Personbefordring på gule plader i Tyskland~
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-04 10:28

Hej i gruppen,

Vi er nogle stykker, der har diskuteret lidt om, hvorvidt det er lovligt at
smide en havebænk ind i transporteren og køre efter øl i Tyskland - altså
med nogle personer i varerummet?
Er godt klar over, at det ikke er lovligt herhjemme, og at man bliver
straffet ret hårdt, når man befordrer andet end gods i varerummet, men
hvordan er reglerne på den anden side af grænsen? De har jo ikke
afgiftsforhold med gule og hvide plader, som vi har herhjemme?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Thomas

Dato : 07-09-04 10:29

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hvordan er reglerne på den anden side af grænsen? De har jo ikke
> afgiftsforhold med gule og hvide plader, som vi har herhjemme?

hm.... skal de folk så stige på ved grænsen, for at køre 1 km ind i tyskland
og tilbage igen?

Mvh

Thomas

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-04 10:37

"Thomas" wrote:

> hm.... skal de folk så stige på ved grænsen, for at køre 1 km ind i
tyskland
> og tilbage igen?

I princippet ligegyldigt... Det er bare, om det er tilladt? Behøver jeg at
sige, at der står en kasse bajere på højkant i et mindre væddemål?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Søren

Dato : 07-09-04 10:52

> I princippet ligegyldigt... Det er bare, om det er tilladt? Behøver jeg at
> sige, at der står en kasse bajere på højkant i et mindre væddemål?

Hvis du vil vinde en ekstra kasse bajere kan du prøve at vædde om, at man
lovligt kan transporterer folk i varerummet !.

"Det er dog tilladt at befordre personer uden for førerrummet, når de
pågældende personer befordres til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal
anvende det medbragte materiel. Personerne skal være ansat i bilejerens
eller brugerens virksomhed."

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=15188&ov_id=15188
(Under afsnittet "Last- og varebiler med tilladt totalvægt ikke over 4
tons")

--
Søren

Fra : Frank Hansen

Dato : 07-09-04 13:47

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message

> [...]
> anvende det medbragte materiel. Personerne skal være ansat i bilejerens

Gælder dette ikke rent afgiftsmæssigt? Der er vel stadig Færdselsloven at
tage hensyn - så som regler om seler osv.

Med venlig hilsen

Frank Hansen

Fra : Søren

Dato : 07-09-04 13:54

"Frank Hansen" <fhansen@delete.spinner.dk> wrote in message
> Gælder dette ikke rent afgiftsmæssigt? Der er vel stadig Færdselsloven at
> tage hensyn - så som regler om seler osv.

Hvor i færdelsloven finder du en regel om at man skal have sele på i en bil
hvis seler ikke findes ? (gælder også på f.eks bagsædet af en almindelig
bil, hvis den ikke er indregistreret med bagsædeseler).

Seler skal benyttes hvis de er der...Ellers skal de sjovt nok ikke (også
svært at benytte noget der ikke findes). Der findes heller ikke, som mange
tror, regler om at der kun må være så mange personer på et bagsæde som der
er seler til. Der kan bare fyldes op så længe det ikke begrænser førerens
betjening af bilen under kørsel.

--
Søren

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-04 12:04

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> hvordan er reglerne på den anden side af grænsen? De har jo ikke
> afgiftsforhold med gule og hvide plader, som vi har herhjemme?

Den hårdeste straf er nok flyveturen rundt mellem bænk, øl og vognsider ved
et evt. uheld. God fornøjelse

--
vh
Torben

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-09-04 11:05

Såvidt jeg husker har det været oppe at vende før.

Og mener at EU har indført en regel som siger også er forbudt i resten af EU
og straffes ligesom i DK.

Men det er max. 6 mdr siden det blev diskuteret, måske du kan finde noget på
google...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : John Sahl

Dato : 07-09-04 11:12

Psycho Cowboy wrote:
> Vi er nogle stykker, der har diskuteret lidt om, hvorvidt det er
> lovligt at smide en havebænk ind i transporteren og køre efter øl i
> Tyskland - altså med nogle personer i varerummet?

Jeg kan slet ikke se fordelen i det, der er jo plads
til mindre øl på den måde.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 07-09-04 12:10

> Jeg kan slet ikke se fordelen i det, der er jo plads
> til mindre øl på den måde.

Og man risikerer, at der er endnu færre, når man kommer hjem
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-09-04 11:51

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan er reglerne på den anden side af grænsen? De har jo ikke
> afgiftsforhold med gule og hvide plader, som vi har herhjemme?

Ved ikke hvordan loven er i Tyskland omkring det, men du bør nok forhøre dig
hos dit forsikringsselskab - hvis du kører galt dernede og har folk siddende
bagi, så kan det være at selskabet vil diskutere om det nu er det du har
forsikret dig imod...

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-04 12:14

Tilføjelse:

Jeg må hellere lige få med, at jeg ikke er interesseret i at få de moralske
skrupler med i denne sammenhæng. Blot at få at vide, om det er lovligt,
eller ej.
Det er kun et væddemål gutter!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Lars Frandsen

Dato : 07-09-04 12:12

> [...]
moralske
> skrupler med i denne sammenhæng. Blot at få at vide, om det er lovligt,

Der skal vel være seler til alle passagerer, og det er der vel ikke i det
tilfælde, at du bare sætter en havebænk ind bagi.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-04 12:28

"Lars Frandsen" wrote:

> Der skal vel være seler til alle passagerer, og det er der vel ikke i det
> tilfælde, at du bare sætter en havebænk ind bagi.

Det er jo så spørgsmålet?
Det er under alle omstændigheder tilladt at smide ungerne i bagagerummet i
en almindelig personbil, så længe alle selerne i bilen er i brug.
Så vidt jeg husker er reglerne for en personbil som følger på dette område
(kort beskrevet):

Der må sidde op til 9 personer i en personbil, så længe alle seler er i
brug, og så længe det ikke hindrer chaufførens udsyn, og at bilens totalvægt
ikke overskrides.

Hvad skulle så være til hindre for, at det samme kan lade sig gøre i en
transporter i Tyskland, hvor man ikke har gul-/hvidplade-reglen?
Op i r.... med hvad forsikringen siger, og om man slår sig når man kører
galt osv. Jeg er blot interesseret i at høre, om det er lovligt eller ej.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-09-04 16:08

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> Op i r.... med hvad forsikringen siger, og om man slår sig når man
> kører galt osv. Jeg er blot interesseret i at høre, om det er lovligt

Direkte forespurgt ved den tyske ambasade i anden bilsammenhæng, blev det
oplyst at Tyskeland respekterer dansk lovgivning med hensyn til særregler i
forhold til standard eu regler.

Så derfor vil jeg mene at det ikke er lovligt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-09-04 22:53

Heldigvis fandt Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@hotmail.com> tastaturet
og skrev i news:413d9a02$0$203$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Der må sidde op til 9 personer i en personbil, så længe alle seler er
> i brug, og så længe det ikke hindrer chaufførens udsyn, og at bilens

Nej, der er ikke nogen antals begrænsning - det kommer fra kørekortet - hvor
du på lille kort kun må køre biler der er beregnet til (indregistreret til)
8+føreren, men du hvis du kan få plads til hele fodboldholdet ( og overholde
de andre grænser som du skriver) så er det OK.

/carsten

Fra : F.B. [3000]

Dato : 07-09-04 12:10

Psycho Cowboy wrote:
> Hej i gruppen,

Der er vist intet til hinder for at køre med flere passagerer end det der er
tilladt i DK, da tyskerne og så vidt jeg husker alle andre i EU ikke har
samme gulpladeting kørende.

Jeg har flere gange set hvordan familier med gulpladebil, sidst en Hyundai
4W, eftermonterede sæderne på en p-plads i Puttgarden, mens familien havde
taget toget ned, for derefter at tage på ferie i Europa. Føreren sagde at
der ikke var forsikringsmæssige problemer, da det jo er lovlig transport
efter de pågældende lands love, og ydermere var det originale sæder der
fuldte med vognen, selv om de så vidt jeg ved ikke må følge med, men skal
destrueres/bruges til reservedelssalg...whatever

Sæderne skal dog være forsvarligt fastgjort, hvilket typisk vil sige at de
skal side på godkendte skinner og være fastgjort efter foreskrifterne fra
producent.
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-09-04 12:17

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> hvordan er reglerne på den anden side af grænsen? De har jo ikke
> afgiftsforhold med gule og hvide plader, som vi har herhjemme?

Svjv så er det de regler/love der gælder i det land hvor bilen er
indregistreret man skal rette sig efter, uanset om man kører i DK, D eller
andre steder i EU.
Om det tyske Politi så vil gøre noget ved det, hvis det skulle blive
opdaget, det ved jeg så ikke.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Leonard

Dato : 07-09-04 12:36

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Svjv så er det de regler/love der gælder i det land hvor bilen er
>indregistreret man skal rette sig efter, uanset om man kører i DK, D eller
>andre steder i EU.

Mener jeg også.
Vend den om og kig på de svenskere der har bygget deres bil eller MC
selv. Dette køretæj kan ikke synes og indreg. i DK, men må gerne køre
her på svenske plader.

>Om det tyske Politi så vil gøre noget ved det, hvis det skulle blive
>opdaget, det ved jeg så ikke.

Spørgsmålet er vel om det tyske polizei tænker over forskelle, når de
ikke selv har de forskelle på biler og nummerpladefarver.
Jeg tror det går godt de fleste gange af den grund.

--
Leonard

Fra : F.B. [3000]

Dato : 07-09-04 13:18

Leonard wrote:

> Mener jeg også.
> Vend den om og kig på de svenskere der har bygget deres bil eller MC
> selv. Dette køretæj kan ikke synes og indreg. i DK, men må gerne køre
> her på svenske plader.

Helsingør politi har store problemer med svenske biler der holder i byen og
som ikke er synet efter reglerne i Sverige og ikke kan komme hjem uden at
blive snuppet.
De biler er typisk (læs: altid) i en forfærdelig ringe tilstand, men kan
ikke knaldes alene fordi de ikke opfylder Sveriges love og regler, men alene
kun på den tekniske stand, hvis og når de bliver standset i DK.
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-09-04 16:14

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> eller andre steder i EU.
> Om det tyske Politi så vil gøre noget ved det, hvis det skulle blive

Langt ad vejen ja - men ikke i alle forhold stillede ? angående M2 bus til
"privat personbefordring", ifølge dansk lovgivning skal der ikke
kvalifikationsbevis til for at køre i Danmark, hvilket det skal for en
tysker på tyske plader.

Ambassaden sagde et man ved kørsel med den i Tyskland respekteres Dansk
lovgivning, således at det ikke er nødvendigt med kvalifikationsbevis.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Erik

Dato : 08-09-04 23:23

Hej Hans

> [...]
>
> Ambassaden sagde et man ved kørsel med den i Tyskland respekteres Dansk
> lovgivning, således at det ikke er nødvendigt med kvalifikationsbevis.

Jeg har selv en VW Caravelle og er nysgerrig efter at vide mere om dette.
Har du evt informationen på skrift?

Kender du også noget til reglerne for M2-kørsel uden (blå og hvide?)
kvalifikationsbeviser i andre lande end Tyskland?

Mvh
Erik

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-09-04 07:41

Erik wrote:

> Jeg har selv en VW Caravelle og er nysgerrig efter at vide mere om
> dette. Har du evt informationen på skrift?

Nej - en bekendt (bilhandler) gav mig en kopi af en artikel som havde været
i en sønderjysk avis, som havde undersøgt sagen.

Da artiklen var dateret midt i halvfemserne ringede jeg dorfor til den tyske
ambasade, som bekræftede hvad atriklen oplyste.

> Kender du også noget til reglerne for M2-kørsel uden (blå og hvide?)
> kvalifikationsbeviser i andre lande end Tyskland?

Nej jeg har ikke undersøgt i andre lande, da jeg i mellemtiden har
opgraderet mit 41 år gamle lastvogns kørekort til D + erehverv & blå/hvid
kvalifikationsbevis.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Erik

Dato : 09-09-04 22:51

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Nej jeg har ikke undersøgt i andre lande, da jeg i mellemtiden har
> opgraderet mit 41 år gamle lastvogns kørekort til D + erehverv & blå/hvid

OK - tak for oplysningerne, jeg vil ringe til ambassaden og høre dem ad.
Det ku' jo være rart at have papir med under kørsel i udlandet, så man kan
være sikker på at undgå problemer hos en færdselsbetjent, som måske ikke er
100% inde i regler.

Mvh
Erik