Brændes eller begraves?
Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 07-09-04 22:11

Hvis man nu vælger at blive brændt i stedet for at blive begravet, når man
er død. Kan man så stadig komme i Himmelen?

Fra : John Cooper

Dato : 06-09-04 22:37

+ACI-Feeling 102, acting 17+ACI- +ADwAQAA+- wrote in message
+AD4- Hvis man nu v+AOY-lger at blive br+AOY-ndt i stedet for at blive begravet, n+AOU-r man
+AD4- er d+APg-d. Kan man s+AOU- stadig komme i Himmelen?

T+AOY-nk om alle de kristne der blev br+AOY-ndt, spist af vilde dyr osv i gamle tid.
F+AOU-r de ikke at komme ind i Himmeriget?

John Cooper

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-04 23:22

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse
> "Feeling 102, acting 17" <@> wrote in message
>
> Tænk om alle de kristne der blev brændt, spist af vilde dyr osv i gamle
tid.
> Får de ikke at komme ind i Himmeriget?
>
> John Cooper
++++++++++++++++++++++++++++
Har du fundet en tidsmaskine? Siden du kan svare en dag før spørgsmålet
bliver stillet?
Jøder tvivler på¨at de kan få en opstandelse hvis de er brændt.(Der er
selvfølgelig teologiske procedurer som kan lappe på det).
Men deres fobi på dette område sætter Jesu ord om Gehennas flammer i relief.

Hilsen
Jens

Hilsen
Jens

Fra : Britt Malka

Dato : 08-09-04 10:15

Goddag "Feeling 102, acting 17" <@>

Den Tue, 7 Sep 2004 23:11:11 +0200 skrev "Feeling 102, acting 17" <@>:

>Hvis man nu vælger at blive brændt i stedet for at blive begravet, når man
>er død. Kan man så stadig komme i Himmelen?

Det var vel det, der var idéen før i tiden, da man havde brændofre.

Nå, spøg til side.

Sjælen er jo ikke legemlig, så brænding eller begravelse burde vel
ikke ændre noget.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.net/ebog.html

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-09-04 10:32

I news:qbjtj0lo49q1igkgu06qrg27a8q33b709s@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Sjælen er jo ikke legemlig, så brænding eller begravelse burde vel
> ikke ændre noget.

Har du glemt hvad der står i Bibelen?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-09-04 00:45

Godaften Britt

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
<...>
> Sjælen er jo ikke legemlig, så brænding eller begravelse burde vel
> ikke ændre noget.

Jo. Josef gjorde meget ud af at sørge for at han blev lovet at blive
begravet. I 1. Mosebog 50:24-26 står der:
"Josef sagde til sine brødre: »Jeg skal snart dø. Men Gud vil tage sig af
jer og føre jer op fra dette land til det land, han lovede Abraham, Isak og
Jakob.« Og Josef tog Israels sønner i ed: »Når Gud tager sig af jer, skal I
bringe mine ben med op herfra.« Så døde Josef 110 år gammel. Han blev
balsameret og lagt i kiste i Egypten."

Abraham blev også begravet - 1. Mosebog 25:8-9: "Abraham døde i en høj
alder, gammel og mæt af dage, og gik til sin slægt. Hans sønner Isak og
Ismael begravede ham i Makpelas hule på hittitten Efrons, Sohars søns, mark
øst for Mamre." Ligesom Abrahams kone, Sara, blev begravet (1. Mosebog 23).

Da Johannes Døberen blev halshugget, læser vi i Matthæus 14:6-12: "Men da
Herodes fejrede fødselsdag, dansede Herodias' datter for selskabet og betog
Herodes, så han svor på at ville give hende, lige meget hvad hun bad ham om.
Tilskyndet af sin mor siger hun: »Giv mig Johannes Døbers hoved på et
fad!« Kongen blev ked af det, men på grund af sin ed og sine gæster befalede
han, at hun skulle have det, og han sendte bud og lod Johannes halshugge i
fængslet. Og hans hoved blev bragt på et fad og givet til pigen, og hun
bragte det til sin mor. Men hans disciple kom og hentede liget og begravede
ham"

Stefanus blev også begravet, hvilket vi læser i ApG 8:2: "Der var nogle
fromme mænd, som begravede Stefanus og holdt en stor ligklage over ham."

Midjanitterne - eksempel på folk der ikke fik en begravelse som følge af
deres utroskab mod Gud - Salme 83:10-11, hvor der står: "Gør med dem som med
Midjan, som med Sisera og Jabin ved Kishonbækken; og blev gødning på
jorden."

I 1. Mosebog 19:24-25 ser man at ild [som også bruges ved kremering] blev
brugt af Gud til at ødelægge hele Sodoma og Gomorra: "lod Herren svovl og
ild regne ned over Sodoma og Gomorra fra Herren i himlen. Han ødelagde disse
byer, ja, hele Jordandalen, alle, der boede i byerne, og alt, der voksede på
markerne."

Jeg fandt også dette link: http://www.jewfaq.org/death.htm#Care -- hvilket
harmonerer ganske fint med 1. Mosebog 3:19, hvor Gud siger til Adam og Eva:
"I dit ansigts sved skal du spise dit brød, indtil du vender tilbage til
jorden, for af den er du taget. Ja, jord er du, og til jord skal du blive.«"

Henrik, Slagelse
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-09-04 01:10

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> "I dit ansigts sved skal du spise dit brød, indtil du vender tilbage til
> jorden, for af den er du taget. Ja, jord er du, og til jord skal du

Og så forklarer du oss hvilken relevans desse skriftstedene har med
"begravelse eller kremasjon". (Jeg ser ingen relevans.)

HM

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 09-09-04 01:33

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Og så forklarer du oss hvilken relevans desse skriftstedene har med
> "begravelse eller kremasjon". (Jeg ser ingen relevans.)

De kan tolkes som om, at man kun kommer i Himmelen, hvis man er blevet
begravet. Vi blev jo ikke skabt af aske men af jord.
Se bare på begravelsesritualet. Deri indgår jord jo en del gange, ikke aske.

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-09-04 01:49

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> De kan tolkes som om, at man kun kommer i Himmelen, hvis man er blevet
> begravet.

Forklar hvordan det kan tolkes slik.

> Vi blev jo ikke skabt af aske men af jord.

Jeg ser ingen forskjell mellom jord og aske i et tusenårs perspektiv,
kjemisk sett.

> Se bare på begravelsesritualet. Deri indgår jord jo en del gange, ikke
aske.

Jeg anser dagens begravelsesritualer irelevante i slike tidsperspektiver.
Ved "kirkelige kremasjoner kastes der også på tre "skader" jord.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-09-04 06:40

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
> Jeg ser ingen forskjell mellom jord og aske i et tusenårs perspektiv,
> kjemisk sett.

Irrelevant om du eller jeg kan se en forskel -- Gud ville ikke have
inspireret disse ord hvis ikke der var en forskel...

> Jeg anser dagens begravelsesritualer irelevante i slike tidsperspektiver.
> Ved "kirkelige kremasjoner kastes der også på tre "skader" jord.

Det er dit valg. Jeg skal blot ikke kremeres, og derfor gav jeg udtryk for
de skriftsteder der bl.a. relaterer til mit valg.

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-09-04 12:48

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
>
> Irrelevant om du eller jeg kan se en forskel -- Gud ville ikke have
> inspireret disse ord hvis ikke der var en forskel...

Jeg skjønner at du oppfatter de bibelsitatene slik, men jeg er mest
interesert i at du forteller om vurderingstankene bak de sluttningene du
trekker.

Det er ille dersom mennesker som omkommer og blir brent opp i branner dermed
blir avskåret fra "himmelen".

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-09-04 13:17

Goddag Harald

> [...]
> trekker.
> Det er ille dersom mennesker som omkommer og blir brent opp i branner

Det er klart at Gud *ikke* vil straffe en person der brænder inde i f.eks.
sit hus eller sin bil som følge af ulykke med at miste frelsen. En retfærdig
men nådig Gud ville *aldrig* tænke sådan [slik].

Men betragtningen omkring valget af begravelse eller kremering vil altid
tage udgangspunkt i den opfattelse man har af Guds Ord. Her er det mit
indtryk at kremeringen egentlig har hedenske rødder, og ikke er velset
indenfor hverken jødedom eller kristendom. Derfor ville jeg ikke bevidst
vælge en kremering ved naturlig død, og har derfor instrueret min nærmeste
familie om at skulle tilfældet ske [hvilket var tæt på for 9 år siden ],
så er mit ønske at blive begravet almindeligt i en kiste nedgravet i jorden.

Desuden mener jeg, at selvom pladshensynet kunne tale for kremering og
begravelse i en urne, så vil jeg hellere begraves "stående" [giver et dybere
hul], fremfor at blive brændt i kisten, og derefter lagt i en urne. Så længe
aftalen er at der etableres et familiegravsted ved første familiemedlems
død, så skal dette vedligeholdes -- også fordi jeg har oplevet at min niece
(min søsters ældste datter, snart 10) havde store problemer med at
identificere begrebet "døden" da hendes farfar gik bort her for snart 5 år
siden.

Men det er klart, at det er et *individuelt* valg, idet man ikke *direkte*
kan læse et "du skal gøre sådan og sådan" -- men der er indikationer af at
begravelse var den "almindelige" måde at efterlade kroppen.

Håber det hjalp.

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-09-04 15:26

> [...]

> sit hus eller sin bil som følge af ulykke med at miste frelsen.

> En retfærdig men nådig Gud ville *aldrig* tænke sådan [slik].

Vi kan aldri vite når det gjelder gud.

> Men det er klart, at det er et *individuelt* valg, idet man ikke *direkte*
> kan læse et "du skal gøre sådan og sådan" -- men der er indikationer af at
> begravelse var den "almindelige" måde at efterlade kroppen.

Det var det du burde ha svart i utgangspunktet.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-09-04 16:41

Goddag Harald

> Vi kan aldri vite når det gjelder gud.

Gud er trofast, og står ved Sit ord.

> Det var det du burde ha svart i utgangspunktet.
> HM

Tak for opmuntringen.

Jeg synes i det hele taget det kan være svært at begrænse sig, for når først
man kommer igang med at svare, så bliver et svar hurtigt meget langt.
Harald, jeg fortæller nok ikke hemmeligheder, når jeg konstaterer at alt for
lange svar ikke er gavnligt -- så det er svært at få det hele med i kun en
besvarelse. Jeg prøver ellers at besvare så klart og tydeligt som muligt.

Men jeg er da glad for at svaret i hvert fald kunne bruges, og at vi nåede
en afklaring alligevel....

Fortsat god dag.

Fra : Vidal

Dato : 09-09-04 19:59

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> Jakob.« Og Josef tog Israels sønner i ed: »Når Gud tager sig af jer, skal I
> bringe mine ben med op herfra.« Så døde Josef 110 år gammel. Han blev

Måske skulle man vælge at blive udstoppet, så kunne
man også have en vis nytteværdi efter døden, f.eks.
som fugleskræmsel.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard