Xenon/HID lys på C5 = ingen blinkende/skif~
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-09-04 08:47

Hej NG.

Lige et lille fif til C5 ejere der er irriterede/trætte af at deres lys
svinger i styrke, når hydraulikken regulerer...

Jeg har lige/for nylig, monteret et Xenon/HID sæt på bilen , og ud over det
mange gange bedre lys, har jeg også fået den side gevinst, at mit lys ikke
svinger i styrke mere, jeg går ud fra at, det må være den såkaldte "starter"
boks der fungerer som "buffer" tank !........ Prøv det-prøv det

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Peter

Dato : 09-09-04 10:16

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
"starter"
> boks der fungerer som "buffer" tank !........ Prøv det-prøv det

Kan du få den synet med det stads?

/Peter, Xantia

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 10:50

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse

> det
> "starter"
>
> Kan du få den synet med det stads?

Det kan han kun, hvis lysvinklen kan justeres elektronisk indenfra bilen, og
hvis der er lygtevaskere.

Fra : Peter

Dato : 09-09-04 11:08

"Jacob" <no> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det kan han kun, hvis lysvinklen kan justeres elektronisk indenfra bilen

Dét er vist ikke et krav, men det er et krav at der er automatisk justering
af lygterne (eller noget i den stil).

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 11:22

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Dét er vist ikke et krav, men det er et krav at der er automatisk
> justering
> af lygterne (eller noget i den stil).

Hvis der er lygtespulere på Citrobangen, tror jeg den går, for den nivellere
jo sig selv.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-04 11:39

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er lygtespulere på Citrobangen, tror jeg den går, for den
nivellere
> jo sig selv.

Nope, for det går slet ikke hurtigt nok.

M.v.h.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-09-04 17:06

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du få den synet med det stads?
>
> /Peter, Xantia

Næhh...... det tror jeg faktisk ikke, og det selvom jeg har både
lygtevaskere og automatisk niveau regulering, der er vist også noget med at
selve lygtehuset/glasset skal være mærket på en bestemt måde ? !

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 18:58

> [...]
> at
> selve lygtehuset/glasset skal være mærket på en bestemt måde ? !

Ja parabolen skal være G-mærket og ikke H mærket som de er ved halogen.
Det kan IKKE godkendes ved syn, det ligger helt fast.

(med mindre man kende en synsassistent som kan bestikkes)

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-04 11:28

> [...]

"starter"
> boks der fungerer som "buffer" tank !........ Prøv det-prøv det

Tillykke med dit nye ulovlige lys. Så kan vi andre have fornøjelse af at
blive blændet af det...

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 11:32

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> det
> "starter"
>
> Tillykke med dit nye ulovlige lys. Så kan vi andre have fornøjelse af at

Hvis der er lygtevask og automatisk højderegulering er de da helt lovlige.

I modsætning til mange lastbiler med 1000x mere lys end tilladt.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-04 11:41

> Hvis der er lygtevask og automatisk højderegulering er de da helt lovlige.

Nej, for højderegulering fungerer ikke godt- og hurtigt nok. Der skal være
decideret niveau-regulering af forlygterne, via sensorer. Den servomotor der
sidder på lygterne er meget hurtigere til at kompensere, netop for at undgå
at lyset blænder, blænder ikke, blænder.....o.s.v.

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 11:49

> [...]

undgå
> at lyset blænder, blænder ikke, blænder.....o.s.v.

Er det de helt specifikke lygter (mærket) som er for langsomt eller hele
systemet ?

Fra : ///JJ

Dato : 09-09-04 11:52

Christian B. Andresen wrote:

> Er det de helt specifikke lygter (mærket) som er for langsomt eller
> hele systemet ?

Nu tror jeg vist i snakker forbi hinanden.
Det ene system nævnt er bilens evne til at stille sig vandret via dens
affjedring. Det er det, det er langsomt....
Det andet system sidder inde i lygtehuset, og er lavet til hurtigst at
indstille sig.

///JJ

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 11:54

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> Nu tror jeg vist i snakker forbi hinanden.

Det tror jeg også

> Det ene system nævnt er bilens evne til at stille sig vandret via dens
> affjedring. Det er det, det er langsomt....

Det vil jeg gerne tro.

> Det andet system sidder inde i lygtehuset, og er lavet til hurtigst at
> indstille sig.

Det var også det jeg mente.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 12:41

> [...]
> det
> "starter"
>
> Tillykke med dit nye ulovlige lys. Så kan vi andre have fornøjelse af at

Det ser da helt vildt fedt ud. Så jeg kan godt forstå Dennis, det er cool
lys!

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 12:50

> Det ser da helt vildt fedt ud.

Hvordan kan du se det, det er ikke dine øjne?, hvad glæde har du af det?.
Klaphat.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 13:41

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <no> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan du se det, det er ikke dine øjne?, hvad glæde har du af det?.

Det ser totalt monsterfedt ud! Mega manisk genialt med blåt lys. Prikken
over i'et er neon underbody i blå.

> Klaphat.

Skål og ski'være med det ;oD

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-09-04 14:03

"Jacob" <no> skrev i en meddelelse news:41404f3b$0

> Det ser totalt monsterfedt ud! Mega manisk genialt med blåt lys. Prikken
> over i'et er neon underbody i blå.

> Skål og ski'være med det ;oD

Jeg tror jeg har fattet ironien nu.. Fortsat god dag ;).

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-09-04 17:18

> [...]
> det
> "starter"
>
> Tillykke med dit nye ulovlige lys. Så kan vi andre have fornøjelse af at

Ihhhhh..........Tak skal du ha', det er altid så dejligt at møde positive og
glade mennesker

Jeg kan oplyse dig om at mit lys er justeret korrekt ind !, så jeg burde
ikke blænde nogen !, ( hvornår har du sidst tjekket din egen lygte just. !
?) der er for øvrigt heller ikke nogen der har blinket/tilkendegivet at de
har været irriteret over mit lys...........altså andre end dig, der føler
sig blændet over en nyhedsgruppe !

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-09-04 18:43

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan oplyse dig om at mit lys er justeret korrekt ind !, så jeg burde
> ikke blænde nogen !,

Nej burde ikke, men sagen er den at xenonlygter er så kraftige at en lille
misjustering eller smule skidt på lygten, gør at de lyser andre steder end
ønsket, de blænder. og derfor er auto-niveaureg . + lygtevaskere lovbefalet
sammen med xenon i hele EU. Du bliver nok reddet af at din Citrobang har
niveauregulering, men efterretninger siger det bliver den ikke lovlig af :(.

> ( hvornår har du sidst tjekket din egen lygte just. !

Det gør jeg hver gang jeg starter i carporten, hint: Opmærkning på bagvæggen
;).

> ?) der er for øvrigt heller ikke nogen der har blinket/tilkendegivet at de
> har været irriteret over mit lys.....

Det er ikke ensbetyd. med at du ikke gør det, hvis jeg møder et par
generende xenonlygter, skal jeg #¤!§ ikke have blinket noget.

.......altså andre end dig, der føler
> sig blændet over en nyhedsgruppe !

Hvis du ikke kan lide kritik, hvorfor så poste her og ikke i et
Citrobang-forum?.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 19:10

> [...]
> lovbefalet sammen med xenon i hele EU. Du bliver nok reddet af at din
> Citrobang har niveauregulering, men efterretninger siger det bliver den

INTET lovkrav foreskriver hvor hurtigt nivelleringen skal forgår, kan at det
skal være automatisk (underligt embedsmandsværk)

> [...]
>
> Det er ikke ensbetyd. med at du ikke gør det, hvis jeg møder et par
> generende xenonlygter, skal jeg #¤!§ ikke have blinket noget.

De lyser ikke mere end de der flippede 100W blue ice krystal.......

--

Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 19:18

> INTET lovkrav foreskriver hvor hurtigt nivelleringen skal forgår, kan at
> det skal være automatisk (underligt embedsmandsværk)

Hallo Tom, du staver da igen som en #%&#¤&%

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-09-04 20:14

> INTET lovkrav foreskriver hvor hurtigt nivelleringen skal forgår, kan at
> det skal være automatisk (underligt embedsmandsværk)

Hvis du mener den holder i bytretten, det jo bare at køre til syn ;).

> De lyser ikke mere end de der flippede 100W blue ice krystal.......

Er de lovlige?, nej vel. Problematikken er den samme, lyset er andre steder
end hvor det skal være:

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-04 22:40

> INTET lovkrav foreskriver hvor hurtigt nivelleringen skal forgår, kan at
det
> skal være automatisk (underligt embedsmandsværk)

Næh, men lovkrav at reguleringen skal sidde i lygten - ikke på resten af
bilen.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 22:47

> det
>
> Næh, men lovkrav at reguleringen skal sidde i lygten - ikke på resten af
> bilen.

Det erindrer jeg slet ikke at have læst.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 19:01

> [...]
> har været irriteret over mit lys...........altså andre end dig, der føler

Det gør det heller ikke, jeg har mødt et par 206'ere som ikke er født med
HID og det ser bare kanon godt ud og blænder ikke.

--
Tom

Fra : Anders Møller

Dato : 09-09-04 21:29

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Det gør det heller ikke, jeg har mødt et par 206'ere som ikke er født med
> HID og det ser bare kanon godt ud og blænder ikke.

Jeg har kørt med eftermonteret xenon (9100k) på nærlyset med mine sidste 3
biler uden problemer. Det handler efter min mening om at lave det ordenligt,
og desuden er cut-off'et og asymmetrien i lyset meget bedre end min Punto
var med standart halogener. Jeg har ALDRIG været ude for at modkørende
blænder op for at vise at jeg generer dem. Jeg har desuden kørt til syn med
én af mine biler, hvor xenon var eftermonteret, og det var endda på min
tidl. Punto mk. I hvor der er alm. parabollygter. (Med lygter hvor nærlyset,
som på min, er elipsoidlygter er det noget lettere..)

Synsmanden var imponeret over lysudbyttet, lavede lygtetest og sagde "jeg
kan ikke skrive det på nogle papirer, men må tilstå at det ser flot ud og
virker godt lavet, så jeg noterer dig ikke for det". Ikke at den situation
gør det lovligt...

http://www.damkjaer-moller.dk/xenon/1.jpg
http://www.damkjaer-moller.dk/xenon/2.jpg
http://www.damkjaer-moller.dk/xenon/3.jpg
http://www.damkjaer-moller.dk/xenon/4.jpg

Billede 3 er lidt overgearet. Det blænder slet ikke, og det lys man ser
blænde er i optikken på mit kamera og er ikke sådan i virkeligheden.

Vh. Anders Møller

Fra : John Sahl

Dato : 09-09-04 21:41

Anders Møller wrote:
> Billede 3 er lidt overgearet. Det blænder slet ikke, og det lys man
> ser blænde er i optikken på mit kamera og er ikke sådan i
> virkeligheden.

Det skriver jeg gerne under på, dine lygter er forrygende flotte,
blænder ikke og er oveni købet letgenkendelige

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-04 22:43

> Det skriver jeg gerne under på, dine lygter er forrygende flotte,
> blænder ikke og er oveni købet letgenkendelige

Jeg oplever faktisk ofte Fiat'er der har problemer med
justeringen/reguleringen af netop HID-lygter.

M.v.h.

Fra : John Sahl

Dato : 09-09-04 23:45

Henrik B. wrote:
> Jeg oplever faktisk ofte Fiat'er der har problemer med
> justeringen/reguleringen af netop HID-lygter.

Justeringen er jo op til ejeren, eller hans mekaniker.
Reguleringen (Her går jeg ud fra du mener den der
sidder i originalmonterede HID-lygter) findes ikke
på Anders' bil.

Fra : Anders Møller

Dato : 10-09-04 09:56

> Jeg oplever faktisk ofte Fiat'er der har problemer med
> justeringen/reguleringen af netop HID-lygter.

Nu findes der altså kun én model Fiat der kan leveres med fabriksmonteret
HID, og det er Stilo.. det du mener og tror er HID (xenon) er Punto II med
elipsoid, de kan virke lidt skarpe i cut-off'et, og jeg kender godt selv
fænomenet.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 22:47

"Anders Møller" <andy_yougotta_remove_this@damkjaer-moller.dk> skrev i en
meddelelse news:chqefl$2d9p$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Billede 3 er lidt overgearet. Det blænder slet ikke, og det lys man ser
> blænde er i optikken på mit kamera og er ikke sådan i virkeligheden.

Det ser fedt ud! Må man spørge, hvor du har købt dine Xenon-pærer og
højspændingsenheden?

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 22:49

www.ebay.de søg under d2r eller d2s

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 23:09

> "Jacob" <no> skrev i en meddelelse

Punto

> www.ebay.de søg under d2r eller d2s

Hmmm...jeg kan ikke lige se, om man på Ebay kan finde H4-pærer og
højspændingsenheden samlet i ét sæt. Bruger man andre betegnelser i
Tyskland?

Fra : John Sahl

Dato : 09-09-04 23:47

Jacob wrote:
> Hmmm...jeg kan ikke lige se, om man på Ebay kan finde H4-pærer og
> højspændingsenheden samlet i ét sæt. Bruger man andre betegnelser i
> Tyskland?

Jeg ved så at Anders har købt sit sæt i USA, og det er et
rigtig lækkert sæt, nem montering og lækker udførelse af
ledninger og stik. Det var en fornøjelse at hjælpe med til
montagen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-04 08:29

> Jeg ved så at Anders har købt sit sæt i USA, og det er et
> rigtig lækkert sæt, nem montering og lækker udførelse af
> ledninger og stik. Det var en fornøjelse at hjælpe med til
> montagen.

Et spørgsmål til Anders så: Hvor har du købt det, og hvad kostede det?

Var det "plug-and-play", ligesom de kits, der er på www.autoxenon.com (hvor
man blot monterer de eksisterende lysledninger på højspændingsenheden
direkte med bilens originale stik, så man ikke skal i gang med at klippe
ledninger over)?

Fra : John Sahl

Dato : 10-09-04 08:53

Jacob wrote:
> Et spørgsmål til Anders så: Hvor har du købt det, og hvad kostede det?

Så vidt jeg husker under 3K, prisen afhænger jo også en
del af tolden

Det sted som Anders købte af har dem vist ikke længere på
programmet, men mon ikke han selv kan oplyse det når han l
æser tråden her senere..

> [...]
> højspændingsenheden direkte med bilens originale stik, så man ikke
> skal i gang med at klippe ledninger over)?

Ingen klippede ledninger, plug and play, men der skulle dog
bores et hul i hver lygte til ledningerne.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 09:41

> [...]
> man blot monterer de eksisterende lysledninger på højspændingsenheden
> direkte med bilens originale stik, så man ikke skal i gang med at klippe

Du kan købe færdige sæt hér: http://www.xenonvalot.com

Det er et finsk firma, så der er ikke noget med ekstra told eller moms.
Prisen for et kit er ca. 4.000,-
Det ser ud til at det er lige så nemt at montere som Anders'.

M.v.h.

Fra : Anders Møller

Dato : 10-09-04 10:17

> Det ser ud til at det er lige så nemt at montere som Anders'.

Puha sikke en masse indlæg. Vi er altså nogen der arbejder... ! ;)

Nå, nej mit er ikke et d2s eller d2r som Tom beskriver, mit er med H7 base
på pæren. Jeg har købt det hos et amerikansk firma, som ikke forhandler lige
dét kit mere. Jeg har set at hvad-hedder-det-der-svenske-firma der har bosat
sig i DK.. Biltema?... De har også et kit til H7 og H1, og et rimelige med
prisen.

H4 kan jeg ikke anbefale at lave HID/Xenon på - det giver desværre ofte
problemer med "glare" altså det folk kalder at blænde - jeg har prøvet det
på min tidl. Uno og det var ikke godt.

Vh. Anders Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 10:39

"Anders Møller" <andy_remove_this_before_reply@damkjaer-moller.dk> skrev i
en meddelelse news:414171ca$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
bosat
> sig i DK.. Biltema?... De har også et kit til H7 og H1, og et rimelige med

Jep, hér: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=48086

Og det koster endda kun 3.000,-

M.v.h.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 10-09-04 10:59

> Jeg har set at hvad-hedder-det-der-svenske-firma der har
> bosat
>
> Jep, hér: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=48086
>
> Og det koster endda kun 3.000,-

Det er just præcis såån et sæt jeg har monteret på C5'arn

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 11:34

> Det er just præcis såån et sæt jeg har monteret på C5'arn

Og hvor besværligt er det at montere? Hvad med når man har indikator for
sprunget pære i instrumentbordet?

M.v.h.

Fra : Anders Møller

Dato : 10-09-04 11:40

> Og hvor besværligt er det at montere? Hvad med når man har indikator for
> sprunget pære i instrumentbordet?

På min Punto giver den ikke alarm om sprungen pære.

Vh. Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 10-09-04 11:49

> Og hvor besværligt er det at montere?

Det er cirka ligeså besværligt som at skifte en pære, plus koge en portion
spaghetti og smide tallerknen i opvaskemaskinen.

Et hulbor til bagbeklædningen på lygten...

Vh. ANders

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 10-09-04 14:54

> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse

> Og hvor besværligt er det at montere? Hvad med når man har indikator for
> sprunget pære i instrumentbordet?

Ikke besværligt, faktisk rimeligt nemt, husk efterfølgende just af lygterne

på "mit" sæt drillede det lidt, at få ledningerne på Xenon pæren med igennem
den lille hestesko formede klips der holder pæren på plads, den sidder jo
inde i lygtehuset, så det var lidt småt med pladsen til de ti
tommelfingre..........

www.autoxenon.com er der en PDF fil om indstallering osv. Og i den
skriver de " På biler med elektronisk overvågning af pærer og lignende kan
der forekomme fejlmeldinger da Xenonlygterne ikke bruger så meget strøm som
almindelige halogenpærer."

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-04 17:20

> Hmmm...jeg kan ikke lige se, om man på Ebay kan finde H4-pærer og
> højspændingsenheden samlet i ét sæt. Bruger man andre betegnelser i
> Tyskland?

H4 pærer????
Nej HID "pærer" hedder D2R (D2S er kun til Mercedes). Jeg kan da finde
adskillige tilbud på ebay og til en HELT anden pris end hvad Biltema sælger
dem til.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 10:20

> [...]
> Nej HID "pærer" hedder D2R (D2S er kun til Mercedes). Jeg kan da finde
> adskillige tilbud på ebay og til en HELT anden pris end hvad Biltema

Ok, men hvordan kan jeg så være sikker på at få fat i HID-pærer, der passer
i en H4-sokkel? Det var jo netop meningen, at de skulle kunne sættes i uden
de store problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 19:34

> [...]
> passer
> i en H4-sokkel? Det var jo netop meningen, at de skulle kunne sættes i

Det kan de da også selv om der er en anden sokkel, SÅ stor er forskellen
heller ikke.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 20:37

> Det kan de da også selv om der er en anden sokkel, SÅ stor er forskellen
> heller ikke.

Ok... synes jeg bare lyder mærkeligt. Det er jo vigtigt, at de sidder
ordentligt fast

Jeg holder øje på Ebay. Tak for hjælpen.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 20:47

"Jacob" <no> skrev i en meddelelse

> Ok... synes jeg bare lyder mærkeligt. Det er jo vigtigt, at de sidder
> ordentligt fast

Man skal være omhyggelig når man monterer dem, men hvis man giver sig lidt
tid så er det ikke så svært

--
Tom