Oprettelse af enmandsfirma
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-09-04 22:46

Da jeg i forbindelse med udført arbejde for en offentlig instans opretter
firma og derefter får udbetalt pengene for arbejdet til firmaet, har jeg et
par spørgsmål.

- I forbindelse med videre arbejde på opgaven vil det være nødvendigt at
indkøbe computerudstyr samt mobiltelefon. Dette er vel udgifter, der er
fradragsberettigede i firmaet, ik?
- Når man har sådanne fradragsberettigede udgifter, er det så prisen excl.
moms, man trækker fra, og derefter får man returnered momsen, eller er det
den samlede pris, der trækkes fra, med efterfølgende returnering af momsen?
- Da eksempelvis computerudstyr samlet kommer til at koste under 10.000,
regner jeg med at kunne trække det hele fra det første år. Men hvordan
figurerer dette udstyr efterfølgende i firmaet? Det er jo i realiteten
firmaets ejendom, og ikke min private ejendom?
- Da opgaven egentlig blev påbegyndt for seks måneder siden, har der
allerede på nuværende tidspunkt været en række udgifter i form af kundebesøg
(transpost osv), opstartsudgifter osv. Er det muligt at få gavn af dette i
firmaet, hvis firmaet først bliver oprettet i denne uge? (Det var
oprindeligt ikke planen med et firma, hvorfor det først er kommet på tale
nu)

Det var vist de første spørgsmål :D

Mvh
Mandal

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-09-04 12:19

Brian Fisker [8900] wrote:

> - I forbindelse med videre arbejde på opgaven vil det være nødvendigt at
> indkøbe computerudstyr samt mobiltelefon. Dette er vel udgifter, der er
> fradragsberettigede i firmaet, ik?

Til dels. Hvis Told*Skat synes det er ting, som du nok alligevel
havde købt privat er der ikke fradrag. Og hvis du bruger det delvist
privat, er der kun delvist fradrag.

> [...]
> den samlede pris, der trækkes fra, med efterfølgende returnering af momsen?

Hvis man er momsregistreret, får man momsen retur, så ens udgift
bliver prisen excl. moms.

"Fradrag" forvirrer måske lidt i denne sammenhæng. Når du har et
firma, har du indtægter og udgifter (begge dele excl. moms, da momsen
bare er noget, du ekspederer for staten).
Til sidst har du (forhåbentlig) et overskud som er indtægter minus
udgifter - og dette overskud betaler du skat af.(*)

Du skal med andre ord ikke påføre fradrag på din selvangivelse på
samme måde som lønmodtagere.

(*) Disclaimer: Dette var grundprincippet - det er ikke et udtømmende
kursus i regnskab og bogføring!

> [...]
> figurerer dette udstyr efterfølgende i firmaet? Det er jo i realiteten
> firmaets ejendom, og ikke min private ejendom?

Ja. Hvis du f.eks. lukker firmaet, skal du sælge udstyret til dig
selv (eller andre).
Efter nogle år er småanskaffelserne forældet eller slidt op og bliver
kasseret. Det er som regel ikke det store problem.

> [...]
> (transpost osv), opstartsudgifter osv. Er det muligt at få gavn af dette i
> firmaet, hvis firmaet først bliver oprettet i denne uge?

Spørg for en sikkerheds skyld din lokale Told*Sket region. Der kan
vist være forskel på hvad de accepterer.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/