Pludselig død / Powerbook 5300
Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-08-04 23:33

Hej

For en halv time side skrev jeg et referat på powerbooken, og overførte
det via Appletalk / ip til min G4. Nu er Powerbooken HELT død. Da jeg i
sin tid havde en Pb 150 kunne man putte en kuglepen i et lille hul og
derved genoplive den, men hvad kan jeg gøre med denne skønne bog??

Hvis der er nogen der syns titlen lyder bekendt, skal jeg medgive, at
det er Tom Kristensen
".. Jeg længtes efter skibskatastrofer hærværk og pludselig død.."

Men det er jo en helt anden snak

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-08-04 23:48

On Tue, 24 Aug 2004 00:33:24 +0200, Henrik Jensen wrote:

> [...]
> sin tid havde en Pb 150 kunne man putte en kuglepen i et lille hul og
> derved genoplive den, men hvad kan jeg gøre med denne skønne bog??

Der sidder en knap på bagsiden under lågen.
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-08-04 23:55

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Der sidder en knap på bagsiden under lågen.
En lille en under stikket til ekstern skærm? Den har jeg prøvet den er
stadig helt død.
Engang havde jeg en "pizzakasse " Lc 475 den skulle have et nyt internt
batteri, kan det være noget sådant?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-08-04 00:47

On Tue, 24 Aug 2004 00:54:53 +0200, Henrik Jensen wrote:

> En lille en under stikket til ekstern skærm? Den har jeg prøvet den er
> stadig helt død.

Tag strømforsyneningen fra den, pil batteriet ud og tryk på knappen.
Sæt strømforsyningen til igen og tryk på knappen, så skulle den gerne
starte igen. Hvis du kan høre PB'en siger "knas" fra højttaleren når du
trykker på knappen, er det fordi den ikke får noget strøm.

> Engang havde jeg en "pizzakasse " Lc 475 den skulle have et nyt internt
> batteri, kan det være noget sådant?

Sikkert ikke.
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-08-04 00:51

> [...]

> starte igen. Hvis du kan høre PB'en siger "knas" fra højttaleren når du
> trykker på knappen, er det fordi den ikke får noget strøm.

Hej Frank
Tak for dine forslag. Den er stendød.
hulk#

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-04 01:07

Hej Henrik

Det kan meget vel være PRAM batteriet, der er færdigt. Prøv at tage
selve det store batteri ud, sæt strømforsyningen til alene og tryk på
startkanppen.

Hvis den så ikke kommer igang igen, så prøv - stadig med strømfors. sat
til, - at trykke på den lille resetknap, som tidl. nævnt. Du skulle så
gerne høre 'Death of Chime' klokkerne - og maskinen skulle derefter
meget gerne starte op igen.

PB 1xx, 5xx, 5xxx og de tilsv. Duo modeller kan _ikke_ starte, hvis PRAM
batteriet er færdigt med driftsbatteriet i. - Jeg har samme problem
med min gl. PB 165 lige nu, så den kører bare på den eksterne
strømfors., og det virker ganske glimrende.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-08-04 01:35

> [...]
> til, - at trykke på den lille resetknap, som tidl. nævnt. Du skulle så
> gerne høre 'Death of Chime' klokkerne - og maskinen skulle derefter

Ja den er halvejs oppe. Dumme mig, jeg havde ikke strømkablet i stikket
i vægen. Resten kommer nok efter et par genstarter,,, Det er jo det, at
den ikke vil starte, hvis ikke IP stikket er i. Den er lisåm ked at være
alene.

Tak for jeres deltagelse.
Og apropos min jammer tidligere over at min nye Ipod kun spillede
venstre kanal: Det var min forstærker, og i lørdags på loppemarked i
Lyngby (kongens) købte jeg en superfed Nikko fra hedengangne Audioscan
for en hund. WoW

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 07:41

In article <1gj03xr.qcmyo71wdoqflN%spam@nej.dk>,
spam@nej.dk (Henrik Jensen) wrote:

> [...]
> stikket i vægen. Resten kommer nok efter et par genstarter,,, Det er
> jo det, at den ikke vil starte, hvis ikke IP stikket er i. Den er

Errare humanum est.

> Tak for jeres deltagelse.
> Og apropos min jammer tidligere over at min nye Ipod kun spillede
> venstre kanal: Det var min forstærker...

Sed in errore perseverare turbe est!

Men tag dig ikke af det. Vi havde engang en VVS-mand ude, fordi vores
varmeapparater ikke virkede. Det viste sig, at vi var kommet til at
slukke for cirkulationspumpen.

> ...og i lørdags på loppemarked i Lyngby (kongens) købte jeg en
> superfed Nikko fra hedengangne Audioscan for en hund. WoW

Jeg kan høre, at du er lige så gammel som os andre. Har du også en Rega
pladespiller? Eller en Lenco L75?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-08-04 08:45

> Jeg kan høre, at du er lige så gammel som os andre. Har du også en Rega
> pladespiller? Eller en Lenco L75?

Nej en Beogram 2200 som har kørt uden vrøvl siden ca 1979. Nu samler den
dog mest støv

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 11:46

Henrik Jensen <spam@nej.dk> wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>

> Eller en Lenco L75?

Hæ, havde.......den røg dog ud til fordel for ERA´en med SMEarm i
74/76(?)
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-04 21:37

Hen Henrik & Henrik

Jeg har ikke en Beogram 2200, men det er nok sammen med deres model 4002
noget af det mest solide, de nogensinde har lavet i deres verdensberømte
disign, og ellers er der jo den gamle klassiker Beogram 1000, som også
kan afspille 78'ere. - Til gengæld så har jeg skam stadig en Lenco L75,
som jeg brugern når jeg skal overspille 78 plader til CD, og der sidder
skam en Goldring 850/400E PU på den med en prof radiofoninål til 78
plader ...mum!

- Og Henrik J. - pas på den Nikko forstærker. Nu skrev du ikke hvilken
model, det er, men sæt for himlens skyld ikke for små højttalere til
den, så brænder du højttalerne af! Deres 'lille' model på 2x30w/8ohm
(IEC4507) yder rent faktisk mere end 2x50w målt efter DIN 45507 i 8ohm
og 2x90w dynamisk IEC/2ohm. Dens eneste fejl er, at den er lidt for
'rumlende', hvis du kører med fuld bas. I forhold til det, den kostede
dengang (1495kr.), så har den faktisk en meget fin og velafbalanceret
lyd ved neutral indst. af tonekontrollerne.

Og med den RIAA forforstærker til pladespilleren, der sidder i, kan du
meget let via TAPE OUT overføre lyden til computer og lave nogle ganske
flotte CD overspilninger af LP plader!

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-08-04 06:05

> [...]
> den, så brænder du højttalerne af! Deres 'lille' model på 2x30w/8ohm
> (IEC4507) yder rent faktisk mere end 2x50w målt efter DIN 45507 i 8ohm
Den hedder Nikko TRM - 800 og skulle være 2 x 60 watt

> Og med den RIAA forforstærker til pladespilleren, der sidder i, kan du
> meget let via TAPE OUT overføre lyden til computer og lave nogle ganske
> flotte CD overspilninger af LP plader!

Ja det må jeg se at få tid til engang

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-04 17:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> den, så brænder du højttalerne af! Deres 'lille' model på 2x30w/8ohm
> (IEC4507) yder rent faktisk mere end 2x50w målt efter DIN 45507 i 8ohm

Sansynligheden for at højtalerne futtes af er større såfremt man har
en lille forsatærker. - med en større forstærker minmimeres overstyrring,
hvilket i 9/10 tilfælde er årsag til afbrændte højtalere eller
forstærkere.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 27-08-04 18:07

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> en lille forsatærker. - med en større forstærker minmimeres overstyrring,
> hvilket i 9/10 tilfælde er årsag til afbrændte højtalere eller

Ja sådan kender jeg også verden, men det kan der jo være flere
opfattelser af.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-04 23:26

Hej Henrik

Henrik Jensen wrote:

> Ja sådan kender jeg også verden,

Det er også det normale ved forstærkere

> men det kan der jo være flere opfattelser af.

Det er også specifikt Nikko, jeg refererer til, da jeg kender disse
forstærkere ret godt fra dengang. Der er flere fejlopgivelser i deres
specs, og det er altid til den 'gode side'. Alle data er faktisk opgivet
efter japansk norm, som er meget skrappere end både IHF, IEC og DIN.
Nikko og 2 andre japanske firmaer - Toyo Electrics og Nikushima forsøgte
med deres fortolkning af den gamle NEC standard at puste nyt liv i en
skrappere HIFI norm end den 'slappe' DIN/IEC norm, som blev
fremherskende allerede fra 1975. - Så der er altså ca. 50% mere power i
en Nikko end de selv opgiver iflg. IHF/IEC/DIN...

- I øvrigt så har jeg faktisk præsteret at få en vægmonteret højttaler
til at falde ned bare ved at spille 'halvhøjt' på en Nikko... - Godt min
far ikke hørte det, - det var på hans forstærker, jeg gjorde det.. -
Men det gik altså ud over en stakkels blomst, der stod nedenunder, og
det var sandsynligvis den, der reddede højttaleren fra at blive
ødelagt... - Nå, det var dengang man vqar helt ung - ak ja!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-04 04:07

On Sat, 28 Aug 2004 00:25:42 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> fremherskende allerede fra 1975. - Så der er altså ca. 50% mere power i
> en Nikko end de selv opgiver iflg. IHF/IEC/DIN...

Ikke desto mindre er det stadig lidt af en røverhistorie, der ikke
hænger sammen... Enten har du ikke spillet lige højt, eler osse har
Nikko'en overstyret grumt, hvilket betyder at dens forvrængning ved same
effekt har været væsenligt større end den anden forstærker (= bras!,
og dermed det modsatte af kvalitet)

højtaler Y, der drives af forstærker A ved lydtryk X
højtaler Y, der drives af forstærker B ved lydtryk X

Hvis forstærker A er kraftigere end forstærker B, betyder det at der er
mindre riskiko for at forstærker A overstyrer ved lydtryk X, end
forstærker B ved lydtryk X - dermed betyder det osse, at risikoen for at
enten højtaler eller forstærker afgår ved døden med forstærker A.

Fra : Sebastian

Dato : 25-08-04 19:27

> [...]

> i vægen. Resten kommer nok efter et par genstarter,,, Det er jo det, at
> den ikke vil starte, hvis ikke IP stikket er i. Den er lisåm ked at være

Nå men så fik du det jo til at virke. Det sker også en gang imellem for
min 5300 ce.

Resetting the Power Manager

1. If the computer is on, turn it off.

2. Restart the computer by holding down the reset button for 10 to 20
seconds. (See chart above for location of the reset button for your
PowerBook series.)

3. If the computer does not restart, repeat step 2 three or four times.

Lidt mere besværlig var det da mit indbyggede Netkort hold op med at
virke. Satans også ... Fejlen var at den var røget ud af stikket til
motherboard. Det må være sket i søndags, da jeg kørte lyntog og den
prøvede at indhente 30 min. forsinkelse. Kort sagt var det en ret
ukomfortabel togtur - men dog mere komfortabel end at stå og vente i en
bil ved Nyborg,

> [...]
> venstre kanal: Det var min forstærker, og i lørdags på loppemarked i
> Lyngby (kongens) købte jeg en superfed Nikko fra hedengangne Audioscan
Folk i Lyngby har enten for mange penge eller ved ikke noget om Lyd.

hilsen
Sebastian (som fand en 15'' TFT skærm i storskrald på Fredriksberg -
strømstikket var defekt)

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Henrik Jensen

Dato : 12-09-04 16:50

> [...]

> venstre kanal: Det var min forstærker, og i lørdags på loppemarked i
> Lyngby (kongens) købte jeg en superfed Nikko fra hedengangne Audioscan

Forstærkeren stadig fed.
Idag købte jeg en Apollon CL - 850 samme sted for 20 kr.
Ren nostalgi, havde sådan een i 1978.

Anyway, den er logisk styret, og efter nogle sekunders spil, med ok
resultat, slår relæet "spille" fra. Så kan jeg starte den igen, og
showet gentager sig.

Den kan spole ok fra den ene ende til den anden.

Mon der er andet at gøre end at hælde den over til Søren på
Assistensens?

Den er vel for gammel til at kunne få virus (modsat organiske væsner)?