? om aps
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 08:41

En kammerat er med i et ApS med 3 deltagere og de samme 3 er ansat i
firmaet. Han siger, at de kan udbetale godt 10.000 kr årligt af
overskuddet som skattefrit udbytte til anpartshaverne (til hver af dem).
Lønnen er selvfølgelig underlagt de sædvanlige skatteregler.

Det lyder mærkeligt i mine ører. Nogen, der har en forklaring?

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 14:25

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> dem). Lønnen er selvfølgelig underlagt de sædvanlige skatteregler.
>
> Det lyder mærkeligt i mine ører. Nogen, der har en forklaring?

Overskud kan hæves som udbytte i henhold til bestyrelsesbeslutning på den
årlige GF.

Der foresvæver mig noget om en grænse på kr. 32.000,-, og så vidt jeg
husker, er det til samme takst som selskabsbeskatning.

Jeg har ikke hørt om nogen mulighed for at anparthavere kan hæve kr.
10.000,- af overskuddet. Det forudsætter naturligvis under alle
omstændigheder, at overskuddet er stort nok.
Karsten H. Jensen

Fra : BJ

Dato : 06-09-04 15:09

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der foresvæver mig noget om en grænse på kr. 32.000,-, og så vidt jeg
> husker, er det til samme takst som selskabsbeskatning.

Mon ikke det er denne her, det drejer sig om:

--- Ifølge PSL § 8 a beregnes skat af aktieindkomst, der ikke overstiger et
grundbeløb på 26.400 kr., som en endelig skat på 28 pct. Grundbeløbet
reguleres efter PSL § 20 og udgør for 2003 41.100 kr. For ægtefæller, der er
samlevende ved indkomstårets udløb, er bundgrænsen for 2003 82.200 kr.
tilsammen.

Skat af aktieindkomst, der overstiger grundbeløbet, beregnes med 43
pct. ----

PS: Jeg har aldrig hørt om skattefri udbetaling af overskud, men er
naturligvis åben for ny lærdom.

Bjørn Jørvad

Fra : Peter

Dato : 06-09-04 16:49

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> PS: Jeg har aldrig hørt om skattefri udbetaling af overskud, men er
> naturligvis åben for ny lærdom.

Også her. Du har fat i de rigtige regler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-09-04 19:39

In news:413c6f8a$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
BJ <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:
> [...]
> pct. ----
>
> PS: Jeg har aldrig hørt om skattefri udbetaling af overskud, men er

Men nu var der jo tale om et "A Prøver Sgu" og ikke et Aktie Selskab, og
dermed ikke nogen aktieindkomst..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 20:05

> Men nu var der jo tale om et "A Prøver Sgu" og ikke et Aktie Selskab, og
> dermed ikke nogen aktieindkomst..

Det er der ingen forskel på.

Det der bliver udbetalt i et ApS indgår stadigvæk som aktieindkomst.

Fra : BJ

Dato : 06-09-04 20:11

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413caed7$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Men nu var der jo tale om et "A Prøver Sgu" og ikke et Aktie Selskab, og
> dermed ikke nogen aktieindkomst..

Vint har givet dig svaret omkring kapitalselskaber.

Bortset fra det, er der nu mange ApS's, der har en betragtelig større
egenkapital end visse aktieselskaber.

Så spørgsmål er måske retteligen, hvem der sgú prøver hvad...

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 22:38

BJ wrote:
> [...]
> pct. ----
>
> PS: Jeg har aldrig hørt om skattefri udbetaling af overskud, men er

Jo det er. Der ser bare ud til at være adskillige ændringer - specielt hvad
satser angår.

PS: Det har jeg heller ikke.
Karsten H. Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-04 16:51

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> Lønnen er selvfølgelig underlagt de sædvanlige skatteregler.
>
> Det lyder mærkeligt i mine ører. Nogen, der har en forklaring?

De kan udbetale op til svjh 80.000 kr (hvis de alle er gift og ikke
har andre aktieindkomster).
Skattefriheden består af, at tilbageholdt aktieudbytteskat er
endeligt, hvis de ikke har andet, og det giver ca 50% nettobeskatning.

Men hvis det er det eneste, der er drøftet, er der noget galt..

Med en 1.000 kr som løn / pensionsindbetaling, er der en række andre
"personale" goder, der kan være bedre..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.