Problemer med gearkassen
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-09-04 19:47

Hejsa

Jeg har en Fiat Brava 1.6SX fra 1996. Den har til dd. rundet 167k, og
kører generelt fint og uden problemer.

Dog er der nu pludselig opstået et problem: Den er begyndt at blive
RET svært at sætte i 1. gear, og det virker som om, at der er et lag
silicone, der blokerer vejen.. altså, sådan en blød gummi-agtig
følelse. Ydermere har den drillet lidt i 3. gear - dog ikke nær så
meget - og den giver endvidere et højt klik, når man sætter den i 5.
gear.

I tomgang er der desuden kommet en lille tikken, der lyder som om den
kommer under vognen midt på bilen.. altså, i nærheden af gearkassen.

Nogen forslag til, hvad det kan være?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : //zlgge

Dato : 08-09-04 22:53

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> I tomgang er der desuden kommet en lille tikken, der lyder som om den
> kommer under vognen midt på bilen.. altså, i nærheden af gearkassen.
>
> Nogen forslag til, hvad det kan være?

Uden at være den store mekaniker:
Tikkelyden kan komme fra udrykkerlejet i koblingen og med det i baghovedet -
er du sikker på at den kobler ordentligt ud? Hvis ikke der kobles helt ud
når du træder på pedalen kan den være svær at skifte gear i uden at det
medføre tandbørstning...
Prøv at stramme kablet lidt op og se om ikke det hjælper.

Mvh
//zigge

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-09-04 23:18

> [...]
>er du sikker på at den kobler ordentligt ud? Hvis ikke der kobles helt ud
>når du træder på pedalen kan den være svær at skifte gear i uden at det

jeg kobler så meget ud, som jeg nu engang kan ;) men det kan
selvfølgelig sagtens være, at koblingskablet skal strammes..

sagen er rent faktisk den, at jeg fik monteret et nyt koblingskabel i
bilen for 2-3 uger siden.. og et nyt kabel kan vel sagtens gi' sig
lidt, og trænger måske derfor til en gang efter-stramning..

jeg undres dog lidt over, at det kun går ud over 1. gear og lidt 3.
gear..

jeg er i øvrigt i tvivl om, hvor jeg strammer kablet henne.. måske den
lokale mekker lige skulle gøre det for my free-of-charge..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 09-09-04 15:30

> [...]
> er du sikker på at den kobler ordentligt ud? Hvis ikke der kobles helt ud
> når du træder på pedalen kan den være svær at skifte gear i uden at det

Bo skriver at det også sker i tomgang... dér har koblingskablet vel ikke
noget at sige!?

Er heller ikke den store mekaniker :)

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-09-04 20:29

[...]

fik bilen lavet på 1½ time for 570,-.. det gik lidt stærkt i
telefonen, og det var konen, som hentede den, så jeg har endnu ikke
fået fat i, hvad der var galt..

på fakturaen står der justering + smøring.. så jeg ringer i morgen, og
venter indtil da spændt på, hvad det kan have været..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 07:54

> venter indtil da spændt på, hvad det kan have været..

???