Adgang forbudt skilt ved boot på G5
Fra : Jonas Voss

Dato : 20-08-04 15:53

Jeg fortsætter lige min strøm af nyopdagede uforståeligheder ved OS X.

Jeg har på en FW-disk tilsluttet en G5er installeret system + den
software der skal bruges på G5eren, og har derefter lavet et image af
FW-disken med OS X Servers Network Image Utility.app.

Image'et ligger nu fint på serveren, og kan serveres over netværket for
G5eren, hvor det så bliver installeret.

Men, når jeg så forsøger at genstarte maskinen, bliver jeg mødt med et
'adgang forbudt' skilt hvor der normalt er et Apple skilt. Hvad er det
nu lige det betyder[1]?

Et andet image til G4ere fungerer fint. Lavet og distribueret på samme
måde. Ingen problemer der.

Specs:

Klient: 2 x 1.8Ghz G5 / 1.5 Gb RAM
Server: 2 x 450Mhz G4 / 1.38 Gb RAM

[1]
Mit eget sølle bud er, at det er fordi image'et har rundet en G4er inden
jeg lavede det til et image. Er der ikke noget med, at en G4 og en G5
ikke kan boote fra samme system?

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 16:44

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Men, når jeg så forsøger at genstarte maskinen, bliver jeg mødt med et
> 'adgang forbudt' skilt hvor der normalt er et Apple skilt. Hvad er det
> nu lige det betyder[1]?

Det kan betyde at det image du distribuerer ikke kan boote en G5
(såvidt jeg husker), har oplevet det selv både ved netboot (af et
image lavet fra en almindelig Panther CD), og da jeg
forsøgte at boote fra en ikke bootbar USB disk.

> Mit eget sølle bud er, at det er fordi image'et har rundet en G4er inden
> jeg lavede det til et image. Er der ikke noget med, at en G4 og en G5
> ikke kan boote fra samme system?

Jeg ved det ikke men gætter på at de kan, men du kan godt komme ud for
at et image af en 10.3 ikke kan boote skolens nye G5. Min G5 kræver vist
minimum 10.32 eller en custum 10.31.

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-08-04 20:36

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> image lavet fra en almindelig Panther CD), og da jeg
> forsøgte at boote fra en ikke bootbar USB disk.

Det mærkelige (i min bog i hvert fald) er, at hvis jeg booter fra
FW-disken (som er den jeg har lavet NetInstall imaget fra) fungerer det
fint på en G5er.

Et eller andet er altså gået i kage da jeg lavede NetInstall imaget. Men
hvad ved jeg ikke.

Ydermere besværliggøres processen lidt af, at vi har en router der ikke
lader BSDP-pakker komme igennem. Dvs, at klienterne kan ikke se serveren
der har NetInstall-imaget.

For at komme rundt om det skal man sætte nogle nvram-parametre, som
beskrevet her:

<http://www.bombich.com/mactips/nbas.html>

således, at klienten springer eftersøgningen efter server en der svarer
på dens BSDP-efterspørgsler over, og booter direkte fra serverens
IP-adresse.

Men det kræver jo at der er et system på klienten man kan boote fra. Jeg
løber ganske hurtigt tørt for G5ere som jeg ikke behøver at reinstallere
for at installere med et NetInstall image (:

> Jeg ved det ikke men gætter på at de kan, men du kan godt komme ud for
> at et image af en 10.3 ikke kan boote skolens nye G5. Min G5 kræver vist
> minimum 10.32 eller en custum 10.31.

Ah, det glemte jeg at skrive. Det er en G5ere med 10.3.5 jeg har klonet
og lavet NetInstall image fra. Den booter som tidligere nævnt fint fra
den FW-disk den originale installation ligger på.

Tilbage til laboratoriet, og tak for svar.

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.