Forsikring og varmeveksler
Fra : Dark Devil

Dato : 08-09-04 18:32

Hej

Min varmeveksler er gået i stykker og i den sag kom jeg til at tænke på om
ens husforsikring dækker sådan noget.. Det er blevet utæt og er ikke engang
5 år.. Og jeg har kigget i mine forsikringsbetingelser og kan intet finde om
sådan noget.. Så hvad mener i??

mvh

Kim

Fra : MAndersen

Dato : 08-09-04 20:37

"Dark Devil" <dd@nospamindbakke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
engang
> 5 år.. Og jeg har kigget i mine forsikringsbetingelser og kan intet finde

Du må nok kigge langt efter erstatning. Varmeveksleren er omfattet af din
husforsikring.
Husforsikringen dækker brand, kortslutning, rørskade, svamp og insekt m.m.

Hvis din varmeveksler er blevet utæt, kan jeg ikke umiddelbart se, hvilken
dækning denne skade skulle komme ind under.
Rørskadeforsikringen kunne være en mulighed, men her skal der være tale om
skjulte rør. Din varmeveksler kan være skjult, men jeg tror det bliver en
nitte.
Sidder en varmeveksler ikke så du kan se den, eller meget nemt kan komme til
at se den, f.eks. i et skab?

Ring til dit forsikringsselskab og spørg.

MAndersen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-09-04 22:25

Dark Devil skrev sålydende:

> [...]
> ikke engang 5 år.. Og jeg har kigget i mine forsikringsbetingelser og
> kan intet finde om sådan noget.. Så hvad mener i??

Hvis en forsikring skal dække, skal der være indtrådt en
forsikringsbegivenhed, dvs. en pludseligt opstået skade. Det er noget
andet end at varmeveksleren er blevet utæt ved tæring eller lign.

høa

Fra : MAndersen

Dato : 09-09-04 06:30

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413f78a8$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis en forsikring skal dække, skal der være indtrådt en
> forsikringsbegivenhed, dvs. en pludseligt opstået skade. Det er noget
> andet end at varmeveksleren er blevet utæt ved tæring eller lign.

En forsikringsbegivenhed er ikke lig med en pludselig opstået skade.
Et skjult rør der er tæret er ikke pludselig.
Frostsprængning er ikke pludselig.
Et indbrud er ikke en pludselig skade.
En brand er sjældendt en pludselig skade

Definitionen "pludselig skade" er faktisk en sjældnere
forsikringsbegivenhed.

MAndersen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-09-04 07:59

MAndersen skrev sålydende:

> En forsikringsbegivenhed er ikke lig med en pludselig opstået skade.

Se
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Husforsikring.aspx

> Et skjult rør der er tæret er ikke pludselig.

Det er også kun dækket, hvis der er tegnet en særlig forsikring, se
link.

> Frostsprængning er ikke pludselig.

Jo.

> [...]

> En brand er sjældendt en pludselig skade

Jo.

> Definitionen "pludselig skade" er faktisk en sjældnere

Nej, modsætningen til den pludselige, uventede skade er den skade, der
opstår ved slid, tæring, nedbrydning og lignende skader, som tidens tand
forårsager.

høa

Fra : MAndersen

Dato : 09-09-04 11:13

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413fff44$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Husforsikring.aspx

> Det er også kun dækket, hvis der er tegnet en særlig forsikring, se

Jeg tror vi har lært om forsikring i forskellige tidsaldre.

En frostsprængning sker ved en gradvis nedkøling af vandet i rørene, hvor
der til sidst sprænger et rør, da vandet ikke kan være i rørene.
Det er ikke en pludselig skade, og netop positivt nævnt i
forsikringsbetingelserne, fordi den ikke kommer ind under begrebet
pludselig.

Det samme vil jeg hævde er gældende for brand og indbrud, som også begge er
nævnt positivt i forsikringsbetingelserne, sammen med rørskade og svamp og
insekt.
Eksempelvis også vandskade. En radiator hvorfra der gennem længere tid løber
vand ud af, og ødelægger gulv m.m. er ikke en pludselig skade, hverken hvad
angår skaden på radiatoren, eller gulvet.
Skaden på gulvet sker over måske timer eller dage, og er ikke pludselig, men
omfattet af forsikringen.

MAndersen