Højreklik på en powerbook G4 ?
Fra : Mr. Foppa

Dato : 11-05-01 15:58

Jeg har fået overtalt mit firma om, at vi på kontoret vil kunne få stor
glæde af et par powerbook G4 istedet for de sædvanlige IBM Stinkpads - som
jo ikke just er de mest sexede notebooks på markedet.

Ingen af os har før anvendt mac'er - og vi opdager til vores store
fortvivleelse, at højre musetast er ikke eksisterende på powerbook G4
mousepaden - er dette korrekt ?

Hvis ja, er der så en mulighed for få det lagt ind som en funktion i
powerbooken - højreklikket er uundværligt for mange af os.

MVH Mr. Foppa

Fra : Steen Villumsen

Dato : 11-05-01 16:33

CTRL-klik - svarer til en højre musetast.
I burde måske også overveje at investere i en kasse 2-knaps mus, hvis i
bestemmer jer for G4 TiBook'en.

/Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-01 22:26

Steen Villumsen <supersteen@mac.com> wrote:

> CTRL-klik - svarer til en højre musetast.
> I burde måske også overveje at investere i en kasse 2-knaps mus, hvis i
> bestemmer jer for G4 TiBook'en.

Jeg har altid fundet det utroligt latterligt, og i forbindelse
med en G4 PowerBook også usexet, at bruge mus til en bærbar computer.
Det gælder især, når man sidder i toget og desperat forsøger at få musen
til at fungere på låret. Jeg fatter simpelthen ikke, at folk gider, når
computeren har et indbygget pegeredskab. Til specielt grafisk arbejde er
en mus måske nødvendig, men ellers plejer Apples PowerBooks at have
nogle glimrende pegeredskaber som man naturligvis lige skal vænne sig
til, når man er vant til en mus. De bærbare pc'er, jeg har prøvet, har
til gengæld haft nogle elendige pegeredskaber, hvad enten det har været
trackpads eller iBM's lille joy-stick. Apples pegplade derimod virker
fint, hvis man lige giver den chancen.

Jeg har lige fået en stor Mercedes 560 S i stedet for den gamle
Fiat, der jo ikke er den mest sexede bil.

Jeg har aldrig før kørt Mercedes. Til min store undren har jeg
opdaget, at den hverken har kobling eller choker. Kan det virkeligt
passe, at så dyr en bil mangler disse to helt basale funktioner?

Hvis ja, kan man få få dem som ekstraudstyr? Jeg kan jo ikke
skifte gear uden en kobling, og hvordan skal jeg få startet bilen uden
choker, når det atter bliver koldt i vejret?
Ja, undskyld, men jeg kunne ikke dy mig. Mac og Win er to vidt
forskellige systemer, der betjenes meget forskelligt. Man kan fint klare
sig med én museknap, men naturligvis kan en flerknapsmus programmeres
til flere funktioner. Apple holder fast ved kun én museknap, da
undersøgelser viser, at det er nemmest for nye brugere at finde ud af.
Der er meget godt at sige om mus med flere knapper, men så skal man
slæbe en løs mus med sin bærbare, og man vænner sig til musen med flere
knapper. Når man så sidder ved en fremmed Mac, eller hvis man lige har
geninstalleret sit system, så er man vænnet til sin specielt
konfigurerede mus, og det falder ikke så naturligt at anvende
standardmusen. Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet, men
begge dele har fordele og ulemper. Så må man gøre op med sig selv, hvad
man foretrækker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : -Domald

Dato : 11-05-01 23:50

> Jeg har altid fundet det utroligt latterligt, og i forbindelse
> med en G4 PowerBook også usexet, at bruge mus til en bærbar computer.

Sjovt nok har jeg lige købt en Logitech mus, specifikt til brug med min
iBook (som jeg forhåbentlig får snart).

Jeg kan bruge pegepladen på min G3 PowerBook (bronze keybord). Og jeg kan
også bruge min Wacom tegneplade som mus. Men jeg kan ikke bruge nogen af dem
så hurtigt og intuitivt som jeg bruger min mus, og det er en lettelse i
brugen af min bærbare hvis jeg har en mus med.

Jeg kunne ikke bruge min Apple "racer-mus", fordi Apple har forsynet den med
en ledning som er alt, alt, alt for kort. (Det er helt ufatteligt. Jeg kan
bare ikke se ideen.) Og iBook'en har USB portene på venstre side. Great.

For ny at blive i sporet, så er jeg gladere for min Logitech mus end for min
Apple. Og den koster en tredjedel.
For det første har den to knapper, og det sætter jeg pris på, specielt når
jeg sidder tilbagelænet og læser på webbet, så behøver jeg ikke læne mig
frem for at nå kontrol-tasten.

For det andet er Apple musen den første mus jeg har ejet som *ikke* virker
på et ujævnt bord. Og den bliver jo netop markedsført som den første som
virker på alle underlag! Curseren springer på det gamle, lidt ujævne bord
jeg har min Cube på. Jeg fik musen skiftet ud, men det hjalp ikke, det hjalp
først da jeg fik en musemåtte. Det har jeg aldrig haft brug for før.

Eolake

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-05-01 23:17

-Domald <see.my.address@my.sig> wrote:

> [...]
> dem så hurtigt og intuitivt som jeg bruger min mus, og det er en
> lettelse i brugen af min bærbare hvis jeg har en mus med.

Jamen jeg siger skam slet ikke, at musen ikke er det bedste. Jeg
mener bare, at hvis man skal slæbe den med, og derefter skal bruge den
på sit lår, fordi der ikke er plads på klapbordet i toget eller flyet,
så er der også ulemper ved en mus. De ulemper vil jeg helst være foruden
til mit almindelige tekstbrug. Og mon ikke det er det, de fleste bruger
en bærbar til? Sådan ser der i hvert fald ud i toget. Til det brug er en
pegeplade ganske glimrende (i hvert fald Apples. Jeg har prøvet en fra
Toshiba, og med den kunne jeg slet ikke holde styr på, hvor markøren nu
var henne). Og pegepladen er bedre, hvis man har vænnet sig til at bruge
den. Derfor mener jeg også, det er noget værd, at man vænner sig til at
bruge den, i stedet for hovedløst at slutte en mus til enhver bærbar. De
bærbare, som vi har på sygehuset, kommer allesammen med mus. Til det
simple tektsbrug, som vi har, er det helt unødvendigt. Men der er ingen
det stiller spørgsmålstegn ved det, så de slæber troligt musen med og
har et værre bøvl med at bruge den på små borde, hvor der ikke er plads
til den. Det finder jeg uelegant, hvis jeg skal bruge et pænt ord.

> [...]
> med en ledning som er alt, alt, alt for kort. (Det er helt ufatteligt. Jeg
> kan bare ikke se ideen.) Og iBook'en har USB portene på venstre side.

Du kan ikke se idéen? Det er fordi, de ikke er til en mus
Det er jo ikke nødvendigt med en mus. Portene er til eksterne drev,
printere og den slags, som det er mest praktisk at have til venstre.
Desuden optager cd-drevet pladsen på højre side af iBook, hvor det er
mest praktisk for højrehåndede at have det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-05-01 00:48

> Og mon ikke det er det, de fleste bruger
> en bærbar til?

Muligvis, vi har dog et par stykker på arbejde, der via en blærbar
Windows kan tage deres arbejde med hjem. Til disse maskiner kan man
bl.a. få en tingest, som gør, at alt hvad de skal tilslutte er ét stik.
Når de kære mennesker sidder på jobbet (sikkert også derhjemme), kan de
selvfølgelig brug den almindelig mus. De bærbare er efterhånden blevet
så stærke, at de kan bruges som workstation, hvilket vel egentligt kan
give lidt nyt liv til hjemme pc ordningen.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-01 01:46

In article <1etborh.hukxuf19oy7qmN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> De bærbare er efterhånden blevet
> så stærke, at de kan bruges som workstation, hvilket vel egentligt kan
> give lidt nyt liv til hjemme pc ordningen.

Snarere tværtimod. Hvis det forventes at man tager sin kontor-PC med
hjem, hvorfor skulle man så have endnu en PC stående?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-05-01 14:14

> Snarere tværtimod. Hvis det forventes at man tager sin kontor-PC med
> hjem, hvorfor skulle man så have endnu en PC stående?

Det skal forstås således, at der på den bærbare måde, er en nem metode
til at give medarbejdere en hjemme pc, dvs. uden at skulle tænke på
skattefar.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-01 20:16

In article <1etcq95.juqzyj2wk1gmN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> [...]

> Det skal forstås således, at der på den bærbare måde, er en nem metode
> til at give medarbejdere en hjemme pc, dvs. uden at skulle tænke på

Nåeh, men det er jo noget helt andet end hjemme-PC ordningen.
Den metode bruger vi nu allerede på arbejdet - både med stationære og
bærbare.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 13-05-01 03:02

> [...]
>pegeplade ganske glimrende (i hvert fald Apples. Jeg har prøvet en fra
>Toshiba, og med den kunne jeg slet ikke holde styr på, hvor markøren nu

Altså jeg troede, at mac-folk ikke var forudindtagede............

Toshibas notebooks bruger ikke touchpad/museplade, men en trackpoint
(IBM patent) - som kort sagt er en lille joystickagtig pind med lidt
filt på, der sidder i midten af tastaturet - og som de fleste PC
brugere har et ret sort/hvidt forhold til.

Selv har jeg lige nu en HP omnibook bærbar med både mousepad og
trackpoint - så man har valget mellem de 2 musetyper.
Jeg foretrækker langt hen ad vejen mousepad/touchpad'en - men har man
fugtige fingre efter en stresset dag eller fordi man måske befinder
sig i et fugtigt klima (Thailand, Malaysia etc.)så er touchpaden ikke
lige det bedste at røre på - hér anvender jeg så trackpointen - indtil
mine fingre er tørre igen :)
Iøvrigt er det rart at have 2 musetyper på den bærbare som ergonomisk
alternativ - det forhindre museskader på sigt.

>Og pegepladen er bedre, hvis man har vænnet sig til at bruge
>den.

Ledende bemærkning.................
Naturligvis vil man have lettere ved at anvende noget, man har rutine
med og føler sig tryg ved - det samme vil mange trackpointbrugere
kunne sige.
Det drejer sig om subjektivivtet.

>det finder jeg uelegant, hvis jeg skal bruge et pænt ord.

Det kan da se elegant ud, hvis man bare anvender den rigtige mus :)
Igen er subjektiviteten nøgleordet.
Nogle kan bare ikke affinde sig med at anvende mousepad eller
trackpoint - de er så lovlig undskyldt, når de bruger alm. mus.
Men dem, der slet ikke afprøver notebookens indbyggede mus - før de
tilsutter en eksternmus - ja de er da lang ude.

> [...]
>Desuden optager cd-drevet pladsen på højre side af iBook, hvor det er
>mest praktisk for højrehåndede at have det.

Dette undskylde da stadig ikke, at Apple har lavet en brøler ved at
forsyne en mus med så kort ledning, at den ikke kan tilsuttes en
notebook på måde, således, at højrehåndede kan anvende den.

Iørigt fatter jeg ikke, at et firma som Apple, der jo har høj
brugervenlighed i højsædet, forsyner deres mus med den nok så omtalte
højreknap - istdet for konservativt at holde fast i de gamle
traditioner - og fordi de mener, at nybegyndere vil blive forvirret
over 1 ekstra knap på musen - COME_ON, så hjælpeløse er mac brugere da
ikke ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-01 23:02

Dr. Ralph <dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

> [...]
> filt på, der sidder i midten af tastaturet - og som de fleste PC
> brugere har et ret sort/hvidt forhold til.

Det beklager jeg meget. Jeg er ikke vant til, at der sidder en
Windowsbruger og læser korrektur Normalt kan vi ellers let blive
enige om, at alt i Windowsverdenen er noget skidt
Jeg mener nu ikke, jeg er forudindtaget. Jeg refererer jo til,
at jeg har prøvet det i virkeligheden. For få måneder siden prøvede jeg
min svogers helt nye og ret dyre bærbare. Jeg mente, det var en Toshiba,
men måske husker jeg forkert. Negativt forudindtaget var jeg i hvert
fald ikke. Den så lækker ud og havde en rigtigt god og stor skærm, så
jeg forventede, at den var lækker at bruge. Til min overraskelse var det
meget svært at bruge pegefeltet, da man næsten ikke kunne finde
markøren. Fandt man den så og bevægede den, så forsvandt den under
bevægelsen og var væk igen. Hvis det altid er sådan i Windows, så kan
jeg godt forstå, at en mus efterhånden er standardudstyr til en bærbar.
Men jeg sad godt nok og tænkte på, om man måske kunne indstille skærmens
kontrast og markørens reaktionsevne, så det blev lettere at følge den.
Måske kan man også sætte en hale på som i Mac OS, så den er endnu
lettere at følge. Jeg kunne nu ikke finde disse funktioner i Windows.
Min kone har lige fået en bærbar IBM med Windows ME. Den kører da fint,
og hun bruger ikke mus. Jeg foretrækker nu pegeplade frem for
Trackpoint, men på hendes IBM er det nu nemt at følge markøren.
Skærmskåneren med fiskene og boblelydene er til gengæld god.

> Iøvrigt er det rart at have 2 musetyper på den bærbare som ergonomisk
> alternativ - det forhindre museskader på sigt.

Museskade af en pegeplade? Mener du ikke pegepladeskade? Måske
bliver det det næste store, når folk er trætte af whip-lash

> [...]
> Naturligvis vil man have lettere ved at anvende noget, man har rutine
> med og føler sig tryg ved - det samme vil mange trackpointbrugere

Igen forstår jeg ikke, hvad du mener. Naturligvis er det
subjektivt. Har jeg påstået noget andet? Jeg mener bare, at hvis man
aldrig giver pegepladen en chance, så man kan vænne sig til den, så vil
man blive ved med at synes, at den er dårlig at bruge. Tvinger man sig
selv til at bruge den, vænner man sig hurtigt til den, og så slipper man
for at slæbe en løs mus med. Og det gælder også Trackpoint. Jeg
harcellerer over den automatiske brug af mus med en bærbar computer uden
at man har så meget som prøvet det indbyggede pegeredskab.

> [...]
> Men dem, der slet ikke afprøver notebookens indbyggede mus - før de
> tilsutter en eksternmus - ja de er da lang ude.

Se selv! Du er jo enig med mig

> Dette undskylde da stadig ikke, at Apple har lavet en brøler ved at
> forsyne en mus med så kort ledning, at den ikke kan tilsuttes en
> notebook på måde, således, at højrehåndede kan anvende den.

Jamen det er jo netop det. Musen er ikke til de bærbare. Musen
har en kort ledning fordi stikket sidder på tastaturet på en stationær
Mac. Det vil da være helt fjollet med en lang ledning. Er det ikke
snarere en brøler, at musestikket på pc'er sidder bag på selve
computeren? Det er da noget af det mest upraktiske.
Men hvorfor ikke løse problemet med den korte ledning ved at
slæbe et tastatur med den bærbare og sætte musen i det? Kan man ikke
vænne sig til pegeredskabet, så kan man vel heller ikke vænne sig til
det anderledes tastatur. Et rigtigt full-size tastatur er jo det eneste
rigtige ligesom en mus med masser af knapper

> [...]
> traditioner - og fordi de mener, at nybegyndere vil blive forvirret
> over 1 ekstra knap på musen - COME_ON, så hjælpeløse er mac brugere da

Det er ikke noget, de bare mener. Det er blevet undersøgt nøje,
hvordan brugerne har det med mus med en hhv. to knapper. Apple gætter
sig da ikke bare frem, men tester da deres styresystemer for at se,
hvordan brugerne reagerer på dem. Konklusionen har været, at én knap er
det letteste. Og personligt er jeg egentlig ligeglad. Det går fint med
én knap. Skulle Apple finde på at gå over til to, tager jeg gerne det
med. Men jeg gider ikke ofre penge på en speciel mus. Jeg klarer mig med
den originale og bruger pengene til en flaske rødvin i stedet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster