/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Problemer med musik via AirTunes
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 03-09-04 18:49

Hejsa,

Jeg har været ovre hos en bekendt og sat en AirPort Express op, som
streamer musik til hendes anlæg. Problemet er, at musikken somme tider
stopper, mens det i iTunes ser ud til at køre videre. Hvis jeg så
stopper iTunes og starter musikken igen, så virker det fint, men den
taber altså forbindelsen en gang imellem.

Er der andre der har oplevet dette? Jeg har en mistanke om, at det
sker hvis man sætter flere ting i gang via AirPort (filoverførsler
osv), og at båndbredden simpelthen bliver opbrugt, for sådan noget
ukomprimeret musik må da fylde en hel del i båndbredden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

 
 
Henrik Münster (03-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-09-04 22:34

In article <udnm02-dai.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har været ovre hos en bekendt og sat en AirPort Express op, som
> streamer musik til hendes anlæg. Problemet er, at musikken somme
> tider stopper, mens det i iTunes ser ud til at køre videre. Hvis jeg
> så stopper iTunes og starter musikken igen, så virker det fint, men
> den taber altså forbindelsen en gang imellem.
>
> Er der andre der har oplevet dette? Jeg har en mistanke om, at det
> sker hvis man sætter flere ting i gang via AirPort (filoverførsler
> osv), og at båndbredden simpelthen bliver opbrugt, for sådan noget
> ukomprimeret musik må da fylde en hel del i båndbredden.

Hvorfor tror du, musikken er ukomprimeret? Vi har selv to AirPort
Express. For ikke at skulle sætte så mange ledninger i, når jeg placerer
min bærbare på "kontoret" hjemme, så har jeg sat computerehøjttalerne
til AirPort Express basen, der også har printeren tilsluttet. Jeg
bemærker ingen udfald i musikken, selv om jeg bruger computeren til at
surfe på nettet, downloade ting og alt muligt imens. Det er endda en
TiBook, som kun har det gamle AirPort-kort. Det eneste, der har været
lidt bøvl med, er at få forbindelse, når jeg vil spille musik efter at
have haft stoppet afspilningen. Nogle gange går den ikke igang, før jeg
har skiftet afspilningen i iTunes til de indbyggede højttalere og
derefter tilbage til Express-basen.
Kan det være fordi, der er dårlig forbindelse mellem computeren
og Express-basen? Er der stor afstand eller en væg imellem? Fungerer
computeren ellers fint med AirPort? De gamle TiBook kunne få dårlig
forbindelse med den indbyggede antenne, og dermed dårlig forbindelse
over AirPort.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

René Frej Nielsen (04-09-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-04 01:15

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Hvorfor tror du, musikken er ukomprimeret? Vi har selv to AirPort

Det er jo komprimeret lidt, men det er jo Apple Lossless Format, som
fylder væsentligt mere end f.eks. AAC formatet.

> Express. For ikke at skulle sætte så mange ledninger i, når jeg placerer
> min bærbare på "kontoret" hjemme, så har jeg sat computerehøjttalerne
> til AirPort Express basen, der også har printeren tilsluttet. Jeg
> bemærker ingen udfald i musikken, selv om jeg bruger computeren til at
> surfe på nettet, downloade ting og alt muligt imens. Det er endda en
> TiBook, som kun har det gamle AirPort-kort. Det eneste, der har været
> lidt bøvl med, er at få forbindelse, når jeg vil spille musik efter at
> have haft stoppet afspilningen. Nogle gange går den ikke igang, før jeg
> har skiftet afspilningen i iTunes til de indbyggede højttalere og
> derefter tilbage til Express-basen.

Her sker det typisk hvis der printes og kopieres store filer over
netværk samtidig. Ligepludselig forsvinder musikken... Der er heller
ikke speciel god forbindelse til AirPort, selvom det er en af de nye
1,5 GHz 15" Alubooks. Min iBook have fuldt signal, selvom den stod
lige ved siden af.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Henrik Münster (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-09-04 08:39

In article <e1en02-pvk.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Her sker det typisk hvis der printes og kopieres store filer over
> netværk samtidig. Ligepludselig forsvinder musikken... Der er heller
> ikke speciel god forbindelse til AirPort, selvom det er en af de nye
> 1,5 GHz 15" Alubooks. Min iBook have fuldt signal, selvom den stod
> lige ved siden af.

Undskyld, men der er vist faldet noget ud af sidste sætning. Hvor godt
signal har PowerBook, der skal sende musikken? Hjælper det at flytte den
tættere på AirPort Express. Som nævnt har jeg ikke bemærket udfald, men
jeg har godt nok heller ikke prøvet at belaste netværket meget hårdt.
Min AirPort Express ligger lige også under skrivebordet, så der er ideel
forbindelse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

René Frej Nielsen (04-09-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-04 10:40

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

>> Her sker det typisk hvis der printes og kopieres store filer over
>> netværk samtidig. Ligepludselig forsvinder musikken... Der er heller
>> ikke speciel god forbindelse til AirPort, selvom det er en af de nye
>> 1,5 GHz 15" Alubooks. Min iBook have fuldt signal, selvom den stod
>> lige ved siden af.
>
> Undskyld, men der er vist faldet noget ud af sidste sætning. Hvor godt
> signal har PowerBook, der skal sende musikken? Hjælper det at flytte den
> tættere på AirPort Express. Som nævnt har jeg ikke bemærket udfald, men
> jeg har godt nok heller ikke prøvet at belaste netværket meget hårdt.
> Min AirPort Express ligger lige også under skrivebordet, så der er ideel
> forbindelse.

Der er ikke faldet noget ud, men måske skulle det skrive på en anden
måde. AirPort Express ligger 2-3 meter fra PowerBook'en, men bag en
mur og signalet mangler tit 2 striber i menulinien. Min iBook havde
fuldt signal ved samme placering.

AX er placeret i nærheden af anlægget og printeren, så den kan dårligt
placeres anderledes og det virker da også utroligt, at signalet ikke
skulle kunne klare den lille afstand.

I går virkede det vist rimeligt godt, men musikken røg dog én gang.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Henrik Münster (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-09-04 12:26

In article <15fo02-vso.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Der er ikke faldet noget ud, men måske skulle det skrive på en anden
> måde.

Der må da i hvert fald mangle et "d" i havde

> AirPort Express ligger 2-3 meter fra PowerBook'en, men bag en mur og
> signalet mangler tit 2 striber i menulinien. Min iBook havde fuldt
> signal ved samme placering.
>
> AX er placeret i nærheden af anlægget og printeren, så den kan
> dårligt placeres anderledes og det virker da også utroligt, at
> signalet ikke skulle kunne klare den lille afstand.

Signalet skal jo gennem en mur, og muren afgør derfor, hvor stort tabet
er. Det afhænger af murens tykkelse og materialerne i den. Du siger, der
mangler to striber af signalstyrken. Det er altså to striber ud af fire
og dermed halvdelen. Det er da et ret pænt signaltab.
iBook er vist berømte for at modtage signalet godt. Men det kan
også tænkes, at den anvendte PowerBook har en dårlig forbindelse til
antennen. Jeg har godt nok kun hørt om det på ældre TiBook, men det kan
vel ske. Bliver det bedre, hvis PowerBook flyttes tættere på og ind i
samme rum? Jeg skulle printe et billede ud forleden, og printeren sidder
også i en AirPort Express. Da min PowerBook stod inde i stuen, kørte
printeren meget langsomt. Da jeg flyttede PowerBook ind ved siden af
printeren, gik de pludselig meget hurtigt. Afstanden har altså noget at
sige.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

René Frej Nielsen (04-09-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-04 12:59

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

>> Der er ikke faldet noget ud, men måske skulle det skrive på en anden
>> måde.
>
> Der må da i hvert fald mangle et "d" i havde

Hmm... ok så!

>> AirPort Express ligger 2-3 meter fra PowerBook'en, men bag en mur og
>> signalet mangler tit 2 striber i menulinien. Min iBook havde fuldt
>> signal ved samme placering.
>>
>> AX er placeret i nærheden af anlægget og printeren, så den kan
>> dårligt placeres anderledes og det virker da også utroligt, at
>> signalet ikke skulle kunne klare den lille afstand.
>
> Signalet skal jo gennem en mur, og muren afgør derfor, hvor stort tabet
> er. Det afhænger af murens tykkelse og materialerne i den. Du siger, der
> mangler to striber af signalstyrken. Det er altså to striber ud af fire
> og dermed halvdelen. Det er da et ret pænt signaltab.

Ja, det har også undret mig lidt, for selvom der er en mur, så er den
ikke særligt tyk og kun en meter bred. Der er hul lige ved siden af og
ind til rummet emd PowerBook'en.

> iBook er vist berømte for at modtage signalet godt. Men det kan
> også tænkes, at den anvendte PowerBook har en dårlig forbindelse til
> antennen. Jeg har godt nok kun hørt om det på ældre TiBook, men det kan
> vel ske. Bliver det bedre, hvis PowerBook flyttes tættere på og ind i
> samme rum? Jeg skulle printe et billede ud forleden, og printeren sidder
> også i en AirPort Express. Da min PowerBook stod inde i stuen, kørte
> printeren meget langsomt. Da jeg flyttede PowerBook ind ved siden af
> printeren, gik de pludselig meget hurtigt. Afstanden har altså noget at
> sige.

Udskrifter til en Epson Stylus 1200 gik rimeligt godt, dog med nogle
pauser som jeg ikke ved om skyldes netværk eller bare printeren.

Jeg kunne godt prøve at flytte PB'en, men nu har hun altså kontor inde
ved siden af, hvor den er tilsluttet et af de nye 23" Aludisplays
(mums!) og da fejlen altid opstår "pludselig", så er det ikke sådan et
fremprovokere. Jeg vil dog forsøge næste gang jeg er på besøg.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Henrik Münster (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-09-04 13:28

In article <k8no02-hrp.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, det har også undret mig lidt, for selvom der er en mur, så er den
> ikke særligt tyk og kun en meter bred. Der er hul lige ved siden af
> og ind til rummet emd PowerBook'en.

Nu er jeg ikke ekspert, men jeg tror ikke, radiobølger går rundt i huset
og leder efter åbne døre. De går i rette linier ligesom lys. Når de så
skal gennem f.eks. en mur, bliver de svækket, men de går ikke gennem en
omvej gennem en åbning i muren.

> Jeg kunne godt prøve at flytte PB'en, men nu har hun altså kontor
> inde ved siden af, hvor den er tilsluttet et af de nye 23"
> Aludisplays (mums!) og da fejlen altid opstår "pludselig", så er det
> ikke sådan et fremprovokere. Jeg vil dog forsøge næste gang jeg er på
> besøg.

Det skal jo bare være for eksperimentets skyld. Men det er naturligvis
svært, hvis fejlen kun er der en gang imellem. Jeg kom til at tænke på,
at jeg da heller ikke kan afspille, hvis computeren er i den modsatte
ende af huset. Så kommer der mange udfald. Det må simpelthen være dårlig
forbindelse. Har du prøver MacStumbler eller iStumbler for at se
signalstyrkn hhv. tæt på Airport Express og på computerens faste plads?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

René Frej Nielsen (04-09-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-04 14:05

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

>> Ja, det har også undret mig lidt, for selvom der er en mur, så er den
>> ikke særligt tyk og kun en meter bred. Der er hul lige ved siden af
>> og ind til rummet emd PowerBook'en.
>
> Nu er jeg ikke ekspert, men jeg tror ikke, radiobølger går rundt i huset
> og leder efter åbne døre. De går i rette linier ligesom lys. Når de så
> skal gennem f.eks. en mur, bliver de svækket, men de går ikke gennem en
> omvej gennem en åbning i muren.

Hmm... det må Apple da lige finde en løsning på

>> Jeg kunne godt prøve at flytte PB'en, men nu har hun altså kontor
>> inde ved siden af, hvor den er tilsluttet et af de nye 23"
>> Aludisplays (mums!) og da fejlen altid opstår "pludselig", så er det
>> ikke sådan et fremprovokere. Jeg vil dog forsøge næste gang jeg er på
>> besøg.
>
> Det skal jo bare være for eksperimentets skyld. Men det er naturligvis
> svært, hvis fejlen kun er der en gang imellem. Jeg kom til at tænke på,
> at jeg da heller ikke kan afspille, hvis computeren er i den modsatte
> ende af huset. Så kommer der mange udfald. Det må simpelthen være dårlig
> forbindelse. Har du prøver MacStumbler eller iStumbler for at se
> signalstyrkn hhv. tæt på Airport Express og på computerens faste plads?

Nej, men det er da en udemærket ide, så det vil jeg da gøre. Så kan
jeg også sammenligne PowerBook og iBook.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Martin Ammentorp (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 04-09-04 16:32

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Når de så
> skal gennem f.eks. en mur, bliver de svækket, men de går ikke gennem en
> omvej gennem en åbning i muren.

Uden selv at være ekspert er min erfaring, at en isoleret mur - specielt
med aluminiums dampspærre - fuldstændigt kan dræbe trådløse signaler
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Frank E. N. Stein (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 04-09-04 17:20

On Sat, 04 Sep 2004 17:32:15 +0200, Martin Ammentorp wrote:

> Uden selv at være ekspert er min erfaring, at en isoleret mur - specielt
> med aluminiums dampspærre - fuldstændigt kan dræbe trådløse signaler

Med en aluminiumsdampspærre har man jo også fået sig et fint faradaybur.
--
MVH
osv...



Lone Schmidt (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 04-09-04 18:00

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> In article <15fo02-vso.ln1@osxserver.rfn.dk>,


> Signalet skal jo gennem en mur, og muren afgør derfor, hvor stort tabet
> er. Det afhænger af murens tykkelse og materialerne i den. Du siger, der
> mangler to striber af signalstyrken. Det er altså to striber ud af fire
> og dermed halvdelen. Det er da et ret pænt signaltab.
> iBook er vist berømte for at modtage signalet godt. Men det kan
> også tænkes, at den anvendte PowerBook har en dårlig forbindelse til
> antennen. Jeg har godt nok kun hørt om det på ældre TiBook, men det kan
> vel ske. Bliver det bedre, hvis PowerBook flyttes tættere på og ind i
> samme rum? Jeg skulle printe et billede ud forleden, og printeren sidder
> også i en AirPort Express. Da min PowerBook stod inde i stuen, kørte
> printeren meget langsomt. Da jeg flyttede PowerBook ind ved siden af
> printeren, gik de pludselig meget hurtigt. Afstanden har altså noget at
> sige.

Kører din printer trådløst? hvis ja: hvordan?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Morten Reippuert Knu~ (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-09-04 18:37

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Kører din printer trådløst? hvis ja: hvordan?

vel via an printserver på en AirportExpress

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Henrik Münster (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-09-04 21:40

In article <1gjlqi1.19jw0dy4ilds4N%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Kører din printer trådløst? hvis ja: hvordan?

Glimrende. Aldeles glimrende, tak.
Den er sat til USB-stikket i en AirPort Express base. Man kan
også gøre det i AirPort Extreme baserne. Så finder computeren printeren
via Rendezvous, og man skal naturligvis vælge, at det er den printer,
man ønsker at benytte. På den måde klarer vi os med den gamle Epson
Stylus Color 740, som jeg købte med min første iMac i 1998. En AirPort
Express base er måske ikke ligefrem billigere end en printer, men det
gør det hele noget simplere, at vi kan nøjes med én printer her i huset.
Ikke alene begrænser det antallet af maskiner og kabler. Vi skal heller
ikke have blækpatroner på lager til en printer mere etc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Lone Schmidt (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 05-09-04 05:38

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> In article <1gjlqi1.19jw0dy4ilds4N%mailloneFJERN@netscape.net>,
> mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:
>
> > Kører din printer trådløst? hvis ja: hvordan?
>
> Glimrende. Aldeles glimrende, tak.
> Den er sat til USB-stikket i en AirPort Express base. Man kan
> også gøre det i AirPort Extreme baserne. Så finder computeren printeren
> via Rendezvous, og man skal naturligvis vælge, at det er den printer,
> man ønsker at benytte. På den måde klarer vi os med den gamle Epson
> Stylus Color 740, som jeg købte med min første iMac i 1998. En AirPort
> Express base er måske ikke ligefrem billigere end en printer, men det
> gør det hele noget simplere, at vi kan nøjes med én printer her i huset.
> Ikke alene begrænser det antallet af maskiner og kabler. Vi skal heller
> ikke have blækpatroner på lager til en printer mere etc.

Tak for svaret, detr bliver lige skrevet en AX på huskesedlen
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste