Tørret bær
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 06-09-04 12:27

Hej Gruppe

Jeg har i dag brugt lidt tid på at lede efter kcal-indholdet i tørret
tranebær og tørret blåbær. Jeg har kigget på varen, downloaded FatLow og
kigget i adskillige kalorietabeller (via google). Er der nogen der måske
kunne give mig en hjælpende hånd. Måske nogen der skulle have et link, en
vare med en energifordeling påskrevet eller lignende.

På forhånd tak

Mvh.
Mette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-09-04 18:16

Mette Nylander Sørup skrev:

> [...]
> google). Er der nogen der måske kunne give mig en hjælpende hånd.
> Måske nogen der skulle have et link, en vare med en energi-

På <http://www.blueberry.org/nutrition.htm> står der at én portion
blåbær er en halv cup, mens én portion tørrede blåbær er en kvart
cup. Hvis dét forhold gælder, burde man kunne fordoble værdierne
for rå blåbær, ikk'?

Mvh,

// Klaus

--
Mangler du en Gmail konto? Her er et par invitationer:
<https://gmail.google.com/gmail/a-e8ed6eb277-36f620efed-2f2725d163>

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 07-09-04 07:18

> [...]
> blåbær er en halv cup, mens én portion tørrede blåbær er en kvart
> cup. Hvis dét forhold gælder, burde man kunne fordoble værdierne

Hej Klaus

Tak for linket. Teoretisk set er det rigtigt, jeg ved dog ikke om den helt
holder . Det kunne i det mindst bruges vejledende. Tak.

Mvh.
Mette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-09-04 10:18

Mette Nylander Sørup skrev:

> Det kunne i det mindst bruges vejledende.

Under alle omstændigheder må værdierne for tørrede bær være en meget
usikker størrelse, da de afhænger dels af udgangspunktet, dels af hvor
tørrede bærrene er - dvs., hvor meget vand der er forsvundet.

Underligt er det dog at fx USDA National Nutrient Database¹ slet ikke
kender til tørrede blåbær.

Mvh,

// Klaus

¹) <http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/>