/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Yndlings-risotto
Fra : David Rasmussen


Dato : 07-09-04 17:35

Kom med jeres opskrifter!

/David

 
 
kautaq (08-09-2004)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 08-09-04 04:31

David Rasmussen wrote:

> Kom med jeres opskrifter!

Den har jeg skrevet flere gange, men gør det gerne igen.

Du tager med venstre hånds tommelfinger en kylling/høne/unghane
og tilbereder den, som du nu synes.

Af skroget og andre løsdele koger du en hønsefond som du
kan fryse ned og derefter tø op igen når du skal bruge en
fond til fx risotto. (Knorr-terninger.....NEJ!)
(gulerødder, løg, selleri, pastinak, hvidløg, porre osv.)

Opskrift:

Løg og risotto-ris svitses i olie.
1/2 -1/1 dl. hvidvin tilsættes og koger væk
Tilsæt fond, lidt ad gangen og lad det koge ud.
Husk at røre rundt meget ofte.
Brug evt. gulerødder i tern under tilberedningen, det
giver farvespil. Og til sidst evt. en håndfuld ærter.

Rester af kyllingen, kogt hamburgerryg - alt muligt
kan nu tilsættes - rejer, eller slet ikke noget kød.

Når det er kogt ind efter 20-30 min. tager du gryden
af blusset og tilsætter en ordenlig håndfuld friskreven
parmasan - server!

Alle slags hurtigkogte ris kan bruges, men det bedste
resultat får du med fx ABORIO.
Parfumerede ris frarådes!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Margrete Johansen (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 08-09-04 06:42


"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message
news:4ceb0237fekautaq@post2.tele.dk...
> David Rasmussen wrote:
>
> > Kom med jeres opskrifter!
>
> Den har jeg skrevet flere gange, men gør det gerne igen.
>
> Du tager med venstre hånds tommelfinger en kylling/høne/unghane
> og tilbereder den, som du nu synes.
>
> Af skroget og andre løsdele koger du en hønsefond som du
> kan fryse ned og derefter tø op igen når du skal bruge en
> fond til fx risotto. (Knorr-terninger.....NEJ!)
> (gulerødder, løg, selleri, pastinak, hvidløg, porre osv.)
>
> Opskrift:
>
> Løg og risotto-ris svitses i olie.
> 1/2 -1/1 dl. hvidvin tilsættes og koger væk
> Tilsæt fond, lidt ad gangen og lad det koge ud.
> Husk at røre rundt meget ofte.
> Brug evt. gulerødder i tern under tilberedningen, det
> giver farvespil. Og til sidst evt. en håndfuld ærter.
>
> Rester af kyllingen, kogt hamburgerryg - alt muligt
> kan nu tilsættes - rejer, eller slet ikke noget kød.
>
> Når det er kogt ind efter 20-30 min. tager du gryden
> af blusset og tilsætter en ordenlig håndfuld friskreven
> parmasan - server!
>
> Alle slags hurtigkogte ris kan bruges, men det bedste
> resultat får du med fx ABORIO.
> Parfumerede ris frarådes!

Den lyder som en risotto, selv jeg ville nyde, lækker - og jeg er ellers
ikke meget for den slags.

Margrete



David Rasmussen (08-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 08-09-04 09:45

Margrete Johansen wrote:
>
> Den lyder som en risotto, selv jeg ville nyde, lækker - og jeg er ellers
> ikke meget for den slags.
>

Heheh, hvad er "den slags"? :)

/David

Margrete Johansen (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 08-09-04 23:04


"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
news:413ec683$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Margrete Johansen wrote:
> >
> > Den lyder som en risotto, selv jeg ville nyde, lækker - og jeg er ellers
> > ikke meget for den slags.
> >
>
> Heheh, hvad er "den slags"? :)
>
> /David

Noget med ris!

Margrete



David Rasmussen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-09-04 09:17

Margrete Johansen wrote:
>
> Noget med ris!
>

Okay :)

/David

David Rasmussen (08-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 08-09-04 12:27

kautaq wrote:
>
> Opskrift:
>
> Løg og risotto-ris svitses i olie.
> 1/2 -1/1 dl. hvidvin tilsættes og koger væk
> Tilsæt fond, lidt ad gangen og lad det koge ud.
> Husk at røre rundt meget ofte.
> Brug evt. gulerødder i tern under tilberedningen, det
> giver farvespil. Og til sidst evt. en håndfuld ærter.
>
> Rester af kyllingen, kogt hamburgerryg - alt muligt
> kan nu tilsættes - rejer, eller slet ikke noget kød.
>
> Når det er kogt ind efter 20-30 min. tager du gryden
> af blusset og tilsætter en ordenlig håndfuld friskreven
> parmasan - server!
>
> Alle slags hurtigkogte ris kan bruges, men det bedste
> resultat får du med fx ABORIO.
> Parfumerede ris frarådes!
>

Det minder rigtigt meget om de risottoer jeg selv har lavet.

Er der så nogen der har nogle gode bud på indgredienser, gode
sammensætninger? F.eks. lavede jeg en med rejer hvor jeg så kom
citronskal og citronsaft i, og i øvrigt lidt safran. Det passede
glimrende sammen. Men jeg kunne forestille mig at der findes alverdens
dejlige sammensætninger.

/David

Erling Hansen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 09-09-04 09:26

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Kom med jeres opskrifter!
>
> /David

Her er en 'hverdags-risotto' - nem og ikke dyr:

1 løg og 1 bladselleri finhakkes (batuto)
ca. 150 gr. grov, krydret medisterpølse skåret i små stykker.
Løg, selleri og pølse brunes i lidt olivenolie.
ca. 200 gram Aboreto-ris brunes med i et par minutter, hvorefter
kyllinge-fond hældes ved. (Der er adskillige færdiglavede fonde på
flaske, det behøver ikke at være hverken hjemmelavet eller Knorr). Hav
en lille liter klar til brug.
Kværn peber og muskat i. Spar på saltet.
Der røres og spædes med fond med jævne mellemrum. Efter 10 minutter
vedhældes ca. 1/3 flaske hvidvin.
Når risottoen er omtrent færdig får den en god håndfuld parmesan og en
klat smør.
Velbekomme
mvh
Erling

Mrs Krabappel (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 09-09-04 22:00

> 1 løg og 1 bladselleri finhakkes (batuto)
BATTUTO er løg, gulerød, selleri, som regel.

> ca. 200 gram Aboreto-ris brunes med i et par minutter, hvorefter
ARBORIO hedder det, Alboreto er en F1 pilot...

> Der røres og spædes med fond med jævne mellemrum. Efter 10 minutter

Jeg går ud fra at når I skriver "fond" I mener "bouillon"... BRODO hedder
det på italiensk,

Ciao

Sandra fra Risottoland



David Rasmussen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-09-04 22:21

Mrs Krabappel wrote:
>
> Sandra fra Risottoland
>

Kommer du så ikke med en opskrift?

/David

Mrs Krabappel (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 09-09-04 23:52

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
news:4140c942$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Kommer du så ikke med en opskrift?
>
ved du hvad...
jeg mister lysten når man ser så meget "mishandling" af de originale
begreber, tilberedning osv. - dog jeg læste på denne tråd nogle "korrekte"
ting. Men se "Alt for Damerne" og de kloge blader...
For mig er risotto en hverdags ting og ikke en eksotisk højtidelighed; det
er lige som at spise fiskefilet med remo i DK (well! næsten). Sikkert, har
man prøvet en risotto med friske hvide trøfler på, så er det fest! Eller en
risotto al Carema (en rødvin fra Piemonte). Eller en med friske porcini.

Når jeg går i Supermarco køber jeg altid salsiccia mhp at lave risotto.

Svits log i panden (i en mix a olie og smør), tilsæt salsiccia hakket i små
stykker, ris, lad svitse og rør rundt, kom 1 glas rødvin i, lad dampe.
Så dæk med bouillon og lad simre indtil det er klar (dette kan jeg bare IKKE
beskrive og det er noget man bare VED efter 25 år i køkken). Det vides ved
bl.a. smage ofte på den efter 12 min og evt. tilsætte mere bouillon hvis den
er for tør. Slutresultatet skal være kremet NÅH JA man skal røre i, når den
er færdih, en god klump smør.
Jeg hader revet ost men der kan godt røres parmigiano i.

En anden populær sommer risotto er fx masser af frisk tomat i "basis
ingrediens" (istedet for salsiccia, eller svampe), og ingen vin, masser af
basilikum...

Buonanotte (gaab!)

Sandra



Erling Hansen (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 10-09-04 16:08

Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> wrote:

> > 1 løg og 1 bladselleri finhakkes (batuto)
> BATTUTO er løg, gulerød, selleri, som regel.
>
> > ca. 200 gram Aboreto-ris brunes med i et par minutter, hvorefter
> ARBORIO hedder det, Alboreto er en F1 pilot...
>
> > Der røres og spædes med fond med jævne mellemrum. Efter 10 minutter
>
> Jeg går ud fra at når I skriver "fond" I mener "bouillon"... BRODO hedder
> det på italiensk,
>
> Ciao
>
> Sandra fra Risottoland

Jamen, jeg skal da dybt beklage at jeg har trådt på dine fintfølende
tæer, fordi jeg ikke kan eller er italiensk nok. Og så iøvrigt korrekse
dig: Battuto (slået) betyder finthakket - og er som regel grøntsager,
men ikke nogen bestemte.
hej
Erling


Mrs Krabappel (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 11-09-04 11:53

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
news:1gjwq4g.nlg0ye1achwsoN%email@domain.com...
> Jamen, jeg skal da dybt beklage at jeg har trådt på dine fintfølende
> tæer, fordi jeg ikke kan eller er italiensk nok. Og så iøvrigt korrekse
> dig: Battuto (slået) betyder finthakket - og er som regel grøntsager,
> men ikke nogen bestemte.

Så er du glad...
hey, hvis der er en her der er pikeret er det kun dig: du har selv
eksponeret dig med at spille smart med MIT sprog. Hvis nogen her ud fra dine
ord skal i byen og købe en Arboreto ris, hvad siger købmanden? er det ikke
lidt misvisende? du ved, det her NG er public service...

....ja og nej, battuto er en generel ord for finthakket men jeg er blevet
belært af folk fra Firenze af battuto eller battutino er nemlig de
fintahakkede grøntsager man bruger i en masser retter. Så står jeg stadig
1-0, æv og bæv

MRS KRABAPPEL



David Rasmussen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 11-09-04 13:42

Mrs Krabappel wrote:
>
> Så er du glad...
> hey, hvis der er en her der er pikeret er det kun dig: du har selv
> eksponeret dig med at spille smart med MIT sprog.
>

Til gengæld er du altid ulækkert stolt og
selvsmagende (og nationalistisk?) over din
italienske baggrund, som som du er bedre end os
andre. Let it go...

10-0 til mig :)

/David

Splinten (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Splinten


Dato : 11-09-04 15:05

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:4142f2a2$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Til gengæld er du altid ulækkert stolt og
> selvsmagende (og nationalistisk?) over din
> italienske baggrund, som som du er bedre end os
> andre. Let it go...
>
> 10-0 til mig :)
>
> /David

Nu er det jo ikke så meget den etniske baggrund det handler om her i
dk.kultur.mad+drikke men om hvad folk kan bidrage med. Og gerne i en venlig
tone.
En fyr som dig burde blive lykkelig for at få en faglig irettesættelse efter
et tåbeligt forvansket bidrag.

Hvad har du bidraget med til denne gruppe som har værdi ? Jeg har endnu
ikke set noget !

Sandra har derimod været inspirator og har i tidens løb bidraget med
fantastisk mange gode ting. Ting som os der har forstand på mad har været
lykkelige for.

Tak fordi du gider Sandra


splinten



Mrs Krabappel (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 11-09-04 15:50

"Splinten" <makarios@ofir.dk> wrote in message
news:chv0jr$j8q$1@news.cybercity.dk...
> Sandra har derimod været inspirator og har i tidens løb bidraget med
> fantastisk mange gode ting. Ting som os der har forstand på mad har været
> lykkelige for.
>
Tak "Splinten"
jeg er meget glad for at der er nogen der kan læse hvad jeg skriver uden at
lægge politiske / etniske fortoklinger i det (bræk!) - dfer er intet at
fortolke. Jeg gider ikke fortsatte denne her snak, den giver virkelig
kvalmefornemmelser og jeg skal snart lave mad...

May the fork be with you

Sandra




David Rasmussen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 11-09-04 21:08

Mrs Krabappel wrote:
>
> Tak "Splinten"
> jeg er meget glad for at der er nogen der kan læse hvad jeg skriver uden at
> lægge politiske / etniske fortoklinger i det (bræk!) - dfer er intet at
> fortolke. Jeg gider ikke fortsatte denne her snak, den giver virkelig
> kvalmefornemmelser og jeg skal snart lave mad...
>

Der er ingen der har lagt politiske fortolkninger
ind i noget her? Heller ikke etniske, andre end
dig selv der ikke forspilder en chance til at
fremhæve din italienskhed. Hvem har du sidst set i
gruppen fremhæve deres danskhed? Ingen, for det er
ikke vigtigt hvor vi kommer fra.

/David

Mrs Krabappel (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 12-09-04 11:34

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
news:41435b02$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Der er ingen der har lagt politiske fortolkninger
> ind i noget her? Heller ikke etniske, andre end
> dig selv der ikke forspilder en chance til at
> fremhæve din italienskhed. Hvem har du sidst set i
> gruppen fremhæve deres danskhed? Ingen, for det er
> ikke vigtigt hvor vi kommer fra.
>
Oh dear...
det er jer selv der har så kær emnet at I tror at alle andre skal tænke som
I (tilsyneladende) gør.

Jeg vil prøve at gentage det for SIDSTE gang fordi denne tråd er total OT og
syg:
- jeg bryder mig ikke om at "nationalretter" bliver forvranget i den grad
som fx damebladene gør (og ja, også nogen her der læser dem og citere deres
"opskrifter"...)
- jeg synes at som NG = næsten public service skal vi skrive noget vi VED og
ikke tror, inklusiv fremmede ord
- man taler så meget om Usenet kun når det rører en selv. Den siger at fx
man må ikke angribe en bestemt person (og her er vi mindst 2 mod en - mig)
jeg synes ikke at have kriticeret nogen men NOGET (forkerte
varebetegnelser). Capito Erling?

Og så når man ser så meget agitation om "ytringsfrihed" har jeg lisesåvel
som danskerne ret til at være stolt af hvor jeg kommer fra, eller hur??? Har
disintgrationsministeren forbudt også det?

Om det sidste frase... er du blind eller har du fx Bo Warming i din kill
liste?

Når vi taler om maden... jeg synes at det er dog vigtig hvor man kommer
fra - ikke DNA men de erfaringer man har. Så kan man måske bo længe nok et
andet land og lære det, men jeg tror at det er svært at lave "rigtige kopi"
uden "hands on".

Nu kommer jeg med - forhåbentlig - en konstruktiv eksempel fra det virkelig
(mit) liv:
jeg har gjorde et misabel forsøg at lave frikadeller og kartoffelsalat i
Italien, men bogen "God mad" ved min side. En total fiasko! Hvis jeg var
vokset i DK ville jeg med sikkerhed ikke kvaje mig, nej jeg behøvede ikke
engang bogen, men til gængæld, har jeg ingen problem med at reproducere mors
køkken i DK!

Sandra



Ole Stigaard (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 12-09-04 12:20

On Sun, 12 Sep 2004 12:33:30 +0200, Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> wrote:

> Nu kommer jeg med - forhåbentlig - en konstruktiv eksempel fra det
> virkelig
> (mit) liv:
> jeg har gjorde et misabel forsøg at lave frikadeller og kartoffelsalat i
> Italien, men bogen "God mad" ved min side. En total fiasko! Hvis jeg var
> vokset i DK ville jeg med sikkerhed ikke kvaje mig, nej jeg behøvede ikke
> engang bogen, men til gængæld, har jeg ingen problem med at reproducere
> mors
> køkken i DK!

Du er ikke den eneste, som har problemer med de danske retter syd for
Kruså. Jeg har mange gange forsøgt mig med danske retter i Frankrig, og
ikke engang rugbrød kunne jeg få rigtigt. Indtil jeg tog dansk rugmel,
hvedemel, gær osv. med heroppefra, så gik det. og den 1/16 af mig som
måske ikke er dansk kan vel ikke have så stor indflydelse

Ole S


--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet
news'snabel-a'stigaard'prik'net

Erling Hansen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 11-09-04 19:53

Splinten <makarios@ofir.dk> wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
> news:4142f2a2$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Til gengæld er du altid ulækkert stolt og
> > selvsmagende (og nationalistisk?) over din
> > italienske baggrund, som som du er bedre end os
> > andre. Let it go...
> >
> > 10-0 til mig :)
> >
> > /David
>
> Nu er det jo ikke så meget den etniske baggrund det handler om her i
> dk.kultur.mad+drikke men om hvad folk kan bidrage med. Og gerne i en venlig
> tone.
> En fyr som dig burde blive lykkelig for at få en faglig irettesættelse efter
> et tåbeligt forvansket bidrag.
>
> Hvad har du bidraget med til denne gruppe som har værdi ? Jeg har endnu
> ikke set noget !
>
> Sandra har derimod været inspirator og har i tidens løb bidraget med
> fantastisk mange gode ting. Ting som os der har forstand på mad har været
> lykkelige for.
>
> Tak fordi du gider Sandra
>
>
> splinten

Enhver faglig rettelse er velkommen, især hvis den fremsættes i en
venlig tone. Men når en arrogant dame meddeler mig, at hun er ved at
brække sig over at jeg mishandler hendes sprog, samtidig med at hun
mishandler vores danske sprog med i hvert fald 9 sproglige og
grammatiske fejl i sine tre indlæg, så kan jeg under ingen
omstændigheder opfatte tonen som venlig. Jeg skal for fremtiden undlade
at klikke ind på Sandras indlæg.
mvh
Erling

Mrs Krabappel (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 12-09-04 11:15

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
news:1gjyv1v.1rysvjwb2yghsN%email@domain.com...
>
> Enhver faglig rettelse er velkommen, især hvis den fremsættes i en
> venlig tone. Men når en arrogant dame meddeler mig, at hun er ved at
> brække sig over at jeg mishandler hendes sprog, samtidig med at hun
> mishandler vores danske sprog med i hvert fald 9 sproglige og
> grammatiske fejl i sine tre indlæg, så kan jeg under ingen
> omstændigheder opfatte tonen som venlig. Jeg skal for fremtiden undlade
> at klikke ind på Sandras indlæg.

Ausländer rauss!

Hallo! læs hvad jeg skrev og hold op med fortolke:
"ved du hvad...
jeg mister lysten når man ser så meget "mishandling" af de originale
begreber, tilberedning osv. - dog jeg læste på denne tråd nogle "korrekte"
ting. Men se "Alt for Damerne" og de kloge blader..."
-----------------------------------------------------

Get a life, I have one.

Sandra



David Rasmussen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 11-09-04 21:05

Splinten wrote:
>
> Nu er det jo ikke så meget den etniske baggrund det handler om her i
> dk.kultur.mad+drikke

For Sandra synes den at være ret vigtig.

> men om hvad folk kan bidrage med. Og gerne i en venlig
> tone.

Det kan du jo fortælle Sandra.

> En fyr som dig burde blive lykkelig for at få en faglig irettesættelse efter
> et tåbeligt forvansket bidrag.
>

Hvilket indlæg? Har du læst tråden?

> Hvad har du bidraget med til denne gruppe som har værdi ? Jeg har endnu
> ikke set noget !
>

Du kan prøve at søge i Google og dømme selv. Det
samme kan andre gøre.

> Sandra har derimod været inspirator og har i tidens løb bidraget med
> fantastisk mange gode ting.

Hvad har det med sagen at gøre? Er der nogen der
har anfægtet det? Bare fordi man kommer med masser
af gode indlæg i tidens løb berettiger det ikke én
til at være arrogant.

> Ting som os der har forstand på mad har været

Er det dig selv du taler om her?

> lykkelige for.
>
> Tak fordi du gider Sandra
>

At komme med gode indlæg eller at være arrogant?
Der er ingen der har anfægtet det første. Hvorfor
ændrer du emnet i denne deltråd fra Sandras
arrogance til hendes mange glimrende indlæg? Det
har intet med hinanden at gøre, og det ene
berettiger ikke til det andet. Og man er ikke
fritaget for kritik bare fordi man har postet
mange gode indlæg. Velkommen til Usenet!

/David

Ole Stigaard (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 12-09-04 12:20

On Sat, 11 Sep 2004 22:05:00 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

Hvad med at droppe jeres personlige problemer med hinanden og komme videre
med livet? Sådan som jeg læser tråden mangler du og andre lidt afstand
mellem det øjeblik I læser, og det tidspunkt hvor I svarer. Det kan ikke
være rigtigt at man ikke kan debattere madkultur uden at skulle lægge en
masse holdninger ind i andres indlæg!

Jeg var selv i gang med en længere smøre i aftes, men droppede det da jeg
ikke vil være talsmand for den ene eller anden side i en personstrid.
Så længe man debatterer mad og madkultur er det helt i orden at 'brække
sig' over udvanding af begreber, teknikker osv. Det handler om madkultur.
Men derfra og til at side at det er OK at genere folk for stavefejl er der
meget langt, det hører i hvert fald ikke hjemme i denne gruppe.

Om du skriver aborio eller aboreto kan ikke bringe mit pis mere i kog end
hvis du skriver røde beder istedet for rødbeder. Begge dele kan dog give
den som ikke ved hvad det rigtige produkt hedder problemer på
indkøbsturen. Det er da også flintrende ligegyldigt om folk skriver brodo,
font, buillion eller afkog. Så længe modtageren ud fra sammenhængen kan
forstå hvad der er tale om!

Og så vil jeg ellers kravle tilbage under min sten og vente på en anden
tråd med gode opskrifter og fif til køkkenet!

Ole S
--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet
news'snabel-a'stigaard'prik'net

Emil (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 12-09-04 22:16

Ole Stigaard skrev:

>Og så vil jeg ellers kravle tilbage under min sten og vente på en anden
>tråd med gode opskrifter og fif til køkkenet!

Tag rigeligt med forsyninger med; du får brug for dem


m.v.h. Emil

Abildgaard 3140 (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Abildgaard 3140


Dato : 13-09-04 09:09

scripsit "David Rasmussen" i meddelelse
news:4142f2a2$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mrs Krabappel wrote:
> >
> > Så er du glad...
> > hey, hvis der er en her der er pikeret er det kun dig: du har selv
> > eksponeret dig med at spille smart med MIT sprog.
> >
>
> Til gengæld er du altid ulækkert stolt og
> selvsmagende (og nationalistisk?) over din
> italienske baggrund, som som du er bedre end os
> andre. Let it go...
>
> 10-0 til mig :)

Slap dog af, sovsen skiller!

;( Torben



David Rasmussen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 13-09-04 12:30

Abildgaard 3140 wrote:
>
> Slap dog af, sovsen skiller!
>

Jeg er helt afslappet. Se. Helt afslappet :)

/David

Abildgaard 3140 (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Abildgaard 3140


Dato : 13-09-04 13:34

scripsit "David Rasmussen" i meddelelse
news:4145849c$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Abildgaard 3140 wrote:
> >
> > Slap dog af, sovsen skiller!
> >
>
> Jeg er helt afslappet. Se. Helt afslappet :)

Jaeh, men MIN sovs skiller, når du begynder at kalde en en af gruppens
sjældne gastronomiske kapaciteter ". . .ulækkert stolt og selvsmagende . .
..", når hun farer i blækhuset for at sætte tingene på plads. Jeg er da dybt
taknemmelig over, at Sandra fastholder sine standarder og ikke forfalder til
ananas, babymajs, slankemargarine og katøfler kogt i vand med olie!

Gu' er Mrs Krabappel da bedre end plebis udi støvlelandets madlavning og gu'
vil jeg hellere se både hovmod, arrogance og stolthed end erstatte Sandras
erfaringer med alverdens noksagters uprøvede linksamlinger fra google!

Efter således at have tømt sækken trækker jeg mig fra spanden med behageligt
afslappet ringmuskel.

Torben



David Rasmussen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 13-09-04 14:44

Abildgaard 3140 wrote:
>
> Jaeh, men MIN sovs skiller, når du begynder at kalde en en af gruppens
> sjældne gastronomiske kapaciteter ". . .ulækkert stolt og selvsmagende . .
> .", når hun farer i blækhuset for at sætte tingene på plads. Jeg er da dybt
> taknemmelig over, at Sandra fastholder sine standarder og ikke forfalder til
> ananas, babymajs, slankemargarine og katøfler kogt i vand med olie!
>

Jeg kan ikke se hvad de to ting har med hinanden
at gøre. Jeg har ikke kommenteret noget af
ovenstående.

> Gu' er Mrs Krabappel da bedre end plebis udi støvlelandets madlavning og gu'
> vil jeg hellere se både hovmod, arrogance og stolthed end erstatte Sandras
> erfaringer med alverdens noksagters uprøvede linksamlinger fra google!
>

Det skal du også have lov til. Og så får du
hovmod, arrogance, stolthed, indignerethed, vrede
og alle mulige andre rimelige reaktioner fra
f.eks. mig med i købet. Du kan evt. putte mig i
dit killfilter hvis du har lyst. Jeg har ikke
tænkt mig at censurere mig selv for din skyld.

> Efter således at have tømt sækken trækker jeg mig fra spanden med behageligt
> afslappet ringmuskel.
>

Heheh...

/David

-V- (09-09-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 09-09-04 22:50

David Rasmussen wrote:
> Kom med jeres opskrifter!

Jeg har tit en fond liggende i fryseren, som er kogt på resterne af
kyllingeskrog, eller måske bare en forbedret stegesky fra en steg - ned til
de skønne ris, som er ristet lidt i rigeligt med smør i forvejen.

En stor rødbede skrælles, og snittes i fine tern - ristes i en smule smør
med rigeligt salt og peber.

Skalotteløg, lidt soltørrede tomater og fintsnittede bladselleri blandes i
risen, og når den er næsten færdig vendes rødbedeternene i blandingen. Til
sidst vendes en (lille!) håndfuld ordentlig parmesan, lidt smør og de
grønne, vaskede blade fra toppen fra bladsellerien i.
Den smukke rødbedefarve med de grønne toppe er umulig at overgå - prøv det.





-V-



Christian (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 25-10-04 23:44

Den her opskrift kommer fra en italiener og er vist nok rimelig autentisk.

Kog nogle grødris sammen med et par maggiterninger, når de er færdige hælles
det overskydende vand fra og fyldet tilsættes - det kan fx. være jaka bov,
røget medister, frosne bønner, kalkun pølser, frossen wok-blanding osv. kun
fantasien sætter grænser!! Du behøver ikke at varme fyldet - det vil den
varme ris klare det for dig. Smag til med chilipulver, tørret oregano,
ketchup og hvad skabet ellers gemmer på af italienske ting.

Er også rigtig godt i fx. pitabrød.

/El Itialiano

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
news:413de340$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kom med jeres opskrifter!
>
> /David



-V- (26-10-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 26-10-04 00:08

Christian wrote:
> Den her opskrift kommer fra en italiener og er vist nok rimelig
> autentisk.
>
> Kog nogle grødris sammen med et par maggiterninger, når de er færdige
> hælles det overskydende vand fra og fyldet tilsættes - det kan fx.
> være jaka bov, røget medister, frosne bønner, kalkun pølser, frossen
> wok-blanding osv. kun fantasien sætter grænser!! Du behøver ikke at
> varme fyldet - det vil den varme ris klare det for dig. Smag til med
> chilipulver, tørret oregano, ketchup og hvad skabet ellers gemmer på
> af italienske ting.
>
> Er også rigtig godt i fx. pitabrød.
>
> /El Itialiano

Jeg håber ved guds søde grød at du spøger.

Du nævner ordene 'autentisk', 'italienske ting' og dernæst jakabov, ketchup,
wokblanding og pitabrød i samme indlæg.

Nej, træk mig nu baglæns ind i fuglekassen.





-V-



Omnolog HMH (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Omnolog HMH


Dato : 26-10-04 07:49


> Jeg håber ved guds søde grød at du spøger.
>
> Du nævner ordene 'autentisk', 'italienske ting' og dernæst jakabov,
ketchup,
> wokblanding og pitabrød i samme indlæg.

Det er da sådan, man laver den derhjemme. Rodsammen fra køkkenet - sådan
laver man rissotto



Christian (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 27-10-04 08:59


> Jeg håber ved guds søde grød at du spøger.

Jo, det gør jeg heldigvis. Ovenstående, temmelig ækle opskrift, er et forsøg
på at påpege det latterlige i når folk mener at "de oprindelige begreber og
tilberedning" mishandles. Det er IMHO et lidt snævertsynet med udgangspunkt
i at det italienske køkken er opstået ved "mishandling" af "de oprindelige
begreber og tilberedning" i det spanske og nordafrikanske køkken.

Hvis ikke folk brugte deres fantasi og miksede råvarer og
tilberedningsformer ville vi allesammen stadig leve af rå østers og sure
bær - og hvor sjovt ville det egentlig være?

-Christian



David Rasmussen (27-10-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 27-10-04 09:29

Christian wrote:
>
> Jo, det gør jeg heldigvis. Ovenstående, temmelig ækle opskrift, er et forsøg
> på at påpege det latterlige i når folk mener at "de oprindelige begreber og
> tilberedning" mishandles. Det er IMHO et lidt snævertsynet med udgangspunkt
> i at det italienske køkken er opstået ved "mishandling" af "de oprindelige
> begreber og tilberedning" i det spanske og nordafrikanske køkken.
>
> Hvis ikke folk brugte deres fantasi og miksede råvarer og
> tilberedningsformer ville vi allesammen stadig leve af rå østers og sure
> bær - og hvor sjovt ville det egentlig være?
>

Helt enig.

/David

Ukendt (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-04 16:26

Christian wrote:

> Jo, det gør jeg heldigvis. Ovenstående, temmelig ækle opskrift, er et
> forsøg på at påpege det latterlige i når folk mener at "de
> oprindelige begreber og tilberedning" mishandles. Det er IMHO et lidt
> snævertsynet med udgangspunkt i at det italienske køkken er opstået
> ved "mishandling" af "de oprindelige begreber og tilberedning" i det
> spanske og nordafrikanske køkken.

Det har du principielt ret i. Men kunne man ikke kalde retter som
ovenstående "risotto-inspireret ret" eller lignende. Risotto bliver det jo
aldrig.

Jeg kunne også lave frikadeller med brun sovs og kartofler således at jeg
udskiftede kødet med laks og den brune sovs med en let citronsaft... Men så
var jeg vel også nødt til at kalde den noget andet en frikadeller og brun
sovs...?

Mvh
Kevin Edelvang



David Rasmussen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 26-10-04 00:20

Christian wrote:
> Den her opskrift kommer fra en italiener og er vist nok rimelig autentisk.
>
> Kog nogle grødris sammen med et par maggiterninger, når de er færdige hælles
> det overskydende vand fra og fyldet tilsættes - det kan fx. være jaka bov,
> røget medister, frosne bønner, kalkun pølser, frossen wok-blanding osv. kun
> fantasien sætter grænser!! Du behøver ikke at varme fyldet - det vil den
> varme ris klare det for dig. Smag til med chilipulver, tørret oregano,
> ketchup og hvad skabet ellers gemmer på af italienske ting.
>
> Er også rigtig godt i fx. pitabrød.
>
> /El Itialiano
>

LOL!!!!!!

/David

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408537
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste