OSX 10.2.8 vil ikke starte op
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 31-08-04 15:14

Hejsa

Nu har gennem lidt tid kørt med en OSX på en beige G3. Det er vist lige
til den lille kant mht kræfter; men det går da.

Der er 512 Mb RAM og en 8gb disk, som jeg har haft i tre partiotioner,
og det er vel ikke så smart, da systemet velsagtens får problemer med at
have plads til swap, forestiller jeg mig.

Nå i alle fald, så har jeg haft problmet med, at den frys fast, så jeg
ikke kunne komme til en terminal eller via ssh og genstarte den "pænt"
med en shutdown -r now, så jeg blev nødt til at slukke med
[æble]+[ctrl]+[tænd/sluk] - ja jeg havde selvf prøvet den almindelige
[æble]+[alt]+[esc] først til ingen nytte ,(

I sidste ende er mit problem nu, at den slet ikke vil starte fra min
X-disk, og hvad gør jeg så?

Kan jeg hente mine programmer over på en CD/DVD og siden da lægge dem
ind igen (aht tilladelser etc er det vel smartets at få maskinen (diske)
boottet i X , og så brænde Applications-mappen ud med f. eks. toast,
ik'?

Så ør jeg vel repartitionere, så jeg kun har een partition og
geninstallere systemet? Eller kan jeg være heldig at kunne reparere det
med installationsCD'en eller??

På linux kan man jo f.eks. mounte et drev/partition et tilfældigt sted i
filsystemet, kan man ikke det under OSX? 10.2.6 (10.2.8)?

PÅ forhånd mange tak for hjælp af alle slagt, også terminalting, om det
skal være.

Mvh Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-04 23:40

In article <1gje4oz.1rbwcm11sv1oxmN@[192.168.1.129]>,
sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> [...]
> partiotioner, og det er vel ikke så smart, da systemet velsagtens får
> problemer med at have plads til swap, forestiller jeg mig.

Det kører da stadig på vores gamle iMac 233 med 523 MB RAM. Den har en
partition på 8 GB til OS X, og det, synes jeg, kan lige gå an. Hvis du
deler den op i tre, så tror jeg også, du vil løbe ind i problemer med
pladsen. Jeg oplevede det for år tilbage med et gammel Mac system, at en
disk delt op i flere for små partitions, hele tiden løb ind i
pladsproblemer på de forskellige partitions. Siden er jeg holdt op med
at partitionere, med mindre jeg er tvunget.

> I sidste ende er mit problem nu, at den slet ikke vil starte fra min
> X-disk, og hvad gør jeg så?

Starter fra en system-cd eller anden bootable disk. Genindlæs evt. OS X.
Jeg har hørt, at installationsprogrammet er relativt intelligent. På den
måde kan du få computeren til at boote fra harddisken og redde dine data
eller programmer.

> [...]
> ind igen (aht tilladelser etc er det vel smartets at få maskinen
> (diske) boottet i X , og så brænde Applications-mappen ud med f. eks.

Det lyder meget rigtigt, men jeg ved det godt nok ikke sikkert.

> Så ør jeg vel repartitionere, så jeg kun har een partition og
> geninstallere systemet? Eller kan jeg være heldig at kunne reparere
> det med installationsCD'en eller??

Jeg synes, 8 GB er meget småt nutildags. På den gamle iMac har vi en 8
GB partition til OS X på den 80 GB harddisk, der sidder i. De gamle G3
modeller kræver nemlig, at OS X ligger på en partition på højst 8 GB
først på harddisken. Selv om der ikke er noget videre installeret,
fylder OS X og programmer over halvdelen af de 8 GB. Hvis der også skal
være plads til lidt swap-filer og den slags, så synes jeg ikke, du skal
gøre dele de 8 GB op i mindre. Der skal være lidt luft på en partition,
og med små partitioner, løber man jævnligt ind i, at en partition bliver
fyldt op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster