Dragt tykkelse i Asien
Fra : Esben Sick

Dato : 07-09-04 13:53

Hej nyhedsgruppe.

Er der nogen som har erfaring med hvilken dragt der gør sig i troperne. Jeg
overvejer en rejse til asien/Flilipinerne i feb/marts.

Skal dragten være 3 eller 5 mm eller er en shotie nok?

Mvh Esben

Fra : Nyrup

Dato : 07-09-04 18:15

> Er der nogen som har erfaring med hvilken dragt der gør sig i troperne.
Jeg
> overvejer en rejse til asien/Flilipinerne i feb/marts.
>
> Skal dragten være 3 eller 5 mm eller er en shotie nok?

Hej

Har været mange gange i filipnierne og 3 mm er MERE end rigligt ... shortie
er også ok, da du kan bruge den til lange snorkeltur + lavet vands dyk.

Men igen 3 mm heledragt er mere end rigligt

Hilsen
-Poul

Fra : Thomas VJ

Dato : 07-09-04 20:24

"Nyrup" <poulnyrups@tagedetteud_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg

Hvis du er en stor-fryser (som undertegnede) og planlægger en masse daglige
dyk og natdyk, eksempelvis på en liveaboard, så tag en 5 mm med.
Ellers skulle en 3 mm kunne gøre det.
Personligt foretrækker jeg at dykke i en fuld dragt frem for en shortie. Den
giver lidt mere beskyttelse mod specielt plankton og lign, som kan svie ved
kontakt med huden

mvh
Thomas

Fra : KC

Dato : 08-09-04 06:27

De seneste fire år har jeg haft forskellige dykkere med i Rødehavet.
Dit spørgsmål bliver stillet mange gange hver år.
Svaret er ligeså umuligt som "hvilken farve er pænest?"
I Rødehavet sidst i maj er vandet 24-26 grader.
Nogle dykker i dobbelt 7-mm med hætte og har det fint med det andre i
hullede shorties og det fint med det.
Herhjemme er historien den samme nogle dykker i 7 mm. andre i
neoprentørdragt med tyk underdragt og skiundertøj.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : Esben Sick

Dato : 08-09-04 09:58

Tak for jeres svar.

Det bliver nok en 3 eller 5mm heldragt.

Jeg dykkede i sommer??? på Lofoten i 7mm semidry + shortie, 6 grader ved
30m, det var satan'eme koldt at sejle ind igen (en time i rib).

Mvh Esben

Fra : kim isaksen

Dato : 08-09-04 19:25

"Esben Sick" <sick@elektronik.dk> wrote in message
> [...]
Jeg
> overvejer en rejse til asien/Flilipinerne i feb/marts.
>
> Skal dragten være 3 eller 5 mm eller er en shotie nok?

Hej

Jeg har lige tilbragt 6 måneder på philippinerne med at dykke. Hvis du
mangler tips, råd olg. så er du mere end velkommen til at skrive mig en
mail. Jeg skal selv tilbage dertil i december og 4+ måneder frem.

Og jeg kan så sige at i mine ca 120 dyk er laveste registrerede temperatur
24 grader på apo i juni (40 m), og 33 grader på alona i maj. Så kan du jo
selv se hvor stor en chicken/pingvin fakter du vil operere med.

Jeg selv dykkede med en 5mm heldragt (og på 3. dyk også med en 2mm vest med
hætte) og ville ikke anbefale en 3mm. Jeg har set mange forkølelser =>
manglende dykning, pga. kulde derude.

mvh Kim Isaksen
ude[at]understjernerne.dk
www.understjernerne.dk

Fra : Kalle

Dato : 08-09-04 22:42

Hej Kim.

Dykker du solo??

Fra : Lars K.

Dato : 08-09-04 22:06

In article <chk9ic$2mph$1@news.cybercity.dk>, sick@elektronik.dk says...
> Skal dragten være 3 eller 5 mm eller er en shotie nok?

Som du kan læse, så er der mange meninger. Hvis du har en 7 mm så brug
den, den er ikke for varm, men har du ikke en dragt så køb en 5 mm.
Mange dyk tager på kræfterne og desto mindre energi du skal bruge på at
hode dig varm desto mere energi har du til at dykke med. Det er klart,
hvis du kun skal dykke nogle få dage er det et fedt,

Lars