Beskæring
Fra : Søren

Dato : 11-05-01 09:54

Kan man beskære Duftsnebolle der er ved at blive for åben
og hvordan laves evt. stiklinger af samme.
Søren

Fra : Aa. Worm

Dato : 11-05-01 20:37

Ja, duftsnebolle kan sagtens beskæres. Den skyder nye skud fra grenene. De
flest buske beskæres bedst umiddelbart efter blomstring.
En hård beskæring vil dog reducere blomstringen det kommende år.
Du kan enten vælge at klippe busken "mindre", eller du kan opstamme den. Min
duftsnebolle er 15-20 år gammel. Jeg har "opstammet" den gradvist de sidste
2-3 år, således, at den har 2 stammer. Alle sidegrene er fjernet ca 75 cm
op, og kronen er klippet nogenlunde rund. "Træet" er vel knap 2 m. højt.
Kronen får en mild beskæring efter blomstring. Planten forsøger at sætte nye
sideskud, men de bliver fjernet. Netop nu har den masser af knopper, -og de
første blomster er sprunget ud. -og dufter.
Jeg har ingen erfaring med at lave stiklinger af duftsnebolle, -men mon ikke
det gøres på samme måde, som på andre planter?

Venlig hilsen
Aase

Fra : Aa. Worm

Dato : 12-05-01 10:36

Fra : Aa. Worm

Dato : 12-05-01 10:39

Her er mit svar igen (måske for 3. gang? Jeg er i tvivl, om jeg netop kom
til at sende det).
Jeg havde glemt at rette "Sv" til "Re", -det er jo til gene for nogle.
Vh
Aase

[...]

Aase Worm

Fra : Søren

Dato : 12-05-01 12:29

Hej Aase
Tak for tippet , jeg må se hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre.
Men netop nu er den klar til at blomstre,
Og så dufter den jo pragtfuldt.
Tak for det
m.v.h. Søren

Fra : Aa. Worm

Dato : 12-05-01 19:15

Hej igen.
Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men hvis du har mulighed for det, bør du
besøge Hvids Have i Ebberup på Sydfyn. Der er et par duftsnebolle´r som er
beskåret meget "stramt". Lidt FOR stramt efter min smag, men de kan give
inspiration, -ligesom resten af haven.

Fra : Søren

Dato : 12-05-01 19:28

Hi Aase
tak for mail. Ja nu ligger Sydfyn ikke lige
for døren , da jeg bor i Aabybro nordvest for Aalborg.
Men har en søster boende i Bellinge syd for Odense
så hvem ved, men ialtfald tak herfra.
Hilsner Søren