Vragdykning i Øresund lørdag d. 11/9 ?
Fra : Brian Green

Dato : 08-09-04 15:21

Hej NG,

vi er 3 dykkere med egen båd, men uden de nødvendige vragfindings remedier.
Derfor vil vi høre om der er nogen der skal dykke på lørdag ? og om vi må
lægge os på siden af jer og benytte jeres nedstigningsline til et dyk eller
2 ? Destinationen er (næsten) underordnet !!

Venlig hilsen
3 glade dykkere
(Brian Green)

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-09-04 09:32

"Brian Green" <brian.green@webspeed.dk> wrote in message news:<413f1535$0$241$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> lægge os på siden af jer og benytte jeres nedstigningsline til et dyk eller
> 2 ? Destinationen er (næsten) underordnet !!

Hej Brian

Nu vil jeg nødigt ødelægge forventningens glæde, men her torsdag siger
DMI

Lørdag
Sydvest, 5 til 10 m/s, tiltagende til mellem 8 og 13 m/s.

Men skulle DMI komme på bedre tanker, så vi kommer en tur på Sundet i
vores RIB, så skal jeg sende dig en mail.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-09-04 09:33

> [...]

Men skulle DMI komme på bedre tanker, så vi kommer en tur på Sundet i
vores RIB, så skal jeg sende dig en mail.

Har du kigget på Holbæk bådcenter. Måske har de stadigvæk tilbud på
den kombinerede Eagle GPS og ekkolod til 3500,-.

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 09-09-04 10:59

Hej Jens

På DMI kan jeg ikke finde hav relaterede forudsigelser der rækker
længere end 24 timer. Er der et link jeg ikke kender eller er det den
normale syvdøgnsprognose du benytter?

Søndag bliver endnu værre frisk vind til kuling (8-16 m/s) i følge
syvdøgneren...

mvh Nikolaj

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-09-04 20:38

Nikolaj Bech <news@FJERNESnikb.dk> wrote in message news:<rPV%c.6456$nY6.855@news.get2net.dk>...
> Hej Jens
>
> På DMI kan jeg ikke finde hav relaterede forudsigelser der rækker
> længere end 24 timer. Er der et link jeg ikke kender eller er det den
> normale syvdøgnsprognose du benytter?

Vælg Til Søs, farvandsudsigter. Så finder du femdøgnsudsigter som
næstsidste punkt i listen.

Bedre end DMI er dog Farvandsvæsnet på www.frv.dk. Her vælger du
Sejladsinformation, underpunkt Oceanografi. Meget fine prognoser for
vind, bølger, strøm, temperatur m.m.

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 09-09-04 21:20

Vi har vist været det igennem før, men personligt synes jeg bedst om
Sejlervejr på DMI. Den fortæller alt om vind og især bølger. Er vandet
"hvidt" (dvs. < 0,5 meter bølger), så er det som regel perfekt til at sejle
og dykke i.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm

Mvh.
Roland Lyngvig
(E-mail-adresse: Søg i www.epost.dk)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-09-04 21:53

On Thu, 09 Sep 2004 22:20:24 +0200, Roland Lyngvig wrote:

> [...]
> "hvidt" (dvs. < 0,5 meter bølger), så er det som regel perfekt til at sejle

Ja, nu er det store problem med DMI's sejlervejr at deres prognoser kun
"virker" i 24 timer. Og jeg syntes erfaringen siger at alle deres normale
prognoser er direkte dykkerfjendtlige hvor det altid skal blæse mellem 8
og 13m/sek.

Jeg har haft rimelig god erfaring med at sammenligne de prognoser man kan
få hos http://www.theyr.net og DMI. Hvis de er enige, så er der en god
chance for at det bliver sådan, hvis de er uenige syntes jeg oftest at
theyr.net har ret

En anden ting som man bør lære sig selv er at tyde kortene og komme med
en "egen-udviklede" holdning til hvordan tingene plejer at gå, når man
på et tidspunkt lærer en smule om vejret, så kan man også godt lidt
forudse hvordan tingene plejer at gå. Specielt det at kunne se hvilken
bane et givent lavtryk tager, er en vigtig ting, da det oftest bestemmer
hvordan vejret bliver.

BTW. jeg syntes ikke at jeg på frv.dk kunne finde en bølgeprognose, som
Jens Olsen (kbhdyk.dk) påstår tidligere i tråden.

/Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-09-04 10:03

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message news:<pan.2004.09.09.20.53.03.397449@p7.dk.invalid>...
> BTW. jeg syntes ikke at jeg på frv.dk kunne finde en bølgeprognose, som
> Jens Olsen (kbhdyk.dk) påstår tidligere i tråden.
>
> /Thomas
> aalborgdyk.dk

Jo da, under "Prognose Sjælland" findes et punkt der hedder
"Bølgeprognose". Det åbner et nyt vindue med bølgeprognosen. Desværre
dækker den kun farvandende omkring Sjælland, Fyn og Vestlige Østersø,
og du bor tilsyneladende i Ålborg kan jeg se. Så den er måske mindre
relevant for dig (men så kan du bare lære at bo det rigtige sted
).

Normalt er min erfaring at FRV's vind og bølgeprognose rammer bedre
end DMI's. FRV's prognoser er i hvert fald betydeligt mere detaljerede
og rækker længere frem.
Naturligvis er det bedst dog at sammenligne samtlige kilder og så
lægge sin egen erfaring oven i.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-04 15:42

On Fri, 10 Sep 2004 02:02:42 -0700, Jens Olsen wrote:

> [...]
> og du bor tilsyneladende i Ålborg kan jeg se. Så den er måske mindre
> relevant for dig (men så kan du bare lære at bo det rigtige sted

Ah ja, ok... jeg kiggede nu ikke lige på sjællandsprognosen da den
ganske rigtigt ikke ligger indenfor mit "dykkerområde" (Nej jeg bor
faktisk ikke i Aalborg, men i Århus, dykker "bare" i aalborg

/Thomas

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 10-09-04 10:35

Hej

Theyr.net ser også ud til at være god. Vi skal på Vapper på søndag og
theyr.net lover kun ml. 5 og 8 m/s og det skulle være til at leve med.

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> få hos http://www.theyr.net og DMI. Hvis de er enige, så er der en god
> chance for at det bliver sådan, hvis de er uenige syntes jeg oftest at

Hvem står bag theyr.net? Jeg synes ikke jeg kan finde noget info om det
på deres side.

mvh
Nikolaj

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-09-04 11:44

> Theyr.net ser også ud til at være god. Vi skal på Vapper på søndag og
> theyr.net lover kun ml. 5 og 8 m/s og det skulle være til at leve med.

Ja det er altid godt at få den infomation man gerne vil have...... God tur!

DMI lover:
Østersøen og Indre Danske Farvande
Lørdag
Syd og sydvest, 5 til 10 m/s, tiltagende og hen på aftenen op til kuling fra
sydvest og vest, 10 til 15 m/s.

Søndag
Kuling fra sydvest og vest, 13 til 18 m/s, stedvis op til 20 m/s.

Mandag
Kuling omkring sydvest, 10 til 15 m/s, til natten aftagende til mellem 8 og
13 m/s.

Det lyder jo ikke så godt så dem gider vi ikke bruge....

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : henrik_h_jensen@hotm~

Dato : 10-09-04 18:25

Svensk vejrudsigt, go at sammenholde med dmi.

http://xout.smhi.se/batvadret/kustvader.php?ortid=6

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-04 15:46

On Fri, 10 Sep 2004 11:34:33 +0200, Nikolaj Bech wrote:

> Hvem står bag theyr.net? Jeg synes ikke jeg kan finde noget info om det
> på deres side.

Well i "gamle" dage var det en islandsk tjeneste, men de gik på
røven/blev sagsøgt/mistede bevilling, og var lukket i noget tid, men
genopstod så med samme prognoser og lign. Nederste venstre hjørne er der
en "About theyr.net" som beskriver tjenesten.

http://theyr.net/m/help/A_en.html

Det ser ud til at de bruger forskellige world-wide org. til at levere
data, modeller og lign.

/Thomas