"sagkyndig".
Fra : Nana Sørensen

Dato : 08-09-04 13:28

Hejsa gruppe...

Nu har jeg forhørt mig ang maxier i to grupper. Og alle siger nogle rigtigt
gode og kloge ting. Problemet er at jeg ikke ANER hvad i snakker om. Jeg
er simpelthen totalt handicappet når det gælder knallerter. Jeg ved hvad tun
er, hvad hjul er og styr. Resten er volapyk.
Nu kommer vi til det punkt hvor i får glæde af min dumhed.... Jeg vil
alliere mig med en knallert-kyndig. Denne person skal være KLOG på
knallerter og skal være vores garanti på at vi ikke køber noget crap. Denne
person bliver ansat i et par timer, hvor vi så tager rundt og lurer på et
par knallerter, hvor denne person så siger om det er noget vi gider at købe
eller ej. Hvis denne kloge person har bil og gider at fragte os rundt til
køretøjerne, så får personen selvfølgelig betalt sin benzin og dertil en
timeløn, som vi lige må aftale.

Er der nogen der gider det? Vi bor på sjælland, I rødovre, og regner med at
købe knallerter i området, medmindre at den knallertkyndige har plads til
knallerter i sin bil/kassevogn.

Mvh. Nana

Fra : Preuthun

Dato : 08-09-04 22:33

"Nana Sørensen" skrev i en meddelelse

> [...]
at
> købe knallerter i området, medmindre at den knallertkyndige har plads til

Hej Nana.
Hvordan vil du egentlig finde ud af om I kan stole på denne "person"?
Ærligt talt: Du er ikke dum. Du gør det rigtige. Nemlig at undersøge, hvad
du bør kikke efter.
Men det kommer til at tage noget tid for, at indkøbe 2 stk. gode Maxi'er til
den rigtige pris. Det ville det også gøre for mig. Du og din kæreste er
simpelthen nødt til, at komme ud at prøve nogle stykker. Følg de gode råd
som I har fået. Mange af sælgere vil sikkert også gerne fortælle om de
forskellige tekniske ting på knallerten, så I bedre forstår hvad det går ud
på. Bare spørg løs. Men vent nu med at købe til I har prøvet...hmm...jo
flere jo bedre. Vær blot helt ærlige omkring dette overfor sælgerne. Vil
sælgeren ikke hjælpe jer med projektet, drop ham/hende, og skynd jer videre
til den næste sælger. Det er der intet ondt i. Hvis en sælger bliver sur
over, at I gerne vil have den bedste af en række knallerter, som I havde
tænkt jer at teste før I køber, så har vedkommende ikke forstået, at en
rigtig god handel er den, hvor BEGGE parter er helt tilfredse bagefter. Når
I skal bruge en masse energi at købe, hvorfor skulle sælgeren så ikke levere
en god service for, at komme af med "tingen"?
Det koster altså en mærkbar indsats fra din og kærestens side, men jeg er
sikker på at det vil blive anstrengelsen værd.

Fortsat held og lykke på jagten.

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Nana Sørensen

Dato : 09-09-04 11:13

"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det koster altså en mærkbar indsats fra din og kærestens side, men jeg er
> sikker på at det vil blive anstrengelsen værd.

Hejsa...

Det der er problemet det er, at han kan fylde os med sælgerlort fra første
ord, for vi aner seriøst ikke noget om knallerter! Vi vil ikke ane hvad
svaret på vores spørgsmål skal være og hvad der ser helt forkert ud. Jeg
tror virkelig at vi er nødt til at finde en god knallertbums.

Mvh. Nana

Fra : Preuthun

Dato : 09-09-04 18:59

Nana og kæresten skrev....
> Det der er problemet det er, at han kan fylde os med sælgerlort fra første
> ord, for vi aner seriøst ikke noget om knallerter!
Jamen - jamen - jamen......... Det er jo derfor I skal ud, at kikke på FLERE
knallerter, og snakke med MANGE sælgere. Så lærer I efterhånden sagtens, at
skille skidt fra kanel. Jeg går udfra I ville kunne finde ud af, at købe
cykler uden at blive snydt. En Puch Maxi er jo altså bare en cykel med
hjælpemotor. DVS det ekstra som I skal lære noget om er motoren.

> Vi vil ikke ane hvad svaret på vores spørgsmål skal være og hvad der ser
helt forkert ud.
Op med humøret, stol på Jeres egne evner. Tag chancen og gå igang. VIGTIGT:
Så længe i ikke har købt noget er pengene jo ikke tabt. Altimens vil I blive
klogere og klogere. Når I så synes, at I er blevet kloge nok, så kan I
beslutte jer, og gennemføre købene.

Jeg vil gerne hjælpe jer gennem denne nyhedsgruppe. (Og jeg er overbevist
om, at der er flere, som også gerne vil). Efterhånden som der dukker
konkrete spørgsmål op, skriver I bare. Fortæl os om, hvordan det går med, at
kikke, undersøge og studere Maxi. Prøv også at opsummere, hvad I efterhånden
lærer. Det kunne komme flere andre førstegangs købere til stor nytte.

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 10-09-04 19:10

> Det der er problemet det er, at han kan fylde os med sælgerlort fra første
> ord, for vi aner seriøst ikke noget om knallerter!

*Hovedparten* af dem der sælger privat er ærlige og redelige mennesker...

> Jeg tror virkelig at vi er nødt til at finde en god knallertbums.

Tjae, det er da en mulighed, men tror bare det vil være forholdsmæssigt for dyrt
at betale timeløn til en i x-antal timer når det _kun_ er for et par maxier.

Beslutter i jer for at tage ud alene er der dog altid et par ting i kan kigge
efter, selv om i er "grønne".

Her tænker jeg blandt andet på:

Starter knallerten godt når den er kold. Og når den er varm?
Har den mislyde når man kører?
Slør i styret?
Bremser?
Meget rust?
Dæk, er de nedslidte og/eller møre?

--
Michael

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 10-09-04 22:15

Jeg har for nylig købt en maxi til knægten.
Vi gik efter den billigste vi overhovedet kunne finde i den blå avis - som
kunne køre !
600,- forlangte han og vi fik den for 500,- inklusive 2-3 kg komøg som blev
spulet af med en højtryksrenser da vi kom hjem.
Udstødningen var tæret der hvor den er spændt fast på stellet, så vi købte
en ny ved Thansen.
165,- kostede den.
Derefter opdagede vi at gevindet i cylinderen var boret op til M8 gevind så
vi måtte bore den fine nye udstødning op for at spænde den fast.
Det holdt ikke, så vi købte en ny cylinder for 225,-
Centralstøttefoden var slidt op, så vi købte en sidestøttefod for 175,-
- og en ny baglygte for 39,-
Den skal nok snart ha´to nye dæk, bremser og en forlygte og det koster vel
500,-
Mit budskab er, at delene er så billige at det næsten er en forbrydelse ikke
selv at fatte skruenøglen og komme i gang !
Mvh
Jess

Fra : Moller

Dato : 11-09-04 13:38

Nana Sørensen wrote:

> [...]
> svaret på vores spørgsmål skal være og hvad der ser helt forkert ud. Jeg
> tror virkelig at vi er nødt til at finde en god knallertbums.

   Din mail virker ikke, men jeg bor i nærheden hvis det er...

   Men, omkring det med at sælger fylder en med lort... så er det bare at
besøge så mange som muligt, vi selv gjorde det samme da kærsten skulle
ha en RS50'er... vi var ude hos nogen hvor man slet ikke var i tvivl
over at hvis man købte der, så var man virkelig naiv, hvis man ik ku se
hvor hårdt man blev taget ved næsen.

   Men der var også nogen som var ærlige, som straks viste fejl og mangler
der skulle fikses, og man ved det med det samme når man møder dem.

   Hvis man så kun besøger en eller to, så for man ikke prøvet nok til at
vide om de få man har prøvet er i god eller dårlig stand... især når det
er prøveturen som afsløre de brodne kar, fra de ærlige, Og hvis man for
prøvet nogen dårlige, og lige pludselig prøver en som er i god stand, så
er man slet ikke i tvivl under prøveturen :) præcis den måde vi fik
solgt vores RS50'er igen på, dan havde nogen ridser, og vi var ærlige at
sige hvorfor osv.. vi gjorde opmærksom på at fordækket var over 2 år, og
nok skulle skiftes osv. vi sagde så ikke noget om den 80cc cylinder der
sad på den, før efter prøveturen :) ud over at den ik var lovlig...
køber, fortalte også hvordan de var komme rundt til den ene efter den
anden hvor maskinerne havde den ene motorfejl/problem efter det andet
osv. og de var også helt grønne, men kunne med lidt fornuft godt se
forskel på de gode og de dårlige køb.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Nana Sørensen

Dato : 11-09-04 14:31

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden hvor maskinerne havde den ene motorfejl/problem efter det andet
> osv. og de var også helt grønne, men kunne med lidt fornuft godt se

Hej lars...

Du må meget gerne maile mig, har bare lavet en fakeadresse, så jeg ikek
bliver spammet for meget. Den rigtige er: dodo2003 snabel-a tiscali
punktum dk

Mvh. Nana