iBook nogenlunde billigt
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-04 00:44

Jeg skal hjælpe en god veninde med at købe en iBook. Hun vil have en
14", men prisen betyder altså noget. Hvor lidt kan hun nøjes med? Det er
bare til almindeligt brug med e-mail, tekst og måske lidt digitale
billeder i iPhoto. Ikke noget stort med billedmanipulation og
videoredigering.
Den skal være på AirPort, så det kort skal vi have. Det er vel dumt
ikke at købe Bluetooth. Men man kan vel dårligt mærke forskel på 1 GHz
og 1,2 GHz modellen. Hvis man så også nøjes med en 40 GB harddisk, og
det er trods alt stadig en pænt stor harddisk, så sparer man 800,- kr.
ved kun at købe 1 GHz modellen. Så er spørgsmålet jo, hvor lidt RAM, man
kan nøjes med. Man kan jo også købe noget uoriginalt, men jeg er sikker
på, at når først computeren kører, så bliver det svært at argumentere
for at købe for kr. 800,- mere RAM. Nogen idéer?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-08-04 07:22

Henrik Münster wrote:

> [...]
> på, at når først computeren kører, så bliver det svært at argumentere
> for at købe for kr. 800,- mere RAM. Nogen idéer?

køb en brugt?
Men ellers køb 1GHz, lille disk, airport, og bluetooth. Ram kan hun købe
ved siden af.

JonB

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 15:57

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Men ellers køb 1GHz, lille disk, airport, og bluetooth. Ram kan hun købe
> ved siden af.

helt enig... de 200Mhz er alt for dyre, og kan hun klare sig med 256
er det fint, bliver hun irritret kan hun købe en 256 eler 512'er som
du kan sætte i på 2 minutter. bluetooth er for dumt at spare bort.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-04 21:01

In article <l3ghv1-cg4.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> helt enig... de 200Mhz er alt for dyre, og kan hun klare sig med 256
> er det fint, bliver hun irritret kan hun købe en 256 eler 512'er som
> du kan sætte i på 2 minutter. bluetooth er for dumt at spare bort.

Tak for rådene. Det er også min fornemmelse. Sjovt nok har jeg netop,
mens jeg læste jeres råd, fået en påmindelse om en rabat på kr. 750,-
før moms på køb over kr. 7.500,-, fordi jeg er en god kunde hos Apple
Store. Desværre har vi netop brugt rabatten på vores iBook. Gad vide om
man kan være så fræk at prøve at bruge den igen?
Ellers så vil hun jo gerne have trådløs internetforbindelse, og jeg
har jo en gammel snow AirPort base (2. generation) stående, som hun kan
få for en rimelig pris. Tror I ikke, den vil være lige så god og hurtig
som en af de nye baser, når man bare skal bruge den til internet? Jeg
vil tro, hun har en forbindelse på 256/128 kb/s.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : No1

Dato : 20-08-04 21:23

> [...]
> som en af de nye baser, når man bare skal bruge den til internet? Jeg
> vil tro, hun har en forbindelse på 256/128 kb/s.

11b er normeret til ca. 11000 kbps, så det burde være nok til en 256kbps
ADSL forbindelse, selvom forbindelsen ikke kører på "fuld kraft".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 21:32

> Tror I ikke, den vil være lige så god og hurtig
> som en af de nye baser, når man bare skal bruge den til internet? Jeg
> vil tro, hun har en forbindelse på 256/128 kb/s.

Den er rigelig hurtig til enhver mainstream internetforbindelse, hvis
hun er på en 4Gbit line kan det dog være hun begynder at få problmer
med at udnytte hele sin båndbrede.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-08-04 10:15

"Henrik Münster" skrev 20.08.2004 1:43:

> [...]
> på, at når først computeren kører, så bliver det svært at argumentere
> for at købe for kr. 800,- mere RAM. Nogen idéer?

Lad være med at spare noget på rammen. Hun får mere ud af 512 MB ekstra RAM
end de ekstra 200 MhZ. 512 MB er minimum.

/kristian
@warszawa

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-08-04 23:54

In article <BD4CDF1C.2E15%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Lad være med at spare noget på rammen. Hun får mere ud af 512 MB
> ekstra RAM end de ekstra 200 MhZ. 512 MB er minimum.

Bare I kan blive enige Den kan vel godt køre med 256 MB RAM. Det
lød som om, hun helst vil nøjes med det, og så købe noget billigere RAM
uoriginalt. Ellers var hun ret lun på en 1,2 GHz model. Så meget dyrere
er den jo heller ikke. Lige indtil hun så den iPod Mini, jeg gav min
kone i morges. Så syntes hun pludselig, at der skulle spares lidt på
iBook, så der var penge til overs til en iPod Mini
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-08-04 23:54

Henrik Münster - news@muenster.dk on 22/08/04 0:54 wrote:

> Lige indtil hun så den iPod Mini, jeg gav min
> kone i morges. Så syntes hun pludselig, at der skulle spares lidt på
> iBook, så der var penge til overs til en iPod Mini

Blev Fnullergøj glad, eller havde du fortalt hende om den inden så hun har
haft tid til at vænne sig til tanken?

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-04 00:42

In article <BD4D9F2D.2822F%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Blev Fnullergøj glad, eller havde du fortalt hende om den inden så
> hun har haft tid til at vænne sig til tanken?

Hun blev skam glad. Jeg havde pakket den pænt ind og stillet gaven på
kontoret. Der havde ikke lige været lejlighed til at give den til hende.
Så spurgte hun om, hvem gaven var til, da vi spiste morgenmad. Og så var
jeg jo nødt til at give hende den. Hun har det ikke med at blive vildt
begejstret over teknologi. Og så har hun også været noget træt og haft
andet at se til i dag. Men hun fandt da ud af selv at sætte den til at
lade op. Nu har jeg været på vagt og er først kommet hjem her til aften.
Jeg har så lagt musikken over på den, og prøvet den lidt, efter hun var
gået i seng. Den er dæleme lækker! Jeg er lige ved at sige, at sådan en
må jeg også have. Jeg er sikker på, at hun bliver vildt begejstret, når
hun prøver at bruge den. Før hun gik i seng spurgte hun også, om hun nu
kunne bruge den i morgen tidlig, når hun skal løbe en tur.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : No1

Dato : 22-08-04 00:51

> [...]
> kone i morges. Så syntes hun pludselig, at der skulle spares lidt på
> iBook, så der var penge til overs til en iPod Mini

Ekstra 512MB RAM gør den hurtigere end 200 Mhz ekstra.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-04 01:37

In article <4127dfee$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Ekstra 512MB RAM gør den hurtigere end 200 Mhz ekstra.

Ikke for at få en lang diskussion, men det er mit indtryk, at ekstra RAM
hovedsaglig hjælper på hastigheden, fordi det nedsætter behovet for at
swappe. Men det er måske også noget, man mærker hele tiden. Jeg troede
medst det var, når man skiftede mellem programmer. Men jeg tror da også,
hun er nogenlunde indstillet på at købe mere RAM. Det kan bare gøres
billigere andetsteds. Er der nogen, der kender et godt sted? Jeg havde
overvejet Crucial.com. De har sådan en god søgefunktion.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : No1

Dato : 22-08-04 12:10

> Ikke for at få en lang diskussion, men det er mit indtryk, at ekstra RAM
> hovedsaglig hjælper på hastigheden, fordi det nedsætter behovet for at
> swappe. Men det er måske også noget, man mærker hele tiden. Jeg troede

Ja, det er når den swapper at man får den største performance-"straf"
for at have lidt RAM. OSX tager ca. de 128 første MB, når det er startet
op. Hvis man så åbner iPhoto tager den også omkring 128MB. Hvis man så
gerne vil have bare et andet program åbent samtidig, fx Mail, så har man
brug for at swappe (YMMV). Højst sandsynligt vil iPhoto også bruge mere
RAM, når den behandler et billede.

> [...]
> billigere andetsteds. Er der nogen, der kender et godt sted? Jeg havde
> overvejet Crucial.com. De har sådan en god søgefunktion.

Jeg har læst i gruppen at andre har købt der, det er sikkert et godt
sted. Fint nok at købe RAM fra 3. part, Apples er lidt dyrt.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-08-04 12:28

"Henrik Münster" skrev 22.08.2004 2:36:

> [...]
> billigere andetsteds. Er der nogen, der kender et godt sted? Jeg havde
> overvejet Crucial.com. De har sådan en god søgefunktion.

RAM hjælper helt sikker på OSX's hastighed, næsten ligegyldigt hvad du
laver.
Du behøver bestemt ikke at købe Apples RAM til overpriser, men jeg ville
bestemt overveje at spare på MHz og bruge penge på RAM, hvis der er afsat et
fast beløb.

/kristian
@warszawa

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-08-04 13:42

> Ikke for at få en lang diskussion, men det er mit indtryk, at ekstra RAM
> hovedsaglig hjælper på hastigheden, fordi det nedsætter behovet for at
> swappe.

Det er også rigtigt. Helt galt er det, hvis den skal swappe mellem
kørende programmer, men også - som du selv skriver - når man skifter
mellem programmer.

> Men det er måske også noget, man mærker hele tiden.

Ja, det tror jeg også. Den overskydende RAM bruges til disk-cache og
muligvis andre ting. Systemer sørger selv for at optimere anvendelsen
mellem programmerne og cachen. I et unix-system bliver al tilgængeligt
RAM udnyttet til noget hele tiden.

Noget andet er, at når din veninde kun skal bruge iBooken til
småprogrammer, så kan hun vel i første omgang klare sig med de
indbyggede 256 MB RAM. Så har hun også noget at ønske sig i julegave. Vi
synes jo allesammen, det er spændende at få nye tekniske dimser, men det
er jo ikke os allesammen, som har råd til en ny maskine hvert år. Der
skal også være noget at få ind imellem. RAM til jul. Kamera til foråret.
Tiger til sommer. AirPort Express til næste efterår. Ny printer til
næste jul...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.