Samtaleanlæg i "klaphjelm"
Fra : Lisbeth Bramming & P~

Dato : 11-05-01 11:01

Jeg påtænker at købe et samtaleanlæg til MC.

Det er ikke noget problem at installere det i den ene integralhjelm, men
installationen i "klaphjelmen" kan efter min menig godt blive lidt
problematisk.

Det drejer sig om en "Schuberth Concept" hjelm.
Hvorledes trækker jeg mikrofonledningen i selve "klapdelen" uden den bliver
klippet over af "klapmekanismen" ved lukning.

Jeg er godt klar over, at resultatet bliver bedst når jeg anvender en
spiralledning.

Når politiet kan anvende radiokommunikation i deres klaphjelme, så må der jo
også være en løsning for os andre ?

Er der nogle af jer der har erfaring med dette emne.

Tak for hjælpen.

Per Munch Sindesen
sindex@wanadoo.dk

Fra : james

Dato : 11-05-01 23:22

Vi har Autocom anlæg, og jeg har en Nolan integral hjelm. Mikrofonen er på en
bevægelig, men stiv stang, som er monteret mellem hjelmen's skal og "indmaden"
i hjelmen. Dvs at selv når klapdelen er oppe, er mikrofonen på sin
plads.....ingen problemer med ihvertfald dette anlæg.

-james & kirsten

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 13-05-01 21:06

james <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> i hjelmen. Dvs at selv når klapdelen er oppe, er mikrofonen på sin
> plads.....ingen problemer med ihvertfald dette anlæg.

........og hvad kan man gøre hvis men både vil ha' intercom, og synes at
vindstøj bør dæmpes med ørepropper?

Hans
Transalp

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-05-01 22:48

> .......og hvad kan man gøre hvis men både vil ha' intercom, og synes at
> vindstøj bør dæmpes med ørepropper?

Det firma der laver de der hørepropper med udskiftelige filtre - dem, hvor der
skal støbes et aftryk af det indre øre inden man laver propperne - jeg mener de
laver en udgave med mikrofon i, altså en mikrofon i proppen. Den skulle, så vidt
jeg erindrer, være specielt velegnet til brandmænd og andre i lign. situationer.
Jeg ved dog ikke om den kan bruges til mc-kørsel, men det er da forsøget værd at
finde ud af det.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jakob Barfod

Dato : 14-05-01 11:30

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
situationer.
> Jeg ved dog ikke om den kan bruges til mc-kørsel, men det er da forsøget

Kopieret fra et indlæg fra 24. juli 2000:

I lyset af en tidligere tråd om vindstøj, ørepropper og
kommunikationsanlæg har jeg foretaget lidt research, idet det blev
påstået, at det er så godt som umuligt at få fat i et
kommunikationsanlæg, der kan bruges over 80 km/t pga. vindstøj.

Konklusionen er, at det kan man sandsynligvis godt.... men det bli'r
dyrt. Pænt dyrt, endda.

Udgangspunktet er en boks, som sørger for kommunikationen mellem
personerne. De fås ned til kr. få hundrede, men jeg har forelsket mig i
en trådløs version, som har en rækkevidde på op til et par km: Kenwood
Funkey. (Kenwood Kenwood UBZ-LH68, se
http://www.kenwood-electronics.de/com_lpd_frmset.htm), som i princippet
er en lille walkie (~hvilket betyder, at der skal to til et sæt :-/ ).
Jeg ved ikke, om produktet sælges (eller er lovligt!) i Danmark, men man
kan få fat i det fra Louis i Tyskland (en gang til for Prins Knud:
http://www.louis.de). At det er trådløst betyder også, at man kan bruge
det til at tale sammen mellem motorcykler og ikke kun på den samme mc.
Det må da kunne bruges til noget! Dimsen fås i flere farver(!) og koster
~ DM 200,- ~ Dkr. 770,- pr stk.

Av.

Men det er ikke gjort med det. Man kan ganske vist købe et specielt
"mc-sæt" af disse her Kenwood Funkeys inklusiv to headsets med mikrofon
& øretelefon for DM 599,- ~ Dkr 2.300,-, men det løser ikke problemet
med vindstøj, idet mikrofonerne er af en type, der sidder lige foran
munden - og som dermed er dejligt eksponerede for turbulens og anden
støj.

Løsningen til mikrofon-delen er et produkt fra Nextlink.To (besynderligt
navn), som vi tidligere har diskuteret her i gruppen. Det er i
virkeligheden et høreapparat med indbygget mikrofon. (Resumé: Mikrofonen
rører ved kæbeknoglen i øret og får lyden derfra - og derved elimineres
al luftbåren støjforurening; fx vindstøj og motorlyd). Denne avancerede
øreprop med lydanlæg støbes specielt til brugerens øre - og man betjener
det ved en fingerkontakt, når man taler.

Jeg har talt med Nextlink.To (som er et dansk firma), og de mener
absolut, at deres øredims passer til Kenwood-apparatet - hvad angår
stik, impedans og andre specifikationer. Han kunne også fortælle, at det
finske mc-politi brugte systemet - og at det var brugbart op til 200
km/t med fuld udrykning.

Hæ. Det lyder sjovt.

Endnu sjovere er imidlertid prisen: Selve øredimsen (inkl. øreaftryk)
koster i omegnen af kr. 3.000,- excl. moms - og dertil kommer kontakten,
hvori der indbygges elektronik (så man bl.a. tilpasser systemet til den
konkrete radio, der skal bruges), og som koster ca. kr. 2.000,-

Prisen for et system til to personer bliver altså kr. 2*(770,- +
(2.000,- + 3.000,-) * 1,25) = ca. kr. 14.000,- inkl. moms. (Dertil
kommer en øreprop til det _andet_ øre

Ergo: Jeg tror, jeg sparer lidt op endnu . Det skal dog nævnes, at
den flinke mand fra Nextlink.To tilbød os 60 dages returret - når vi nu
som mc'ister var så flinke at teste et nyt anvendelsesområde. Så hvis du
har lyst til at prøve, så drop mig en mail.

Findes andre, som uden indvendinger vil anbefale et lignende og
billigere produkt? Så lad høre!

--
Jakob (som kunne finde på at købe "mc-sættet" til kr. 2.300,-, hvis han
får lov af kæresten)

Fra : james

Dato : 14-05-01 11:26

> .......og hvad kan man gøre hvis men både vil ha' intercom, og synes at
> vindstøj bør dæmpes med ørepropper?

Autocom anbefaler at man prøver grundigt først uden at justere styrken. Dersom
ørepropperne alligevel gør, at man ikke kan høre godt nok, kan man justere
styrken op. Vi bruger ørepropper, men det har ikke været nødvendig at justere
styrken for hastigheder op til 120-130 (lidt afhængig af vindstyrken og
vinkelen af relativ vind.) Derover, gidder jeg ikke snakke idet jeg har nok at
koncentrere mig om. Jeg er bange for at sætte styrken op, idet det bliver så
for højt i byen og på småture, hvor man skal navigere meget og give besked om
hvor man skal dreje osv.

-james

Fra : Søren Feilberg

Dato : 14-05-01 16:04

Fruen og jeg er igang har købt et Alan 456 sæt fra Louis. Sættet
indeholdt også et hjelmsæt ialt til en pris af dm 450,- tror jeg nok.

Vi havde prøvet Funkey kort men sendte det retur da hjelmsættet ikke
passede.

Grunden til vi valgte "Alan" sættet var at den har et "Apollo beep".
Dvs. aparattet afgiver en lyd når man slutter samtalen.

Lyden når man kører lyder lidt ligsom når man hører udsendelser af
piloter i helikopter og lignende. Man skal vænne sig til det.

Vi har eksperimenteret lidt med det. Placering af højtaler og
microfon spiller en stor rolle. Hjelmene skal nok også være lydsvage.
Jeg har en Schubert Concept klaphjelm og fruen en Just One klaphjelm.
Jeg kan høre fruen bedre end hun kan høre mig.

Jeg vil ikke sige at det er overbevisende, men vi kan forstå hinanden
op til ca. 120 km i timen. Ved bykørsel og landevej går det meget godt
med der som sagt en del baggrundsstøj. Den baggrundsstøj tror jeg
kommer nedefra, altså underdelen af hjelmen. Der nemlig en klar
forskel hvis fruen dækker hånden under hjelmen ved hagen. Og det er
bare når motoren går i tomgang ved stilstand....

Det er rart at man kan give hinanden beskeder når man kører. Og det er
klart en forbedring af køreoplevelsen når man er 2.

Nå vi har fået placeret enhederne i hjelmene helt korrekt limer dem
nok fast. Indtil videre er de "klistret fast" med selvklæbende tape.
Mikrofon leding i klaphjelmen er endnu ikke fastspændt men har ikke
givet anledning til problemer endnu.

Søren

Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 14-05-01 20:10

Hej Søren,
Jeg har overvejet Alan 456 også - virker som et rimeligt alternativ - prisen
taget i betragtning. Så vidt jeg kan se har den også intercom funktion, dvs.
man kan være 3 og 4 på linien, f.eks hvis der er bagsædepassagerer - stemmer
det? Hvad med rækkevidden? Har I kontakten på styret eller hvordan aktiveres
den? Har I iøvrigt undersøgt kombinationen ørepropper med høretelefoner -
altså støjdæmpning sammen med bedre lyd?
Hilsen Hans
Transalp