Nye kørekortregler ?
Fra : Peter

Dato : 06-09-04 11:48

Sakset fra Fyens Stiftstidende:

[quote start]
Motorcykler på bilkørekort

Bilister i Danmarks nærmeste nabolande må køre på små moderne scootere og
lette motorcykler med motorer på maksimum 125 kubikcentimeter, når de alene
har kørekort til bil.

Det vildeste tohjulede køretøj, danske bilister må sætte sig over skrævs på,
er en EU-knallert, der maksimalt må køre 45 km/t, eller en almindelig 30
km/t knallert.

Det vil Motorcykel Importør Foreningen have lavet om. Foreningens formand,
Kai Andersen, mener, at en ændring af reglerne vil have en række positive
effekter.

- Der findes modeller på markedet, som kører 40 til 50 km per liter. De små
køretøjer fylder ikke meget i trafikken, og de er nemme at parkere, siger
Kai Andersen

- Mange bilister har erfaring fra knallert, de kender færdselsreglerne og vi
vil fra motorcykelbranchen medvirke til at lave korte kurser sammen med
kørelærerne for de bilister, der eventuelt vil køre på to hjul i stedet for
at købe bil nummer to, siger Kai Andersen.

Nye 125-kubik scootere og minimotorcykler fås fra cirka 20.000 kr. Et
kørekort til motorcykel koster mindst 10.000 kr. selv for en rutineret
bilist

[quote end]

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 13:34

> Det vildeste tohjulede køretøj, danske bilister må sætte sig over skrævs
på,
> er en EU-knallert, der maksimalt må køre 45 km/t, eller en almindelig 30
> km/t knallert.

Ser frem til muligheden, har selv kørekort til alle kategorier, men ikke råd
til både bil og motorcykel, derfor kun en 45'er med muligheden for at miste
pappet, ØV

/ Poul

Fra : Thomas

Dato : 06-09-04 18:41

"shit happens" <shithappensdk_at_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
råd
> til både bil og motorcykel, derfor kun en 45'er med muligheden for at

Du kan sakkens køre på en lille mc scooter til samme pris som en ny 45'er.
Det er godt nok ikke nogle racer maskiner. men du mister ikke køre kortet
som du kan gøre på en 45'er.
Jeg har ikke fortrut mit køb af en 125ccm scooter 4 takter.

Mvh. Thomas

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-09-04 20:22

"Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan sakkens køre på en lille mc scooter til samme pris som en ny 45'er.
> Det er godt nok ikke nogle racer maskiner. men du mister ikke køre kortet
> som du kan gøre på en 45'er.

Kørekort + MC kan vist ikke gøres for under 20.000,- Det kan man stort set
købe en hvilken som helst scooter for. Men den med kørekortet er selvf.
slem, min render 90km/t, men jeg har endnu ikke haft mulighed for at køre så
stærkt. Jeg kører højst 70-75km/t, men grundet tuningen af min scooter kan
den altså rende hurtigere.

> Jeg har ikke fortrut mit køb af en 125ccm scooter 4 takter.

En Jensen / JinCheng?

Fra : Corty

Dato : 06-09-04 21:04

"Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> køre kortet som du kan gøre på en 45'er.
> Jeg har ikke fortrut mit køb af en 125ccm scooter 4 takter.

Jeg har tanke på netop det samme. Har p.t. b-pap, men overvejer et a-
ditto. Ligeledes fordi kæresten og jeg gerne vil køre 2 på samme maskine.
Pga forsikringspræmien har jeg kun tænkt at købe op til 150ccm..

100ccm - er det nok til 80 km/t med to på? (Jincheng eller scooter)
125ccm ?
150ccm ?

Vi vil gerne kunne køre 80 km/t og ikke tabe for megen fart op af
bakkerne. Motorvej er IKKE noget vi ønsker.

Jeg har kigget lidt på Jincheng 100ccm'eren, 4 takt og manuelt gear
De skriver en marchhastighed på 80 km/t og nogen skriver 4,7HK - er det
ikke lidt lavt sat for en 100ccm.. min 50ccm Katana har da en 4-4,5
stk??? 1Hk ekstra på yderligere 50 ccm???

De 80 km/t er det lige landevej i medvind eller en generel marchhastighed
den formår at holde på lige landevej med 2 på?

Jeg har også set at man kan købe 90 ccm scootere... er de noget værd.

Hvad skal man gå efter når kravet er 2 personer - 80 km/t lige landevej?

Plz hlp.
/Corty

Fra : RpR

Dato : 06-09-04 23:47

> [...]
> ikke lidt lavt sat for en 100ccm.. min 50ccm Katana har da en 4-4,5
> stk??? 1Hk ekstra på yderligere 50 ccm???

Skulle jeg gå efter en MC scooter blev det helt klart en Aprilia SR 125. Den
har fra fabrikken ca. 10hk på baghjulet, og med et 172cc cylinderkit fra
Malossi, Jolly Moto potte (der ikke larmer tosset meget) og 25mm karburator
kit så har den ca. 20hk og kan meget nemt slæbe 2 personer ved 80km/t

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Hekto

Dato : 07-09-04 06:56

In article <413ce86f$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.dk says...
> [...]
> Malossi, Jolly Moto potte (der ikke larmer tosset meget) og 25mm karburator
> kit så har den ca. 20hk og kan meget nemt slæbe 2 personer ved 80km/t

.... et kvarters tid!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 07-09-04 17:51

"Corty" <email@cNoOrStPyAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke lidt lavt sat for en 100ccm.. min 50ccm Katana har da en 4-4,5
> stk??? 1Hk ekstra på yderligere 50 ccm???

Den har sådan set ikke 50ccm mere. En 2takter udnytter hver omdrejning til,
en 4takter har kun forbrænding hver anden omdrejning. Så de 4.7hk passer
meget godt for en 100ccm cruiser :)

Fra : Hekto

Dato : 07-09-04 20:52

In article <413de6f6$0$8703$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Ask@for.it
says...
> Den har sådan set ikke 50ccm mere. En 2takter udnytter hver omdrejning til,
> en 4takter har kun forbrænding hver anden omdrejning. Så de 4.7hk passer
> meget godt for en 100ccm cruiser :)

.... og HK og moment behøver ikke at følges ad. Det gør kubik og moment
derimod.

Fra : Corty

Dato : 08-09-04 08:48

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in

> In article <413de6f6$0$8703$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Ask@for.it
> says...
>>

> ... og HK og moment behøver ikke at følges ad. Det gør kubik og
> moment derimod.

fair nok, men hvad skal man regne med at sådan en svend kan løbe på lige
landevej med hhv 1 og 2 passagerer på?

Den skal ikke tunes eller pilles ved.

/corty

Fra : Hekto

Dato : 08-09-04 10:18

In article <Xns955E63A7E405Bcorty@212.242.40.196>, email@cNoOrStPyAM.dk
says...
> fair nok, men hvad skal man regne med at sådan en svend kan løbe på lige
> landevej med hhv 1 og 2 passagerer på?

Åh, vel en 80 stykker ... og slet ikke med nogen bagpå.
Det kommer selvfølgelig også an på gearingen, bakker sol og vind!

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 08-09-04 16:44

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> In article <413de6f6$0$8703$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Ask@for.it
> says...
> ... og HK og moment behøver ikke at følges ad. Det gør kubik og moment
> derimod.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener her... kan du ikke uddybe en tand :)

Fra : RpR

Dato : 08-09-04 17:46

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener her... kan du ikke uddybe en tand :)

Jeg gætter på det her:

hk = moment * omdrejninger.

4-takteren kan sagtens ha' samme moment på 100cc som 2-takteren har på 50cc,
faktisk er den typisk større. Men 4-takteren kører ved meget lavere
omdrejninger, så HK blir de samme.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 08-09-04 18:18

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg gætter på det her:
> hk = moment * omdrejninger.

Det passer ikke helt :) Dog tæt på.
Momentet ved et givent antal rpm med P hk'er findes således
Dm= Drejningsmoment i kpm
716,5= Omregningsfaktor
P= Ydelse
rpm=Omdrejningstal

Dm = 716,5 * P / rpm
fx.
716,5 * 220hk / 6000 = 26,272kpm
.... Nm giver det så 26,272kpm*9,82kgm/s² = 257,99Nm

Formlen skulle være meget præcis når de handler om biler - om den kan
bruges, uden ændring, til 2taktere/4taktMC'er ved jeg ikke.

> 4-takteren kan sagtens ha' samme moment på 100cc som 2-takteren har på
50cc,
> faktisk er den typisk større. Men 4-takteren kører ved meget lavere
> omdrejninger, så HK blir de samme.

Okay, det er jeg ikke helt med på. En 4T100ccm har fx 20Nm og det har en
2T50ccm også, men 2T50ccm skal rende 7500rpm hvor 4T100ccm kun skal rende
3500rpm. Men de har tilgengæld ca samme hk?
Er det sådan du mener det?

Fra : RpR

Dato : 08-09-04 19:10

> [...]
> 2T50ccm også, men 2T50ccm skal rende 7500rpm hvor 4T100ccm kun skal rende
> 3500rpm. Men de har tilgengæld ca samme hk?

Yep

20nm er iøvrigt lidt meget for en 50cc 2-takter

Fra : Hekto

Dato : 08-09-04 19:27

In article <413f3ed2$0$8725$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Ask@for.it
says...
> [...]
> 2T50ccm også, men 2T50ccm skal rende 7500rpm hvor 4T100ccm kun skal rende
> 3500rpm. Men de har tilgengæld ca samme hk?

Jeps!

Dog:
2T'ere løber faktisk ikke med så mange omdrejninger som 4T'ere, for et
givent slagvolumen og en given effekt. De har jo også et, knap så
effektivt, arbejdsslag for hver omdrejning.
Suzuki's GSXR 250 leverer max (>40HK) ved 17000 omdrejinger.
Kawasakis' KR-1 250 løber 11500 max. og leverer 60HK.

Fra : RpR

Dato : 09-09-04 22:13

> Suzuki's GSXR 250 leverer max (>40HK) ved 17000 omdrejinger.
> Kawasakis' KR-1 250 løber 11500 max. og leverer 60HK.

Nu har gixxeren så også dobbelt så mange cylindre og en latterlig kort
slaglængde

Fra : Hekto

Dato : 10-09-04 12:32

In article <4140c723$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.dk says...

> Nu har gixxeren så også dobbelt så mange cylindre og en latterlig kort
> slaglængde

Det er jo en nødvendighed for at aluminiumen kan holde sammen!
2T'ere løber dog satdigvæk ikke så stærkt rundt, som 4T'ere.

Fra : RpR

Dato : 10-09-04 15:12

> Det er jo en nødvendighed for at aluminiumen kan holde sammen!
> 2T'ere løber dog satdigvæk ikke så stærkt rundt, som 4T'ere.

Jeg vil nærmere kalde GSX-R 250 undtagelsen end reglen

Fra : Hekto

Dato : 10-09-04 16:43

In article <4141b609$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.dk says...
> Jeg vil nærmere kalde GSX-R 250 undtagelsen end reglen

Gør du bare det!
På det japanske hjemmemarked, hvor små MC'er er favoriseret, findes der
2½'ere med 2 cylindere der går over 20.000 omdr.

Fra : RpR

Dato : 10-09-04 23:34

> Gør du bare det!
> På det japanske hjemmemarked, hvor små MC'er er favoriseret, findes der
> 2½'ere med 2 cylindere der går over 20.000 omdr.

Dem vil jeg da gerne se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-09-04 11:07

Peter wrote:
> Det vil Motorcykel Importør Foreningen have lavet om. Foreningens formand,
> Kai Andersen, mener, at en ændring af reglerne vil have en række positive
> effekter.

Ja, hvis man mener flere ulykker er positivt...

// Hans, der godt nok blev småtræt af at se på de få fuckhoveder der
// absolut skulle blande sig i bakkelukningen på deres øverter.
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3