Mazda 323F DITD kan ikke starte
Fra : j.fjord@get2net.dk

Dato : 08-09-04 07:08

Årg 2000
Km 108000
2,0 diesel

Historie:
Bilen starter fint og går i stå efter 5-30 sek. Dette kan ske 2-3 gange.
Herefter starter/kører den helt problemfrit i 1 uge.
Når den starter går den helt rent med det samme. Når den går i stå er det
også fra helt ren motorgang uanset tomgang eller fx 2000 omdrejninger.
Den har fuld trækstyrke, når den kører.
For et par dage siden startede den en gang, kørte 30 sek, og kunne
efterfølgende ikke startes.
Næste eftermiddag drejede jeg nøglen og den kørte med det samme uden
problemer.

Konklusion:
Det er ikke tilstopninger i brændstoffet, da den så ville trække dårligt.
Det er ikke mekaniske problemer (tandrem, kompression el lign.) da det så
ikke vil være periodisk.
Falsk luft vil ikke forsvinde ind imellem.
Tilbage er det elektriske.

Havde mistanke til startspærre. Det sker jo at en nøgle bliver dårlig. Har
prøvet at bytte nøgler uden ændring.

Jeg har brug for en der kan hjælpe mig med oplysninger om de komponenter
der sidder på diesel pumpen. Jeg har mistanke til, at det er en af dem,
eller signalet der til.

På toppen sidder der tre komponenter.
Motoren går uden stikket monteret på den længst til højre, set i bilens
kørselsretning. Glødelampen begynder at blinke ved afmonteret stik.
Sikkert en temperatur føler.
De to øvrige har jeg ingen bud på. Bilen kan ikke køre uden.

På siden er der to.
Den ene er en magnetventil. Den 'klikker' fint og får strøm, når der er
tænding på. Fjerner man strømmen går bilen i stå efter 5 sek. Har prøvet
at give direkte strøm. Det ændrer ikke på bilens opførsel.
Den anden er en firkant med 4 ledninger til. Funktion ukendt.

I bunden sidder der en. Motoren kan køre uden, men går dårligt, når den er
varm. Sandsynligvis forstilling af indsprøjtningstidspunkt ved kold motor.

Hvem ved lidt om sådan en pumpe? Evt. et diagram, eller en tegning.

Jesper