...]
var
> enkelte af varen, at det var en ansat der havde klokket i det osv. osv.

Hej Peter

Jeg er glad for, at jeg ikke er alene. Denne form for marketing må da
absolut stoppes.
Jeg har sendt klage til både foreningen for E-mærket og besluttede mig
egentlig også for at sende en forespørgsel til forbrugerombudsmanden.
Jeg vil ihvertfald ikke finde mig i det.

Jeg mener heller ikke, at jeg har handlet i ond tro, når varen kunne
bestilles på deres hjemmeside til den angivne pris. Den stod forøvrigt til
denne lave pris i 3 dage, hvis jeg ikke husker meget forkert.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Rasmus

Dato : 09-09-04 20:54

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@FJERNpc.dk> wrote in message

> [...]
> bestilles på deres hjemmeside til den angivne pris. Den stod forøvrigt til
> denne lave pris i 3 dage, hvis jeg ikke husker meget forkert.

Du har stadig handlet i ond tro, varen var sat til en urealistisk lav pris
(under 1/4 af prisen alle andre steder, ifølge dit eget udsagn). Det er
ligegyldigt om de har annonceret den i 3 dage, eller om varen kunne
bestilles på deres hjemmeside.

mvh
Rasmus

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 21:05

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> (under 1/4 af prisen alle andre steder, ifølge dit eget udsagn). Det er
> ligegyldigt om de har annonceret den i 3 dage, eller om varen kunne

Hvordan kan det være ond tro?? De sender mig en bekræftelse samt oplysning
om senere levering - 2 gange endda. Endvidere laver de samme nummer idag,
med et andet produkt !!!

Det er da ikke en urealistisk lav pris, hvis de som stor forhandler har købt
et stort parti eksempelvis !

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 21:31

> [...]

oplysning
> om senere levering - 2 gange endda. Endvidere laver de samme nummer idag,

En vare der koster 2000 kr som lige pludselig koster 450 kr burde få dig til
at rynke på panden, det gjorde det også, derfor vil du få meget svært ved at
kræve varen til 450 kr.

> Det er da ikke en urealistisk lav pris, hvis de som stor forhandler har
købt
> et stort parti eksempelvis !

Du er velkommen til at forsøge...

At de bruger det som et trick til at lokke kunder til er en anden sag, det
kræver at du kan dokumentere det, kan du det så er prisen 450 kr.

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-04 21:36

> At de bruger det som et trick til at lokke kunder til er en anden sag, det
> kræver at du kan dokumentere det, kan du det så er prisen 450 kr.

Og hvis de så enten ikke har varen eller et forholdsmæssigt lavt antal uden
at gøre opmærksom på det er det en overtrædelse af markedsføringsloven.

At www.edbpriser bliver ved med at finde sig i at blive gjort utroværdig på
denne måde kan kun undre.

PH

Fra : Martin Kofoed

Dato : 10-09-04 07:54

On Thursday 09 September 2004 22:35, Peter Hansson wrote:

> At www.edbpriser bliver ved med at finde sig i at blive gjort utroværdig
> på denne måde kan kun undre.

Enig. Den slags burde udløse et halvt års karantæne fra edbpriser.dk. Så
tror jeg, butikkerne kunne lære det.

--
Martin Kofoed

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 21:53

> [...]
>
> At de bruger det som et trick til at lokke kunder til er en anden sag, det
> kræver at du kan dokumentere det, kan du det så er prisen 450 kr.

Jeg har screenshot af min bestilling hos dem, samt diverse mails. Ligeledes
har jeg taget screenshot af deres nye "trick" på edbpriser idag, hvor de
foretager samme handling med et andet produkt.

Fra : TGD

Dato : 09-09-04 22:03

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> har jeg taget screenshot af deres nye "trick" på edbpriser idag, hvor de
> foretager samme handling med et andet produkt.

Så synes jeg du skal samle lidt mere også kontakte forbrugerombudsmanden,
hvis de gør det overlagt så er der ikke fejl i prisen.

Fra : KE

Dato : 10-09-04 09:05

> [...]
til
> at rynke på panden, det gjorde det også, derfor vil du få meget svært ved

Jeg har set toiletpapir i Bilka normalpris kr 13,95 til 2 kr under deres
timetilbud. Er alle de kunder så i ond tro?

Det er lidt vigtig at kigge på omstændighederne, prisbasker ideen på
edbpriser er jo netop eksempel på at man ikke er i ond tro.

KE

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-09-04 20:02

I indlægget <41408d37$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> skrev Jesper Laursen:
> Linksys router RV082. En 8-ports med VPN og en masse andet gejl. Den kostede
> kun 469 kr. hos itbutikken.dk - hos nummer 2 på listen kostede den omkring
> 2200. Det lød da næsten for godt til at være sandt.

Hvis det drejer sig om en trykfejl ol. samt at du bør indse at det er
en fejl kan du ikke forlange produktet til den annoncerede pris.

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 20:10

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> wrote in message
> [...]
>
> --
> Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
> ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Jeg har ikke forstand på routere, og jeg mener heller ikke, at det er en
trykfejl, når jeg modtager bekræftelse fra dem, samt modtager 2 mails om
udskudt levering. Ligeledes stod produktet til den angivne pris i vistnok 3
dage.

Fra : Rasmus

Dato : 09-09-04 20:59

> [...]
> udskudt levering. Ligeledes stod produktet til den angivne pris i vistnok

.....bekræftelsen består af et autogenereret svar (som kommer få sekunder
efter du har bestilt), du får altså blot en e-mail om hvad du har bestilt
(en kopi af din ordre fra indkøbskurven på deres hjemmeside).

Jeg syntes det er plat når folk bliver sure over et tilbud som er for
urealistisk til at være sandt.

......snup en tudekiks og kom videre i dit liv.

mvh
Rasmus

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-04 21:29

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes det er plat når folk bliver sure over et tilbud som er for
> urealistisk til at være sandt.
>
> .....snup en tudekiks og kom videre i dit liv.

Jeg kan godt høre på dig, at du ikke har oplevet at indbetale en del penge,
hvorefter du kæmper en kamp bare for at få tilbageført det indbetalte.

Al det ævl om urealistiske priser. Hardware er ikke lige til at gennemskue
priserne på. Det der er guld den ene dag, er skrot den næste.

At bruge den gamle dom fra Arilds tid vedr. nogle gamle 19" s/h apparater
stablet op i et vindue, går altså ikke her.

Selvfølgelig skal man videre med sit liv. Men de firmaer der overtræder
markedsføringsloven på denne lumpne måde skal hænges ud.

Hvis du ikke kan tåle det, kunne du jo snuppe dig en dobbelt-choko-tudekiks.
..-)

PH

Fra : joke

Dato : 09-09-04 22:03

> Selvfølgelig skal man videre med sit liv. Men de firmaer der overtræder
> markedsføringsloven på denne lumpne måde skal hænges ud.

Ja det skal de, og for en del år siden havde bilka en periode hvor der hver
uge var 1-2 store fejl i deres tilbudsaviser f.eks. computer med alt for
store specifikationer, digitale vægte til en 100 der viste sig at være alm.
analoge vægte eller havd de skal hedde osv. Det stoppede også først da man
protesterede over det.

Ja en fejl i ny og næ vil ske men næsten hver uge "næppe"

Hilsen

Johnny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 09-09-04 21:35

R> Jeg syntes det er plat når folk bliver sure over et tilbud som er
R> for urealistisk til at være sandt.

Når varer kommer øverst på listen over prisbaskere er det typisk fordi
de har stået et stykke tid uden noget væsentligt salg. Det var ikke
specielt urealistisk at tro at det kunne ske for en low-end
VPN-router. Faktisk kan man for nogenlunde samme beløb som det såkaldt
urealistiske tilbud købe en router, også fra Linksys, som med en
alternativ firmware også kan benyttes som VPN-router. (Muligvis med
lidt lavere performance.)

Jeg kan ikke forestille mig at produktet går som varmt brød for ca.
3000dkk.

(At jeg så efter lidt research endte med at konkludere at prisen nok
var sænket netop for at komme på listen over prisbaskere, uden at
sælger rent faktisk ønskede at sælge til den pris, er så noget andet.
Og jeg kan jo ikke bevise at det var bevidst fra sælgers side.)

/Benny

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-09-04 21:40

"Benny Amorsen" <amorsen@vega.amorsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sælger rent faktisk ønskede at sælge til den pris, er så noget andet.
> Og jeg kan jo ikke bevise at det var bevidst fra sælgers side.)

Det er da bare mærkeligt, at det sker flere gange med samme firma!

For mit vedkommende står jeg af med det samme jeg ser hvem det er. På den
måde kan man jo også sige at jeg er i "ond tro" da jeg jo allerede ved at
det bare er et fuptilbud, når det kommer fra bemeldte firma og optræder på
"prisbaskerlisten"

PH

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-04 21:45

> [...]
> urealistisk til at være sandt.
>
> .....snup en tudekiks og kom videre i dit liv.

Åh gud, Rasmus.. folk som dig, vil jeg ihvertfald helst være fri for. Det er
ganske simpelt en principsag, at sådan noget ikke skulle være lovligt at
gøre.
Jeg gentager gerne, at varen bliver annonceret til tilbudspris på edbpriser
men også ved bestilling på deres egen side - i 3 dage !!!
Hvis prisen på edbpriser ikke stemte med deres virkelige pris, som er
tilfældet i den nye sag, så kunne jeg forstå det, men det kan aldrig være i
"ond" tro, at falde over et rigtig godt tilbud. Ved køb af et stort parti,
samt at bruge varen som et "trækplaster" gør vel også, at de muligvis kunne
sælge til den angivne pris - dog uden at have nogen avance på produktet !

Så i mine øjne er det absolut ikke spor plat, da jeg ikke synes at tilbuddet
er urealistisk, men måske (i talemåde) for godt til at være sandt. Når man
så bestiller varen og den hér står til samme pris, så må man jo gå ud fra,
at det er sandt.

Fra : P_K

Dato : 24-09-04 06:44

Jeg kan så fortælle, at alle åbenbart ikke er blevet behandlet ens i
denne sag. Jeg har en god ven, der også bestilte routeren til de 469 kr,
som den på mærkelig vis var annonceret med, og den kom sørme med posten
og han betalte pr. efterkrav den oplyste pris.

http://www.kandu.dk/