cpr-numre og afbetalingskøb
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-04 18:18

Kan et firma betinge sig at de får kundens cpr-nummer ved
afbetalingskøb, selvom kunden både har opgivet adresse, telefonnummer og
bankforbindelse?

--
ahw

Fra : BB

Dato : 07-09-04 18:28

CPR nummeret er nok egentlig mere interessant end bankforbindelsen.
CPR nummeret kan trods alt medvirke til en komplet og nogenlunde sikker
identifikation - bankforbindelsen kan dybest set ikke bruges til en skid af
kreditor.

BB

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 07-09-04 18:51

> [...]
> Kan et firma betinge sig at de får kundens cpr-nummer ved
> afbetalingskøb, selvom kunden både har opgivet adresse, telefonnummer og

Det kan firmaet godt. - Og kunden kan til enhver tid nægte at oplyse det. Så
må vi jo se om firmaet vil handle med ham. Det er jo trods alt den som
sælger en vare, der i den sidste ende bestemmer hvilke betingelser de vil
sælge under.

De eneste som du har pligt til at oplyse dit CPR nummer til er Told og skat
samt de pengeinstitutter du har indestående i. Mange er den misforståelse at
du bla. også har pligt til at give det politiet. Det har du ikke. De kan kun
forlange Navn og adresse. Men du kan ligeså godt give dem det da de nemt kan
finde det alligevel.

Men ellers har du ret. Man skal bestemt ikke sprede sit CPR nummer i Øst og
Vest.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-04 19:45

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> må vi jo se om firmaet vil handle med ham. Det er jo trods alt den som
> sælger en vare, der i den sidste ende bestemmer hvilke betingelser de

jovist, men fx videoudlejningsbutikker må ikke opkræve cpr-nummer af
kunderne for at oprette dem. Så selvom de så vil kunne nægte det (og
dermed risikere at få ballade), så er det vel sådan at man ikke uden
videre skal godtage en forklaring med: "Hvis du oplyser dit cpr-nummer,
så kan vi i vores database få en oversigt over, hvor du bor, hvad dit
telefonnummer er etc." Den trorjeg naturligvis ikke på -eller har jeg
uret her? Har private firmaer adgang til alle oplysninger om en person
via cpr.-nummeret? I så fald er det da uhyggeligt at de kan have adgang
til fortrolige databaser om kunderne, som ellers kun det offentlige har
adgang til. Hvor sætter vi så grænsen?

> [...]
kan kun
> forlange Navn og adresse. Men du kan ligeså godt give dem det da de
'
Det sidste har du ret i -men hvis et privat firma mener at de har ret
til cpr-nummeret, så er det altså forkert, kan jeg så konstatere, også
selvom firmaet undskylder sig med at det er lettere at man har navnet på
kunden knyttet sammen med cpr-nummeret som kundenummer (for ikke at tage
fejl)

> Men ellers har du ret. Man skal bestemt ikke sprede sit CPR nummer i
Øst og
> Vest.

Også min mening, men der er en hel del firmaer, der kræver det ved
afbetalingskøb - og man skal være ualmindelig ligeglad med handelen
eller købe kontant for at undgå dette i praksis.

Men der må vel være en lov om hvem, der kan kræve cpr-numre? I så fald,
kender du den og har du et link?
--
ahw

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 07-09-04 20:02

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
> Men der må vel være en lov om hvem, der kan kræve cpr-numre? I så fald,
> kender du den og har du et link?

Prøv at gå ind på www.cpr.dk der kan du se de produkter som de sælger til
private firmaer.
Det er bla. oplysninger om hvor du til enhver tid bor, hvis du skulle stikke
af fra en kreditor.

Det er fuldt ud lovligt at sælge den slags ydelser, og det er ikke i
konflikt på persondata loven.
Husk du giver selv firmaerne lov til det når du skriver under på en kontrakt
om afbetaling.
Det jo desværre sådan at, 'når man står med hatten i hånden' og beder om
kredit, så er det sjældent en selv der kan bestemme betingelserne.

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 07-09-04 20:18

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Men der må vel være en lov om hvem, der kan kræve cpr-numre? I så fald,
> kender du den og har du et link?

Jeg glemte dette link:
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 20:23

> [...]
> afbetalingskøb - og man skal være ualmindelig ligeglad med handelen
> eller købe kontant for at undgå dette i praksis.

Ok, hvis du VIDSTE, hvor mange, der føler sig kaldet til at "kræve"
CPR-numre: Svømmeklubber, idrætsklubber, you name it.
Engang indmeldte jeg de fleste af min søns klassekammerater kollektivt til
filmklub/skolebio (efter aftale med forældrene, naturligvis), så de fik
siddepladser "i en bunke".
Tilmeldingen foregik i et lokalt pengeinstitut, som krævede fulde CPR og
ikke blot fødselsdatoer, som jeg stillede med - "for det forlanger kommunen
for at give tilskud".
Jeg ringede til "kommunen", som afkræftede den melding, for det havde de
bestemt ikke krav på.
Da jeg kontaktede banken - og blev stillet om til direktøren himself - fik
jeg det mest hysteriske møgfald, jeg nogensinde har oplevet.Og hvis jeg ikke
stillede med samtlige 17 CPR-numre, kunne børnene overhovedet ikke få
billetter.
Og det blev IKKE bedre af, at jeg meddelte hertugen, at jeg da hurtigt kunne
"fabrikere" nogle numre, hvis det var det, det handlede om.
Jeg havde bare at stille med de korrekte!

Enden blev, at jeg skruede nogle fiktive numre sammen, gik til damen i
skranken, fik billetterne - børnene så filmene, og alle var glade.
Forældrene fik en god historie på næste forældremøde.
Og "kommunen" har fået sig et godt grin, da de så de mærkværdige numre.

Hilsen Inger

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-09-04 20:35

Inger Pedersen wrote:

> Jeg ringede til "kommunen", som afkræftede den melding, for det havde de
> bestemt ikke krav på.

Kommunen har ikke tjekket folkeoplysningsloven, her kræves fuldt CPR-nr
hvis tilskudsmodtageren bor uden for kommunen, eller hvis der er tvivl
om det.
Men at det svjv ikke har betydning for statstilskud, nævnes ikke.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 20:49

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kommunen har ikke tjekket folkeoplysningsloven, her kræves fuldt CPR-nr
> hvis tilskudsmodtageren bor uden for kommunen, eller hvis der er tvivl
> om det.

Både tilskudsmodtager (filmklub) og samtlige børn boede i kommunen.
Og der var ingen tvivl.

Hilsen Inger

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-04 20:56

> Kommunen har ikke tjekket folkeoplysningsloven, her kræves fuldt
CPR-nr
> hvis tilskudsmodtageren bor uden for kommunen, eller hvis der er tvivl
> om det.

Men det er ikke et krav at "kunden" oplyser det - denne skal blot oplyse
om fødselsdata - de sidste fire cifre må kommunen så selv hente
oplysninger på -og det kan kommunen.
--
ahw

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-04 21:13

> [...]
> det. Så
> vil
>
> jovist, men fx videoudlejningsbutikker må ikke opkræve cpr-nummer af

Hvis du kan komme med en henvisning til hvor den bestemmelse eller tolkning
kommer fra, så kan vi muligvis også komme lidt nærmere på i hvor vid
udstrækning det gælder andre forretninger.

Jeg kan kun finde en sag på www.forbrug.dk, hvor det fremgår at kunder i et
eksisterende kundeforhold ikke måtte udsættes for stor økonomisk belastning,
hvis de ikke ville oplyse CPR-nummer.
Den sag er ikke særlig sammenlignelig med indgåelse af et nyt kundeforhold.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-09-04 23:03

Peter Albrechtsen wrote:

> [...]
> forlange Navn og adresse. Men du kan ligeså godt give dem det da de nemt kan

Og fødselsdato.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-09-04 23:23

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> wrote in

> De eneste som du har pligt til at oplyse dit CPR nummer til er
> Told og skat samt de pengeinstitutter du har indestående i.

Hvad med din arbejdsplads og lign. der skal udbetale løn ? de skal
også bruge CPR nummeret til indberetninger til told&skat.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
"The only true currency in this bankrupt world is what you

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 08-09-04 00:41

Arne H. Wilstrup wrote:

> Kan et firma betinge sig at de får kundens cpr-nummer ved
> afbetalingskøb, selvom kunden både har opgivet adresse, telefonnummer og
> [...]

Som jeg efterhånden har forstået det.
Et firma kan kræve et CPR nr. før en aftale indgåes. Du kan give dem det
eller lade være, men så kan de også nægte dig at indgå aftalen.
Men kun banker og told & skat har krav på at få det oplyst.

Er det korrekt?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-09-04 17:50

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller lade være, men så kan de også nægte dig at indgå aftalen.
> Men kun banker og told & skat har krav på at få det oplyst.

Det er helt korrekt - men jeg mener også at det ikke er tilladt at kræve
cpr.nummer ved videoleje hos en videoudlejningsbutik -og det er ikke
tilladt nægte kunden oprettelse som kunde begrundet i dette forhold.

--
ahw

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-09-04 18:44

On Tue, 7 Sep 2004 19:17:53 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<karl@utroligsmart.dk> wrote:

>Kan et firma betinge sig at de får kundens cpr-nummer ved
>afbetalingskøb, selvom kunden både har opgivet adresse, telefonnummer og
>bankforbindelse?

Ja. Firmaet skal bruge det til indberetning af dine renteudgifter til
ToldSkat.

/Knud

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 08-09-04 20:06

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Tue, 7 Sep 2004 19:17:53 +0200, "Arne H. Wilstrup"
> <karl@utroligsmart.dk> wrote:
> Ja. Firmaet skal bruge det til indberetning af dine renteudgifter til
> ToldSkat.

Øh, - hvordan er det nu lige at kreditforeningen (som ikke har mit CPR
nummer) og Mulitdata (som heller ikke har mit CPR nummer) bærer sig ad med
at indberette til Told/Skat ?

Peter

Fra : BB

Dato : 08-09-04 22:03

> [...]
>
> Øh, - hvordan er det nu lige at kreditforeningen (som ikke har mit CPR
> nummer) og Mulitdata (som heller ikke har mit CPR nummer) bærer sig ad med

Du kan være helt sikker på at kreditforeningen har dit CPRnummer - hvis du
har lån hos dem.

Det er formelt ikke Multidata som indberetter din løn - men det firma hvor
du er / har været ansat. Hvis firmaet anvender Multidata har de med garanti
overgivet CPR nummer til dem.

BB

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 08-09-04 22:28

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er formelt ikke Multidata som indberetter din løn - men det firma hvor
> du er / har været ansat. Hvis firmaet anvender Multidata har de med
garanti
> overgivet CPR nummer til dem.

Det har de med 100% sikkerhed ikke. Det har jeg modsat mig at de gør. For
øvrigt sammen med en del kollegaer. De har vores fødselsdag efterfulgt af
0000, hvilket også står på min lønseddel og den årlige indberetning til
skattevæsenet.

Vi er flere gange blevet kontaktet af Multidata som prøver at appelere til
os, og fortæller at os alting vil glide meget lettere hvis de får de sidste
fire cifre.
Jeg har diskuteret det med Multidatas ledelse, og aftalt med dem at de får
vores fulde nummer når de holder op med at sælge vore data til bla. Dansk
arbejdsgiverforenings lønstatisikker. Det vil de ikke, og så får de ikke
nummeret.

Jeg kan oplyse dig jeg i 1992 måtte pudse det daværende registertilsyn på
dem for at få udbetalt løn til mig og mine kollegaer. De blev banket på
plads og vi fik vores vilje.

Peter

PS. mit firma ved at jeg kører sagen helt til ende hvis de giver nogen mit
CPR nummer. Mit CPR nummer er strengt personligt !

Fra : BB

Dato : 09-09-04 16:09

> [...]
> PS. mit firma ved at jeg kører sagen helt til ende hvis de giver nogen mit
> CPR nummer. Mit CPR nummer er strengt personligt !

Det er dog en ekstrem sygelig holdning til CPR nummer - hvis den skal
hemmeligholdes fuldstændigt er der jo ingen grund til at have den.
I øvrigt kan du intet få oplyst via CPR nummer som ikke også kan findes på
anden vis - det er bare meget mere besværligt - og du belaster altså os
andre med din utroligt bøvede holdning.

BB

Fra : Allan Toft

Dato : 09-10-04 15:37

Hvordan får man egentligt ophævet et firmas abb. på ens cprnr?

iflg. persondataloven har man ret til at tilbagekalde et samtykke
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm#Kap5

Jeg var for ca 5 år siden kunde hos debitel og kan se via http://www.cpr.dk/
at de stadig kan trække oplysninger om mig.

Hvordan stoppes dette?

mvh
Allan

---

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-10-04 21:02

Allan Toft wrote:

> [...]
>

> Jeg var for ca 5 år siden kunde hos debitel og kan se via http://www.cpr.dk/
> at de stadig kan trække oplysninger om mig.

-snip-

Henvend dig til dem. Jeg prøvede det samme med Telia. Og hvis ikke de
fatter det, så kan du ikke gøre så meget... Derfor opgav jeg tilsidst at
få mig slettet de steder som jeg ikke har noget at gøre med (pga.
tidsforbruget).

mvh.
Martin Jørgensen