Faderhuset og Jesus Team styrer for vildt!
Fra : Jens Bruun

Dato : 07-09-04 19:22

Jeg er målløs...

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-09-04 20:20

Jens Bruun wrote:

> Jeg er målløs...

Det er jeg sandt at sige også...

Ikke bare forekommer det jo åbenlyst vanvittigt, når de render rundt og
rabler, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det overhovedet kan
kaldes "kristen opførsel" ud fra Bibelen, når man ellers betænker Jesu
ganske specifikke instrukser til Sine disciple i følgende (Markusevangeliet
6, 5-7):

"Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i
synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger
jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer
og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som
ser i det skjulte, skal lønne dig. Når I beder, så lad ikke munden løbe, som
hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I
ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om
det."

Så er spørgsmålet: Hvad er det lige i denne helt klare og aldeles
umisforståelige instruks formuleret af Jesus Kristus Himself, som disse
mennesker - der jo netop hævder at kunne Bibelen ud og ind og leve
fundamentalistisk efter den - bare ikke fatter? Det virker jo helt absurd at
de, NETOP _de_, ter sig som "hedninge, der tror at de bønhøres for deres
mange ord"?

Noget helt andet er så at deres kvindesyn ikke lader hverken talebanere
eller nynazister meget efter: Nok skal kvinden være sin mand tro og
respektere ham, men respekten skal så sandelig da også være gensidig, hvis
man da overhovedet skal kunne tale om et decideret parforhold! Det går ikke
bare een vej!

I erkendelse af den overhængende fare for selv at blive kaldt
"kristenfundamentalist" i forhold til visse diskussioner, så mener jeg altså
at det er lige præcis dèn slags mennesker, som får andre, mere
afbalancerede, troende kristne til at gå stille med dørene og holde lav
profil, fordi man bare ikke vil slås i hartkorn med den slags ukristelige
vanvid. Og derved gør de altså for mig at se Kristendommen og alle deres
egne bestræbelser på en "vækkelse" langt mere skade end gavn fordi de netop
udstiller et vrangbillede af Kristendommen, som de fleste mere "lunkne"
kristne desværre ret hurtigt lader sig skræmme yderligere bort af...(Måske
ikke ulig muslimernes "interne" problemer med _deres_ gale fundamentalister
i øjeblikket?)

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 08-09-04 23:43

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:413e09b0$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ikke bare forekommer det jo åbenlyst vanvittigt, når de render rundt og
> rabler,

Er det tungetalen, dansen og tilbedelsen du tænker på? Er det en særlig
ukristelig opførsel?
Prøv at læs Apostlenes gerninger, specielt hvad der skete på pinsedag og
hvordan folk opfattede de kristne.

> [...]
at
> de, NETOP _de_, ter sig som "hedninge, der tror at de bønhøres for deres

Jamen tror de da det? Det er jo *din* påstand. Har du snakket med dem og
spurgt om de som farisæerne på Jesu tid, tror de bønhøres bedre for antallet
af ord i deres bøn?
De beder vel bare på den måde de nu finder naturligt i den pågældende
situation.

> Noget helt andet er så at deres kvindesyn ikke lader hverken talebanere
> eller nynazister meget efter: Nok skal kvinden være sin mand tro og
> respektere ham, men respekten skal så sandelig da også være gensidig,

Hvilket den da også er. Der står i bibelen at mænd skal elske deres
hustruer. Det tror jeg på - gør du?

> [...]
> afbalancerede, troende kristne til at gå stille med dørene og holde lav
> profil, fordi man bare ikke vil slås i hartkorn med den slags ukristelige

"Ukristeligt vanvid". Det er en meget hård betegnelse over en flok dejlige
unge der er grebet af Kristus, drevet af Helligånden, og som bare ønsker at
tjene Ham ved at forkynde evangeliet og bede for syge. Hvis du virkelig
skammer dig over at skulle "sættes i bås" med sådanne Åndsfriske, er det
vist dig som kalder dig kristen uden at vide hvad det er, og tror du kan
både dømme og bedømme kristne der er fuld af Helligånden uden at du selv
kender, nogensinde har mærket, eller i det hele taget forstår noget af det
som Ånden er, virker, og gør gennem mennesker.

Det du således taler dårligt om og ser ned på. Som du skammer dig over. Det
er i virkeligheden ikke så meget de mennesker der optrådte i programmet, men
den måde Helligånden virker igennem dem, og det er langt mere alvorligt. En
ting er jeg ihvertfald sikker på ud fra det du siger, og det er at du ikke
selv har oplevet Helligåndens forvandlende kraft.

Når Helligånden således manifesterer sig igennem en gruppe dejlige unge
mennesker, så står du der og sprutter : "Føj. Den slags vil jeg ikke slås i
hartkorn med, det var dog en vanvittig og ukristelig opførsel".
Så kan man jo spørge hvem der har det egentlige problem, når vedkommende
påstår at være kristen.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-09-04 11:45

jørgen wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:413e09b0$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Er det tungetalen, dansen og tilbedelsen du tænker på?

Ja. Ikke at der er noget galt med tilbedelse i sig selv, men problemet er
dèn form, den finder sted på, som tydeligvis strider direkte mod Jesu
befaling

> Er det en særlig ukristelig opførsel?

Ifølge Jesu udsagn, så afgjort: Ja.

Det strider jo direkte imod Kristi Befaling.
Nok skal vi prædike Ham, men det KAN altså faktisk også udmærket gøres så
andre mennesker også forstår det.

Han prædikede jo Selv, om end i lignelser, trods alt så stille og roligt og
fornuftigt
at tilhørerne faktisk også kunne forstå de ord, Han sagde. (Omend måske lige
knap
betydningen af deres sammenhæng.)

> Prøv at læs Apostlenes gerninger, specielt hvad der skete på pinsedag
> og hvordan folk opfattede de kristne.

Akja, dette noget så misbrugte skriftsted...

De beskrives ganske rigtigt som i stand til at tale andre sprog: Imidlertid
tvivler jeg altså på at nogle af de folk, jeg ser i udsendelsen taler noget
som helst kendt menneskeligt sprog, andet end at de selvfølgelig kan et par
pseudohebraiske remser. Men deres tonefald lyder for mig at se NØJAGTIGT
disse "rokkende" bedende jøder der står og "messer" i een lang smøre...Og
lader munden løbe...

Desuden opfattes disciplene som "fulde i sød vin": Dèr vil jeg mene at der
er forskel på at være i en glad og opløftet stemning, som man kan opleve
visse præster i, og så te sig som en afrikansk vildmand.

> Jamen tror de da det?

Åbenbart.

De trænger for mig at se vulgært sagt snarere til at holde deres kæft og
LYTTE til Jesu Ord i stedet for at rende rundt og rable vrøvl af sig og
kalde dèt "Helligåndsinspireret tungetale".

> Det er jo *din* påstand.

Javel, ja.

> Har du snakket med dem
> og spurgt om de som farisæerne på Jesu tid, tror de bønhøres bedre
> for antallet af ord i deres bøn?

Er det egentlig ikke temmelig tydeligt?

De render jo rundt og "chanter" ligesom Hare Krishna-tilhængere, der tror på
at de er eet skridt nærmere det guddommelige for hvert "hare" de siger.

Total gerningsreligion...

> De beder vel bare på den måde de nu finder naturligt i den pågældende
> situation.

Jeg kan ikke finde noget naturligt i mennesker der ter sig som aber.

> Hvilket den da også er. Der står i bibelen at mænd skal elske deres
> hustruer. Det tror jeg på - gør du?

Ja da!

Men jeg bryder mig sgu' ikke om at høre en stodder stå i ramme alvor og tale
om at NU, hvor de er gift skal konen (kællingen, madammen?) LÆRE AT INDORDNE
SIG. Lære total selvfornægtelse og dyrke manden som sin helt egen lille
afgud, måske?

Jeg kunne forstå, hvis jeg hørte dèn stodder-mentalitet og dèt kvindesyn hos
Hells Angels eller Bandidos, men IKKE i et kristent parforhold!

> "Ukristeligt vanvid". Det er en meget hård betegnelse over en flok
> dejlige unge der er grebet af Kristus, drevet af Helligånden

Jeg tvivler stærkt.

Kald mig endelig "Helligåndsfornægter", men jeg kan bare ikke se den
principielle forskel på dèt massehysteri og en flok poptøser som går amok
over et boyband.

> , og som bare ønsker at tjene Ham

De ønsker at vise sig selv.

> ved at forkynde evangeliet og bede for syge.

Er du sikker på at de gør dèt for Guds Skyld og ikke for deres egen
berømmelses?

> Hvis du virkelig skammer dig over at skulle "sættes i bås" med
> sådanne Åndsfriske,

Vorherrebevares...

> er det vist dig som kalder dig kristen uden at
> vide hvad det er

Ved du hvad, Jørgen?

Jeg prøver NETOP at respektere Jesus!

Er dèt nu "ukristent"?

Som Paulus bla. selv siger angående tungetale i Første Korintherbrev 14,19:

"Men i menigheden vil jeg hellere tale fem ord med min forstand og lære
andre noget, end tusindvis af ord i tunger."

Og dèt er så sandelig også min holdning!

> og tror du kan både dømme og bedømme kristne der er
> fuld af Helligånden

Hvilket jeg desværrre tvivler på: Helligåndens primære gerning er NETOP at
gøre opmærksom på Jesu Ord.

Deres "Helligånd" synes jo altså desværre at virke stik modsat.

> uden at du selv kender, nogensinde har mærket,
> eller i det hele taget forstår noget af det som Ånden er, virker, og
> gør gennem mennesker.

Ork jo, jeg har da selv prøvet at være psykotisk og rende rundt og rable
ting af mig, som folk bare ikke fattede det fjerneste af.

Jeg finder det bare blasfemisk og respektløst at kalde dèt for "Helligånd".

> [...]
> over. Det er i virkeligheden ikke så meget de mennesker der optrådte
> i programmet, men den måde Helligånden virker igennem dem, og det er

HVORDAN "virkede" "Helligånden" i dem?

Ved at de teede sig fuldstændigt masse hysterisk?

> En ting er jeg ihvertfald sikker på ud fra det
> du siger, og det er at du ikke selv har oplevet Helligåndens
> forvandlende kraft.

Har du? Hvordan?

Du lader jo Gudskelov til at have det godt i øjeblikket, men jeg mener altså
at du er offer for humbug, når du fortæller om de karismatiske menigheder,
du er kommet i og hvordan du selv har følt dig ringe over at alle mulige
helbredelsesforsøg, som ikke har virket, i hvert fald ikke på langt sigt. Du
vil gerne tro på at opleve et personligt mirakel, ja, men dette desperate
håb gør dig altså desværre nok ude af stand til at være kritisk...

> [...]
> unge mennesker, så står du der og sprutter : "Føj. Den slags vil jeg
> ikke slås i hartkorn med, det var dog en vanvittig og ukristelig

Jeg står ikke og "sprutter": Jeg står bedrøvet og hovedrystende over at de
helt klart handler stik imod Frelserens befaling.

> Så kan man jo spørge hvem der har det egentlige problem, når
> vedkommende påstår at være kristen.

Det kan du jo sikkert, men jeg finder det altså ganske mistænkeligt at man
tilsyneladende har travlere med at dyrke sin egen selvindbildte
"Helligåndsbesættelse" end at respektere Jesu Ord.

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 09-09-04 14:19

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:414033f9$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Er det egentlig ikke temmelig tydeligt?

For dig er det måske tydeligt, ikke for mig. Og her har vi problemets kerne,
nemlig at det er et spørgsmål om perception, hvordan vi opfatter disse ting.
Det afhænger af øjnene der ser. Jeg kan ikke ændre dine øjne, din
perception, så du ser Gud i det de unge mennesker laver.

Jeg kan kun bede om at du selv må opleve Guds kraft i dit liv, at du selv må
opleve at blive fyldt af Helligånden (Ef 5,18-20).

Selvfølgelig kan der være overdrivelser indenfor dans, tungetale og bøn. Og
nogen gange kan ego'et komme for meget i centrum, ja, der kan endda opstå en
slags karismatisk forfængelighed hvor man ligefrem nyder at "gøre sig til".
Men det tror jeg opstår i enhver gudstjeneste og tilbedelsesform fordi vi
stadig er mennesker og forfængelighed også kan iklæde sig religiøse
kostumer. Men at der opstår overdrivelser og selvsving er ikke et argument
for at kuldkaste det hele og stemple det som værende ikke fra Gud. Lysten
til at tilbede, danse og bede kommer fra Gud, at det så på grund af vores
kødelighed kan overdrives eller gå i selvsving, er en anden sag. Guds børn
drives af Helligånden og den får dem til at råbe "Abba Fader" (Rom 8,14-15).

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-09-04 17:04

jørgen wrote:
> [...]
> opfatter disse ting. Det afhænger af øjnene der ser. Jeg kan ikke
> ændre dine øjne, din perception, så du ser Gud i det de unge

Nej, for jeg vil nu altså stadig mene at det virker temmelig modstridende
imod Jesu erklærede opfattelse af personlig religiøsitet, som den ytres i
det nævnte skriftsted.

> Jeg kan kun bede om at du selv må opleve Guds kraft i dit liv, at du
> selv må opleve at blive fyldt af Helligånden (Ef 5,18-20).

Mange tak for det.

> [...]
> vores kødelighed kan overdrives eller gå i selvsving, er en anden
> sag. Guds børn drives af Helligånden og den får dem til at råbe "Abba

Jeg er glad for at du trods alt også kan se de eventuelle problemer ved
denne adfærd.

Jeg er nemlig ret bekymret over at Helligånden - som kristent begreb,
forstås - synes forsøgt "kapret" af dèn slags forfængelige karismatikere,
som man ser i udsendelsen, i og med at de tilsyneladende tror at være de
eneste der er bemidlet med den. Og der provokeres jeg altså til at spørge om
de overhovedet "besidder" den i første omgang, da deres adfærd bare ikke
synes sanktioneret af den samme Jesus Kristus, de nærmest nævner i hver
eneste sætning, når de åbner munden...

Jesu Kristi Navn er magtfuld, men jeg synes også at man bør respektere det
og lade være med at tage Herrens Navn forfængeligt...

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-09-04 20:04

I news:41405848$0$215$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> [...]
> vores kødelighed kan overdrives eller gå i selvsving, er en anden
> sag. Guds børn drives af Helligånden og den får dem til at råbe

Så du mener at lysten til at vælte sig rundt på gulvet galende som en
hane, eller gryntende som en gris, eller lallende rundt i hysterisk
latter, og meget andet lignende, skulle komme fra Gud?

Så er det i al fald ikke fra den Gud og den Jesus vi kender fra
Bibelen. Den slags rablende vanvid har absolut intet med den ægte vare
at gøre.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-09-04 08:20

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Så er det i al fald ikke fra den Gud og den Jesus vi kender fra
> Bibelen. Den slags rablende vanvid har absolut intet med den ægte vare

Så fristes man jo altså til at spørge, hvordan "den rigtige vare" så
manifesterer sig, hvis man trods husker at tage Apostelgerningernes
beskrivelser af Pinseunderet og Pauli tilsyneladende anerkendelse af
begrebet tungetale i betragtning?

Tungetale er jo altså immervæk også bibelsk funderet. Problemet er så bare
hvordan vi definerer begrebet?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-09-04 12:25

I news:4141553a$0$296$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Anders Peter Johnsen følgende:

> Tungetale er jo altså immervæk også bibelsk funderet. Problemet er
> så bare hvordan vi definerer begrebet?

Det gøres bedst ved at lade Bibelen selv definere hvad tungetale er
for en størrelse. Og så vil du erfare at den tungetale der opstod for
lidt over hundrede år siden i USA ikke har ret meget med den bibelske
tungetale at gøre.

Prøv at læse her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/artikler/side-058.htm

Fra : FJ

Dato : 07-09-04 22:03

Også mig, men på den anden side, så er det vel bedre at de danser rundt
derinde end at de smider med brosten et andet sted.