Spørgsmål vedr. Toyota Yaris?
Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-09-04 23:01

Er der nogle gode som dårlige erfaringer med denne bil?

Jeg tænker bl.a. på hvilken motorstørrelse man skal vælge i benzinmodellerne
1,0 eller 1,3 ?

Samt om dette halvautomatiske MMT gear i 1.0 versionen, er noget der virker
ordenligt?

/Mark.

Fra : Henrik

Dato : 09-09-04 06:05

Køb ikke den med MMT det virker ikke så godt, der er lang tid mellem gear
skift.
Jeg vil vælge 1,3 da 1,0 er for langsom.
Men få dog en prøvetur i de to modeller og måske en med MMT så kan du selv
prøve det.

MVH

Henrik

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-09-04 16:54

"Henrik" skrev i en meddelelse:

> Køb ikke den med MMT det virker ikke så godt, der er lang tid mellem gear
> skift.

Der er selvfølgelig også mere avanceret teknik, der kan gå istykker i den
model.
Dog er den billigere i grøn ejerafgift med denne gearkasse.

> Jeg vil vælge 1,3 da 1,0 er for langsom.

Også hvad jeg anbefalede min kære mor

Samtidig ville gensalgsværdien også være højere på et senere tidspunkt.
Desuden er den grønne ejerafgift ens på manuelgear udgaven med 1,0 og 1,3
motor.

> Men få dog en prøvetur i de to modeller og måske en med MMT
> så kan du selv prøve det.

Det vil jeg fortælle hende.

/Mark.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-09-04 06:45

Mark Sandberg wrote:

> Er der nogle gode som dårlige erfaringer med denne bil?

Jeg har fra et par langture + det løse i min mors bil. Siddefladen
synes jeg er lidt kort, så når den står på familieudflugt til
denanden ende af landet, plejer jeg at lægge en smal pude under
højre lår. Problemet kan muligvis afhjælpes ved at lægge et par
skiver under skinnerne og tilte sidefladen lidt bagover, men da
jeg kun kører i den ca. 2-3 gange om året er det ikke noget jeg
har eksperimenteret med. Bakspejlet sidder lige midt i mit
synsfelt når jeg skal kigge skråt til højre, jeg er 186 cm. høj.
Det er stortset hvad jeg har af ankepunkter..

Af positive oplevelser er der et varmeapparat der selv om vinteren
har kabinen lækker og lun allerede efter noget der ligner en
kilometer. Man sidder højt, med et godt overblik og bilen er
generelt meget let at manøvrere rundt med.

> Jeg tænker bl.a. på hvilken motorstørrelse man skal vælge i benzinmodellerne
> 1,0 eller 1,3 ?

Jeg har ikke prøvet 1.3'eren, min mors er en 1.0 og selv om det
ikke er nogen formelvogn, så virker dens 68 hk friske og
veloplagte og den følger fint med trafikken. I det hele taget er
bilen underholdende at køre på sådan en "spirrevip-agtig" måde,
styringen er dejligt direkte og den kører relativt fladt og
udramatisk gennem sving. Når moderen er med, kører bilen omkring
20 km/l med mig bag rattet. Uden hende ligger jeg og roder rundt
på en 17,5-18 stykker..

> Samt om dette halvautomatiske MMT gear i 1.0 versionen, er noget der virker
> ordenligt?

Har ikke prøvet det, så der må du selv gøre dig erfaringerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-09-04 17:05

"Thomas Strandtoft" skrev i en meddelelse:

> [...]
> synsfelt når jeg skal kigge skråt til højre, jeg er 186 cm. høj.
> Det er stortset hvad jeg har af ankepunkter..

Der skulle være højdejusterbart forsæde i Yaris Sol modellerne

> Af positive oplevelser er der et varmeapparat der selv om vinteren
> har kabinen lækker og lun allerede efter noget der ligner en
> kilometer.

Fint

> Man sidder højt, med et godt overblik og bilen er
> generelt meget let at manøvrere rundt med.

Det er netop argumentet min mor bruger.
Samtidig vil hun have en 3 dørs Yaris, da den har en større fordør, der
letter ind- og udstigning.

> [...]
> udramatisk gennem sving. Når moderen er med, kører bilen omkring
> 20 km/l med mig bag rattet. Uden hende ligger jeg og roder rundt

Min mor har lige solgt sin SportsVan 2,2 TD og syntes det er nogle små
motorer, der er i disse Yaris biler. Hun ville ikke have mindre en en Yaris
1,5
Men jeg tror nok en 1,3 går an alligevel.

> Har ikke prøvet det, så der må du selv gøre dig erfaringerne..

Takker for svarene, det bliver nok en Yaris 1,3 Sol der skal anbefales.

Er der ellers noget man skal være opmærksom på?

/Mark.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-09-04 18:39

Mark Sandberg wrote:

> Samtidig vil hun have en 3 dørs Yaris, da den har en større fordør, der
> letter ind- og udstigning.

Det er vel som man tager det, de brede døre svinger længere ud, så
på en parkeringsplads med andre biler får hun mindre plads at
stige ud på. I 3-dørs versionen skal hun også række længere bagud
for at få fat i selen når hun sætter sig ind.

> [...]
> 1,5
> Men jeg tror nok en 1,3 går an alligevel.

Hun skal jo også lige have med i billedet at Yaris'en vejer noget
mindre end en SportsVan, så hypperne rækker lidt længere..

Hvis hun er vant til en diesel skal hun måske kigge på
dieselversionen af Yaris, hun er vel vant til at skifte gear før
motoren kommer op i omdrejninger..

> Er der ellers noget man skal være opmærksom på?

Ikke lige noget jeg kan komme på. Min mors dryppede noget olie,
Toyota kendte dog til problemet og skifte pakningerne til nogle
andre typer på garantien. Jeg vil tro problemet er løst på de
nyere modeller..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mark Sandberg

Dato : 11-09-04 17:59

"Thomas Strandtoft" skrev i en meddelelse:

> Hvis hun er vant til en diesel skal hun måske kigge på
> dieselversionen af Yaris, hun er vel vant til at skifte gear før
> motoren kommer op i omdrejninger..

Jeg faldt lige over denne artikel hos FDM fra oktober 2002:

FDM's Motor kårer Danmarks mest økonomiske bil.

Anskaffelsesprisen alene afgør ikke, om en bil er billig at eje. Det er
heller ikke nødvendigvis den bil, som kører længst på literen, der i sidste
ende er den mest økonomiske.

Det viser en omfattende undersøgelse, som Motor præsenterer i
oktobernummeret. Ved at tage alle relevante udgifter i betragtning, kan
Motor kåre den dieseldrevne Toyota Yaris 1.4 til Danmarks mest økonomiske
bil.

1,2 mio. danskere pendler dagligt til og fra arbejde. For at finde ud af,
hvilken bil, der klarer opgaven billigst, har Motor udvalgt seks
dieseldrevne og seks benzindrevne pendlerbiler. Og selv om Toyota Yaris D-4D
i anskaffelse koster 50.000 kr. mere end feltets billigste - Daewoo Matiz -
er den alligevel godt 12 pct. billigere pr. kørt km. Toyota Yaris koster
1,46 kr. pr. km - alt inkl.

Dieselbilerne sætter sig på Top 3. Efter Toyota Yaris følger Peugeot 206 1.4
HDi og Smart City CDi.

Motors test omfattede en identisk rute på 750 km for hver bil med en
realistisk blanding af bykørsel, landevej og motorvej. I gennemsnit kørte
dieselbilerne 25,6 km pr. liter, mens benzinbilerne kørte 16,9 km/l. VW Lupo
toppede blandt dieselbilerne med 29,3 km/l, mens Opel Corsa Eco var den
bedste benzinbil med 20,5 km/l. I syv af bilerne kørte Motor længere pr.
liter end EU-normtallet.

At indkøbsprisen ikke er afgørende for den samlede udgift ved at holde bil,
understreges af, at Top 3 bilerne befinder sig i feltets dyre halvdel.

En af favoritterne på papiret, VW Lupo 3L med sit EU-normtal på 33,3 km/l,
kom på en samlet 7. plads. Lupo kører langt på literen, men alligevel langt
fra sin norm. Den har feltets laveste brændstofudgift og ejerafgift, men er
over dobbelt så dyr i service - og bruger dobbelt så dyre dæk - sammenlignet
med testvinderen.

Udgiften pr. km er beregnet ud fra 100.000 kilometers kørsel over en periode
på tre år, og baserer sig på bilens pris, den reelle brændstoføkonomi
(FDM-test), dækudgifter, vedligeholdelse (servicekontrakt), forsikring,
ejerafgift, værditab, rentebyrde og autohjælp.

De årlige udgifter varierede fra godt 48.500 kr. til knap 62.000 kr. En
forskel på over 1.000 kr. om måneden.

Motors beregninger viser også, at dieselbilerne er i front, selv om man
blot kører 15.000 km om året - da koster Yaris 2,20 kr. pr. km, Peugeot 206
koster 2,22 kr. og Smart 2,30 kr. pr. km. Forskellen på at vælge den mest
økonomiske eller den mindst økonomiske pendlerbil er her 750 kr. om måneden.

Se skema over det samlede resultat af Motors test:

http://www.fdm.dk/motor/oekonomitest.pdf