gemme tråd?
Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-04 13:27

Hejsa
Kan Suppen gemme en hel, ulæst tråd på een gang?
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-08-04 19:26

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hejsa
> Kan Suppen gemme en hel, ulæst tråd på een gang?
> M.

1. Markér samtlige indlæg i tråden.
2. Vælg File/Save Articles

Resultat; en tekstfil med samtlige indlæg.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-04 09:22

> 1. Markér samtlige indlæg i tråden.
> 2. Vælg File/Save Articles
>
> Resultat; en tekstfil med samtlige indlæg.
>
> /Preben

Tak Preben
M.

Fra : Mic

Dato : 17-08-04 11:56

> 1. Markér samtlige indlæg i tråden.
> 2. Vælg File/Save Articles
>
> Resultat; en tekstfil med samtlige indlæg.
>
> /Preben

Kunne du så også lige fortælle mig som forholdsvis ny suppebruger
hvordan man henter gamle tråde frem? Så vidt jeg kan se har jeg hentet
omkring 8000 indlæg, men når jeg søger på nogle af de gamle jeg
tidligere har læst dukker de ikke op.

Mvh, Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-04 15:56

In article <1ginyh4.1chljziogcewN%micFJERN@reflector.dk>,
micFJERN@reflector.dk (Mic) wrote:

> [...]
> hvordan man henter gamle tråde frem? Så vidt jeg kan se har jeg hentet
> omkring 8000 indlæg, men når jeg søger på nogle af de gamle jeg

Du skal først sætte den til at vise alle indlæg og ikke bare de ulæste.
Den søger kun i de indlæg, der vises.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-08-04 18:38

> Du skal først sætte den til at vise alle indlæg og ikke bare de ulæste.
> Den søger kun i de indlæg, der vises.

Ikke korrekt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : N/A

Dato : 17-08-04 18:39

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-08-04 18:39

> Ikke korrekt.

Korrektion. Du har ret

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-08-04 18:28

Mic <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> hvordan man henter gamle tråde frem? Så vidt jeg kan se har jeg hentet
> omkring 8000 indlæg, men når jeg søger på nogle af de gamle jeg

Prøv at taste 4, når du søgt.
Det frembringer resultatet af søgningen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Petersen

Dato : 18-08-04 13:06

> Prøv at taste 4, når du søgt.
> Det frembringer resultatet af søgningen.
>
> /Preben

Hmm - det forstår jeg vist ikke - taste 4 - hvor? På min mobiltelefon??

Hvis jeg nu søger på perl som jeg skrev i en tråd om for en måneds tid
siden - så finder den ikke tråden (jeg har den til at visse 'all') - og
hvis jeg taster 4 står der så perl4...

Hvis jeg klikker uden for søgefeltet og taster 4 så skifter den fra all
til tagged nede i venstre hjørne - men det frembringer stadig ikke min
eftersøgte tråd (faktisk slet ingen så). Jeg kan iøvrigt uden besvær
finde tråden på google (hvilket jo er fint, men jeg ville jo gerne vide
hvordan i suppen).

Mvh, Michael

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-08-04 16:38

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Hmm - det forstår jeg vist ikke - taste 4 - hvor? På min mobiltelefon??

Det skal jeg vist ikke svare på, vel?

> [...]
> eftersøgte tråd (faktisk slet ingen så). Jeg kan iøvrigt uden besvær
> finde tråden på google (hvilket jo er fint, men jeg ville jo gerne vide

1.
Åbn vinduet med den ønskede nyhedsgruppe.

2.
Tast Æble/Command+F (på computerens tastetur).

3.
Vælg i hvilken del af indlæggene, der skal søges.
F.eks. Header (overskrift), Body (selve indlægget).

4. Skriv søgeordet og marker om der skeles til store/små bogstaver
(Ignore case).

5.
Tryk på "Find" (eller anvendt computerens smarte "Enter" eller "Retur"
tast. (sidstnævnte også kaldet ny linie).

6.
Efter søgningen, tastes 4 (anvendt venligst stadig computerens tastetur.
Samtlige søgeresultater fremstår nu som "tagged" indlæg.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 18:48

In article <1giq2fh.1ozi8mf1fo5zyjN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> 1.
> Åbn vinduet med den ønskede nyhedsgruppe.

Mangler der ikke et punkt her, hvor man skal taste 3, så alle indlæg
vises? Den søger kun i de indlæg, der vises.

> [...]
> Efter søgningen, tastes 4 (anvendt venligst stadig computerens tastetur.
> Samtlige søgeresultater fremstår nu som "tagged" indlæg.

Her skal man huske, at hvis alle markerede (tagged) indlæg vises, så
bliver andre i forvejen markerede indlæg vist, foruden de indlæg, der er
blevet markeret af søgningen. Det er derfor bedst, hvis der ikke er
nogen markerede indlæg i forvejen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-08-04 20:15

> Mangler der ikke et punkt her, hvor man skal taste 3, så alle indlæg
> vises? Den søger kun i de indlæg, der vises.

Jo, eller 2.
Man må vel formode, at der skal søges i allerede læste indlæg!

Mit skriv var nu letttere ironisk. Er det virkelig så svært at finde
gemt guld i suppen?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Petersen

Dato : 19-08-04 15:55

> [...]
> Man må vel formode, at der skal søges i allerede læste indlæg!
>
> Mit skriv var nu letttere ironisk. Er det virkelig så svært at finde

Ja, sjov kan man altid lave, men det er dybt alvorligt - det gælder min
fremtid med suppen og indtil nu har jeg ikke været i stand til at finde
den tråd som jeg kan finde på 10 sek med google og endda newsreaderen i
Entourage...

Indtil videre har jeg opklaret at vi har talt om to forskellige ting -
jeg har indtastet mit 'søgeord' i det formularfelt som findes øverst til
højre i suppehovedvinduet. Der hvor der står 'filter' - det er så ikke
en søgefunktion kan jeg nu regne ud (og det forekommer i øvrigt ulogisk
synes jeg da det ligner et søgefelt - som i safari).

Nå, så prøver jeg at gøre som du i din næsten komplette trin-for-trin
guide skriver - jeg æble-F søger i headers på Perl (tråden hedder 'Perl
og stihenvisninger'), så taster jeg den hemmelige kommando '4' (hvor ved
man det fra???) og så kommer der en række indlæg der ikke har en dyt med
min eftersøgte tråd at gøre!

Er jeg dum, er suppen dum eller hvem skal have skylden her?

(returknappen - er det den lille firkantede i venstre hjørne hvor der
står esc på...

Mvh, Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-04 17:41

In article <1giryh2.1eaub8kyqukf0N%micFJERN@reflector.dk>,
micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote:

> [...]
> min fremtid med suppen og indtil nu har jeg ikke været i stand til at
> finde den tråd som jeg kan finde på 10 sek med google og endda

MacSOUP er jo en off-line newsreader (som det hedder på dansk). Den
henter indlæggene ned på harddisken og man kan sætte den til at slette
dem efter f.eks. et bestemt tidrum. Er du sikker på, at den pågældende
tråd overhovedet er hentet ned på din harddisk? Du har ikke bedt MacSOUP
om kun at hente for de sidste to dage f.eks? Alternativt, så er det vel
ikke sådan, at den pågældende tråd er så gammel, at den er blevet
slettet igen? Hvor mange indlæg har du i dk.edb.mac? Det står længst til
højre ud for gruppen i hovedvinduet (det med gruppernes navne).

> [...]
> det er så ikke en søgefunktion kan jeg nu regne ud (og det forekommer
> i øvrigt ulogisk synes jeg da det ligner et søgefelt - som i safari).

Det er et felt, som søger eller filtrerer i forfatter og emne. Den viser
kun de indlæg, hvor det ord, du skriver i feltet, forekommer i forfatter
eller emne. Og det vindue, du kalder suppehovedvinduet, hedder officielt
subject window eller emnevindue. Hovedvinduet (main window) er det, hvor
de nyhedsgrupper, du abonnerer på, står. Det er sådan set en fil, og man
kan have flere forskellige. Normalt hedder den MacSOUP Settings.

> [...]
> (hvor ved man det fra???) og så kommer der en række indlæg der ikke
> har en dyt med min eftersøgte tråd at gøre!

Du har husket at søge på Subject (overskrift)? Du er helt sikker på, at
tråden rent faktisk befinder sig på din harddisk? Det er jo en off-line
reader.
Der er overhovedet ikke noget hemmeligt over at trykke 4. Hvis du har
emnevinduet (Subject window) åbent, kan du se to små rullegardinmenuer
nederst til venstre. Klik på dem, og du vil få mulighed for at bestemme,
hvilke indlæg, der vises i emnevinduet. For at gøre det nemt at ændre
visning, behøver man ikke engang trykke på æbletasten, som der ellers
står. Det er nok at trykke på tallene 1-9, alt efter, hvilke indlæg, man
ønsker at se.

> Er jeg dum, er suppen dum eller hvem skal have skylden her?

MacSOUP er lidt anderledes end de fleste andre programmer. Derfor er det
lidt uvant for de fleste at bruge det. Jeg tror ikke, det er sværere end
andre programmer. Om ikke andet, er der en glimrende manual med i
PDF-format. Den kunne du jo læse i. Og du har da vist hørt om vores
ærede kollegas glimrende vejledning: <http://www.gylling.net/macsoup/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Petersen

Dato : 19-08-04 18:30

> [...]
> slettet igen? Hvor mange indlæg har du i dk.edb.mac? Det står længst til
> højre ud for gruppen i hovedvinduet (det med gruppernes navne).

100% sikker - jeg har selv oprettet tråden - her fra suppen - og skrevet
i den og den er ikke mere end en måned gammel og jeg har hentet 8300
indlæg. Men jeg er ikke sikker på at den stadig er der for når jeg nu
lister indlæg efter 'author' og kigger efter mit eget navn - så står der
kun 4 og det ældste er kun 5 dage gammelt. Dvs. alle mine tidligere
indlæg fra de sidste måneder er væk.

Dog har jeg andre indlæg (altså skrevet af andre) som er både 4 og 5
måneder gamle så det er tilsyneladende kun egne indlæg der er slettet -
giver det overhovedet nogen mening?

(Synes ikke jeg kan finde muligheden for at auto-delete efter et antal
dage)

Mvh, Michael

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 19-08-04 20:00

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
[snip[

> [...]
>
> Dog har jeg andre indlæg (altså skrevet af andre) som er både 4 og 5
> måneder gamle så det er tilsyneladende kun egne indlæg der er slettet -

Her er der ikke problem med at finde dit indlæg (som er 35 dage gammelt)

Preben glemte i sin ellers glimrende trinvise anvisning, at du efter at
have åbnet den ønskede nyhedsgruppe skal trykke 3 (igen en af de magiske
genveje) for at vise alle de hentede indlæg. Derpå fortsætter du til
Prebens punkt 2.

> (Synes ikke jeg kan finde muligheden for at auto-delete efter et antal
> dage)

Speciel ->Nyhedgruppeindstillilnger (æble-I) Slet aqrtikler ældre end xx
dage.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-04 20:01

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:
> 100% sikker - jeg har selv oprettet tråden

Værsgo:
Newsgroups: dk.edb.mac
Subject: Perl og stihenvisninger
From: Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk>
Date: Wed, 14 Jul 2004 22:30:29 +0200

Jeg sidder og fedter med et perlscript og jeg er ikke særlig stiv i
sti-henvisninger. Jeg lægger scriptet i cgi-executables i mit
'hovedlibrary' og scriptet skal indeholde en absolut sti til en mappe
jeg lægger i Dokumenter (heller ikke min bruger-dokumenter, men
hoveddokumenter (hvad hedder det egentligt?)) Nå, men jeg ville jo tro
at stien så er
' /Dokumenter/mappe/';
men det er nok ikke rigtigt - det virker i hvert fald ikke. Hvad er det
så?

Mvh, Michael

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
Subject: Re: Perl og stihenvisninger
From: Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk>
Date: Wed, 14 Jul 2004 22:52:11 +0200

> [...]

> at stien så er
> ' /Dokumenter/mappe/';
> men det er nok ikke rigtigt - det virker i hvert fald ikke. Hvad er det

Stien til mappen "Dokumenter" i din eget "Hjem" hedder:
/Users/DitBrugerNavn/Documents

Hvad mener du med hoveddokumenter.
Der findes ikke nogen mappe med navnet "Dokumenter" udenfor
brugermappen!

/Preben
--

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk>
Date: Wed, 14 Jul 2004 23:01:27 +0200

> [...]
> /Users/DitBrugerNavn/Documents
>
> Hvad mener du med hoveddokumenter.
> Der findes ikke nogen mappe med navnet "Dokumenter" udenfor

Mht. jeg kalder 'hoveddokumenter' (i min uvidenhed) - jeg har da en
mappe på min disk som hedder Dokumenter - og den er forskellig fra når
jeg går ind under Brugere - mig selv - Dokumenter. Den ligger på linje
med programmappen, Systemmappen etc.

Hvad med stien til Perl er den #!/usr/bin/perl eller?

Mvh, Michael

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: "Mikkel U." <mu@604.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 14:05:01 +0200

Michael Petersen wrote:

> Hvad med stien til Perl er den #!/usr/bin/perl eller?

Det burde en "which perl" eller "whereis perl" kunne fortælle dig.

> Mvh, Michael

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 20:36:20 +0200

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> Det burde en "which perl" eller "whereis perl" kunne fortælle dig.

> /mikkel

Jo, du har ret og stien er rigtig nok. Til gengæld tror jeg at jeg gør
noget forkert med en anden sti. Det drejer sig om et script som jeg
lægger i Imac HD - Bibliotek (hovedbibliotek) - Webserver -
CGI-Executables.

Det er et færdigt fungerende script jeg har hentet og det eneste der
skal ændres i det for at det skulle fungere er en henvisning til en
mappe hvori scriptet lægger data.

# The Base Directory. We need an
# absolute path for the base directory.
# Include the trailing slash. THIS SHOULD
# NOT BE WEB-ACCESSIBLE!

$config{'basepath'} = '/home/hahnfld/data/';

Hvis jeg f.eks. lægger denne mappe ('data') i Biblioteksmappen hvad er
så den korrekte sti

$config{'basepath'} = '/??/data/';

Jeg mener at have chmod'ed mappen (777) og scriptet (755) korrekt via
terminalen. (Er det ikke bare chmod 777 data og chmod 755 script.pl)

Hjælp værdsættes

Mvh, Michael

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Jonas Voss <voss@null.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 21:09:24 +0200
Macintosh))

In dk.edb.mac, micFJERN@reflector.dk wrote:

> Hvis jeg f.eks. lægger denne mappe ('data') i Biblioteksmappen hvad er
> så den korrekte sti

> $config{'basepath'} = '/??/data/';

Prøv at hop ned i kataloget med terminalen, og skriv pwd. Så får du den
korrekte sti. På denne æske:

/Users/voss

> Jeg mener at have chmod'ed mappen (777) og scriptet (755) korrekt via
> terminalen. (Er det ikke bare chmod 777 data og chmod 755 script.pl)

Det lyder korrekt, jo.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Internet exceeded Luser level, please wait until a luser
logs off before attempting to log back on.

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Jonas Voss <voss@null.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 21:24:37 +0200
Macintosh))

In dk.edb.mac, voss@null.dk wrote:

> Prøv at hop ned i kataloget med terminalen, og skriv pwd. Så får du den
> korrekte sti. På denne æske:

> /Users/voss

Og inden jeg lige gør forvirringen komplet, så stod jeg i min
hjemmemappe da jeg udførte ovenstående kommando.

Lige nu er jeg hoppet ned i ~/Library, og der giver pwd denne kommando.

/Users/voss/Library

Håber ikke jeg forvirrede mere end jeg hjalp.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Suspicious pointer corrupted virtual machine

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 21:40:18 +0200

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> /Users/voss/Library
>
> Håber ikke jeg forvirrede mere end jeg hjalp.

Hmm - så lader det til at jeg har den rigtige sti. Jeg får en
fejlbeskrivelse i min errorlog der lyder således:

[Thu Jul 15 21:37:54 2004] [error] (2)No such file or directory: exec of
/Library/WebServer/CGI-Executables/auction.pl failed
[Thu Jul 15 21:37:54 2004] [error] [client 192.168.1.100] Premature end
of script headers: /Library/WebServer/CGI-Executables/auction.pl

Hvad fortæller det på dansk - at det er scriptet den er gal med??

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Jonas Voss <voss@null.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 21:50:37 +0200
> [...]

> of script headers: /Library/WebServer/CGI-Executables/auction.pl

> Hvad fortæller det på dansk - at det er scriptet den er gal med??

Ikke så vidt jeg kan se. Fejlbeskeden siger jo, at den ikke kan finde
/Library/Webserver/CGI-Executables/auction.pl.

Hvorledes bruger du scriptet, på en hjemmeside? I så fald, hvordan ser
din sti til scriptet i hjemmesiden så ud?

Har du prøvet at kalde det i /cgi-bin/auction.pl, eller det er måske det
du gør?

Til sidst, har du slået cgi til på din Apache?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Incorrect time synchronization

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 22:05:22 +0200

> [...]

> du gør?
>
> Til sidst, har du slået cgi til på din Apache?

Indtil videre har jeg slet ikke brugt scriptet på en hjemmeside - jeg
kalder det bare fra safari med http://192.168.1.100/cgi-bin/auction.pl

For at tjekke om der overhovedet var noget der virkede (!) har jeg lagt
et helt simpelt passwordscript ind og det virker
(http://192.168.1.100/cgi-bin/login.cgi)

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 22:19:11 +0200

> [...]

> For at tjekke om der overhovedet var noget der virkede (!) har jeg lagt
> et helt simpelt passwordscript ind og det virker

Halleluja - det er løst. Jeg sidder og fedter med det i BBEdit som jeg
ikke har brugt tidligere og så sidder jeg og kigger i gardinmenuerne
oppe i toppen og ser at at 'dos' er markeret og Unix og Machintosh ikke
er. Så ændrer jeg til Unix og gemmer og vupti så virker lortet. Er det
fordi scriptet så ikke har været i ASCII eller hvad?

Nå, men tak for hjælpen.

Mvh, Michael

--------

Newsgroups: dk.edb.mac
From: Jonas Voss <voss@null.dk>
Date: Thu, 15 Jul 2004 22:30:30 +0200
Macintosh))

In dk.edb.mac, micFJERN@reflector.dk wrote:

[...]

> Er det fordi scriptet så ikke har været i ASCII eller hvad?

Det lyder som en udmærket årsag.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: monitor resolution too high

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-04 20:04

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:
> (Synes ikke jeg kan finde muligheden for at auto-delete efter et antal
> dage)

Vælg nyhedsgruppen og derefter "Special/Newsgroup Settings" (Æble I)

Punktet hedder:
Purge old articles according to...

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Petersen

Dato : 19-08-04 20:21

> Vælg nyhedsgruppen og derefter "Special/Newsgroup Settings" (Æble I)
>
> Punktet hedder:
> Purge old articles according to...
>
> /Preben

Hmm - jeg fatter nu stadig ikke hvorfor det kun er tråde jeg selv har
skrevet i der er væk. Nå hul i det.

Tak for din pædagoiske fremstilling af søgefunktionen