Minianmeldelse af nye dæk
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-04 09:15

Hej NG.

For noget tid siden spurgte jeg om råd til nye dæk til min Citroen Xsara.
Jeg havde indskrænket mig til valget mellem:

Dunlop SP SPORT 200 195/60 R14 86H
Bridgestone Potenza RE 720 195/60 R14 86H
Dunlop SP SPORT 300 195/60 R14 86H
Pirelli P 6000 195/60 R14 86H
Goodyear EAGLE VENTURA 195/60 R14 86H
Continental PremiumContact 195/60 R14 86H
Michelin ENERGY E3A 195/60 R14 86H

Jeg havde besluttet mig til at købe dem hos www.daekonline.dk

Det endte efter megen søgen rundt efter dæktests med Bridgestone Potenza RE
720 195/60 R14 86H.
Monteret i fredags, afballanceret på bilen pga. manglende centerhul i
fælgen, men det skulle snarere være en fordel for de er meget godt
afballanceret.
Nu har jeg kørt weekenden over med dem og jeg må sige at jeg er imponeret.
De er lige så støjsvage (eller støjer ihvertfald ikke mere end de slidte
185/65-14 Michelin Energy.
De bremser meget godt på tør vej, har ikke haft mulighed for at teste dem på
våd vej og i regn, men dækkene skulle være meget godt i regnvejr.
Det virker som om at bilen ligger en lille smule bedre på vejen med de 195 i
stedet for de 185, men det kan sagtens være psykologisk

Desuden må jeg jo så æde de ord jeg før har sagt med at franske biler skal
have Michelin dæk

Så alt i alt kan jeg kun anbefale Bridgestone Potenza RE 720 i størrelsen
195/60-14, dog synes jeg at 14 dages leveringstid fra www.daekonline.dk er
ret lang tid.
Desuden er jeg lidt overrasket over at dækkene er fra 9901, men man må
formode at de er blevet opbevaret korrekt.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : John Sahl

Dato : 06-09-04 09:26

Christian B. Andresen wrote:
> Monteret i fredags, afballanceret på bilen pga. manglende centerhul i
> fælgen, men det skulle snarere være en fordel for de er meget godt
> afballanceret.

Det er bare noget lort når du piller hjulene af og skal montere
dem igen.

Få fat i centereringsringene der til, jeg ville ikke undvære dem
overhovedet.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-04 09:27

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message

> Det er bare noget lort når du piller hjulene af og skal montere
> dem igen.

OK, det var jeg ikke klar over kunne blive et problem.
Navnet passer som fod i hose, så jeg skal vel bare huske at sætte de samme
bolte i de samme huller ?

> Få fat i centereringsringene der til, jeg ville ikke undvære dem
> overhovedet.

Hvad er det ?

Fra : John Sahl

Dato : 06-09-04 09:35

Christian B. Andresen wrote:
> OK, det var jeg ikke klar over kunne blive et problem.
> Navnet passer som fod i hose, så jeg skal vel bare huske at sætte de
> samme bolte i de samme huller ?

Ah, så centrerer den jo alligevel.?

> Hvad er det ?

Nogle ringe der bruges hvis navet ikke passer 100% i
fælgen. Det lyder det jo så til at dine gør.?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-04 09:47

> Ah, så centrerer den jo alligevel.?

> Nogle ringe der bruges hvis navet ikke passer 100% i
> fælgen. Det lyder det jo så til at dine gør.?

Faktisk næsten for godt

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-09-04 09:34

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> Desuden er jeg lidt overrasket over at dækkene er fra 9901, men man må
> formode at de er blevet opbevaret korrekt.

Hmmm, er du sikker på du aflæser korrekt, det er ugenummeret og
årstallet, 4 cifre efter 1999, 3 før 2000.
(9901) skulle så betyde uge 99 (?!) 2001.

Mine 205/50R16 er dateret (4003) dvs uge 40, 2003. De blev monteret i
maj og der er iøvrigt fin musik i dem på en kølig morgen :)

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-04 09:49

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
RE

> Hmmm, er du sikker på du aflæser korrekt, det er ugenummeret og
> årstallet, 4 cifre efter 1999, 3 før 2000.
> (9901) skulle så betyde uge 99 (?!) 2001.

Det er de eneste tal som kan ligne en produktionsdato, og jeg er helt sikker
på de 9901, det var det samme på alle fire dæk.

> Mine 205/50R16 er dateret (4003) dvs uge 40, 2003. De blev monteret i
> maj og der er iøvrigt fin musik i dem på en kølig morgen :)

Det var også Bridgestone Potenza ikke ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-09-04 09:53

Christian B. Andresen wrote:

> Det er de eneste tal som kan ligne en produktionsdato, og jeg er helt sikker
> på de 9901, det var det samme på alle fire dæk.

> Det var også Bridgestone Potenza ikke ?

Nemlig, RE720.

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-09-04 09:59

Roberto Saldo wrote:

> Nemlig, RE720.

Forresten står det yderst på højre side af bilen og inderst på venstre.
Jeg checkede dem hos dækmanden inden de kom på (med tanke på Toms
dækeventyr 2003-03-24), de er jo dyre nok (1000 bobs a-pop).

Mvh
Roberto