Hvilke systesystemer
Fra : Peter Ursin

Dato : 08-09-04 13:59

Hej,
Er der nogen der ved hvor man kan finde noget statistik omkring
markedesandele af styresystemer, browsere etc.? På Danmarks statistik kan
jeg udelukkende finde oplysninger omkring hvor mange der har internet
adgang.
Jeg skal argumentere overfor min arbejdsgiver hvorfor det ikke er godt nok
at den nye hjemmeside kun virker med IE på Windows.

mvh
Peter Ursin

Fra : J.K.Arning

Dato : 08-09-04 14:19

"Peter Ursin" <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote in message
> [...]
> Jeg skal argumentere overfor min arbejdsgiver hvorfor det ikke er godt nok
> at den nye hjemmeside kun virker med IE på Windows.

Jeg kender ingen statestikker men ..

Spørg din chef om han har bemærket diskusionen i
medierne omkring open source software.

Hvis han har så vis ham den IE browser der kan
køre på f.eks. linux.

Regards

Fra : Peter Ursin

Dato : 08-09-04 14:20

"Peter Ursin" <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal argumentere overfor min arbejdsgiver hvorfor det ikke er godt nok
> at den nye hjemmeside kun virker med IE på Windows.

Hej igen,
jeg var vist lidt for hurtig, i hvert fald fandt jeg følgende kort tid efter
mit indlæg
http://www.w3schools.com/browsers/default.asp

Det som dog undrer mig er at denne statistik kun viser en markedsandel på
omkring 75% til IE. De fleste taler om 92-94%, bl.a. har Computer weekly en
artikel fra 12/6 hvor de forundret rapporterer at IE har tabt markedsandele
fra 95,7% til 94,7%. Mon der findes en god forklaring?

mvh
Peter

Fra : Jasper

Dato : 08-09-04 15:27

On 2004-09-08 15:20:06 +0200, "Peter Ursin"
<zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> said:

> [...]
> markedsandele
> fra 95,7% til 94,7%. Mon der findes en god forklaring?

Har du prøvet at lægge søjlerne IE 6 og IE 5 vandret sammen? Det
forklarer en del af vejen. Ydermere kan en stor del af udsvinget
sandsynligvis tilskrives w3schools' indhold, og den type besøgende det
trækker.

Jasper

Fra : Jens

Dato : 08-09-04 15:42

> [...]

> artikel fra 12/6 hvor de forundret rapporterer at IE har tabt markedsandele
> fra 95,7% til 94,7%. Mon der findes en god forklaring?

Nogle websites udgiver statistikker for besøgende på siten. Sites, der
virker dårligt på alt andet end IE/Windows har en forbløffende høj andel
af besøgende med netop dén kombination (alle andre bliver jo kastet af).

Hvilken fordeling er i øvrigt mest interessant:
- browsere installeret på maskiner totalt
- browsere installeret på maskiner med internetadgang
- antal brugere til forskellige browsere (nogle deler maskine, andre har
flere maskiner)
- antal/fordeling af sider, vist v.h.a. forskellige browsere
- antal salg, gennemført v.h.a. forskellige browsere
- værdien af salg, gennemført v.h.a. forskellige browsere
- ... (fortsæt selv)

Hvis man driver en forretning kan det være fristende at "snitte et
hjørne" med henvisning til, at de der snittes af kun udgør f.eks. 5% af
brugerne. Det vil dog være tåbeligt af en sælger af et eksklusivt mærke
af et livsstilsprodukt at ignorere den lille del af forbrugerne der
kører BMW og/eller hører musik på B&O-anlæg. Mange andre kundesegmenter
er interessante, men man ignorerer ikke ustraffet et segment, der har
penge og en demonstreret vilje til at bruge dem.
--

Jens F

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-09-04 17:45

Peter Ursin wrote:

> [...]
> Jeg skal argumentere overfor min arbejdsgiver hvorfor det ikke er godt nok
> at den nye hjemmeside kun virker med IE på Windows.

prøv at spørge i sslug, de plejer at have nogle gode argumenter for
at det skal virke på alle platforme.

Måske du skulle lade være med at argumentere for at det skal virke
på linux, men i stedet spørge om:
1) skal i overholde standarden for websider
2) skal denne være brugbar fra mobil telefoner? (reduceret browser
funktionalitet)
3) skal siden være brugbar for blinde?

JonB

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 08-09-04 18:26

Peter Ursin skrev:
> Er der nogen der ved hvor man kan finde noget statistik omkring
> markedesandele af styresystemer, browsere etc.?

Hvis du finder en statistik baseret på hvilke browsere, de besøgende på et
bestemt websted bruger, så vær opmærksom på, at nogle browsere som standard
identificerer sig som Internet Explorer for at undgå, at brugeren afvises
alene fordi browseren ikke er IE. I mine øjne er disse statistikker derfor
misvisende.

> Jeg skal argumentere overfor min arbejdsgiver hvorfor det ikke er godt nok
> at den nye hjemmeside kun virker med IE på Windows.

It- og Telestyrelsens "Gode råd om netsteder":
http://www.netsteder.dk/

Citat fra forsiden: "Vores råd er så vidt muligt ikke bundet til bestemte
teknologier og løsninger. De er almene og dermed så fremtidssikre som
muligt. Derfor er der ikke fokus på teknik, men på brugervenlige løsninger
uanset teknik."

Du kan også se punkt 3 på denne side:
http://www.webstandards.org/learn/faq/

Eller denne:
http://browsehappy.com/

Der findes efterhånden et bjerg af bøger, der advokerer for brugen af åbne
webstandarder. En, jeg særlig godt kan li', er "Designing with Web
Standards" af Jeffrey Zeldman. Han bruger det glimrende begreb "forward
compatibility" som et kerneargument.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 08-09-04 21:39

Rasmus Bruun wrote:

> [...]
> webstandarder. En, jeg særlig godt kan li', er "Designing with Web
> Standards" af Jeffrey Zeldman. Han bruger det glimrende begreb "forward

Det er nok her hovedargumentet ligger begravet. Man kan ikke vide hvad
Microsoft (eller andre for den sags skyld) kan finde på at ændre i deres
egne specifikke implementationer. Ændringer som ikke nødvendigvis vil
være kompatible med tidligere versioner. Et sådan scenario er jo ikke
helt utænkeligt (især i disse tider hvor MS desperat forsøger at lukke
huller i deres software) og vil få den konkvens at for eksempel en
hjemmeside skal kodes forfra. Spild af penge.

--Martin

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 08-09-04 22:13

http://www.echoecho.com/

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-09-04 23:55

In dk.edb.mac, Peter Ursin wrote:

> [...]
> markedesandele af styresystemer, browsere etc.? På Danmarks statistik kan
> jeg udelukkende finde oplysninger omkring hvor mange der har internet

Jeg kender desværre ikke rigtigt nogle gode sider omkring det.

> Jeg skal argumentere overfor min arbejdsgiver hvorfor det ikke er godt nok
> at den nye hjemmeside kun virker med IE på Windows.

Hvorfor ikke læse lidt op på denne side, eller evt. give ham linket:

<http://maccaws.org/>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

            Reach out and grep someone.