|
| Igen. TUNING af Honda VFR/RVF 400 ? Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 07-09-04 13:07 |
|
Jeg stillede for nogle uger siden nærmest det samme spørgsmål, altså tuning
for flere Hk for Honda VFR/RVF 400. Og fik da også et par adresser på WWW,
men disse steder har jeg intet kunne finde ud over bedre fjedre til
forgaflerne. Og franskmanden som jeg e-mailede til svarede aldrig.
Hvad er der galt, findes der ikke større stempler/ventiler, knastaksel osv.
til de nævnte modeller?
Mvh. Gert
| |
Brian Laursen (07-09-2004)
| Kommentar Fra : Brian Laursen |
Dato : 07-09-04 14:34 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> Jeg stillede for nogle uger siden nærmest det samme spørgsmål, altså
> tuning for flere Hk for Honda VFR/RVF 400. Og fik da også et par
> adresser på WWW, men disse steder har jeg intet kunne finde ud over
> bedre fjedre til forgaflerne. Og franskmanden som jeg e-mailede til
> svarede aldrig.
>
> Hvad er der galt, findes der ikke større stempler/ventiler,
> knastaksel osv. til de nævnte modeller?
>
> Mvh. Gert
Kør ud på et aut. Honda værksted. De kan da hjælpe!
--
Venlig Hilsen
Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X " Til Salg"
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (07-09-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 07-09-04 17:16 |
|
"Kør ud på et aut. Honda værksted. De kan da hjælpe"
Du er godt klar over han bor i Thailand?? Der kan være langt til et aut.
værksted....
Det var ikke længe du havde den BB.... :-/
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Brian Laursen (07-09-2004)
| Kommentar Fra : Brian Laursen |
Dato : 07-09-04 21:50 |
|
Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> "Kør ud på et aut. Honda værksted. De kan da hjælpe"
>
> Du er godt klar over han bor i Thailand?? Der kan være langt til et
> aut. værksted....
>
> Det var ikke længe du havde den BB.... :-/
Njaaa den er da ikek solgt endnu.. Men huset trækker lidt og der kan ikke
lige blive råd til begge dele i første omgang.... Men lad os nu se om den i
det hele taget bliver solgt. Det er svært at sælge noget om efteråret. alle
folk sælger jo. Det haser ikke.
--
Venlig Hilsen
Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X " Til Salg"
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk
| |
Tommy Fer (07-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 07-09-04 14:49 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:chk8am$v5l$2@news.loxinfo.co.th...
> Jeg stillede for nogle uger siden nærmest det samme spørgsmål, altså
tuning
> for flere Hk for Honda VFR/RVF 400. Og fik da også et par adresser på WWW,
> men disse steder har jeg intet kunne finde ud over bedre fjedre til
> forgaflerne. Og franskmanden som jeg e-mailede til svarede aldrig.
>
> Hvad er der galt, findes der ikke større stempler/ventiler, knastaksel
osv.
> til de nævnte modeller?
>
www.400greybike.co.uk
Lav en søgning under workshop eller race under VFR400... De kan få omkring
75 hk på baghjulet.
Jeg ville undersøge hvor besværligt en VFR750F motor ville være at ilægge.
Du har ikke overvejet at købe denne meget velafstemte cykel og nyde den til
det den er beregnet.....
mvh Tommy Fer
| |
Gert Bo thorgersen (07-09-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 07-09-04 16:55 |
|
"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:chke7m$2smt$1@news.cybercity.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:chk8am$v5l$2@news.loxinfo.co.th...
> > Jeg stillede for nogle uger siden nærmest det samme spørgsmål, altså
> tuning
> > for flere Hk for Honda VFR/RVF 400. Og fik da også et par adresser på
WWW,
> > men disse steder har jeg intet kunne finde ud over bedre fjedre til
> > forgaflerne. Og franskmanden som jeg e-mailede til svarede aldrig.
> >
> > Hvad er der galt, findes der ikke større stempler/ventiler, knastaksel
> osv.
> > til de nævnte modeller?
> >
>
> www.400greybike.co.uk
>
> Lav en søgning under workshop eller race under VFR400... De kan få omkring
> 75 hk på baghjulet.
>
> Jeg ville undersøge hvor besværligt en VFR750F motor ville være at ilægge.
>
> Du har ikke overvejet at købe denne meget velafstemte cykel og nyde den
til
> det den er beregnet.....
>
> mvh Tommy Fer
>
>
Jeg har været inde på 400greybike... mange gange efter at den blev oplyst
for nogle uger siden da jeg første gang spurgte om tuning af VFR 400 men
fandt ikke rigtigt noget med Hp. Men jeg vil nu prøve at optage søgninger
dér igen.
Det er udelukket at skifte til en større motor. Hér i Thailand har vi af
større motorcykler mest de 4 cylindre 400 cc Hondaer, jeg har kun set en VFR
750. Og jeg vælger derfor en VFR 400 fordi jeg derved let kan få billige
standard reservedele til den her i Thailand.
Og grunden til tuning for flere Hk er at jeg kører næsten kun race i
bjergene, og da ved at tune en 400 cc har jeg en chance for også at snuppe
større motorcykler på bjergveje hvor der er længere mellem de skarpe sving.
Og ved også at have en 400 er jeg jo mere lige mod dem som kun har den
størrelse, kontra når jeg kører på min BMW R100 eller Honda VTR 1000.
Og med tuning tænker jeg også på det ordet oprindeligt betød, altså
indstillinger/finpudsning. Dermed er tænkt på ens vægte på stempler,
plejlstænger, ventiler osv. og ens perfekte skyllekanaler, polerede ventiler
osv. og meget vigtigt stel med hjul osv. i bedst mulig stand og
afbalancering.
Mvh. Gert
| |
Moller (07-09-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-09-04 17:06 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> Og med tuning tænker jeg også på det ordet oprindeligt betød, altså
> indstillinger/finpudsning. Dermed er tænkt på ens vægte på stempler,
> plejlstænger, ventiler osv. og ens perfekte skyllekanaler, polerede ventiler
> osv. og meget vigtigt stel med hjul osv. i bedst mulig stand og
> afbalancering.
Ik for at vade i det ??? men finpusning, justering osv.. er det ik bare
at bruge din viden fra dit store MC bibliotek som du har reklamerede med
så tit ? en komplet adskillese af motor hvor du efterser, og juster
ind, portning osv. burde du kunne lave selv... samt modificeret
luftfilter osv..og så fat i et andet potte system ,for til sidst at
justere kabunaderne godt ind :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
F.Sander (07-09-2004)
| Kommentar Fra : F.Sander |
Dato : 07-09-04 17:51 |
|
Tag en 1mm af blokken, sørg for der er 2mm til ventil hovederne iforhold til
stempel toppene, port - ALTID,ALTID port togstykkerne, sørg for der ingen
kanter er i indsugning og udstødning, også indsug.gummi / kobberring i
udstød. osv. fjern luftfilter kasse køb en KN pladefilter, og lær at leve
med larmen!!!-fra indsugningen...................
Så skal du nok få 10-12hk...
men indnu vigtiger afbalncere alle dele stempler plejstæng. Krumtapen må du
se bort fra, ( hvis du finder en der kan afbalnsere en V4, så send mig en
mail!! tror ikke det er mulig i DK.. )
FS-
"
| |
Gert Bo thorgersen (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 08-09-04 02:03 |
|
"F.Sander" <Finn@dk.dk> wrote in message
news:4Gl%c.865$Kl7.597@news.get2net.dk...
> Tag en 1mm af blokken, sørg for der er 2mm til ventil hovederne iforhold
til
> stempel toppene, port - ALTID,ALTID port togstykkerne, sørg for der ingen
> kanter er i indsugning og udstødning, også indsug.gummi / kobberring i
> udstød. osv. fjern luftfilter kasse køb en KN pladefilter, og lær at leve
> med larmen!!!-fra indsugningen...................
>
> Så skal du nok få 10-12hk...
>
> men indnu vigtiger afbalncere alle dele stempler plejstæng. Krumtapen må
du
> se bort fra, ( hvis du finder en der kan afbalnsere en V4, så send mig en
> mail!! tror ikke det er mulig i DK.. )
>
> FS-
> "
>
Der med afbalancering af krumtappen har du forhørt dig ude i Tåstrup - hvad
er det hedder, noget i retning af teknologisk institut - der fik jeg for
mange år siden dynamisk afbalanceret krumtappen til min Honda CB 750 efter
at jeg havde lettet den.
Alt det andet du skriver om vedr. tuning er det som jeg altid gør, og har
gjort i over 30 år. Jeg fræser også skyllekanalerne hvis de er for små eller
forkert/upræcist formgivet, i den sammenhæng er det godt at tage en
gummiafstøbning af kanalerne og måle på dem. For store diametre er også galt
da det jo mindsker den indstrømmende benzin/lufts enertimoment.
Jeg går endog så meget i detaljer at jeg også måler ventilfjedre for at
sikre at de er ens og ventilerne derved vil flyde ved samme omdrejningstal.
Og måler knastakslerne så jeg bagefter kan indtegne løftekurver, efter
Apfelbechs form, altså 1 mm pr. grad vandret og 10 til 1 for løftet. Derved
kan jeg studere knasten og se om ændringer kan betale sig.
Mvh.Gert
| |
Tommy Fer (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 08-09-04 07:08 |
|
> Alt det andet du skriver om vedr. tuning er det som jeg altid gør, og har
> gjort i over 30 år. Jeg fræser også skyllekanalerne hvis de er for små
eller
> forkert/upræcist formgivet, i den sammenhæng er det godt at tage en
> gummiafstøbning af kanalerne og måle på dem. For store diametre er også
galt
> da det jo mindsker den indstrømmende benzin/lufts enertimoment.
>
Er det en totakter ?
mvh Tommy Fer
> Jeg går endog så meget i detaljer at jeg også måler ventilfjedre for at
> sikre at de er ens og ventilerne derved vil flyde ved samme
omdrejningstal.
> Og måler knastakslerne så jeg bagefter kan indtegne løftekurver, efter
> Apfelbechs form, altså 1 mm pr. grad vandret og 10 til 1 for løftet.
Derved
> kan jeg studere knasten og se om ændringer kan betale sig.
Ang. at plane topstykket, husk at den har tandhjulstrukne knaster, dvs du
skal lave om på styret efterfølgende.
mvh Tommy Fer
| |
Gert Bo thorgersen (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 08-09-04 12:19 |
|
"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:chm7je$1j38$1@news.cybercity.dk...
>
> > Alt det andet du skriver om vedr. tuning er det som jeg altid gør, og
har
> > gjort i over 30 år. Jeg fræser også skyllekanalerne hvis de er for små
> eller
> > forkert/upræcist formgivet, i den sammenhæng er det godt at tage en
> > gummiafstøbning af kanalerne og måle på dem. For store diametre er også
> galt
> > da det jo mindsker den indstrømmende benzin/lufts enertimoment.
> >
>
> Er det en totakter ?
>
> mvh Tommy Fer
>
Nej det er da ikke en totakter, for det er jo for firtaktere at vi har
problemet med at indsugningsventilerne er åbne lang tid efter at stemplet er
startet på vej opad og så fyldningen kan fortsætte fra indsugningskanalen
hvis indstrømningen har den rette retning og indstrømningen har den store
kraft når den har stor fart, vi har jo ½ * m * V^2.
Og for at have den rette gennemstrømningshastighed i indsugningskanlerne
ligger vi jo normalt på indstrømningskanalens diameter (tværsnistareal) er
ca. 0,82 gange ventilens største diameter.
>
> > Jeg går endog så meget i detaljer at jeg også måler ventilfjedre for at
> > sikre at de er ens og ventilerne derved vil flyde ved samme
> omdrejningstal.
> > Og måler knastakslerne så jeg bagefter kan indtegne løftekurver, efter
> > Apfelbechs form, altså 1 mm pr. grad vandret og 10 til 1 for løftet.
> Derved
> > kan jeg studere knasten og se om ændringer kan betale sig.
>
> Ang. at plane topstykket, husk at den har tandhjulstrukne knaster, dvs du
> skal lave om på styret efterfølgende.
>
> mvh Tommy Fer
>
Jo jeg måler altid knasttiderne korrekt og finindstiller om nødvendigt ved
at få lavet passende huller i knastkæde tandhjulene. Også når knastkæder er
slidte lidt justeres jo på den måde.
Mvh. Gert
| |
Moller (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 08-09-04 17:00 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
>>Ang. at plane topstykket, husk at den har tandhjulstrukne knaster, dvs du
>>skal lave om på styret efterfølgende.
>>
>>mvh Tommy Fer
>>
>
> Jo jeg måler altid knasttiderne korrekt og finindstiller om nødvendigt ved
> at få lavet passende huller i knastkæde tandhjulene. Også når knastkæder er
> slidte lidt justeres jo på den måde.
Snakkes der om samme cykel ??? der er ingen knastkæde eller knastKÆDE
tandhjul på en vfr400
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Tommy Fer (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 08-09-04 22:37 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:chn8qi$sot$1@news.loxinfo.co.th...
> > Er det en totakter ?
> >
> > mvh Tommy Fer
> >
> Nej det er da ikke en totakter, for det er jo for firtaktere at vi har
> problemet med at indsugningsventilerne er åbne lang tid efter at stemplet
er
> startet på vej opad og så fyldningen kan fortsætte fra indsugningskanalen
> hvis indstrømningen har den rette retning og indstrømningen har den store
> kraft når den har stor fart, vi har jo ½ * m * V^2.
>
> Og for at have den rette gennemstrømningshastighed i indsugningskanlerne
> ligger vi jo normalt på indstrømningskanalens diameter (tværsnistareal) er
> ca. 0,82 gange ventilens største diameter.
Det jeg ville med mit spg. ang To taktere var din reference til portene som
Skyllekanaler......
> > Ang. at plane topstykket, husk at den har tandhjulstrukne knaster, dvs
du
> > skal lave om på styret efterfølgende.
> >
> > mvh Tommy Fer
> >
> Jo jeg måler altid knasttiderne korrekt og finindstiller om nødvendigt ved
> at få lavet passende huller i knastkæde tandhjulene. Også når knastkæder
er
> slidte lidt justeres jo på den måde.
Som jeg skrev, men du tydeligvis ikke gav dig tid til at læse, så er det
TANDHJULSTRUKNE knaster, dvs at du skal ændre min. 1 af hjulenes offse, hvis
du agter at plane af topstykket.
--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk
| |
Ukendt (09-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-09-04 06:33 |
|
Tommy Fer skrev i meddelelsen ...
>Som jeg skrev, men du tydeligvis ikke gav dig tid til at læse, så er det
>TANDHJULSTRUKNE knaster, dvs at du skal ændre min. 1 af hjulenes offset,
hvis
>du agter at plane af topstykket.
Er der toppakning i traditionel forstand på en VFR ? For så vil der vel være
brug for en eller anden justering af tandhjulene, af hensyn til
"komprimeringen" af toppakningen ved tilspænding. Eller har man valgt "metal
mod metal" og så o-ringe til toppakning ?
mvh
Orla
>--
>Mvh Tommy Fer
> www.FOTOFer.dk
| |
Tommy Fer (09-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 09-09-04 19:15 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:413fea99$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Tommy Fer skrev i meddelelsen ...
>
>
> >Som jeg skrev, men du tydeligvis ikke gav dig tid til at læse, så er det
> >TANDHJULSTRUKNE knaster, dvs at du skal ændre min. 1 af hjulenes offset,
> hvis
> >du agter at plane af topstykket.
>
>
> Er der toppakning i traditionel forstand på en VFR ? For så vil der vel
være
> brug for en eller anden justering af tandhjulene, af hensyn til
> "komprimeringen" af toppakningen ved tilspænding. Eller har man valgt
"metal
> mod metal" og så o-ringe til toppakning ?
>
Puha, det bed jeg ikke, men anyway, mon ikke man kan beregne rimligt
nøjagtigt hvormeget den presser sammen ved et givent moment. Derudover er
der nok lidt at give af, men hvis man planer 1mm af, så kommer man i
problemer, har tidligere på nettet set en vejledning til at ændre det..
--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk
| |
Ukendt (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-09-04 17:26 |
|
Tommy Fer skrev i meddelelsen ...
>>Jeg fræser også skyllekanalerne hvis de er for små
>Er det en totakter ?
Ja, det er da klart, der er jo ingen knastkæder.....
mvh
Orla
VTR med indsugningsporte, udstødningsporte, vandkanaler, oliekanaler, men
gudskelov ingen skyllekanaler
>mvh Tommy Fer
| |
Armand (08-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-09-04 19:20 |
|
Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:chllmi$ckj$1@news.loxinfo.co.th...
>....................
> Jeg går endog så meget i detaljer at jeg også måler ventilfjedre for at
> sikre at de er ens og ventilerne derved vil flyde ved samme
> omdrejningstal.
>
- - - Og således sikre dig at du bukker dem alle sammen istedet for kun en
af dem, hvis du en dag får den overdrejer for meget :-/
--
Armand.
| |
F.Sander (08-09-2004)
| Kommentar Fra : F.Sander |
Dato : 08-09-04 20:18 |
|
> - - - Og således sikre dig at du bukker dem alle sammen istedet for kun
en
> af dem, hvis du en dag får den overdrejer for meget :-/
>
-------------------------
det er 100% forkert, et eksempel, som jeg kender en del til Honda SP1/2,
hvis man tuner motoren, og ikke kontrollere fjeder er der stor sanynlighed
for at en ventil,-eller retter ventil-fjederen mister kontakten med den
"valve lifter" ( den der sider over sims'n ) det gør at sims'n kommer i
klemme mellem den "skive" der er over ventilen og "valve lifteren" det gør
at der ikke er plads til ventilen når stempelt "kommer" op ad- dvs. ventilen
begynder at "svømme" eller retter man kan se på ventil skaftet at den "
viberer" i ventil styret.
Det har min kammerat lært efter min. 3-4 motor gik istykker, - siden hen er
der også kommet titanium "valve lifter" fra honda-eller retter HRC.
Kan godt ske andre kunne have formollert dette bedre- men sandt er det, og
ikke bare noget car-ports' kloge snak..
FS
ps tag lige at se denne Duc. min kami' bygger og glem alt om en sta.999-
http://www.ducati-999.com/
| |
|
|