Opbevaring af Dahlia til vinter.
Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 07-09-04 22:18

Hej alle.

Ja, så nærmer efteråret sig jo... selvom det er nærmest sommer i denne uge.
Herligt

Og for mig melder det stadigt tilbagevendende problem sig: Opbevaring af
mine Dahlia.

Jeg tror vi har været inde på det før, men jeg har stadig ikke fundet
løsningen. Det er ikke lykkedes mig at overvintre en eneste knold endnu...
snøft.

Jeg har ikke et tørt, køligt og frostfrit sted til dem. Er jeg virkelig den
eneste, eller er I andre derude som har løst dette problem?

Jeg har prøvet i en flamingokasse i savsmuld, der mugnede de. Det samme i
det opvarmede drivhus i aviser. Og i en åben flamingo-kasse også med
savsmuld i mit uopvarmede skur, fik de enten frost eller tørrede ud, de
skrumpede ihvertfald ind til ingenting.

Jeg håber at I kan hjælpe... jeg kan jo se at jeg ikke er den eneste
Dahlia-freak i gruppen. Flotte billeder... jeg har også nogle, når jeg lærer
at lægge dem op på min hjemmeside... flovt.

Mange sensommer-hilsener,
Hanne i Glostrup.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 22:27

"Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev i en meddelelse

- klip -

Nøjagtigt som mine erfaringer.
Og jeg nægter altså at grave ud til kælder for nogle georginer og andre af
slagsen.
Såe - en gang hvert ?? år, når jeg har glemt, hvordan det var, køber jeg
georgineknolde - igen
Det kan nok ikke være anderledes.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-09-04 22:49

> [...]
lærer
> at lægge dem op på min hjemmeside... flovt.

De skal ikke op før planten er visnet ned af den første frost. Du må ikke
klippe stænglerne altfor kort. Jeg har knoldene lidt for varmt, det svinger
mellem stuetemperatur og ned til ca. 10 grader, og jeg har ikke haft en
eneste rådden knold endnu. I starten kan de ikke tørre for meget, men for at
de ikke skal blive helt dehydrerede senere, kan man mindske luftskiftet, man
må dog ikke lukke helt. Jeg tror også at det, at jeg ikke befrier dem for
jord, passer til min opbevaring. Man skal heller ikke dele dem før til
foråret. Har heller ikke set problemer med at bløde en, helt indtørret med
flade knolde, op igen, den skyder som de andre.

Du kan lægge fotos i .dk.binaer, hvis du holder dem på ca. 100 kb, er det
simpelt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 23:12

Jeg har knoldene lidt for varmt, det svinger
> mellem stuetemperatur og ned til ca. 10 grader,

Hvordan bærer du dig ad med det?

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-04 00:03

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har knoldene lidt for varmt, det svinger
>
> Hvordan bærer du dig ad med det?

Som beskrevet, graver dem op og lægger dem i bryggerset i, til en start,
åbne flam.kasser og spande
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aase

Dato : 08-09-04 16:50

> [...]
>
> Jeg tror vi har været inde på det før, men jeg har stadig ikke fundet
> løsningen. Det er ikke lykkedes mig at overvintre en eneste knold endnu...

Hej.
Jeg graver knoldene op, som andre har beskrevet. Mange af knoldene kan
deles, så jeg har flere og flere for hvert år.
Jeg tørre dem lidt, det foregår i flamingokasser indendørs i ca 1 uge. Husk,
at der skal være en blomsterstængel (eller resterne heraf) på hver
knold, -ellers kan den ikke genbruges.
Så graver jeg dem ned i jorden i mit uopvarmede drivhus - i
flamingokasserne. Jeg lægger en farvet tøjklemme, som svarer til blomsternes
farve, i hver kasse. Jeg bruger plantesække til sommerens afgrøder, så
jorden er nogenlunde tør. Jeg har tænkt, at det vel er sådan, knoldene
overvintrer i naturen i Mexiko. Knoldene dækkes som sagt med jord -og en
rockwool -plade. Om foråret er der liv i 80-90% af knoldene.
Hilsen
Aase

Fra : Palle Andersen

Dato : 09-09-04 13:24

"Aase" <aw@tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> knold, -ellers kan den ikke genbruges.
> Så graver jeg dem ned i jorden i mit uopvarmede drivhus - i

Hej
sådan gjorde jeg også sidste år og bare én eneste knold gik ud, så metoden
virker.

Mon ikke man kan opbevare knoldene udendørs, hvis man graver et hul, der er
ca. en meter dybt, så skulle det jo være frostfrit.
Så er det bare spørgsmålet om jorden er tør nok, eller om man skal have en
flamingokasse at lægge dem i. Man kan jo vælge at prøve med en enkelt knold
det første år, og se hvordan det går.

Hilsen Palle

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-04 14:41

Palle Andersen wrote:

> [...]
> have en flamingokasse at lægge dem i. Man kan jo vælge at prøve med
> en enkelt knold det første år, og se hvordan det går.

Mine dahlia har overvintret uopgravede. Jeg vidste ikke, de var der - jeg
købte huset i efteråret. Det skal så siges, at de står tæt på huset og får
sikkert lidt varme derfra. Desuden har det knap nok været vinter.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-09-04 14:30

Aase wrote:
> [...]
> sådan, knoldene overvintrer i naturen i Mexiko. Knoldene dækkes som
> sagt med jord -og en rockwool -plade. Om foråret er der liv i 80-90%

Lyder som en god ide - den vil jeg prøve i år

Tidligere har jeg kunnet have dem i et uopvarmet loftrum hos mine forældre -
men efter at min mor døde sidste år, så stod jeg me problemet, da jeg ikke
har nogle uopvarmede rum i vores rækkehus.

Jeg prøvede så sidste vinter at lægge dem i en flamingokasse - og pakke den
inde i en gammel dyne - og sætte den på en overdækket terrasse - men dere
frøs de alligevel - så jeg måtte købe nye i foråret.....

Så jeg må i gang med at grave en flamingokasse/tønde ned i drivhuset inden
vinteren sætter ind!

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-04 17:32

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev
> Så jeg må i gang med at grave en flamingokasse/tønde ned i drivhuset inden
> vinteren sætter ind!

Hvis der ikke er anden udvej, vil jeg anbefale følgende procedure: Skyl al
jord væk, og tør knoldene godt i stuetemperatur. Sprøjt med svampemiddel, og
lad tørre igen. Derefter ud at stå i en flamingokasse indtil der tales om
kommende frost. Derefter i jordhulen i kasser.

De kan sagtens overvintre uden at blive gravet op, det bliver blot lidt
lotteri, det kan være vinteren bliver hård, så er det slut. Men man kan da
vinterdække så godt at de overlever, det er blot mere besværligt end at
grave dem op. Og så er der det, at de har bedst af at blive hevet fra
hinanden, hvis der er dannet flere knolde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen