Shrek kontra Pixars film
Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 22:19

Jeg er ret begejstret for Pixars film. De er fantastisk godt lavede og
meget underholdende. OK, jeg er måske lidt farvet af, at det er selveste
Steve Jobs, der ejer firmaet, men der er ingen tvivl om, at det er film
af høj klasse.
Nu kommer Shrek 2, som er fra et konkurrerende firma. Jeg synes,
den får utroligt meget media-omtale. Selv voksne mennesker, der optræder
i medierne, fortæller, hvor begejstrede de er for figuren Shrek og den
første film. På forsiden af vores lokale morgenavis JydskeVestkysten er
der en to spalte bred omtale i hele avisens højde på forsiden i dag
fredag.
Personligt har jeg kun set Shrek på video. Den var da god, men
jeg synes, der er en lidt underlig humor i den. Noget med at blæse dyr
op til balloner, smadre solsorte og spise dem (eller sådan noget). Det
var lavet på en sjov måde, men jeg syntes alligevel, humoren var noget
makaber flere steder. Teknisk set synes jeg heller ikke, den er bedre
end Pixars film.
Hvorfor er Shrek pludselig så populær? Jeg synes ikke, jeg kan
huske, at Find Nemo, Toy Story, Græsrødderne eller andre af Pixars film
på den måde har været nævnt i medierne. Er Shrek bedre? Er den bedre
markedsført? Eller husker jeg bare forkert?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tom

Dato : 03-09-04 22:50

Det er formodentligt fordi den er bedre markedsført.. Og så kunne det tænkes
at serien "favner" bredere...

Du har sikkert i denne sammenhæng tænkt over hvorfor der i de sidste par år
har været så mange
danske.."vi-er-midt-i-30erne-og-ind-i-mellem-vågner-jeg-op-i-en-forkert-seng
" film, der sådan lidt på skift ender godt og meget godt..
Filmselskaberne har såmænd blot tjekket statestikken.. Og der er altså et
par millioner mennesker i den alder, der enten lever i et forhold de -
reelt- ikke gider.. Og endnu flere der gerne vil leve i et sådan forhold og
til sidst endnu flere der lever alene..( mener at der er 2 millioner
aleneboende.. Mange i denne aldersgruppe...
( mennesker der ydermere er "gode" til at gå i biografen, og betale 70 .-
for at komme ind..)
Simpelt statestik.. Pakket ind i noget "de gider se"..

Pixar og og de andre laver jo heller ikke film for sjov, eller af
kunstneriske årsager.. De gør det for at tjene pennge.. Helt ligesom her i
landet.. Hvor film for overhovedet at "blive sat igang", reelt har 100
procent "fianaciering" ( støtte fra filminstituttet)
Selv om at både DFI og producenter kalder det noget andet...( 40/60 og
andet)
I den sammenhæng er det jo helt sjovt at de henne i USA rent faktisk tager
nogle chancher..som INGEN tager her i landet.. De er bare på "støtten.."

Tom

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-09-04 23:07

Henrik Münster - news@muenster.dk on 03/09/04 23:19 wrote:

> [...]
> på den måde har været nævnt i medierne. Er Shrek bedre? Er den bedre
> markedsført? Eller husker jeg bare forkert?

Find Nemo synes jeg da fik pænt meget omtale. Personligt elsker jeg Shrek, i
høj grad pga. de personer der lægger stemme til den engelsek udgave. Eddie
Murphy har en stor plads i mit hjerte

--
/peter

Fra : Jan Holm

Dato : 04-09-04 00:14

Peter Kiil wrote:
> Find Nemo synes jeg da fik pænt meget omtale. Personligt elsker jeg
> Shrek, i høj grad pga. de personer der lægger stemme til den engelsek
> udgave. Eddie Murphy har en stor plads i mit hjerte

Foretrækker også de originale stemmer, men når det er sagt er vi
her i danmark rent faktisk nogle af verdens bedste til dette. Mener at
bla Disney bruger et dansk studie til alle deres europæiske versioneringer.

Mht Shrek har jeg kun set 1'eren med dansk tale. Jan Gintberg som æslet
er efter min mening den bedst castede danske stemme i en tegnefilm
nogensinde.

Mvh
Jan Holm

"som glæder sig til Kenter som Garfield - lyder som et perfekt match"

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-04 07:59

In article <4138faa4$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote:

> "som glæder sig til Kenter som Garfield - lyder som et perfekt match"

He-he, det er der noget om. Men du skal da skynde dig lidt at se den. Vi
så den i sidste uge, hvor vi var tre familier spredt i biografen. Det
kan ikke vare så længe, før den bliver taget af plakaten.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-04 23:07

> [...]
> på den måde har været nævnt i medierne. Er Shrek bedre? Er den bedre
> markedsført? Eller husker jeg bare forkert?

jeh tror det er fordi det er Shreck som er i vælten netop nu, da "A
day in a bugs life" og "Antz" udkom stort set samtidig, var det osse
den der var tættest på remieren der fik mest omtale. Jeg har set dem
begge i de er begge ret gode, mon ikke shreck får så megen omtale
netop nu fordi forventningerne til den er store? (har ikke set et'eren)

Du glemmer iøvrigt at nævme Monsters INC. den hidtil klart mest
interessante animationsfilm

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 23:44

In article <ng6n02-i31.ln1@ibog.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> begge i de er begge ret gode, mon ikke shreck får så megen omtale
> netop nu fordi forventningerne til den er store? (har ikke set

Det kan sagtens tænkes, at en to'er af en film får større omtale, hvis
et'eren har vist sig at være god. Det er jo nemmere at omtale noget, man
kender. Pixar laver normalt ikke to'ere, men finder på nye filmtemaer.
Hvem finder f.eks. på at sidde i radioen og snakke om The Incredibles,
når ingen aner noget om den?

> Du glemmer iøvrigt at nævme Monsters INC. den hidtil klart mest
> interessante animationsfilm

Ha-ha. Måske skulle jeg få mig en ønskenummerplade. Men ellers så var
det ikke ment som en udtømmende liste.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 00:33

> Det kan sagtens tænkes, at en to'er af en film får større omtale, hvis
> et'eren har vist sig at være god. Det er jo nemmere at omtale noget, man
> kender. Pixar laver normalt ikke to'ere, men finder på nye filmtemaer.

Toystory 2 ?

> Hvem finder f.eks. på at sidde i radioen og snakke om The Incredibles,
> når ingen aner noget om den?

hvis den er instrueret af Tarentino, produceret af Spielberg og har
Kidman og Pachino i hovedrollerne er jeg sikker på at de nok skal
omtale den.

den vinkel havde jeg slet ikke tænkt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-04 08:50

In article <cibn02-i31.ln1@ibog.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Toystory 2 ?

Ja ja. Det er vel også den eneste, der er lavet en to'er af.

> hvis den er instrueret af Tarentino, produceret af Spielberg og har
> Kidman og Pachino i hovedrollerne er jeg sikker på at de nok skal
> omtale den.

Bøh, den er da distribueret af Disney. Det er da et lidt kendt navn.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-04 23:46

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> [...]
> var lavet på en sjov måde, men jeg syntes alligevel, humoren var noget
> makaber flere steder. Teknisk set synes jeg heller ikke, den er bedre

Shrek er et eventyr og et eventyr på hovedet og for både børn og
voksne.

Jeg synes Shrek grundlæggende var skæg og fyldt med gags, hvor de af
Pixars film jeg har set, har haft en _historie_ at fortælle, og den
bliver så fortalt på en lidt halvkedelig måde. Jeg synes ToyStory var
god, og jeg synes ToyStory 2 var bedre, men slet ikke så skæg som
Shrek.

Herudover synes jeg Shrek tåler at blive set mange gange, blandt andet
fordi det er nogen gode stemmer og flotte scener. Her synes jeg at
den danske indtaling svigter lidt.

> [...]
> på den måde har været nævnt i medierne. Er Shrek bedre? Er den bedre
> markedsført? Eller husker jeg bare forkert?

Anderledes. Herudover er smag og behag forskellig.

Jeg skal ihvertfald ind og se den med familien.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Søren Petersen

Dato : 04-09-04 00:41

> Shrek er et eventyr og et eventyr på hovedet og for både børn og
> voksne.

Nemlig. Jeg er også helt vild med Shrek. Jeg er nu også ret vild med film
som "Find "Nemo og "Monsters Inc", men "Shrek" adskiller sig væsentlig fordi
den gør op med mange tidligere eventyr, og gør godt og grundig grin med dem.
Humoren er lidt sort - men det er også det der gør at jeg kan blive ved med
at se den igen og igen. Eddie Murphy's rolle er helt fantastisk, og jeg må
indrømme at jeg synes at den SKAL ses på engelsk.

Den er stadig sjov for børn, men det er den sorte humor, og masser af
henvisninger til forskellige historier, der gør den fantastisk for voksne.

Mvh.
Søren

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-09-04 00:14

On Fri, 03 Sep 2004 23:19:15 +0200, Henrik Münster wrote:

> Hvorfor er Shrek pludselig så populær?

Etteren var da en bragende succes, og da toeren skulle være ligeså god,
så er det vel ikke så mærkeligt.

> [...]
> på den måde har været nævnt i medierne. Er Shrek bedre? Er den bedre
> markedsført? Eller husker jeg bare forkert?

Jeg mener da at kunne huske at især Toy Story var voldsomt meget i
medierne.
Find nemo hedder forresten ikke Find Nemo, men fiskefilmen.

--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-09-04 11:09

> [...]
> meget underholdende. OK, jeg er måske lidt farvet af, at det er selveste
> Steve Jobs, der ejer firmaet, men der er ingen tvivl om, at det er film

Helt enig. Pixars film er supergode, selvom Find Nemo efter min mening
mangler "et eller andet". Monsters Inc. er min favorit.

> [...]
> var lavet på en sjov måde, men jeg syntes alligevel, humoren var noget
> makaber flere steder. Teknisk set synes jeg heller ikke, den er bedre

Tænk på hvor gammel den er. Toeren har voldsomt meget bedre grafik,
væsentligt mere detaljeret. Jeg overvejer faktisk at se den i Imperial
pga. deres nye digitale fremviser, for at se hvor meget det betyder
(selvom jeg har set den, se nedenfor).

> [...]
> på den måde har været nævnt i medierne. Er Shrek bedre? Er den bedre
> markedsført? Eller husker jeg bare forkert?

Det skyldes nok at etteren var en stor success og så har toeren solgt
enormt meget i USA, så man har nok store forventninger til
indtjeningen her i DK og derved ofrer man nok lidt ekstra.

Jeg var inde og se både etteren og toeren til forpremiere i onsdags og
toeren er _mindst_ lige så god som etteren. Den er hyleskæg og de gør
grin med både kendte tegnefilmsfigurer, Hollywood, amerikanerne
generelt og så er der tonsvis af henvisninger til kendte film. Det gør
den rigtig god for voksne, for så er der noget vi kan nikke
genkendende til. Børnene synes også den er sjov, for figurerne er
sjove at se på og historien er egentlig simpel, så de kan følge med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-04 12:20

In article <dqgo02-vso.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> genkendende til. Børnene synes også den er sjov, for figurerne er
> sjove at se på og historien er egentlig simpel, så de kan følge med.

Pixars film er nok mere simple og taler måske mindre til voskne. Det er
"bare" en god historie måske med lidt morale og fantastisk flot lavet.
Men der er nok ikke de der underfundigheder, som tiltaler voksne med
henvisninger til andre film, begivenheder eller hverdagslivet a la
Holbergs skuespil.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster