Lokket af 4 Bogarthatte
Fra : Lyrik

Dato : 07-09-04 23:42

De 4 Bogarthatte gjorde at jeg hoppede på en billigfilm, Final Fantasy "The
spirits within".

Det blev "en film jeg ikke kan se"!)) 4 gange har jeg forsøgt, men efter
5-10 minutter sover jeg fast!
Filmen ligner et computerspil med bar virtuelle personer og nogle monstre
som fiser rundt som spøgelser uden at nogen bliver virkelig bange for dem.

Jeg har nu fundet den ultimative brugsværdi for den: "En virtuel sovepille"!
Hvis der er nogen søvnløse iblandt de filminteresserede kan denne film klart
anbefales! Det vil være umuligt at se den til ende hvis ens mentale alder er
over 8 år!

Hilsen
Jens

Fra : Morbid Angel

Dato : 08-09-04 06:10

On Wed, 8 Sep 2004 00:41:42 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk>
wrote:

> [...]
>anbefales! Det vil være umuligt at se den til ende hvis ens mentale alder er

Sikke noget bavl tegenfilm er også for de "voksne" at du er
snæversynet har ikke noget med at tegne/anime filmelskere har et
barnligt mentalt sind.
Nej med dit mentale niveau burde du holde dig til følelsesporno
filmene, som Titanic og Pretty Woman =)~

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Mads

Dato : 08-09-04 09:01

wrote:

>Hvis der er nogen søvnløse iblandt de filminteresserede kan denne film klart
>anbefales! Det vil være umuligt at se den til ende hvis ens mentale alder er
>over 8 år!

Det kan vi så ikke blive enige om, for jeg syntes filmen var
fantastisk, men bevares, for at kunne lide sådan en film
kræves der jo dels at man har fantasi nok til at kunne se
en tegnefilm og dels at man har en vis interresse for
science fiction film.

Men OK, det er måske netop sådan du definerer begrebet
"mental alder". I så fald må jeg, på trods af mine 40+ år,
være et rent spædbarn, for jeg har set Final Fantasy flere
gange og jeg er ikke faldet i søvn endnu.
Faktisk er jeg ret godt tilfreds med min "mentale alder"
for uden den ville verden sgu godtnok være ret kedelig.

mvh Mads

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-09-04 14:42

Mads <Madsen@nospam.nothanks.com> writes:

> [...]
> kræves der jo dels at man har fantasi nok til at kunne se
> en tegnefilm og dels at man har en vis interresse for

Og hvis man så mener at Evangelion er noget af det mest fantastiske,
der er udgivet på DVD og også elsker amerikanske tegnefilm, men stadig
synes, at FF er noget forpulet lortepattebras, hvad så? Hvor er så ens
psykologiske defekt?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : Emil Rune

Dato : 08-09-04 14:54

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> der er udgivet på DVD og også elsker amerikanske tegnefilm, men stadig
> synes, at FF er noget forpulet lortepattebras, hvad så? Hvor er så ens

Lortepattebras ligefrem? Det er hårde ord! (hvad end det betyder ;)

Emil

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 08-09-04 17:47

> Lortepattebras ligefrem? Det er hårde ord! (hvad end det betyder ;)
>
> Emil

Så sandt, så sandt... Jeg ved heller ikke om den har fortjent 4 hatte. Har
set den selv et par gange og da den kom ud var det jo et glimrende forsøg på
at skabe film uden skuespiller (med undtagelse af stemmer, men det ændres
nok også engang). For os som er store fans af spillene er historien OK,
altså det er ikke det helt store, men den fungerer. Jeg ville nok give
filmen 4 ud af 6 stjerner...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-09-04 17:48

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> writes:

> [...]
> nok også engang). For os som er store fans af spillene er historien OK,
> altså det er ikke det helt store, men den fungerer. Jeg ville nok give

Historien var dum og uinteressant. Den var fyldt med plothuller. Den
gik i "nå, så laver vi lidt meningsløs action"-mode. Den højt besungne
animation af heltindens hår var ynkelig, da den lave fjollede ting i
zer gravity. Og så var mundbevægelserne grimme og bevægelser var meget
ofte grimme, lineære ting.

Der er så meget galt med den film, at det er et under, at nogen
overhovedet har GIDET bemærke, at hud og den slags var ganske pænt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på

Fra : Kim2000

Dato : 08-09-04 09:08

> [...]
klart
> anbefales! Det vil være umuligt at se den til ende hvis ens mentale alder

Vi er helt uenige, først og fremmest synes jeg det er en god handling, der
hænger fint sammen gennem hele filmen og bestemt er alt for kompliceret for
8-årige . Uhyrene udefra synes jeg også fungerer fint. Jeg tror du skal
prøve at glemme det er en "tegnefilm" og så bare se den som en almindelige
scifi film. Så er den ret god, men viser også tydeligt at der er et stykke
vej til virtuelle skuespillere.

Uanset hvad så kostede den garanteret ikke ret meget Jeg har set den i
Stereo Studio til 25 kr. (vhs) og 99,- for dvd (fedt ekstra materiale).

mvh
Kim

--
Anmeldelser af spil, software og hardware til pc og Amiga m.v. finder du
under DaMat Computer.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-09-04 14:41

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> [...]
> spirits within".
>
> Det blev "en film jeg ikke kan se"!)) 4 gange har jeg forsøgt, men efter

den s0x0rs b1g t1m3!

Den fik sikkert sin karakter i "Søren Høy skider på det hele og lader
kendte danskere bestemme"-perioden.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Tim Christensen

Dato : 08-09-04 18:16

Peter B. Juul wrote:

> Den fik sikkert sin karakter i "Søren Høy skider på det hele og lader
> kendte danskere bestemme"-perioden.

Nu var det gæsten i den udgave af Bogart Lasse Spang Olsen og han kunne
absolut ikke lide Final Fantasy - Søren Høy har hele æren for de fire hatte.

Mvh

Tim

Fra : Laughing UnderDog

Dato : 08-09-04 18:23

> Nu var det gæsten i den udgave af Bogart Lasse Spang Olsen og han kunne
> absolut ikke lide Final Fantasy - Søren Høy har hele æren for de fire
hatte.

Argh. Du kom først. :)

the LU

Fra : Laughing UnderDog

Dato : 08-09-04 18:22

> Den fik sikkert sin karakter i "Søren Høy skider på det hele og lader
> kendte danskere bestemme"-perioden.

Hvis jeg husker korrekt var det Lasse Spang Olsen der var i studiet da FF
blev anmeldt. LSO kunne slet ikke lide filmen, så det var tilsyneladende Høy
der bestemte. Selv synes jeg at FF var en ok film, ikke noget specielt, men
alligevel god nok til at bruge halvanden time på.

the LU

Fra : Jesper

Dato : 08-09-04 18:24

> [...]

> anbefales! Det vil være umuligt at se den til ende hvis ens mentale alder er

Det er en af perlerne i min DVD samling. Det er en revolutionerende
animationfilm på samme måde som f.eks. Tron var det. Jeg har set den
flere gange og i selskab med så forskellige mennesker som min 10-årige
niece og min 72 årige mor og alle synes om filmen og det er heller ikke.
Den er kanonflot lavet, element spændende historie og så er det en
ufatteligt flot DVD udgivelse, den er direkte digitalt mastret og dét
ses. Dertil kommer en masse fedt ekstramaterie. Og så skader det heller
ikke ligefrem at den søde Ming-Na Wen lægger stemme til hovedpersonen
Dr. Aki Ross

MAO: Jeg tror du skal gå tilbage til Disneytimen på DR, denne film er
alt for kompliceret for dig.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-09-04 07:57

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> MAO: Jeg tror du skal gå tilbage til Disneytimen på DR, denne film er
> alt for kompliceret for dig.

Årh, kravl dog ned fra din høje hest!

FF er en aldeles håbløs film, hvis eneste formildende træk er, at det
ser fantastisk ud, når man ser et stillbillede. Hver gang der er
bevægelse afslører animatorerne sig som nogle fjolser.

Og "kompliceret" må henvise til historien. Den er som et halvdårligt
computerspil. De fleste _faktiske_ spil fra Square er væsentligt bedre
end den film.

Lad være med at spille dumsmart fordi du lige har opdaget, at
animerede film kan være "tungere" end Pocahontas og Shrek. FF klarer
sig rigtig dårligt i sammenligning med masser af kvali-anime.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Jesper

Dato : 09-09-04 15:11

> [...]

> animerede film kan være "tungere" end Pocahontas og Shrek. FF klarer
> sig rigtig dårligt i sammenligning med masser af kvali-anime.

Hvilke kvalitets anime-ting tænker du på?
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-04 09:35

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Hvilke kvalitets anime-ting tænker du på?

Evangelion, Perfect Blue, Millenium Actress, Chihiro, ja for den sags
skyld Kiki's Delivery Service.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Jesper

Dato : 13-09-04 15:57

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Evangelion, Perfect Blue, Millenium Actress, Chihiro, ja for den sags
> skyld Kiki's Delivery Service.

Og du mener at deres animation overgår Final Fantasy's ? In your dreams
pal!
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-04 16:30

> Og du mener at deres animation overgår Final Fantasy's ?

Gør jeg?

Der kan man bare se.

Her gik jeg og troede, at det i høj grad var FFs elendige historie jeg
kritiserede.

Skal vi se på hvad jeg faktisk skrev?

> [...]
> animerede film kan være "tungere" end Pocahontas og Shrek. FF klarer
> sig rigtig dårligt i sammenligning med masser af kvali-anime.

De film jeg nævner ovenfor tilstræber ikke at være
fotorealistiske. Det gør FF. Den når bestemt ikke sit mål.

Der ud over mener jeg faktisk, at Chihiro er væsentligt bedre animeret
end FF. Men det er også ondt at sammenligne gedigent håndværk med
eksperimentel computer-animation.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-04 16:40

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Skal vi se på hvad jeg faktisk skrev?

Passende indgangsvinkel til at undersøge, hvad jeg faktisk skrev, da
jeg lige havde set filmen anden gang for tre år siden (jeg så den to
gange, fordi jeg ikke kunne forstå, at den var så dårlig, når nu folk
var så vilde med den.) Her er mit indlæg fra Geek Culture dengang:

-+-
Jeps, så fik jeg set den igen. Jeg diskuterede mine kritikpunkter med
de sædvanlige biomakkere efter filmen og de var ikke enige. Det er
fint med mig. Hvis der er mange, der godt kan lide den, så betyder
det, at der bruges mange penge på at videreudvikle de teknikker Square
har benyttet og det er en fordel under alle omstændigheder.

Ydermere var jeg ikke forudindtaget til at filmen skulle være dårlig
første gang jeg så den, for så havde jeg bare set noget andet. Jeg
glædede mig faktisk.

Men altså:

Overordnet: Jeg har været lidt i tvivl om de ville lave en sci-fi-sag og
animere den så godt som muligt eller om de ville lave en
ímponator-film og så ignorere manuskriptets kvaliteter eller mangel på
samme. Men både animation og manuskript irriterer mig, så jeg er på
sikker grund.

Animation:

De glidende bevægelser er det, man ser i mange nærbilleder:
Robotagtige, lineære bevægelser, hvor en arm eller en hånd bevæger sig
fra et sted til et andet med konstant hastighed. Sådan bevæger
mennesker sig ikke. I mange scener er bevægelserne fine, men oftere
virker de som om de er beregnet lidt for hurtigt og ikke er blevet
checket efter i sømmene.

Mundbevægelser: De ligner ikke mundbevægelser. Alt for ofte føles det som
en DVD-film, der er faldet ud af sync. Mundbevægelserne i Shrek er
meget bedre, men jeg fik senere at vide, at de var tegnet manuelt, og
altså ikke var "rigtig" computeranimation. Ikke desto mindre var de
pænere.

Aki's hår: Jeg blev træt af L'Oreal-reklamen. Specielt irriterede det
mig, at håret i nultyngde ikke hang overalt, som det gør i
virkeligheden, men bare faldt langsommere på plads.

Fotorealisme: Når ikke man er klar til at give den det sidste nøk skal man
hellere lade være, i hvert fald når vi snakker spillefilmslængde. Folk
ligner dukker, der skal ligne mennesker. Mit indtryk fra reklamerne
var, at man satsede på realisme. Folk, der ikke har fået samme indtryk
(som f.eks. dem jeg så den med) bliver sikkert mere imponerede end
skuffede.

Kritte roser tøjets bevægelser, så det prøvede jeg at studere. Jeg
synes, at de har valgt en kyllingeløsning, hvor alt tøj er tilpas
stramt eller tykt/stift til at det ikke kræver ret meget.

Til gengæld kan jeg ikke se, hvad der skulle være galt med fingrene
(som ikke er galt med alt det andet), og de holografiske displays var
meget, meget vellavede.

Manuskript: (SPOILERS!)

Jeg får kvalme af Gaia-historier. Måske har jeg læst for meget 60'er
science fiction. Det betyder at jeg er forudindtaget, når vi når til
plottets detaljepunkter, så det følgende skal tages med et gran salt,
men here goes:

Show, don't tell: Filmen er ved at kvæles i folk, der fortæller os
ting, som kunne vises på den samme tid. Eksempel: Sid forklarer på et
tidspunkt rådet ("As we all know...") nogle ting om de sære aliens og
deres måde at gemme sig væk på, når de angribes. I stedet for denne
svada kunne han sige "As we can see on this recording from the blabla
experiment on yaddayadda" og vise os det. Det her ligner for meget de
laaaange tekstsekvenser i Square's spil.

Usynlige bæster: Generalen snakker meget om usynlige bæster, da han
forklarer sit motiv for sin opførsel. Men de er jo ikke usynlige på
noget tidspunkt, hvor det betyder noget. Der skulle efter sigende være
en forklaring på det et sted i filmen, men den har jeg misset begge
gange.

Computerspilsplot: "Vi mangler sådan nogle dimser. Prøv at hente dem i
hangaren." Typisk computerspils-konstruktion, som virker akavet i en
film.

Noble dødsscener: Det er i orden, at nogle noble soldater dør for
sagen, men FOR POKKER DA IKKE DEM ALLESAMMEN I LØBET AF TI MINUTTER!!!
Det virker for meget som om man lige skulle af med dem. De har
overlevet vilde ting og nu dør de sådan lidt tilfældigt en for en.

som sagt: De folk jeg var i biffen med syntes ikke at de ting jeg
nævner galdt, eller hvis de gjorde, at de trak nævneværdigt ned.

Jeg har givet filmen tre stjerner. Den er ikke katastrofal på nogen
måde. Den lever bare ikke op til mine forventninger på et eneste
område.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Thomas S

Dato : 08-09-04 18:27

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Filmen ligner et computerspil med bar virtuelle personer og nogle monstre
> som fiser rundt som spøgelser uden at nogen bliver virkelig bange for dem.

Det er sgu egentlig ikke så underligt, at den ligner et computerspil,
eftersom den baserer sig på computerspilsserien Final Fantasy, der stadig
lever på noget i retning af trettende-fjortende år, og vist udgør en 11-14
spil - og så denne film.

Jeg fandt den glimrende. Ikke at den historiemæssigt er noget at råbe hurra
for, men jeg var sådan set også mere interesseret i at se, om det kunne lade
sig gøre at overføre den helt særlige Final Fantasy-stemning fra spillene
til filmens verden. Det lykkedes i tilpas grad til, at den ikke skuffede -
men spillene er nu bedre.

Thomas S

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 08-09-04 22:51

> [...]
> til filmens verden. Det lykkedes i tilpas grad til, at den ikke skuffede -

Helt enig. (gider ikke diskutere med ham P.B Juul...)
Fordi at filmens CGI, da den kom ud, var altså revolutionerende.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-09-04 07:58

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> writes:

> Helt enig. (gider ikke diskutere med ham P.B Juul...)

Nååårh... Driller de dig?

> Fordi at filmens CGI, da den kom ud, var altså revolutionerende.

filmen prøvede at sælge sig på fotorealisme. Det var de ikke klar til
at lave.

Specielt mundbevægelserne er aldeles horrible.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-09-04 13:20

Mein Himmel, doch(bevidst dårlig tysk)!
Jeg prøver heller ikke at sige at det er en fantastisk film. Si'r bare at
den ikke sux... 4 ud af 6 syns' jeg er rimelig godt bedømt.