Opladning af batteri ???
Fra : Kispus

Dato : 07-09-04 18:26

Hvad oplader hurtigst et 12 volt batteri, en 6 amp. oplader,
eller motoren i tomgang ????
Mvh. John

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-09-04 18:38

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev :

>Hvad oplader hurtigst et 12 volt batteri, en 6 amp. oplader,
>eller motoren i tomgang ????
>Mvh. John

motoren (hvis eller's generatoren lader i tomgang)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-09-04 18:50

En helt masse bits fra jan@fedtegreven.dk til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> motoren (hvis eller's generatoren lader i tomgang)

Jeg har oplevet - ved flere biler - at bare det at tænde for elbagruden giver
belastning nok til at der bliver ladt på batteriet (for de biler der ikke
lader i tomgang). Det virker selvfølgelig kun i en kortere periode, men så
kan man sætte det lange lys på, tænde for blæserne o.s.v. - alt for bare at
skabe en lille smule last :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"We can't shoot a dog. People? Okay, but not dogs"
-- Mel Gibson as det. sg. Riggs in 'Lethal Weapon'

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-09-04 18:53

In news:oesrj0t36ksfb724fd5lugmq04pjatma1u@dtext.news.tele.dk,
jan@fedtegreven.dk <jan@fedtegreven.dk> wrote:

> motoren (hvis eller's generatoren lader i tomgang)

Jeg tillader mig at betvivle, at generatoren leverer 6 A, ved ~800 RPM.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Kispus

Dato : 07-09-04 19:22

Da jeg skulle køre bilen i garagen, var der bare ikke noget
strøm på, den har ved en fejl, stået med døren lidt åben hele dagen
og derfor har loftlyset været tændt.
Det er en helt ny (2 mdr.) arkumolator, købt hos en Volvo forhandler,
en af de vedligeholdesfri.
Jeg har nu, efter 1.5 times opladning forsøgt igen,
nu kom der lys på og den gik et et par omdrejninger,
men ikke nok til at starte, så den kommer nok lidt senere.
Spørgsmålet var bare: Hvad er hurtigst (eller bedst) opladning
eller tomgang ? (Bor på landet)
Mvh. John

Fra : Martin Bak

Dato : 07-09-04 22:42

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men ikke nok til at starte, så den kommer nok lidt senere.
> Spørgsmålet var bare: Hvad er hurtigst (eller bedst) opladning

Der er sgu da noget galt et eller andet sted, hvis du ikke kan starte efter
1.5t. opladning af et nyt batteri, og i øvrigt skulle en åben dør hele dagen
ikke kunne tappe batteriet så langt i bund at du var helt død. Der må være
en fejl et sted.

Mvh. Martin

Fra : Kispus

Dato : 08-09-04 07:00

> [...]
dagen
> ikke kunne tappe batteriet så langt i bund at du var helt død. Der må være

Det har du ret i !
Det skal lige siges:
I går var jeg på en eng med mine vovser, dørene stod åbne og radioen
(anlægget)
gik på fuld drøn (Sky Radio) i en lille time, så der har den nok tappet
en del,
men der var ingen prob. med at komme den ene km. hjem,
men hjemme stod døren altså åben igen.
Den har nu ladet hele natten, og den lader stadig med 3.8 amp. det samme
som i går (det er en 6 amp. lader) det mener jeg ikke er rigtigt, den skulle
jo falde efterhånden som der kommer strøm på ??
Kører til Volvo i dag og lader dem måle på den.
John

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-04 19:25

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413df55c$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg tillader mig at betvivle, at generatoren leverer 6 A, ved ~800 RPM.

Der leverer skam meget mere end det, og det kan du måle endda uden at bruge
et amperemeter. Tag og mål spændingen over batteriet i tomgang og tænd for
lys som bruger....regne regne 2*55W + 2*5W + 2*35W....regne regne =
190W......regne regne....I = P / U ......I = 190 / 12 = 16A.
Hvis generetoren kan holde spændingen over 13.5V på batteriet når motoren
går i tomgang og med lyset tændt, så kan genereatoren give > 16A.........så
man kan jo bare tænde for de kendte forbrugskilder og regne ud hvad
generatoren kan give (når spændingen begynder at komme under 13.5V).

--
Tom

Fra : Kispus

Dato : 07-09-04 19:28

Så nu kunne jeg starte, HERLIGT !!
Så jeg lader den stå natten over med opladeren på.
Hilsen John

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-09-04 20:07

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
:

>Jeg tillader mig at betvivle, at generatoren leverer 6 A, ved ~800 RPM.

Jeg tror du overser forskellen på remskiverne størrelse - typisk er
der jo en gearing indblandet. de fleste jeg kigger ned i maskinehallen
på har et udvekslingsforhold på 1:2 ~ 1:4

--
jan@Fedtegreven.dk