/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Tilslutte netværksprinter ???
Fra : UK


Dato : 27-08-04 19:37

Hej
Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg har en
s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det kabel
over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer kan
jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg kunne
godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben, skriver
displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse til
printeren. Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????

Hilsen Ulla



 
 
Frank E. N. Stein (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 27-08-04 22:10

On Fri, 27 Aug 2004 20:37:10 +0200, UK wrote:

> Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg har en
> s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det kabel
> over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer kan
> jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg kunne
> godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
> 8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben, skriver
> displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse til
> printeren.

Er der forbindelse mellem hub og router? Hvis du sætter en PC i hubben,
får den så tildelt en IP-adresse?

> Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????

Jada.
--
MVH
osv...



UK (28-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 28-08-04 12:49


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.08.27.21.09.53.903604@mail.invalid...
> On Fri, 27 Aug 2004 20:37:10 +0200, UK wrote:
>
> > Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg
har en
> > s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det
kabel
> > over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer
kan
> > jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg
kunne
> > godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
> > 8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben,
skriver
> > displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse
til
> > printeren.
>
> Er der forbindelse mellem hub og router? Hvis du sætter en PC i hubben,
> får den så tildelt en IP-adresse?

Så nu har jeg fulgt de forskellige ledninger, der går fra hubben. Selve
hubben går til routeren, nr. 1 er tom, nr. 2 går til pc, nr. 3 går til mac
G3 og nr. 4 går til 3. printer. Derudover har jeg en G4, der formentlig går
direkte i routeren, (der er så frygtelig mange ledninger).


>
> > Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> > netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????
>
> Jada.

Lyder godt, så er det bare at få det til at lykkes.

Ulla


> --
> MVH
> osv...
>
>



Frank E. N. Stein (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 28-08-04 17:17

On Sat, 28 Aug 2004 13:49:17 +0200, UK wrote:

>> Er der forbindelse mellem hub og router? Hvis du sætter en PC i hubben,
>> får den så tildelt en IP-adresse?
>
> Så nu har jeg fulgt de forskellige ledninger, der går fra hubben. Selve
> hubben går til routeren, nr. 1 er tom, nr. 2 går til pc, nr. 3 går til mac
> G3 og nr. 4 går til 3. printer. Derudover har jeg en G4, der formentlig går
> direkte i routeren, (der er så frygtelig mange ledninger).

Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.

>> > Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
>> > netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????
>>
>> Jada.
>
> Lyder godt, så er det bare at få det til at lykkes.

Når det lykkes, så er det nok en ide at sætte printeren til fast IP,
hvis du skal bruge det til udskrift.

--
MVH
osv...



UK (28-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 28-08-04 18:09


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.08.28.16.17.29.200995@mail.invalid...
> On Sat, 28 Aug 2004 13:49:17 +0200, UK wrote:
>
> >> Er der forbindelse mellem hub og router? Hvis du sætter en PC i hubben,
> >> får den så tildelt en IP-adresse?
> >
> > Så nu har jeg fulgt de forskellige ledninger, der går fra hubben. Selve
> > hubben går til routeren, nr. 1 er tom, nr. 2 går til pc, nr. 3 går til
mac
> > G3 og nr. 4 går til 3. printer. Derudover har jeg en G4, der formentlig
går
> > direkte i routeren, (der er så frygtelig mange ledninger).
>
> Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
> uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
> på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.
>

Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom systemet
ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.


> >
> > Lyder godt, så er det bare at få det til at lykkes.
>
> Når det lykkes, så er det nok en ide at sætte printeren til fast IP,
> hvis du skal bruge det til udskrift.
>
> --
> MVH
> osv...
>
>



Per Rønne (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-08-04 18:11

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> > Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
> > uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
> > på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.
> >
>
> Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom systemet
> ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.

Prøv i stedet at sætte en computer i porten. Kan den ses på nettet?
--
Per Erik Rønne

UK (28-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 28-08-04 18:17


"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1gj8t9o.iv1d37o7cu8wN%spam@husumtoften.invalid...
> UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:
>
> > > Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
> > > uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste
port
> > > på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.
> > >
> >
> > Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom
systemet
> > ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.
>
> Prøv i stedet at sætte en computer i porten. Kan den ses på nettet?

Har det noget med selve port 5 at gøre, for der sidder i forvejen en pc på
port 2 og en mac på port 3. Jeg er ikke så vild med at ændre på det, der
fungerer i forvejen, men hvis det kan hjælpe så ....

Ulla


> --
> Per Erik Rønne



Per Rønne (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-08-04 18:47

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> > Prøv i stedet at sætte en computer i porten. Kan den ses på nettet?
>
> Har det noget med selve port 5 at gøre, for der sidder i forvejen en pc på
> port 2 og en mac på port 3. Jeg er ikke så vild med at ændre på det, der
> fungerer i forvejen, men hvis det kan hjælpe så ....

Du tænker på IP-adresserne? Din router indeholder vel både dhcp-server
og switch?

Bytter du hurtigt om på kablerne vil IP-adresserne blive bevaret. Men
jeg har nu selv nogle problemer med dhcp-serveren; jeg ville gerne have
statiske IP-adresser på mine desktops og printer [især på min
G4-maskine, så den altid vil stå som maskinen ud af huset].
--
Per Erik Rønne

UK (28-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 28-08-04 19:05


"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1gj8tvq.m1enjk1micsrzN%spam@husumtoften.invalid...
> UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:
>
> > > Prøv i stedet at sætte en computer i porten. Kan den ses på nettet?
> >
> > Har det noget med selve port 5 at gøre, for der sidder i forvejen en pc

> > port 2 og en mac på port 3. Jeg er ikke så vild med at ændre på det, der
> > fungerer i forvejen, men hvis det kan hjælpe så ....
>
> Du tænker på IP-adresserne? Din router indeholder vel både dhcp-server
> og switch?
>
Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er. Men her i mellemtiden har min
mand ringet til én, der måske kunne hjælpe mig, og han sagde at det måske
bare var kablet, der var problemet. Noget med "crossover", så nu må vi lige
finde ud at, hvilket kabel jeg har og så prøve med det modsatte.

Men ellers foreløbig tak for hjælpen i nyhedsgruppen.

Ulla


> Bytter du hurtigt om på kablerne vil IP-adresserne blive bevaret. Men
> jeg har nu selv nogle problemer med dhcp-serveren; jeg ville gerne have
> statiske IP-adresser på mine desktops og printer [især på min
> G4-maskine, så den altid vil stå som maskinen ud af huset].
> --
> Per Erik Rønne



Frank E. N. Stein (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 28-08-04 19:11

On Sat, 28 Aug 2004 20:05:00 +0200, UK wrote:

> Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er. Men her i mellemtiden har min
> mand ringet til én, der måske kunne hjælpe mig, og han sagde at det måske
> bare var kablet, der var problemet. Noget med "crossover", så nu må vi lige
> finde ud at, hvilket kabel jeg har og så prøve med det modsatte.

Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
hhv router og hub?
--
MVH
osv...



Per Rønne (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-08-04 19:47

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> On Sat, 28 Aug 2004 20:05:00 +0200, UK wrote:
>
> > Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er.

Ja, så er du rimeligt lost. Man bruger en DHCP-server til at tildele de
forskellige enheder en IP-adresse.

> > Men her i mellemtiden har min mand ringet til én, der måske kunne hjælpe
> > mig, og han sagde at det måske bare var kablet, der var problemet. Noget
> > med "crossover", så nu må vi lige finde ud at, hvilket kabel jeg har og
> > så prøve med det modsatte.

> Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
> hhv router og hub?

Ja, vi kan jo hverken have at det benyttede kabel er krydset [benyttes
til opkobling når uplink-port ikke er til stede] eller for den sags
skyld defekt.
--
Per Erik Rønne

Frank E. N. Stein (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 28-08-04 19:10

On Sat, 28 Aug 2004 19:08:30 +0200, UK wrote:

>> Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
>> uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
>> på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.
>>
>
> Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom systemet
> ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.

Kommer der lys i lampen på hhv netkort og hub?
--
MVH
osv...



UK (28-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 28-08-04 19:19


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.08.28.18.09.56.411201@mail.invalid...
> On Sat, 28 Aug 2004 19:08:30 +0200, UK wrote:
>
> >> Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
> >> uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
> >> på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.
> >>
> >
> > Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom
systemet
> > ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.
>
> Kommer der lys i lampen på hhv netkort og hub?

Nej, der gør ikke.


> Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er. Men her i mellemtiden har
min
> mand ringet til én, der måske kunne hjælpe mig, og han sagde at det måske
> bare var kablet, der var problemet. Noget med "crossover", så nu må vi
lige
> finde ud at, hvilket kabel jeg har og så prøve med det modsatte.

Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
hhv router og hub?

Det kabel, der kom fra routeren er ført bag en reol, så det er lidt
besværligt at flytte det til hubben, men jeg havde et andet kabel, der
tidligere havde siddet i port 5, som jeg brugte, men nu har jeg netop
sammenlignet de to kabler og kan egentlig godt se, at de ikke er ens. Så det
er vel her hunden ligger begravet, jeg må have anskaffet mig et andet kabel
magen til det, der sidder i routeren, der jo rigtigt hører til min anden
printer.


Ulla


> --
> MVH
> osv...
>
>



Frank E. N. Stein (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 28-08-04 19:50

On Sat, 28 Aug 2004 20:18:54 +0200, UK wrote:

>> Kommer der lys i lampen på hhv netkort og hub?
>
> Nej, der gør ikke.

Ok, en gang i mellem glemmer man at spørge det rigtige spørgsmål.

>> Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er.

Det er forresten den der deler IP-adresser osv ud til maskinerne.

> Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
> hhv router og hub?
>
> Det kabel, der kom fra routeren er ført bag en reol, så det er lidt
> besværligt at flytte det til hubben, men jeg havde et andet kabel, der
> tidligere havde siddet i port 5, som jeg brugte, men nu har jeg netop
> sammenlignet de to kabler og kan egentlig godt se, at de ikke er ens. Så det
> er vel her hunden ligger begravet, jeg må have anskaffet mig et andet kabel
> magen til det, der sidder i routeren, der jo rigtigt hører til min anden
> printer.

Bare sig du skal have et almindeligt patch-kabel.
--
MVH
osv...



UK (28-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 28-08-04 20:25


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.08.28.18.50.19.583511@mail.invalid...
> On Sat, 28 Aug 2004 20:18:54 +0200, UK wrote:
>
> >> Kommer der lys i lampen på hhv netkort og hub?
> >
> > Nej, der gør ikke.
>
> Ok, en gang i mellem glemmer man at spørge det rigtige spørgsmål.
>
> >> Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er.
>
> Det er forresten den der deler IP-adresser osv ud til maskinerne.

Ja, man lærer jo noget nyt hver dag, tak for det. (også til Per R.).


>
> > Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
> > hhv router og hub?
> >
> > Det kabel, der kom fra routeren er ført bag en reol, så det er lidt
> > besværligt at flytte det til hubben, men jeg havde et andet kabel, der
> > tidligere havde siddet i port 5, som jeg brugte, men nu har jeg netop
> > sammenlignet de to kabler og kan egentlig godt se, at de ikke er ens. Så
det
> > er vel her hunden ligger begravet, jeg må have anskaffet mig et andet
kabel
> > magen til det, der sidder i routeren, der jo rigtigt hører til min anden
> > printer.
>
> Bare sig du skal have et almindeligt patch-kabel.

Fint, tak skal du have (ærgerligt at jeg må vente "helt" til på mandag, men
sådan er "Leif".

Fortsat god weekend! - Ulla
> --
> MVH
> osv...
>
>



Jesper Haaber Gyllin~ (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 29-08-04 08:32

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Hej
> Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg har en
> s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det kabel
> over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer kan
> jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg kunne
> godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
> 8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben, skriver
> displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse til
> printeren. Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????

Hvor i landet bor du ?

Er du i København, så giv lyd fra dig, så kan jeg hjælpe dig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat: macnerd1965

UK (29-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 29-08-04 13:50


"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
news:1gj9x4d.y13zwb1sj0f7qN%jesper@gylling.net...
> UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:
>
> > Hej
> > Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg
har en
> > s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det
kabel
> > over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer
kan
> > jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg
kunne
> > godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
> > 8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben,
skriver
> > displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse
til
> > printeren. Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> > netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????
>
> Hvor i landet bor du ?
>
> Er du i København, så giv lyd fra dig, så kan jeg hjælpe dig.
>

Nej, desværre er jeg ret langt fra Kbh., ellers mange tak for tilbudet.

Ulla

> --
> med venlig hilsen
> Jesper Haaber Gylling
> http://www.gylling.net/
> AIM/iChat: macnerd1965



UK (30-08-2004)
Kommentar
Fra : UK


Dato : 30-08-04 22:09

Hej

Tak for de forskellige bidrag, nu er det lykkes mig at få printeren sluttet
til, så jeg kan printe fra alle maskiner ... det var kablet, der var
synderen, så en tur forbi databutikken var lykken ... Man lærer alligevel
noget nyt hver dag!

Hilsen Ulla


"UK" <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:412f7f55$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg har
en
> s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det kabel
> over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer
kan
> jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg
kunne
> godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
> 8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben,
skriver
> displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse til
> printeren. Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????
>
> Hilsen Ulla
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste