Unicode fra Windows (wordperfect) til Mac ~
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 17-08-04 21:21

Hej Alle sammen.

Jeg har fået en kæmpe fil fra en windows-bruger. Den indeholder en masse
tekst med sære (non asci og heller ikke almindeligt vesteuropæisk
tegnsæt, såsom c'er med hatchecker og andre sære tegn) - så vi dt jeg
kan regne ud, findes alle disse tegn fint i Unicode-tegnsættet; og det
troede jeg, var indbygget i OSX.

Nå men i alle fald, når filen åbnes på min Mac, bliver alle de sjove
tegn til firkanter, og det er jo ikke så nyttigt.

Jeg har ikke nogen Wordperfect til Mac'en (jo jeg kan vist finde en gl
ver 3.5; men den er jo ikke til X) - og uanset om jeg bruger MacLink
(ver 14 til X) eller min Windows-ven gemmer filen som Word-fil, gør det
ingen forskel.

Kan nogen komme med et bedre forslag, end at jeg skal åbne filen i en
virtuel PC på min mac?

Mvh Sebastian
--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-08-04 22:07

On Tue, 17 Aug 2004 22:21:25 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Kan nogen komme med et bedre forslag, end at jeg skal åbne filen i en
> virtuel PC på min mac?

Det er svjv ikke alle fontene i OS X der indeholder alt fra Unicode.

Skal der redigeres i teksten? Hvis ikke så få afsenderen til at lave en
pdf ud af den.

At få den som tekst-fil er en anden mulighed.
--
MVH
osv...

Fra : Lingvist

Dato : 18-08-04 12:17

Hejsa (jeg skriver lige fra en anden maskine)

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Det er svjv ikke alle fontene i OS X der indeholder alt fra Unicode.

Argh, men Lucida gør, ikk'?

> Skal der redigeres i teksten? Hvis ikke så få afsenderen til at lave en
> pdf ud af den.

Der skal i høj grad redigers i teksten, faktisk skal jeg bruge indholdet
til en stabel hjemmeside, så jeg kommer vel også til at konvertere
unicode-tegnene til noget html-noget, ikk'?

> At få den som tekst-fil er en anden mulighed.

Så smutter al unicode-tegnene vel, ikk'??

/Sebastian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-04 19:41

On Wed, 18 Aug 2004 12:16:48 +0100, Lingvist wrote:

> Argh, men Lucida gør, ikk'?

Er der ikke noget med at MS Office installerer sin egen Lucida? Du kan jo
bruge Skriftbog til at se om tegnene er der.

> Der skal i høj grad redigers i teksten, faktisk skal jeg bruge
> indholdet til en stabel hjemmeside, så jeg kommer vel også til at
> konvertere unicode-tegnene til noget html-noget, ikk'?

Man kan også angive tegnsæt i HTML.

> Så smutter al unicode-tegnene vel, ikk'??

Nøeh, det kommer jo an på tegnkodningen. Formatteringen stryger derimod.
--
MVH
osv...

Fra : No1

Dato : 18-08-04 20:18

> Kan nogen komme med et bedre forslag, end at jeg skal åbne filen i en
> virtuel PC på min mac?

Hvis det er en tekst fil i UNICODE, så brug en editor, hvor du kan vælge
encoding til at være fx UNICODE. Eksemepelvis editoren SubEthaEdit. Find
den på google.

Fra : Lingvist

Dato : 19-08-04 11:38

Hejsa
No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Hvis det er en tekst fil i UNICODE, så brug en editor, hvor du kan vælge
> encoding til at være fx UNICODE. Eksemepelvis editoren SubEthaEdit. Find
> den på google.

Ah, det var nok der vi skulle hen - jeg var ikke opmærksom på, at wword
muligvis slet ikke understøttede unicode ordentligt.

Jeg vil straks finde en bedre editor ,-)

/Sebastian