Starte en bestemt tråd efter wait()
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-04 13:53

Er det muligt at "genstarte" en bestemt tråd efter den er sat i
wait() tilstand ?

Jeg kender godt til notify osv, men der har jeg ingen kontrol over
hvilken tråd det er der startes.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Kristian Thy

Dato : 08-09-04 14:11

Henrik Stidsen uttered:
> Er det muligt at "genstarte" en bestemt tråd efter den er sat i
> wait() tilstand ?

Nej.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-04 17:14

Kristian Thy <thy@it.edu> wrote in news:2q8ennFs9i89U1@uni-berlin.de

> Nej.

Dvs. man skal lave sin egen thread-handling ?

Nogen ideer til hvordan man hurtigt og nemt implementerer en kø så
man kan sikre rækkefølgen ?

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 08-09-04 19:22

On Onsdag den 8. september 2004 14:52, Henrik Stidsen wrote:

> Er det muligt at "genstarte" en bestemt tråd efter den er sat i
> wait() tilstand ?
>
> Jeg kender godt til notify osv, men der har jeg ingen kontrol over
> hvilken tråd det er der startes.

Hvilket problem kræver dette?

--
Jonas Kongslund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-04 23:11

Jonas Kongslund <dont@mail.me.at.all> wrote in

> Hvilket problem kræver dette?

At jeg gerne vil have kontrol over hvilken tråd der startes hvornår,
f.eks. fordi de skal ligge i en "ventekø", f.eks. en FIFO kø - og så
ville det jo være rart at kunne starte en bestemt tråd.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 08-09-04 23:34

On Torsdag den 9. september 2004 00:11, Henrik Stidsen wrote:
> At jeg gerne vil have kontrol over hvilken tråd der startes hvornår,
> f.eks. fordi de skal ligge i en "ventekø", f.eks. en FIFO kø - og så
> ville det jo være rart at kunne starte en bestemt tråd.

Det besvarede ikke rigtigt mit spørgsmål. Jeg forstår godt, hvad du vil
have, men hvad vil du anvende det til? Det er lettere at komme med forslag
til (alternative) løsninger når man kender til brugskonteksten...

--
Jonas Kongslund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-04 13:05

> [...]
> du vil have, men hvad vil du anvende det til? Det er lettere at
> komme med forslag til (alternative) løsninger når man kender til

Lige det konkrete problem er noget prioritering i en reader-writer
problemløsning. Det er en skoleopgave så der er ikke meget mere i
det.

Selve reader-writer løsningen virker fint men vi forsøger at finde
den smarteste måde at priorieter f.eks. writers over readers og der
havde vi bl.a. overvejet at lave to køer hvor de sættes i og står i
wait tilstand til det bliver deres tur og de vækkes til live - og så
ville det jo være smart hvis man kunne vække den tråd der står
forrest istedet for man skal vække dem alle og så waite dem alle
indtil man står med den tråd man skal bruge.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Filip Larsen

Dato : 09-09-04 17:20

Henrik Stidsen skrev

> [...]
> forrest istedet for man skal vække dem alle og så waite dem alle
> indtil man står med den tråd man skal bruge.

Det kan man også godt. Sæt fx. et låseobjekt i en kø og vent på det
indtil det står forrest. Når arbejdet er færdigt fjernes forreste lås og
næste lås notify'es. Hvis låseobjektet gøres trådlokalt kan man endda
nemt undgå dead-lock ved "reentrante" kald. Alt dette kan implementeres
på 60-70 enkle linier uden kommentarer.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-04 23:43

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> wrote in

> [...]
> trådlokalt kan man endda nemt undgå dead-lock ved "reentrante"
> kald. Alt dette kan implementeres på 60-70 enkle linier uden

Det lyder for avanceret til at jeg gider implementere det til dette
projekt - men godt nok at vide at det er en reel mulighed for det
bliver garanteret nødvendigt senere :/

Kunne man ikke lave en udgave af Thread klassen hvor f.eks. wait();
køres med en fifo kø så den der har ventet længst altid vil komme
først igang ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 09-09-04 10:31

On 08 Sep 2004 22:11:06 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> [...]
> f.eks. fordi de skal ligge i en "ventekø", f.eks. en FIFO kø - og så
> ville det jo være rart at kunne starte en bestemt tråd.

Hvis du taler om at pause en tråd for så senere at fortsætte dens
handling, kan det saggens lade sig gøre, du kan evt se mere på
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/essential/threads/index.html.

Du kunne lave noget ligende, hvis du har en collection med dine tråde:

Obejct object;

for (Iterator iterator = collection.iterator(); iterator.hasNext();)
{
object = iterator.next();

try
{
synchronized (object)
{
object.notify();
}
    synchronized (object)
{
object.wait();
}
}
catch (IllegalMonitorStateException e)
{
e.printStackTrace();
}
}

Du kan også sætte tråden til selv at sætte sig i wait i run metoden, ala:

public void run()
{
while (true)
{
System.out.println("bla...bla.."); // hvad den nu skal lave....

try
{
synchronized (this)
{