"Brian" "Golf" og dag/nat (tåge-/kørelys)
Fra : Per Olsen

Dato : 09-09-04 15:32

Dette indlæg er selvfølgelig primært møntet på
dem der bruger position- tågelys som kørelys.
(Jeg gør det selv, se nederst)

Hvorfor er det (åbenbart) så svært at kende forskel
på dag/nat, at man ikke ved hvornår man bruger
kørelys, og tænder for det "korte lys"?
Dette er iøvrigt oftest observeret hos unge (18-? årige)
af hankøn.(derfor overskriften)

Har man "glemt" det?
Er der sprunget en/to sikring(er)
Ser det sejt ud? (not)
Eller hvad er der galt?

(Det er måske lidt provo skrevet, men alt for at fange lidt opmærksomhed
)
Pe®=s1
Som selv har bygget kørelyset om så der bruges
tågelygter som kørelys. (H3 er billigere end H4)
Og jeg ved godt at kørelyset kun skal bruges
fra solopgang til solnedgang!

Fra : Brian

Dato : 09-09-04 16:57

Hejsa

Per Olsen skrev:
> Dette indlæg er selvfølgelig primært møntet på
> dem der bruger position- tågelys som kørelys.
> (Jeg gør det selv, se nederst)

Samme her, og jeg hedder endda Brian

> [...]
> på dag/nat, at man ikke ved hvornår man bruger
> kørelys, og tænder for det "korte lys"?
> Dette er iøvrigt oftest observeret hos unge (18-? årige)

Folk glemmer det vel bare, større er den vel ikke ?
Jeg plejer at tænde, når jeg kan se genskinnet på vejen.

/Brian

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 09-09-04 20:49

> [...]
> på dag/nat, at man ikke ved hvornår man bruger
> kørelys, og tænder for det "korte lys"?
> Dette er iøvrigt oftest observeret hos unge (18-? årige)

Nu spørger jeg muligvis ret dumt. - Men jeg er jo også kun 21, så jeg falder
nok også næsten i den kategori du nævner.
Er der forskel på det lys (kører i en ny C3) der er på når man tænder bilen
(kørelys?), og så det lys der er på når man drejer kontakten over, så man
kan skifte langt lys til og fra (kort lys?) ? Jeg har flere gange prøvet at
teste om jeg kunne se forskel (både i nuværende og i fhv. bil), og jeg kan
altså simpelthen ikke se nogen forskel?!
Jeg kører nu altid med kørelyset tændt uden for lygtetændingstiden, da man
ellers ikke kan se hvad der står på instrumentbrættet, så jeg generer ikke
nogen. Det korte lys ryger på, når jeg får "svært ved" at se
instrumentbrættet.
Jeg har også tågelygter, men dem bruger jeg aldrig :) - det generer også mig
ad h.... til, når folk kører rundt med "fire" forlygter.

/Kasper Hansen

Fra : Jens

Dato : 09-09-04 22:18

Kasper Hansen [8270] <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:

> [...]
> teste om jeg kunne se forskel (både i nuværende og i fhv. bil), og jeg kan
> altså simpelthen ikke se nogen forskel?!

Kørelyset er ofte nærlyset med en let reduceret spænding. Det sætter
lysstyrken ned - og forlænger lampernes levetid.
--

Jens F

Fra : Per O.

Dato : 11-09-04 08:48

Per Olsen wrote:
> [...]
> på dag/nat, at man ikke ved hvornår man bruger
> kørelys, og tænder for det "korte lys"?
> Dette er iøvrigt oftest observeret hos unge (18-? årige)

Her I Vejle har vi flere unge af anden etnisk herkomst som det hedder i dag.
De synes det er umådeligt sejt at cruise rundt i deres hel- eller halvgamle
BMW'er med hele juletræet tændt, kasketten omvendt og kværnende i mobilen !
Hvis man blinker til dem, når man møder dem om aftenen/natten, bliver de ret
så sure, når man griller dem en smule med fjernlyset, men det ser ikke ud
som om det siver ind i grødhovederne HVORFROR man blinker. Jeg tror der er
sprunget en sikring inde i hovedet på dem ! Hvis de scorer piger på den
konto, ja så siger det lidt mere om pigernes intelligens end om fyrenes !
Men de piger jeg har set i diverse biler af samme type har nu heller aldrig
set ud som om det var studenterhuen der trykkede ... og når de så åbner
munden ... ja så forsvinder al tvivl om det med studenterhuen ....
Jeg har prøvet at fortælle en fyr som holdt bag mig i en parkeringsbås, at
han havde glemt at tænde nærlyser, og i stedet kørte med tågelyset tændt.
Det havde han slet ikke lagt mærke til, men han kørte da videre uden at lave
om på det !
Jeg har i øvrigt lagt mærke til, at det især er BMW, Citroen og Peugeot
kørere som næsten konsekvent kører med tåbelyset tændt. Det kan da ikke
passe at den slags bilejere generelt er dummere end resten af befolkningen
.... vel ?

Per O.