/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karburator omdysning FZR600us
Fra : Carl Dragert


Dato : 08-09-04 15:37

Var utilfreds med motorgang under 3000 rpm, forsøgte justering på
tomgangsblandingen - det hjalp ikke. Hævede nålen en tak - gik stadig i ryk
under 3000 rpm men reagerede hurtigere på gasgivning, desværre gav det også
et kedeligt "hul" ved hurtigt luk/åben for gassen.

Har nu skiftet hoveddysen fra 107 til 110 samt sat nålen og
tomgangsblandingen tilbage til standard - går nu perfekt ved alle rpm og
reagerer hurtigere på gassen (føler jeg

Efter hver operation blev karburatorerne synkroniseret, tændspole og
ledninger målt og fundet ok, hætterne skiftet til NKG 1K.

I dag var jeg ude at køre et par hundrede km og opdagede at der er flere
motorvibrationer end sædvanligt (snurrende fingre). Jeg har også skiftet
kædekit (se indlæg om dette) men mener ikke at det er årsagen, for når jeg
kobler ud forsvinder vibrationerne, hvis jeg stadig udkoblet giver
omdrejninger kommer vibrationerne igen.

Hvad kan det skyldes?

Carl Dragert
FZR 600



 
 
Hekto (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-09-04 15:57

In article <413f18e3$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
fornavn@efternavn.dk says...
> I dag var jeg ude at køre et par hundrede km og opdagede at der er flere
> motorvibrationer end sædvanligt (snurrende fingre). Jeg har også skiftet
> kædekit (se indlæg om dette) men mener ikke at det er årsagen, for når jeg
> kobler ud forsvinder vibrationerne, hvis jeg stadig udkoblet giver
> omdrejninger kommer vibrationerne igen.
>
Er du sikker på at der skulle støre dyse i???
Hvordan afgjorde du det?

Hoveddysen har kun effekt ved over 75% gas!?
Det kan være at den i virkeligheden får for meget i det lave område.
Måske en mindre tomgangsdyse (større hvis den går magert, selvf.),
eller en anden nåleprofil?

Jeg tror vibrationerne skyldes for fed blanding.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Carl Dragert (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 08-09-04 17:19


Hekto wrote:
> Er du sikker på at der skulle støre dyse i???
> Hvordan afgjorde du det?

Nej jeg er ikke sikker, jeg har læst nogle amerikanske artikler hvor man
anbefalede 110 dyser i forbindelse med kn-filter (som jeg kører med).
f.eks. http://www.angelfire.com/md/fzrmofo/tech.html

Jeg ved godt at et rullefelt kan give en afklaring, men sådan et har jeg
ikke i stedet for pusler jeg med et Lamda-sonde-projekt, da der er hul
til sonde på hvert afgangsrør.

> Hoveddysen har kun effekt ved over 75% gas!?
Det er rigtigt - og ifølge FactoryPro skal main jet være korrekt før man
piller ved de andre dyser http://www.factorypro.com/tech/carbtun.html

> Det kan være at den i virkeligheden får for meget i det lave område.
> Måske en mindre tomgangsdyse (større hvis den går magert, selvf.),
> eller en anden nåleprofil?
> Jeg tror vibrationerne skyldes for fed blanding.

Du gør det ikke ligefrem nemmere for mig hva
Men du hjælper da med at holde gryden i kog (mine hjerneceller), så hvis jeg
skifter tilbage til 107 dyser og vibrationerne forsvinder, hvad han vi så
konkludere?

Carl Dragert
FZR600



Hekto (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-09-04 19:33

In article <413f30e3$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
fornavn@efternavn.dk says...
>
> Nej jeg er ikke sikker, jeg har læst nogle amerikanske artikler hvor man
> anbefalede 110 dyser i forbindelse med kn-filter (som jeg kører med).
> f.eks. http://www.angelfire.com/md/fzrmofo/tech.html
>
> Jeg ved godt at et rullefelt kan give en afklaring, men sådan et har jeg
> ikke i stedet for pusler jeg med et Lamda-sonde-projekt, da der er hul
> til sonde på hvert afgangsrør.

Lyder som en rigtig god idé!
Du kan bruge et billigt multimeter fra Aldi, til forsøgene.
>
> > Hoveddysen har kun effekt ved over 75% gas!?
> Det er rigtigt - og ifølge FactoryPro skal main jet være korrekt før man
> piller ved de andre dyser http://www.factorypro.com/tech/carbtun.html

Det er også godt nok.
Lav en 'tapetuner' og sæt på gashåndtaget, så du ved hvor du har
problemerne.
Lambdasonden vil absolut gavne her.
>
>
> Du gør det ikke ligefrem nemmere for mig hva
> Men du hjælper da med at holde gryden i kog (mine hjerneceller), så hvis jeg
> skifter tilbage til 107 dyser og vibrationerne forsvinder, hvad han vi så
> konkludere?

At det nok var noget med blandingen!


--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Gert Bo thorgersen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 09-09-04 01:16


"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
news:413f30e3$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hekto wrote:
> > Er du sikker på at der skulle støre dyse i???
> > Hvordan afgjorde du det?
>
> Nej jeg er ikke sikker, jeg har læst nogle amerikanske artikler hvor man
> anbefalede 110 dyser i forbindelse med kn-filter (som jeg kører med).
> f.eks. http://www.angelfire.com/md/fzrmofo/tech.html
>
> Jeg ved godt at et rullefelt kan give en afklaring, men sådan et har jeg
> ikke i stedet for pusler jeg med et Lamda-sonde-projekt, da der er hul
> til sonde på hvert afgangsrør.
>
> > Hoveddysen har kun effekt ved over 75% gas!?
> Det er rigtigt - og ifølge FactoryPro skal main jet være korrekt før man
> piller ved de andre dyser http://www.factorypro.com/tech/carbtun.html
>
> > Det kan være at den i virkeligheden får for meget i det lave område.
> > Måske en mindre tomgangsdyse (større hvis den går magert, selvf.),
> > eller en anden nåleprofil?
> > Jeg tror vibrationerne skyldes for fed blanding.
>
> Du gør det ikke ligefrem nemmere for mig hva
> Men du hjælper da med at holde gryden i kog (mine hjerneceller), så hvis
jeg
> skifter tilbage til 107 dyser og vibrationerne forsvinder, hvad han vi så
> konkludere?
>
> Carl Dragert
> FZR600
>
>
Som først en lille detalje så har hoveddysen nu betydning fra 50 % åbning,
men dér starten den jo grafisk tegnet fra udgangspunktet nul hvis man
grafisk kigger på sammenligning mellem 2 eller flere hoveddyser.

Men den anden og vigtigere ting. Har I nogen idé om/erfaring vedr.hvor man
kan købe instrumentbræt ur til aflæsning af benzin luft blandingsforholdet -
altså dem der viser 13:1 og så videre i spring ud fra aflæsningen via sensor
sat i udstødningsrøret så tæt på udstødningsventilen som muligt ??

Jeg skrev for en måned siden til 2 firmaer i USA der sælger den slags for en
100 til 200 $, hvoraf det ene K&N, men har ikke fået svar. Jeg har adresser
til 2 mere firmaer i USA desangående, men hvis I ved hvor man kan købe et
sådant vil jeg være glad for at få det oplyst.

Jeg bruger ofte megen tid på at dyse karburatorer, har i tidens løb rodet
med bl.a. Amal, Bing, Dellórto, Keihin og Weber DCOEér på min motorcykler.
Og i disse dage bakser jeg med 40 mm Dellórtoerne på min BMW, hvor der skal
dyses om fordi jeg bakser med ændringen fra det runde K&N filter til det
flade og forfra trykluft indtag. Dysningen er lidt besværligere ved det at
ændringen fra det runde til det flade K&N filter, og luftindtagssystem gør
den mere lydsvag, og dette narrer jo ved følelsen af hvordan den nu
accelererer/svarer på pludselig gasåbning.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda Wave 125, Honda XR 250, Honda VTR 1000, Honda Civic 1,7 og
sikkert i dag Honda VFR 400.



Hekto (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-09-04 07:52

In article <cho85t$7g8$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th says...
> Som først en lille detalje så har hoveddysen nu betydning fra 50 % åbning,
> men dér starten den jo grafisk tegnet fra udgangspunktet nul hvis man
> grafisk kigger på sammenligning mellem 2 eller flere hoveddyser.

Gert - du er og bliver detaljernes mand!
Nålen aftager og hoveddysen tiltager! I praksis kan det være svært at
afgøre om hoveddysen er OK ved andet end fuld gas, så længe der 'hånd-
tunes'. - men du har ret!

>
> Men den anden og vigtigere ting. Har I nogen idé om/erfaring vedr.hvor man
> kan købe instrumentbræt ur til aflæsning af benzin luft blandingsforholdet -
> altså dem der viser 13:1 og så videre i spring ud fra aflæsningen via sensor
> sat i udstødningsrøret så tæt på udstødningsventilen som muligt ??
>
> Jeg skrev for en måned siden til 2 firmaer i USA der sælger den slags for en
> 100 til 200 $, hvoraf det ene K&N, men har ikke fået svar. Jeg har adresser
> til 2 mere firmaer i USA desangående, men hvis I ved hvor man kan købe et
> sådant vil jeg være glad for at få det oplyst.
>

Du kan købe en Lambdasonde, gerne een uden opvarmning, for den er der
ikke meget at bruge til. Det kan med fordel også være en wide-band
sonde. (har Gruby belært mig om, en tåget aften i det Fynske!)
VW, Honda og Volvo skulle køre med wide-band.

Hvis du kun bruger den til at tune ind med, kan du bruge et alm.
billigt multimeter.
Du kan også købe et panelinstrument, med indbygget forstærker, sådan at
du ikke belaster sondens høje udgangsimpedans.

> Jeg bruger ofte megen tid på at dyse karburatorer, har i tidens løb rodet
> med bl.a. Amal, Bing, Dellórto, Keihin og Weber DCOEér på min motorcykler.
> Og i disse dage bakser jeg med 40 mm Dellórtoerne på min BMW, hvor der skal
> dyses om fordi jeg bakser med ændringen fra det runde K&N filter til det
> flade og forfra trykluft indtag. Dysningen er lidt besværligere ved det at
> ændringen fra det runde til det flade K&N filter, og luftindtagssystem gør
> den mere lydsvag, og dette narrer jo ved følelsen af hvordan den nu
> accelererer/svarer på pludselig gasåbning.

Vær opmærksom på den syndflod af nåle der findes til Dell'Orto'erne.
Jeg skulle ikke dyse om; men 'nåle om'.

Du får lige en mail.

Held og lykke med 400'en!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408597
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste