hvordan holder man en laurbærplante
Fra : anders

Dato : 08-09-04 15:35

jeg har overvejet at anskaffe mig en laurbærplante, så jeg kan få friske
blade. men jeg har faktisk ingen ideer om, hvordan sådan en plante skal
passes. jeg tar defor glædeligt mod råd.

mvh anders

Fra : Helle Petersen

Dato : 08-09-04 17:33

Hej Anders og gruppe

Altså...jeg kan jo fortælle hvad jeg gør ved min laurbær:
Først og fremmest står den i en STOR potte (det læste jeg om i en
plantebog - den har en stor rod) og den skal stå lunt da den ikke kan tåle
frost. Men ellers passer jeg den som de andre grønne planter: Vand, gødning
og lidt studsning engang imellem når den fylder for meget.
Den er ellers ret hårdfør.
Eksempler:
- Sidste vinter lå jeg en del syg (snot!) og derfor blev mine planter ikke
passet ret godt. Den var sådan set tørret ud, men overlevede alligevel.
-Hos mine forældre (hvorfra jeg har aflæggeren) fik deres plante frost.
Næste forår satte den bare nye sideskud nedefra og er lige så grøn igen.

Så bare igang, der er ikke noget som friske lauerbærblade til maden og hvis
du har for mange kan du jo bare tørre dem i en åben ovn ved 50 grader i
nogle timer til de føles knastørre så har du laurbær til hele familien.

God fornøjelse
Helle

Fra : Hauge

Dato : 08-09-04 19:50

Hejsa
Helle Petersen wrote:

> [...]
> og hvis du har for mange kan du jo bare tørre dem i en åben ovn ved
> 50 grader i nogle timer til de føles knastørre så har du laurbær til

Skader det noget, hvis man fryser dem, istedet for at tørre dem?

Mvh Hauge

Fra : Dorte Klerke

Dato : 08-09-04 22:02

Hvis Helles forældres planter kan tåle frosten udenfor, så kan bladene vel
også klare fryseren skulle man mene ;)

Fra : Helle Petersen

Dato : 09-09-04 08:18

Jeg ved bare ikke hvor gode de er til madlavning bagefter..?
Det har jeg ikke prøvet.
Gruden til at jeg tører dem er at jeg er vant til at bruge de tørrede
laurbær man kan købe i butikkerne.

Helle

Fra : Lasse N. Larsen

Dato : 09-09-04 15:34

Jeg har min laurbærplante plantet fast i drivhuset nu på anden sæson og der
er ingen problemer med det. Bladene fra sidste år er der endnu og så har den
sat nye skud.

VH Lasse.