Salg af aktier købt for 20 år siden
Fra : _paul

Dato : 07-09-04 19:26

For at finde frem til hvor meget skatten bliver skal man vide hvilken anskaffelsessum
skattevæsenet vil regne ud fra.
Jeg husker at værdien var ca. 75.000kr den gang, men alle bilag er forsvundet. Nu er
værdien steget til ca 200.000.
Banken kan ikke umiddelbart hjælpe med at finde frem til kursværdien i 1984.

Er det bedst at sælge det hele på en gang, eller kan man spare noget ved at sælge i små
bidder over 3-4 år ?

Fra : _paul

Dato : 07-09-04 19:58

glemte at skrive at det drejer sig om almindelige børsnoterede danske aktier...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-09-04 20:13

_paul wrote:

> [...]

Du har en elendig bank

Du skal finde kursværdien en dag i 1993, som er startdato for den nuværende
beskatning.
Derefter skal du finde det tidspunkt, hvor kursværdien oversteg det grundbeløb,
ca 80.000 eller det dobbelte hvis du er gift efter en hvis dato, som jeg ikke
husker.
Lige den kurs er grundlag for, hvad du bliver beskattet med som aktieindkomst,
som betales over 3 års ejertid, svjh 43%.

> små

Afhænger af din forventning om kursudvikling, ikke skat.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin B.

Dato : 07-09-04 21:29

"_paul" <getNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
> glemte at skrive at det drejer sig om almindelige børsnoterede danske
aktier...

> små

Erik har ret.

www.onlineinvestering.nordea.dk står: "I forbindelse med skattereformen
og omlægningen af aktiebeskatningen blev der indført overgangsregler for
aktier, som man ejede før 19. maj 1993. Sælger man disse aktier efter at
have ejet dem i over 3 år, og har værdien af aktierne været over 100.000
kroners-grænsen, kan man skattemæssigt vælge, om man vil bruge kursen fra
19. maj 1993 eller den reelle købskurs, når man indberetter fortjenesten.
Ved at vælge den højeste kurs, kan man minimere beskatningen"

Hvis du kan se på en kursgraf, at kursen er steget fra 1984 til maj 1993
behøver du ikke bruge mere tid på at finde den oprindelige anskaffelsessum,
men kan i stedet bruge kursen d. 19/5-1993. Det gælder dog hvis værdien af
din samlede aktiebeholdning var over 100.000 (200.000 for ægtefæller) på den
dato. Hvis ikke den var det skal du finde en helt tredie værdi - en såkaldt
syntetisk indgangsværdi - som er værdien af aktierne på den opgørelsesdato,
hvor værdien af din samlede beholdning først gang oversteg den skattefri
bundgrænse (de ca. 100.000 / 200.000 for ægtefæller).

Hvis du kommer frem til at du skal betale skat skal du være opmærksom på, at
skatteprocenten er 28% for aktieindkomst under ca. 42000, mens den er 43%
for højere beløb (dobbelte beløb for ægtefæller). Hvis din samlede
aktieindkomst således er over 42000 kan det formentlig betale sig at fordele
det over to år.

Mvh

Martin

Fra : _paul

Dato : 08-09-04 09:37

Mega tak.
Det var lige den information, som jeg havde brug for.
Paul