Drukning
Fra : Jimmy Larsen

Dato : 08-09-04 20:17

Hej

Er der nogen der kan give mig en forklaring på at personer der drukner oftes
gør det med åbne øjne.
Så vidt jeg er informeret er det at åbne øjnene ikke en automatisk refleks,
tværtimod.

Jimmy

Fra : Henning

Dato : 09-09-04 11:27

On Wed, 8 Sep 2004 21:16:45 +0200, "Jimmy Larsen" <jimmy@bluediver.dk>
wrote:

>Hej
>
>Er der nogen der kan give mig en forklaring på at personer der drukner oftes
>gør det med åbne øjne.

Panikreaktion?

Fra : Allan

Dato : 14-09-04 21:22

Enig. Panik.

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 09-09-04 12:47

Er det ikke det?

Jimmy Larsen wrote:
> Så vidt jeg er informeret er det at åbne øjnene ikke en automatisk refleks,
> tværtimod.

Jeg synes altid de lukker de dødes øjne på film.

mvh
Nikolaj

Fra : Palle Villesen

Dato : 10-09-04 10:51

Jimmy Larsen wrote:
> [...]
> gør det med åbne øjne.
> Så vidt jeg er informeret er det at åbne øjnene ikke en automatisk refleks,

Alm. rigor mortis vil få musklerne til at trække sig sammen (åbne
øjnene) og i de fleste tilfælde bliver de der sikkert...

Så vidt jeg ved gælder det faktisk de fleste mennesker der dør (også
selvom det ikke lige er drukning det gælder).

Da rigor mortis har en tendens til at få de mindste muskler til at
trække sig sammen først - er det naturligt nok øjnene der åbnes først
osv. Og så vidt jeg lige ved er det "åbne musklerne" der trækker sig
sammen først og stivner - og så kan "lukke musklerne" ikke lukke øjnene
igen når R.M. påvirker dem...

P, biodyk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-09-04 22:09

"Palle Villesen" <palle.xx@xxx.birc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv. Og så vidt jeg lige ved er det "åbne musklerne" der trækker sig
> sammen først og stivner - og så kan "lukke musklerne" ikke lukke øjnene

Det er et ok bud, men SVJV opstår rigor mortis først langt efter dødens
indtræffen (altså efter hjertet er holdt op med at slå).
Jeg har (på video) set et par blackouts med fridykkere der vågner op få
sekunder efter at personen er hevet fri af vandoverfladen, og her har øjnene
været vidt åbne. Der forklarer rigor mortis ikke fænomenet.
Mit eneste andet bud skulle være at dykkerne har åbne øjne lige til det
punkt de mister bevidstheden. Idet hjernen så lukker ned pga. iltmangel
stivner kontrollen til de små muskler og øjnene forbliver åbne, a la
ovenstående forslag. Det er kun et bud, jeg ved det ikke.

Fra : anmalan@ovdk.se

Dato : 13-09-04 08:47

wrote:
> [...]
>gør det med åbne øjne.
>Så vidt jeg er informeret er det at åbne øjnene ikke en automatisk refleks,

Man bruger muskler til både at åbne og lukke øjenlågene. Det er en
aktiv handling at lukke øjenene. Når man slapper af i musklerne åbnes
øjenlågene. Når man dør afslappes musklerne og øjenlågene går op i
større eller mindre grad, afhænger af hvor slap muskulaturen er samt
huden.

Fra : ahp

Dato : 13-09-04 08:56

wrote:
> [...]

aktiv handling at lukke øjenene. Når man slapper af i musklerne åbnes
øjenlågene. Når man dør afslappes musklerne og øjenlågene går op i
større eller mindre grad, afhængig af hvor slap muskulaturen er samt
huden.

Mvh ahp
http://ovdk.se

Beklager hvis denne meddelelse kommer to gange. Har fået ny
newsreader, og den er lidt spøjs i indstillingerne.